8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av bat »

Kan bara hålla med. Min vardag har blivit enklare med elbil istället för fossilare. Jag har alltid ett tight schema med hämtning/lämning vid flera olika skolor i kombination med mötestider att passa. Att slänga in besök på macken skapade tidigare extra stress och marginaler försvann. Nu löser det där sig själv under natten utan att jag behöver fundera på det.
Har man en vardag bestående av långresor förstår jag att man kan resonera annorlunda men det är nog dock en minoritet av dagens bilägare trots allt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av Remuz »

bylund skrev:
Jag inser att jag kan verka dryg här, jag förstår bara inte hur just detta kan vara det stora frågetecknet med att åka åka elektriskt.

Klart är att man måste ta något längre pauser på mer förutbestämda ställen än om man kör dieselbil, men för det mesta kör de flesta inte så långt, så man får ju väga det mot alla gånger man slipper åka och tanka när man snurrar runt i närområdet hemma.
Det kommer absolut inte vara ett problem när Trafikverket satt upp superladdare eller liknande på varje rastplats längs vägarna. Kommer nog vara lila vanligt som toaletter inom 20år
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av bylund »

Remuz skrev:
bylund skrev:
Jag inser att jag kan verka dryg här, jag förstår bara inte hur just detta kan vara det stora frågetecknet med att åka åka elektriskt.

Klart är att man måste ta något längre pauser på mer förutbestämda ställen än om man kör dieselbil, men för det mesta kör de flesta inte så långt, så man får ju väga det mot alla gånger man slipper åka och tanka när man snurrar runt i närområdet hemma.
Det kommer absolut inte vara ett problem när Trafikverket satt upp superladdare eller liknande på varje rastplats längs vägarna. Kommer nog vara lila vanligt som toaletter inom 20år
Jag tror inte att Trafikverket kommer sätta upp snabbladdare. Men de kan nog mycket väl upplåta mark till de som vill investera i detta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av olarsson »

Angående att Elon hintar om att 100 kWh är max, tror ni det kommer en 100 utan P också och i så fall när? Jag tror det, tror att de vill öka på skillnaderna ned till Mod 3 innan den lanseras.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av bylund »

olarsson skrev:
Angående att Elon hintar om att 100 kWh är max, tror ni det kommer en 100 utan P också och i så fall när? Jag tror det, tror att de vill öka på skillnaderna ned till Mod 3 innan den lanseras.
Det lär det göra, men så länge de kan sälja fler P på att det är exklusivt för P så lär de avvakta. Dessutom verkade det som de bara kunde få ihop några hundra sådana pack i veckan till en början, så då fyller de nog hellre P-kvoten med dessa för att få in mer pengar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av danni »

Bjorn skrev:
bylund skrev:
Klart är att man måste ta något längre pauser på mer förutbestämda ställen än om man kör dieselbil, men för det mesta kör de flesta inte så långt, så man får ju väga det mot alla gånger man slipper åka och tanka när man snurrar runt i närområdet hemma.
Helt klart är det så. Det verkar nog vara bland det svåraste att förstå om man inte har kör elbil dagligen.

För mig har det blivit en markant förenkling av vardagen. Tidigare så sköt jag alltid upp tankningen.
På väg till jobbet så tänkte att jag tankar i kväll. Bättre att komma till jobbet i tid.
På vägen hem så tänkte jag att jag tankar i morgon. Bättre att komma hem i tid.
Kändes då som varje tankning istället blev tvungen att göras vid absolut sämsta tillfälle.
Tilläggas bör väl att jag har rätt långt till macken. Säkert 2 km åt fel håll i förhållande till hem- jobbresan så därav problemet.

Långresor har i mitt fall alltid krävt nån form av planering, med hotell, utrustning som ska med mm. Att planera ladd- och matstopp är inte speciellt ansträngande i de sammanhangen. Det är så lite extratid jämfört med problemet att tvingas tanka i vardagen.
Jag håller helt med. Ibland kom jag på mig själv med att ta en resa enbart för att tanka bilen på kvällen efter vi lagt barnen. Blä.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av mati »

Visst är det så. För det första tar det en massa tid att tanka bilen. Säg 10 minuter med allt man gör, betala, tanka, squeeza in sista droppen så man slipper tanka så ofta, osv. Tankar man en gång i veckan så blir det 500 minuter per år. Minst. Det är alltså minst en arbetsdag som går åt för att hälla giftig soppa i en plåtburk. Roligt. Sen kostar det ju pengar som jag måste jobba för. Säg 800 spänn per tank, två arbetstimmar per vecka (privat bil) som blir 100 timmar per år. Det är fyra dygn eller 2,5 arbetsveckor! Minst!
Vi får inte glömma alla omvägar man är tvungen att göra. Jag har en mil till närmsta mack. Åt fel håll dessutom. Skitomständligt. Åtskilliga timmar går åt för det.
Hur många minuter lägger jag på laddning? Noll. De gångerna jag kör längre resor förlorar jag inte heller någon tid, eftersom min mage ska fyllas samtidigt som bilen laddar. Jag hade ändå stannat med andra ord.

Jag känner igen det där att inte vilja tanka, till sist tankar man i sista sekunden. Min sambo, som fortfarande tvingas köra fossilt, gör så varje gång. Dessutom glömmer man ju garanterat att man skulle tanka när man ska åka till jobbet. Då blir det stressigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av Hammar »

JFAH skrev:
Tror nog han menade att han inte går upp mer i batteristorlek den närmaste tiden. Om han lanserar en pickup vilket påstås vara på väg lär han få plussa på lite. Entry level på 100 och mer normalt runt 140-160 är nog inte alls omöjligt. Helt annat usecase, och den måste kunna dra släp och så för att kunna konkurrera med fords alternativ i USA. Dessutom finns det mycket man skulle kunna göra med lite etra pulveri batteriet; trefast uttag på bilen för att driva verktyg, någon?
Pickuper är ju höga, så varför inte 2st 100 pack på varandra. 200kwh borde ju ge rätt bra räckvidd. Dubbla pack borde ju kunna leverera dubbel Ludicrous, så det borde ju vara tillräckligt med kräm för att utmana konkurrenterna.
Sen borde ju packen gemensamt klara att ta emot 240Kw på SuC, så laddhastigheten blir ju hyfsad.
Mellanvarianten har dubbla 75 batterier, och snålvarianten har dubbla "gamla" 60 batterier.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av Nyren »

Fast det blir väl attans dyrt... Med 150kWh batteri eller nåt sånt lär den väl kosta över en och en halv miljon? Om de ska konkurrera med en Ford F150 för <$50 000 så blir det kanske svårt.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av joel80 »

Snart ska dom ju vara nere på $100/kwh. 150kwh batteri skulle då teoretiskt sett bara öka priset med $5000 från 100kwh.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av Pontus »

joel80 skrev:
Snart ska dom ju vara nere på $100/kwh. 150kwh batteri skulle då teoretiskt sett bara öka priset med $5000 från 100kwh.
Men ska väl klart för sig att $100/kWh inte kundpriset utan kostnaden för Tesla vill jag minnas. Så några procent får man bog slå på 50%?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av vigge50 »

Pontus skrev:
joel80 skrev:
Snart ska dom ju vara nere på $100/kwh. 150kwh batteri skulle då teoretiskt sett bara öka priset med $5000 från 100kwh.
Men ska väl klart för sig att $100/kWh inte kundpriset utan kostnaden för Tesla vill jag minnas. Så några procent får man bog slå på 50%?
Sen ska man heller inte glömma att det är skillnad på priset för battericeller och batteripacket. Tesla har endast sagt att priset för hela packetet är under $190/kWh.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av apkungen »

Vasp skrev:
Att köra ner till Stockholm är en standard resa i mina trakter. På vägen får absolut ingen tid "slösas". När jag har åkt ner har man endast stannat för att springa på toa. Alltså ett toastopp längs vägen. Tar väl cirka 15 min-20min. Och det är inte så att man planerar toastoppet det är när majoriteten i bilen inte kan hålla sig längre som man svänger in på närmsta plats. Om jag hade kört ner själv hade jag gärna tagit typ tre stopp på 10 min för toabesök. ett för att käka tar 30 min och två för toa på 10 min styck. Så på hela resan total paus på 50 min eller snarare 60. Jag planerar gärna resan så att det blir stopp på supercharger i övik i sundvall och gävle. Fast ingen som jag känner skulle göra så. De skulle bara vara fokuserad på att komma fram så snabbt som möjligt. Gärna vara snabbast av alla sina kompisar också.
Så trött på de här resonemangen. Låter som att hela Sverige sitter o åker 100 mils resor 10 ggr i veckan. Och de behöver inte äta på 10h, knapppt gå på toa heller.

Jag tror att det är bra att det finns alternativ men det ska kosta därefter också. Kommer nog bli så även i framtiden att tillverkarna kommer att ha högre marginal på bilar med större batterier. Inom en överskådlig framtid lär pris/kWh ut till kund ligga kring 2500 kr/kWh. Att då köpa ett 120 kWh batteri för 150.000kr mer än ett 60kWh batteri kommer nog inte så många göra. En model 3 för förhoppningsvis 300kkr (efter 60k miljöbilspremie) eller 450kkr är ganska stor skillnad. Då de flesta gör bara långresor några gånger om året och vid det laget lär det finnas SuC på säkert 30 ställen i Sverige.

Jag gör långresor över 30mil kanske 5ggr per år. Det innebär kanske 3h extra väntan per år för mig med 60kWh istället för 120kWh batteri. Jag vill iaf inte betala 150k för att spara några timmar om året.

Men det finns de som kör extremt mycket eller de som drar släp långa sträckor, typ häst, och då kanske det är ett måste, vad vet jag.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av Herr X »

apkungen skrev:
Så trött på de här resonemangen. Låter som att hela Sverige sitter o åker 100 mils resor 10 ggr i veckan. Och de behöver inte äta på 10h, knapppt gå på toa heller.
Det är som regel folk utan elbil som teoretiserar väldigt mycket kring hur många mil det är nödvändigt att färdas innan man måste stoppa - ser att många tror att det är en dealbreaker att man ska kunna sitta och köra hundratals mil med bil i ett sträck utan att stanna. På samma sätt resonerade folk medan bensinbilarna slog igenom - hästarna hade många fördelar jämfört med de första bensinbilarna; räckvidden var lång, de kunde accelerera snabbare och sprinta extremt snabbt vissa sträckor. De kunde dessutom ta sig fram där vägnätet var dåligt och hade en rad andra fördelar, såsom att havren var mer lättillgänglig än bensinen etc.
Men folk ändrade sig ganska snabbt - visst, det var några nackdelar med bil kontra häst, men man fann sig snabbt och om du idag tittar ut över vilken som helst svensk motorväg så är det inte många som fortfarande enträget håller fast i sina hästar för att "havren är billigare än bensinen"..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av mati »

Du har naturligtvis som vanligt helt rätt att det är icke-elbilister som alltid kräver en massa räckvidd. Det är vanligt fossilbilstänk. När jag fortfarande tvingades att köra dieselbil för inte så länge sedan var jag också intresserad av att kunna köra så långt som möjligt utan att tanka. Jag förtränger detta gärna, men så är det ju.
Att tanka en bil är en besvärande angelägenhet. Det ska alltid tankas när man har minst tid, så man vill kunna skjuta på det så länge det går. Det luktar illa, man vill alltså inte står där oftare än nödvändigt. Det kostar en massa pengar. Man kanske vill vänta att priserna har gått ner lite, eller det kanske är billigare vid nästa mack (händer aldrig). Dessutom känns det billigare att inte behöva tanka så ofta.
Allt detta otrevliga glömmer man omedelbart när man har elbil. Det känns bara konstigt och dumt. Men vi får väl försöka visa lite förståelse. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av leiflodde »

När jag gick från min Etanol SAAB (45-50 mil) till en diesel var det en befrielse att komma närmre 100 mil på en tank :) och största oron då inför elbils övergången var den korta räckvidden och var man kunde ladda?

Han nu haft min S i dryg 1,5 år (31/12) och börjar närma mig 10 000 mil och jag kör ofta 2-3 turer i veckan på 20-40 mil/tur och visst måste du planera laddning/parkering/hotell osv men oftast inga större problem.

Det jag märkt på mitt körmönster är att vi ex laddning ute på långtur är att jag planerar vad denna paus skall innehålla toa, kaffe, mat eller som nu ofta är vanligt fixa någon form av dokumentering från dagens uppdrag så är det klar när du kommer hem :)

Som en sammafattning tycker jag det fungerar bra även om jag ofta kör i södra delarna i öst-västlig riktning funkar det även om planeringen med SC inte är optimalt för dessa turer.

Största oron är väl isåfall att utbyggnaden av SC måste öka speciellt i samband med leveranserna av modell 3 men ser naturligtvis fram emot denna modell.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av e5m1r »

Det funkar som det är idag och det funkar bra
Med detta sagt så är det ändå lite jobbigt att stanna var tredje timme i motorvägsfart
Ser gärna att bilarna klarar 50 riktiga mil i motorvägs fart då är det verkligen inga problem
Innan nån hoppar på mig så tyckte jag det var lika bra/dåligt med BMW Z4 med 45 liters tank man får stanna på tok för ofta på långresa. Det funkar men inte optimalt.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Du har naturligtvis som vanligt helt rätt att det är icke-elbilister som alltid kräver en massa räckvidd. Det är vanligt fossilbilstänk. När jag fortfarande tvingades att köra dieselbil för inte så länge sedan var jag också intresserad av att kunna köra så långt som möjligt utan att tanka. Jag förtränger detta gärna, men så är det ju.
Att tanka en bil är en besvärande angelägenhet. Det ska alltid tankas när man har minst tid, så man vill kunna skjuta på det så länge det går. Det luktar illa, man vill alltså inte står där oftare än nödvändigt. Det kostar en massa pengar. Man kanske vill vänta att priserna har gått ner lite, eller det kanske är billigare vid nästa mack (händer aldrig). Dessutom känns det billigare att inte behöva tanka så ofta.
Allt detta otrevliga glömmer man omedelbart när man har elbil. Det känns bara konstigt och dumt. Men vi får väl försöka visa lite förståelse. ;)
Visst kändes det bra med 100+ räckvidd i tanken när man väl tvingats tanka. Trots det tvingades man förr eller senare, motvilligt tanka igen!
Nu har jag kört 2000 mil på mindre än 9 månader. Betydligt mer än tidigare körmönster. Jag har gjort några långresor och använt SuC. Även destinationsladdat med shuko några nätter. Helt problemfritt. Välbefinnandet över att aldrig behöva " åka och tanka" är mycket stort. Det skrivs i en annan tråd om önskvärda lokaliseringar av SuC och Borås är ett förslag. Jag tror inte att jag skulle utnyttja en sådan många gånger eftersom det skulle inkräkta på min bekvämlighet trots att den sannolikt inte skulle vara mer än 15 - 20 minuter bort och gratis. I praktiken har laddning för mig blivit ett "ickeproblem".
Lite planering och eftertanke får jag ju ha ibland men det blir ju inga bekymmer! Det är ju faktiskt bara stimulerande att tänka till då och då..( säger en som "har sitt på det torra" och dessutom ingen tidspress!
Bekvämt, billigt, praktiskt förutom alla andra positiva upplevelser med Teslan! Behöver ja säga att jag är nöjd?
Model S P85D,
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av joel80 »

Det enda jag tror kommer kunna bli svettigt med den elbil jag nu kommer köpa (2019 är det byte.. Då ska vi se vad marknaden erbjuder) är att köra husvagn eller släp. Allt annat i min vardag, även långresorna, är jag övertygad om kommer att fungera utmärkt. Sommarsemester med husvagn uppåt Jämtland är jag inte helt lika säker på kommer att funka.. Kanske får vi behålla hybrider för dom resorna ett tag..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av Pontus »

Foluke skrev:
mati skrev:
Du har naturligtvis som vanligt helt rätt att det är icke-elbilister som alltid kräver en massa räckvidd. Det är vanligt fossilbilstänk. När jag fortfarande tvingades att köra dieselbil för inte så länge sedan var jag också intresserad av att kunna köra så långt som möjligt utan att tanka. Jag förtränger detta gärna, men så är det ju.
Att tanka en bil är en besvärande angelägenhet. Det ska alltid tankas när man har minst tid, så man vill kunna skjuta på det så länge det går. Det luktar illa, man vill alltså inte står där oftare än nödvändigt. Det kostar en massa pengar. Man kanske vill vänta att priserna har gått ner lite, eller det kanske är billigare vid nästa mack (händer aldrig). Dessutom känns det billigare att inte behöva tanka så ofta.
Allt detta otrevliga glömmer man omedelbart när man har elbil. Det känns bara konstigt och dumt. Men vi får väl försöka visa lite förståelse. ;)
Visst kändes det bra med 100+ räckvidd i tanken när man väl tvingats tanka. Trots det tvingades man förr eller senare, motvilligt tanka igen!
Nu har jag kört 2000 mil på mindre än 9 månader. Betydligt mer än tidigare körmönster. Jag har gjort några långresor och använt SuC. Även destinationsladdat med shuko några nätter. Helt problemfritt. Välbefinnandet över att aldrig behöva " åka och tanka" är mycket stort. Det skrivs i en annan tråd om önskvärda lokaliseringar av SuC och Borås är ett förslag. Jag tror inte att jag skulle utnyttja en sådan många gånger eftersom det skulle inkräkta på min bekvämlighet trots att den sannolikt inte skulle vara mer än 15 - 20 minuter bort och gratis. I praktiken har laddning för mig blivit ett "ickeproblem".
Lite planering och eftertanke får jag ju ha ibland men det blir ju inga bekymmer! Det är ju faktiskt bara stimulerande att tänka till då och då..( säger en som "har sitt på det torra" och dessutom ingen tidspress!
Bekvämt, billigt, praktiskt förutom alla andra positiva upplevelser med Teslan! Behöver ja säga att jag är nöjd?
JA, säg det!!!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar