Astigmatisk avimning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Astigmatisk avimning

Inlägg av Walker »

Men…ärligt…vilket skämt!
Kan man inte stänga av eländet??
Full värme tills man storknar. Förut kunde uppdateringarna kännas som förbättringar (ibland). Nu drar jag mig för att ladda ner alla dumma konstigheter. Kan de (Tesla) inte bara låta våra bilar vara ifred? Som det är nu blir de bara sämre och sämre för varje ny idé utvecklarna får för sig. Jag har lärt mig att man inte ska laga något som är helt.
(Ja, jag vet att jag stavat fel i trådnamnet - det är meningen)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 mar 2019 14:16
Ort: Bollnäs

Re: Astigmatisk avimning

Inlägg av MatsH »

Man måste komplettera med en egen värmefläkt mot fötterna, jag funderar på denna:
https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000041879
Eller har Tesla nån egen produkt?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Astigmatisk avimning

Inlägg av Curik »

Ska visst kunna slippa tramset om du slår om till manuellt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Astigmatisk avimning

Inlägg av mikebike »

För mig stänger avimning av efter 30 - 60 sekunder, men jag har har fortfarande 2022.28.2. Har det blivit värre med senare uppdateringar?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Astigmatisk avimning

Inlägg av Niklas Z »

Jag tycker regleringen av temperatur och luftfördelning alltid varit bristfällig i Teslan, oavsett version av mjukvara. Fördelarna är att värmen kommer väldigt snabbt (behöver inte vänta på att någon kylvätska ska bli varm) samt att det går att både värma och kyla i förväg, via appen. På så vis är klimatanläggningen bra, men finregleringen är inte bra och inte heller avimningen. Men det är som sagt inte en ny brist, enligt min erfarenhet, utan något som jag upplevt sedan bilen levererades för mer än två år sedan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Astigmatisk avimning

Inlägg av Bjelke »

Blåser avimning igång rejält och tidigt så kan man få spräckt ruta om inte annat, jag brukar
undvika att köra på full värme på rutan innan bilen/kupén blivit iaf lite varm…
Har man ett ”jobbigt” stenskott så spricker väl rutan ändå förr eller senare men varför skynda på det liksom…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Astigmatisk avimning

Inlägg av kaffekoko »

MatsH skrev:
Man måste komplettera med en egen värmefläkt mot fötterna, jag funderar på denna:
https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000041879
Eller har Tesla nån egen produkt?
Köp inte... 12v värmefläktar är rent skräp. Räcker för att värma upp handskfacket på sin höjd. Köp ett par raggsockar istället. Har provat denna och man kan ha den innanför jackan för att värma sig men totalt bortkastat i en bilkupé.
Linuxs
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 jul 2020 12:06

Re: Astigmatisk avimning

Inlägg av Linuxs »

Min bil (M3LR från 2020 utan värmepump) har varit inne hos Teslaverkstaden en gång innan jul för att fixa den envisa finessen "automatisk avimning" (blev garantiärende utan kostnad). Dom bytte en sensor men den avimmar fortfarande onödigt länge när det är minusgrader så bilen ska in igen nästa vecka. Automatiken ska ju fungera automatiskt! Speciellt eftersom den fungerat bra (typ) tidigare.

Jag hoppas att det är fler som felanmäler detta så att det syns i deras statistik.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Astigmatisk avimning

Inlägg av SkipperO »

Min bil, Model 3-2020, kör automatisk avimning i minst 15 minuter varje gång nu när det varit 0-8 grader ute i nån månad när klimatet står på auto. Förvärmd 10min eller ej spelar ingen roll. Kör jag mycket längre så börjar den fördela luften mer normalt. Skall det verkligen vara så eller är det nån sensor eller nått som är trasig? Tempsensorn under skärmen har jag jämfört med extern termometer och den verkar visa rätt.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Astigmatisk avimning

Inlägg av mikebike »

Jag hade automatisk avimning i morse, men det märktes knappt. När funktionen var ny blåste det som värsta hårfönen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Astigmatisk avimning

Inlägg av SkipperO »

mikebike skrev: 12 nov 2023 10:46
Jag hade automatisk avimning i morse, men det märktes knappt. När funktionen var ny blåste det som värsta hårfönen.
Tänkte du på hur länge den var i avimningsmode? Att den gör det en stund, kanske ett par minuter, låter rimligt men inte över 15 minuter.

Gällande flödet så är det ungefär fläkthastighet 7 mindre än en minut, sen rampar den ner till kanske 4. Så det är inte hårfönen som är problemet utan att den bara skickar värmen till rutan. Ansiktet blir varmt, fötterna kalla.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Astigmatisk avimning

Inlägg av Dinsdale »

Får, som vanligt när temperaturerna kryper nedåt, automatisk avimning i tid och otid. Har aldrig varit med om att det faktiskt varit imma på rutan när automatisk avimning drar igång.
Enda sättet att bli av med eländet verkar vara att byta till manuellt och ändra från enbart uppåtblås till en vettig inställning. Kanske även dra ner fläkthastigheten.

Riktigt störande att det inte bara går att stänga av funktionen, det blir svinvarmt när den går igång.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Astigmatisk avimning

Inlägg av mikebike »

SkipperO skrev: 12 nov 2023 11:53
mikebike skrev: 12 nov 2023 10:46
Jag hade automatisk avimning i morse, men det märktes knappt. När funktionen var ny blåste det som värsta hårfönen.
Tänkte du på hur länge den var i avimningsmode? Att den gör det en stund, kanske ett par minuter, låter rimligt men inte över 15 minuter.

Gällande flödet så är det ungefär fläkthastighet 7 mindre än en minut, sen rampar den ner till kanske 4. Så det är inte hårfönen som är problemet utan att den bara skickar värmen till rutan. Ansiktet blir varmt, fötterna kalla.
Några 15 minuter var det inte, men det var inte superkallt i morse heller, +4.
Jag märkte när den slog av för att det plötsligt blev svalare kring huvudet.
Jag hade kängor med dubbla sockor, två par långkalsonger, dunjacka + skaljacka, men ingen mössa. :mrgreen:
Klädd för en dag på skjutbanan....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Astigmatisk avimning

Inlägg av tslaqqq »

Niklas Z skrev: 01 dec 2022 08:58
Jag tycker regleringen av temperatur och luftfördelning alltid varit bristfällig i Teslan, oavsett version av mjukvara. Fördelarna är att värmen kommer väldigt snabbt (behöver inte vänta på att någon kylvätska ska bli varm) samt att det går att både värma och kyla i förväg, via appen. På så vis är klimatanläggningen bra, men finregleringen är inte bra och inte heller avimningen. Men det är som sagt inte en ny brist, enligt min erfarenhet, utan något som jag upplevt sedan bilen levererades för mer än två år sedan.
Kan meddela att en BYD Atto3 har klart större bekymmer att värma kupén. Maxad värme på 15 min blir knappt ljummet så allt är relativt
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Astigmatisk avimning

Inlägg av SkipperO »

Fungerar det bra för någon att ha klimatet på auto under Dec-Mars med avseende på automatisk avimning som går mer än rimligt och ger varmt huvud och kalla fötter?
Har min bil inlämnad nu bl a för det, men lånebilen som också är en 3 från 2020 beter sig liknande som min.
Gjorde ett test vid några minus. Såg under en förmiddag till att få kupé och kameror absolut torra och isfria, förvärmde en kvart och körde sedan 31minuter på slaskfria vintervägar. Inte en gång lämnade den avimningsläget.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Astigmatisk avimning

Inlägg av Pasjostrom »

Intressant tråd, det måste vara något fel på min bil (Model 3 LR 2021), den stänger aldrig av automatiskt avimning, på långresor måste jag ställa på till ”manuell” för att kunna reglera temperaturen.

Tex när vi åkte till fjällen för ett par veckor sedan så var funktionen på i flera timmar och till slut undrade vi varför det var så varmt i bilen när vi hade temperaturen inställd på 17,5 grader…

Borde jag alltså göra ett serviceärende? Nåväl, byter bil om en månad…
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 602
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Astigmatisk avimning

Inlägg av flamman »

De gånger auto avimning går igång och jag inte vill ha den (hänt ett fåtal gånger i vinter) så stänger jag helt enkelt av auto-läget i några minuter och slår sen på det igen. Då låter den bli att slå igång auto avimning igen.
Lite störande men hanterbart. Har aldrig testat att låta den vara igång och se om det blir som för er att den aldrig slår av (låter ju som en bugg?).

Man önskar ju att det gick att avaktivera auto avimning när den går igång men behålla auto-läget i övrigt. Har för mig det går att göra så i manuella läget genom att trycka på framrutevärmeknappen några gånger (den växlar som jag minns det mellan av, på, auto. I auto-läget på kliman växlar den bara mellan auto och på).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Astigmatisk avimning

Inlägg av SkipperO »

Ok, efter lite googlande tror jag det är så här.

En fuktsensor i inre backspegeln mäter temp och luftfuktighet och räknar fram luftens daggpunkt och jämför med utetemperaturen och utifrån det bedömer om det är kondens/risk för kondens på insidan av framrutan

Enklare luftfuktmätare har dels relativt stort fel nya, men driver betydligt över tid. Speciellt om de utsätts för föroreningar. Tänker tex avgaser, fönsterputs, spolarvätska, saltdimma mm. Och felet ökar vid låg RH som det blir i uppvärmd vinterluft.

Så jag tror att luftfuktighetsmätaren i min (och troligen många andras) bil drivit och visar fel, ett för högt värde, och därmed startar automatiken avimningsfunktionen när det inte behövs.
Får se vad verkstan säger och om jag behöver plocka fram Mollierdiagrammet😀
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Astigmatisk avimning

Inlägg av SkipperO »

SkipperO skrev: 10 mar 2024 14:04
Ok, efter lite googlande tror jag det är så här.

En fuktsensor i inre backspegeln mäter temp och luftfuktighet och räknar fram luftens daggpunkt och jämför med utetemperaturen och utifrån det bedömer om det är kondens/risk för kondens på insidan av framrutan

Enklare luftfuktmätare har dels relativt stort fel nya, men driver betydligt över tid. Speciellt om de utsätts för föroreningar. Tänker tex avgaser, fönsterputs, spolarvätska, saltdimma mm. Och felet ökar vid låg RH som det blir i uppvärmd vinterluft.

Så jag tror att luftfuktighetsmätaren i min (och troligen många andras) bil drivit och visar fel, ett för högt värde, och därmed startar automatiken avimningsfunktionen när det inte behövs.
Får se vad verkstan säger och om jag behöver plocka fram Mollierdiagrammet😀
Solved: Verkstan har nu bekräftat att det var fel på fuktsensorn på min bil och har bytt den.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Skriv svar