8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av leiflodde »

När jag gick från min Etanol SAAB (45-50 mil) till en diesel var det en befrielse att komma närmre 100 mil på en tank :) och största oron då inför elbils övergången var den korta räckvidden och var man kunde ladda?

Han nu haft min S i dryg 1,5 år (31/12) och börjar närma mig 10 000 mil och jag kör ofta 2-3 turer i veckan på 20-40 mil/tur och visst måste du planera laddning/parkering/hotell osv men oftast inga större problem.

Det jag märkt på mitt körmönster är att vi ex laddning ute på långtur är att jag planerar vad denna paus skall innehålla toa, kaffe, mat eller som nu ofta är vanligt fixa någon form av dokumentering från dagens uppdrag så är det klar när du kommer hem :)

Som en sammafattning tycker jag det fungerar bra även om jag ofta kör i södra delarna i öst-västlig riktning funkar det även om planeringen med SC inte är optimalt för dessa turer.

Största oron är väl isåfall att utbyggnaden av SC måste öka speciellt i samband med leveranserna av modell 3 men ser naturligtvis fram emot denna modell.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av e5m1r »

Det funkar som det är idag och det funkar bra
Med detta sagt så är det ändå lite jobbigt att stanna var tredje timme i motorvägsfart
Ser gärna att bilarna klarar 50 riktiga mil i motorvägs fart då är det verkligen inga problem
Innan nån hoppar på mig så tyckte jag det var lika bra/dåligt med BMW Z4 med 45 liters tank man får stanna på tok för ofta på långresa. Det funkar men inte optimalt.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Du har naturligtvis som vanligt helt rätt att det är icke-elbilister som alltid kräver en massa räckvidd. Det är vanligt fossilbilstänk. När jag fortfarande tvingades att köra dieselbil för inte så länge sedan var jag också intresserad av att kunna köra så långt som möjligt utan att tanka. Jag förtränger detta gärna, men så är det ju.
Att tanka en bil är en besvärande angelägenhet. Det ska alltid tankas när man har minst tid, så man vill kunna skjuta på det så länge det går. Det luktar illa, man vill alltså inte står där oftare än nödvändigt. Det kostar en massa pengar. Man kanske vill vänta att priserna har gått ner lite, eller det kanske är billigare vid nästa mack (händer aldrig). Dessutom känns det billigare att inte behöva tanka så ofta.
Allt detta otrevliga glömmer man omedelbart när man har elbil. Det känns bara konstigt och dumt. Men vi får väl försöka visa lite förståelse. ;)
Visst kändes det bra med 100+ räckvidd i tanken när man väl tvingats tanka. Trots det tvingades man förr eller senare, motvilligt tanka igen!
Nu har jag kört 2000 mil på mindre än 9 månader. Betydligt mer än tidigare körmönster. Jag har gjort några långresor och använt SuC. Även destinationsladdat med shuko några nätter. Helt problemfritt. Välbefinnandet över att aldrig behöva " åka och tanka" är mycket stort. Det skrivs i en annan tråd om önskvärda lokaliseringar av SuC och Borås är ett förslag. Jag tror inte att jag skulle utnyttja en sådan många gånger eftersom det skulle inkräkta på min bekvämlighet trots att den sannolikt inte skulle vara mer än 15 - 20 minuter bort och gratis. I praktiken har laddning för mig blivit ett "ickeproblem".
Lite planering och eftertanke får jag ju ha ibland men det blir ju inga bekymmer! Det är ju faktiskt bara stimulerande att tänka till då och då..( säger en som "har sitt på det torra" och dessutom ingen tidspress!
Bekvämt, billigt, praktiskt förutom alla andra positiva upplevelser med Teslan! Behöver ja säga att jag är nöjd?
Model S P85D,
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av joel80 »

Det enda jag tror kommer kunna bli svettigt med den elbil jag nu kommer köpa (2019 är det byte.. Då ska vi se vad marknaden erbjuder) är att köra husvagn eller släp. Allt annat i min vardag, även långresorna, är jag övertygad om kommer att fungera utmärkt. Sommarsemester med husvagn uppåt Jämtland är jag inte helt lika säker på kommer att funka.. Kanske får vi behålla hybrider för dom resorna ett tag..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 8.0 på onsdag och inget större batteri än 100 kWh

Inlägg av Pontus »

Foluke skrev:
mati skrev:
Du har naturligtvis som vanligt helt rätt att det är icke-elbilister som alltid kräver en massa räckvidd. Det är vanligt fossilbilstänk. När jag fortfarande tvingades att köra dieselbil för inte så länge sedan var jag också intresserad av att kunna köra så långt som möjligt utan att tanka. Jag förtränger detta gärna, men så är det ju.
Att tanka en bil är en besvärande angelägenhet. Det ska alltid tankas när man har minst tid, så man vill kunna skjuta på det så länge det går. Det luktar illa, man vill alltså inte står där oftare än nödvändigt. Det kostar en massa pengar. Man kanske vill vänta att priserna har gått ner lite, eller det kanske är billigare vid nästa mack (händer aldrig). Dessutom känns det billigare att inte behöva tanka så ofta.
Allt detta otrevliga glömmer man omedelbart när man har elbil. Det känns bara konstigt och dumt. Men vi får väl försöka visa lite förståelse. ;)
Visst kändes det bra med 100+ räckvidd i tanken när man väl tvingats tanka. Trots det tvingades man förr eller senare, motvilligt tanka igen!
Nu har jag kört 2000 mil på mindre än 9 månader. Betydligt mer än tidigare körmönster. Jag har gjort några långresor och använt SuC. Även destinationsladdat med shuko några nätter. Helt problemfritt. Välbefinnandet över att aldrig behöva " åka och tanka" är mycket stort. Det skrivs i en annan tråd om önskvärda lokaliseringar av SuC och Borås är ett förslag. Jag tror inte att jag skulle utnyttja en sådan många gånger eftersom det skulle inkräkta på min bekvämlighet trots att den sannolikt inte skulle vara mer än 15 - 20 minuter bort och gratis. I praktiken har laddning för mig blivit ett "ickeproblem".
Lite planering och eftertanke får jag ju ha ibland men det blir ju inga bekymmer! Det är ju faktiskt bara stimulerande att tänka till då och då..( säger en som "har sitt på det torra" och dessutom ingen tidspress!
Bekvämt, billigt, praktiskt förutom alla andra positiva upplevelser med Teslan! Behöver ja säga att jag är nöjd?
JA, säg det!!!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar