Fleet learning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Fleet learning

Inlägg av Jocce »

Herr X skrev:
Om vi här på forumet skulle komma överens om att åka ut flera gånger i veckan till en viss lågtrafikerad plats och tvärnita där så borde det kunna ge genomslag.

Detta har jag varit så nyfiken på. Att t.ex. åka ut och som du säger, bromsa på samma ställe, eller "rycka i ratten" som att man gör en undanmanöver...
Dels för att se, hur Tolkar Tesla detta, hur lång tid innan det kommer märkbart till bilar samt kommer det till alla bilar? Krävs uppdatering för detta eller hämtas denna info konstant!

Jag är klart på om vi hittar ett lämpligt ställe!


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Fleet learning

Inlägg av Johnny_B »

bjelkeman skrev:
På vägen från Enköping mot Stockholm, någon mil från Enköping, längs motorvägen, finns ett gupp i vägen över ett dike. Det är ganska abrupt för att vara på en motorväg. Precis i guppet (eller ett par meter före) så styrde autopiloten lite åt sidan, nästan med ett ryck i ratten.

Jag undrar om det kommer från fleet learning. Om man kör avslappnat, med handen på sidan på ratten, så är guppet abrupt nog att man rycker lite i styret när man kör över guppet.
Här är ju ett möjligt exempel på det jag far efter.
85D Referrallänk: http://---
kontakten2

Re: Fleet learning

Inlägg av kontakten2 »

Jag är skeptisk. När skickas all denna datan till tesla? Jag har för mig hastighetsanpassningen via tacc kommer från kartan, inte någon fleet learning.
Waze borde vara större nätverk för att få in den datan
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Fleet learning

Inlägg av Foluke »

danni skrev:
Johnny_B skrev:
Herr X skrev:
Nejdå. En enskild användares bidrag påverkar inte. Bilen lär sig heller inte köra via fleet learningen, utan den lär sig bara att bromsa och svänga på rätt ställe etc.
Ursäkta en trögtänkt konsult. Att lära sig bromsa och svänga på rätt ställe, förutsätter inte det att förarna gör detta?

Jag förstår problematiken med reflekteringen av radarsignaler från en konkav såväl som en konvex yta. Fine - väja inte för aluminiumburkarna på vägen, bibehåll kurs och hastighet.

Men hur många förare har alltid korrekt kurvtagning? Eller bromsar alltid vid rätt tillfälle - eller på "rätt sätt".

I mitt huvud känns det som om det borde vara någon form av granskning av beteendet i olika situationer. Mänsklig eller via algoritmer, vad vet jag.

Eller så bara "över-tänker" jag hela grejen och har alldeles för låga tankar om mina medtrafikanter generellt. (Fast de tankarna är förstås referensformade.)
Det handlar inte om att den ska göra exakt som en enskild förare. Det handlar om att den ska lära sig när många förare gör annorlunda gentemot hur den skulle göra. Om t.ex. majoriteten av alla förare väljer en helt annan linje genom en kurva om och om igen så kanske det kan vara värt att justera beteendet. Och just i exemplet med hinder och radareko så handlar det ju om att identifiera huruvida ett visst radareko är nåt livsfarligt som blockerar bilens färdriktning och skulle orsaka en kollision eller inte. Om tio Tesla-förare på raken blåser rakt förbi det potentiellt livsfarliga hindret utan att ens nudda bromsen så kanske bilen kan dra slutsatsen att just det här ekot var inte ett livsfarligt hinder.
Numera kör jag mycket med AP. På mindre vägar håller bilen sig mitt emellan "linjerna". Så kör inte jag manuellt. Borde jag stänga av AP och "lära" bilen " min kurvtagning"? Om inte, konserverar jag ju ett beteende som jag inte gillar!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Fleet learning

Inlägg av danni »

Foluke skrev:
Numera kör jag mycket med AP. På mindre vägar håller bilen sig mitt emellan "linjerna". Så kör inte jag manuellt. Borde jag stänga av AP och "lära" bilen " min kurvtagning"? Om inte, konserverar jag ju ett beteende som jag inte gillar!
Nuvarande versionen av AP är gjord för att försöka hålla mitten av filen så gott den någonsin kan. Jag tror inte du kan lära bort det. I nästa version av mjukvaran, 8.0, så ska den kunna anpassa sig lite mer. Bl.a. kommer den vid omkörning att kunna hålla ut lite från fordonet man kör om, och den kommer även att anpassa placeringen i filen efter hur vägen lutar (vilket den kommer veta tack vare fleet learning).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar