Garanti eller inte

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Garanti eller inte

Inlägg av thedude »

Fick varningen Låg kylvätskenivå och bilen snart 5 år. Har bokat service och fick konstnadsförslag på 6 tusen men samtidigt så hittade jag detta på Teslas hemsida:
"Batterikylvätskan behöver inte bytas under fordonets livstid under de flesta förhållanden."
Betyder detta att det borde täckas av batterigarantin eller mer som "behöver inte bytas men om det ändå måste göras så måste kund betala?

Ska ringa Tesla och fråga men ville kolla om någon här har varit i samma eller liknande situation?
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Garanti eller inte

Inlägg av juristen »

thedude skrev:
Fick varningen Låg kylvätskenivå och bilen snart 5 år. Har bokat service och fick konstnadsförslag på 6 tusen men samtidigt så hittade jag detta på Teslas hemsida:
"Batterikylvätskan behöver inte bytas under fordonets livstid under de flesta förhållanden."
Betyder detta att det borde täckas av batterigarantin eller mer som "behöver inte bytas men om det ändå måste göras så måste kund betala?

Ska ringa Tesla och fråga men ville kolla om någon här har varit i samma eller liknande situation?
Det är två olika saker skulle jag säga. Det som står på hemsidan gäller själva vätskans livslängd. Det du drabbats av är läckage. Vätskans kvalitet är OK, men nivån är låg.

Osäker på om detta omfattas av batteri- och drivlinegarantin, troligen inte. Fråga Tesla.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Garanti eller inte

Inlägg av agehall »

Kommer bero på vad som orsakat läckaget. Jag råkade ju ut för stenskott i kylaren och det är ju givetvis inte ett garantiärende.

Det du inte ska göra är att fylla på kylarvätska själv utan att ha fått instruktioner om det från Tesla - det kan leda till fler skador som inte omfattas av garantin.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5294
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Garanti eller inte

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Beror på var det läcker.

Läcker det i batteriet så får du ett nytt batteri på garantin.
Läcker det någon annan stans så är det inte garanti.

Jag har råkat ut för båda, med bara några månaders mellanrum.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar