8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av vigge50 »

Nu har Elon skrivit på Facebook att det antagligen inte blir något större batteri än 100 kWh och att om inga problem upptäcks så ska 8.0 börja skickas ut på onsdag.
IMG_0629.PNG
Hade hoppats på större batteri när 2170 kommer till Model S och Model X för att tysta några kritiker men det behövs kanske inte större batterier utan de bör kanske istället satsa på att få ner priset och vikten.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av HelectriC »

vaaa? men torsdag då? ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av Zoidberg »

Helt ok att vänta med installation till på torsdag! :D
Så allt blir i sin ordning menar jag..
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av mati »

Vilken onsdag? Vilket år? Och förmodligen är det då redan torsdag här hos oss. :-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av Vasp »

Tror nog att det blir batteri större än 100kwh i framtiden även om fokus inte ligger på att få fram det. Bi effekter av energitätare celler lägre vikt på celler osv. Jag skulle typ villa se ett Tesla batteri på runt 120-140 kwh. Då kan man nog köra till Stockholm utan att ladda på vägen. Redan idag med 100 kwh funkar det nog fin fint med endast två korta laddstopp.

Är en mental gräns som behöver komma förbi för att det ska börjas köpa tesla bilar i mina hemtrakter. Cirka 80 mil på en laddning är vad jag är ute efter.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av mati »

Vasp skrev:
Är en mental gräns som behöver komma förbi för att det ska börjas köpa tesla bilar i mina hemtrakter. Cirka 80 mil på en laddning är vad jag är ute efter.
Jag tror inte att man behöver en elbil som har längre räckvidd än vad många ice-bilar har idag. Det räcker ju att det finns tillräckligt många snabbladdare utmed vägarna. Det är bättre att satsa på snabbladdare än att bygga jättebatterier.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av Vasp »

Att köra ner till Stockholm är en standard resa i mina trakter. På vägen får absolut ingen tid "slösas". När jag har åkt ner har man endast stannat för att springa på toa. Alltså ett toastopp längs vägen. Tar väl cirka 15 min-20min. Och det är inte så att man planerar toastoppet det är när majoriteten i bilen inte kan hålla sig längre som man svänger in på närmsta plats. Om jag hade kört ner själv hade jag gärna tagit typ tre stopp på 10 min för toabesök. ett för att käka tar 30 min och två för toa på 10 min styck. Så på hela resan total paus på 50 min eller snarare 60. Jag planerar gärna resan så att det blir stopp på supercharger i övik i sundvall och gävle. Fast ingen som jag känner skulle göra så. De skulle bara vara fokuserad på att komma fram så snabbt som möjligt. Gärna vara snabbast av alla sina kompisar också.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av JonasH »

Vasp skrev:
Att köra ner till Stockholm är en standard resa i mina trakter. På vägen får absolut ingen tid "slösas". När jag har åkt ner har man endast stannat för att springa på toa. Alltså ett toastopp längs vägen. Tar väl cirka 15 min-20min. Och det är inte så att man planerar toastoppet det är när majoriteten i bilen inte kan hålla sig längre som man svänger in på närmsta plats. Om jag hade kört ner själv hade jag gärna tagit typ tre stopp på 10 min för toabesök. ett för att käka tar 30 min och två för toa på 10 min styck. Så på hela resan total paus på 50 min eller snarare 60. Jag planerar gärna resan så att det blir stopp på supercharger i övik i sundvall och gävle. Fast ingen som jag känner skulle göra så. De skulle bara vara fokuserad på att komma fram så snabbt som möjligt. Gärna vara snabbast av alla sina kompisar också.
Tror dit resonemang kommer ändras när du väl sitter i en elbil. Så länge det finns tillräckligt med snabbladdare så är räckvidden inte något större problem. Att stanna i 15-20 minuter var 20-30:e mil är ganska behagligt när man väl testat det.
Skönt att få sträcka på sig lite. Åkte själv på semester i Europa i våras, och jag har aldrig varit så utvilad efter en hel dags körning som jag var då. Troligtvis på grund av pauser och autopilot...

/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Mr_Welfare
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 maj 2016 17:56

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av Mr_Welfare »

Någon som vet hur lång tid en uppdatering tar? Är i Split i veckan och det hade varit nice att köra hem med den nya uppdateringen :D
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av JonasH »

Cirka 1h30min enligt min erfarenhet.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av bylund »

Vasp skrev:
Att köra ner till Stockholm är en standard resa i mina trakter. På vägen får absolut ingen tid "slösas". När jag har åkt ner har man endast stannat för att springa på toa. Alltså ett toastopp längs vägen. Tar väl cirka 15 min-20min. Och det är inte så att man planerar toastoppet det är när majoriteten i bilen inte kan hålla sig längre som man svänger in på närmsta plats. Om jag hade kört ner själv hade jag gärna tagit typ tre stopp på 10 min för toabesök. ett för att käka tar 30 min och två för toa på 10 min styck. Så på hela resan total paus på 50 min eller snarare 60. Jag planerar gärna resan så att det blir stopp på supercharger i övik i sundvall och gävle. Fast ingen som jag känner skulle göra så. De skulle bara vara fokuserad på att komma fram så snabbt som möjligt. Gärna vara snabbast av alla sina kompisar också.
Så om man är fem i bilen tolererar man två olyckor i baksätet, men när den tredje är på väg att hända så stannar man?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av Vasp »

Nästan alltså. majoritets beslut behövs. Om man är väldigt bra på att övertala kan få till ett tidigare stopp. Fast alla går på toa innan man far så man brukar vara hyfsat synkroniserade. Om det bara är en som behöver pissa så fixas det snabbt vid närmaste p ficka.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av joel80 »

Enda gånger jag skulle känna att det skulle behövas större batteri är när man kör husvagn.. Ska man helt kunna skippa fossilbilen vill man ju ändå kunna göra sina semestrar som förut också. Med förbrukning på runt 450wh/km med en 1.5 ton tung vagn är 100kwh bara 20mil.. Under förutsättning att batteriet är fullt vid avfart.. (troligen inte så mycket mer än 90kwh tillgängliga.) För att då ladda ytterligare 20mil skulle det ta en himla tid då man skulle behöva ladda en bra bit över 80%.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av Surfaren »

joel80 skrev:
För att då ladda ytterligare 20mil skulle det ta en himla tid då man skulle behöva ladda en bra bit över 80%.
Jo, men är du ute med husvagn kan du väl inte ha bråttom? Hoppa in och fixa lunch på gasspisen. ;)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av jonas »

Vasp skrev:
Nästan alltså. majoritets beslut behövs. Om man är väldigt bra på att övertala kan få till ett tidigare stopp. Fast alla går på toa innan man far så man brukar vara hyfsat synkroniserade. Om det bara är en som behöver pissa så fixas det snabbt vid närmaste p ficka.
Vi har kört 2 vuxna 3 barn 10-14 år. Ca 700 mil varje sommar. Att stanna innan suc existerar inte. Vi äter eller dricker inte i bilen, det sker på suc. Men stoppen är precis lagom utan att det skall bli gnäll i baksäte eller framsäte. Men det är klart att sitter man häller i sig dryck konstant under resan så måste det ju förr eller tidigare ut. Det funkar ju inte, då kommer man aldrig fram. Lite självdiciplin får man ha.
Äta dricka toa och springa sker endast på SuC på våra resor. Inte svårt alls att implementera. I frunken har vi en kompressorkylväska så vi alltid har kallt vatten.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av JFAH »

Tror nog han menade att han inte går upp mer i batteristorlek den närmaste tiden. Om han lanserar en pickup vilket påstås vara på väg lär han få plussa på lite. Entry level på 100 och mer normalt runt 140-160 är nog inte alls omöjligt. Helt annat usecase, och den måste kunna dra släp och så för att kunna konkurrera med fords alternativ i USA. Dessutom finns det mycket man skulle kunna göra med lite etra pulveri batteriet; trefast uttag på bilen för att driva verktyg, någon?
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av Vasp »

Vi pratar självklart inga barn i bilen. fem vuxna män i 20 års åldern. Är självklart sjukt nice att planera ihop laddstopp med toastopp. Även om mina vänner nog skulle kunna känna att det är ett tvingat stopp. Med motiveringen att just nu så behöver de inte pissa just nu behöver de inte äta. Vilket såklart skulle leda till ett onödigt stopp nånstans mitt i mellan två superchargers.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av LarsL »

Vasp skrev:
Vi pratar självklart inga barn i bilen. fem vuxna män i 20 års åldern. Är självklart sjukt nice att planera ihop laddstopp med toastopp. Även om mina vänner nog skulle kunna känna att det är ett tvingat stopp. Med motiveringen att just nu så behöver de inte pissa just nu behöver de inte äta. Vilket såklart skulle leda till ett onödigt stopp nånstans mitt i mellan två superchargers.
Men ta de 800 spänn du spar i bränsle och köp dem ett mål mat så passar det nog att äta vid laddaren. 8-)
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av jonas »

Vasp skrev:
Vi pratar självklart inga barn i bilen. fem vuxna män i 20 års åldern. Är självklart sjukt nice att planera ihop laddstopp med toastopp. Även om mina vänner nog skulle kunna känna att det är ett tvingat stopp. Med motiveringen att just nu så behöver de inte pissa just nu behöver de inte äta. Vilket såklart skulle leda till ett onödigt stopp nånstans mitt i mellan två superchargers.
Men så bra, barn är ju ibland svårare att motivera. De har ju inte samma förståelse som vuxna. Ett kisstopp mitt på motorvägen är ju verkligen ett tvingat stopp.
Fika toa med 2-3h borde kunna passa de flesta. Har aldrig hört folk som på långresor klagar på att de får stanna för sällan med elbil.
Det låter som lättlöst då man med elbil även kan stanna precis var man vill. Och är tiden en faktor blir det ju på laddstoppen.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av Herr X »

Vasp skrev:
Nästan alltså. majoritets beslut behövs. Om man är väldigt bra på att övertala kan få till ett tidigare stopp. Fast alla går på toa innan man far så man brukar vara hyfsat synkroniserade. Om det bara är en som behöver pissa så fixas det snabbt vid närmaste p ficka.
Ett sånt där beteende skulle vara ganska destruktivt när man kör elbil. Ska ett antal vuxna män sitta och rösta om huruvida man ska stanna mellan två superchargers eller inte? Då blir man bara straffad själv i och med att restiden förlängs. Bättre att stanna till på så många superchargers som möjligt - man behöver som regel inte stanna mer än 15 minuter varannan timma.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare
Inlägg: 204
Blev medlem: 11 nov 2015 23:16

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av znak3 »

En kompis till mig provkörde bilen förra veckan. Han gillade att den gick på el men autopiloten var det som var hela grejen för honom. För mig är det 2 saker. Körkänslan och autopiloten. Börjar mer och mer förstå hur autopiloten kommer förändra människors liv.

McKinsey släppte en rapport nyligen där de spådde att en tredjedel av alla långa lastbilstransporter görs av en autonom lastbil år 2025.

Så...vad tror ni 8.0 kommer innebära? Hur kommer själva upplevelsen av autopiloten förändras tror ni?
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av bylund »

Vasp skrev:
Nästan alltså. majoritets beslut behövs. Om man är väldigt bra på att övertala kan få till ett tidigare stopp. Fast alla går på toa innan man far så man brukar vara hyfsat synkroniserade. Om det bara är en som behöver pissa så fixas det snabbt vid närmaste p ficka.
Vasp skrev:
Vi pratar självklart inga barn i bilen. fem vuxna män i 20 års åldern. Är självklart sjukt nice att planera ihop laddstopp med toastopp. Även om mina vänner nog skulle kunna känna att det är ett tvingat stopp. Med motiveringen att just nu så behöver de inte pissa just nu behöver de inte äta. Vilket såklart skulle leda till ett onödigt stopp nånstans mitt i mellan två superchargers.
Är inte detta lite motsägelsefullt? De går med på att gå på toa precis innan avfärd oavsett behov, men när ni väl startat går det inte att synkronisera längre, när man t ex stannar och laddar?
Som sagt, är de 20+ så borde det gå att resonera med dem. Men vill man absolut inte åka elbil så går det ju såklart att sätta sig på tvären.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av Vasp »

Människan är motsägelsefull. Sen så har såklart varken jag eller mina vänner nån praktisk erfarenhet av elbilar. Jag har läst på och mina vänner hör info från mig. Jag har knappt ens sett en elbil. Två parkerade Nissan Leaf är det närmaste jag har kommit. Vi får se den dagen nån man känner förhoppningsvis jag själv skaffar en elbil. Fast jag kommer nog att i alla fall få se nån Tesla nu när det byggs Supercharger i staan.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av bylund »

Jag inser att jag kan verka dryg här, jag förstår bara inte hur just detta kan vara det stora frågetecknet med att åka åka elektriskt.

Klart är att man måste ta något längre pauser på mer förutbestämda ställen än om man kör dieselbil, men för det mesta kör de flesta inte så långt, så man får ju väga det mot alla gånger man slipper åka och tanka när man snurrar runt i närområdet hemma.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av Bjorn »

bylund skrev:
Klart är att man måste ta något längre pauser på mer förutbestämda ställen än om man kör dieselbil, men för det mesta kör de flesta inte så långt, så man får ju väga det mot alla gånger man slipper åka och tanka när man snurrar runt i närområdet hemma.
Helt klart är det så. Det verkar nog vara bland det svåraste att förstå om man inte har kör elbil dagligen.

För mig har det blivit en markant förenkling av vardagen. Tidigare så sköt jag alltid upp tankningen.
På väg till jobbet så tänkte att jag tankar i kväll. Bättre att komma till jobbet i tid.
På vägen hem så tänkte jag att jag tankar i morgon. Bättre att komma hem i tid.
Kändes då som varje tankning istället blev tvungen att göras vid absolut sämsta tillfälle.
Tilläggas bör väl att jag har rätt långt till macken. Säkert 2 km åt fel håll i förhållande till hem- jobbresan så därav problemet.

Långresor har i mitt fall alltid krävt nån form av planering, med hotell, utrustning som ska med mm. Att planera ladd- och matstopp är inte speciellt ansträngande i de sammanhangen. Det är så lite extratid jämfört med problemet att tvingas tanka i vardagen.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Skriv svar