Wallconnector ladda vw?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Wallconnector ladda vw?

Inlägg av Alx »

Hej,

Har köpt en passat gte. Den laddar på 4h15min 10A 230V schuko.
Den ska enl vw ladda fullt på 2h med laddbox från clever som kostar ca 15k.

Jag har pratat med Tesla och frågat om det går att ladda passaten med wallboxen. De kan inte svara på det. De har inte heller någon laddbox så jag kan åka och prova, de erbjuder inte heller öppet köp.

Nu till mina frågor:
1. Någon som vet om det går att ladda en passat gte med tesla wall connector?
2. Hur snabbt går det?
3. Är det någon i Stockholm med omnejd som har en wall connector installerad så jag kan komma förbi och pröva laddhastigheten?


Tack på förhand!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av Svenssons »

Det bör gå att ladda. Verkar som Passat GTE har en Mennekes Typ 2 Mode 3-kontakt för laddning och Wall Connector laddar via Type 2 Mode 3 i default-inställningen (kan ändras så att endast Teslor kan laddas). Det kommer dock inte gå så fort då Passat bara verkar kunna ta emot 3,68 kW av de upp till 22 kW som Wall Connector kan ge (om säkring och inkoppling är rätt).

Har en Wall Connector här i Kalmar som du får lov att prova om du vill. Den är jättebra uppsatt! :mrgreen:
DSC_0128.jpg
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av Feddan »

Frugan har en VW e-Up och den laddar fint med Teslas wallbox.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av Leo »

Bör gå om du byglar den för det. Den medföljande original UMC:n till Tesla går inte då i alla fall min e-Golf stänger av efter 30sec.

Bör ta ca 2,5 timme att ladda fullt med Teslas Wallconnector. Då bilens inbyggda laddare helt korrekt är på ca 3,7kW som max.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av gellerstam »

Jag kör Outlander PHEV och har satt upp mig i kö på att köpa en eller två WC. Men de har inte ringt ännu. Först skall de beta av bef Tesla ägare innan jag får köpa en.

Reservation på M3 gjorde ingen skillnad.

Jag har min "beställning" på SC infracity, Sthlm.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av Tenk »

Verkar ju inte helt klart att det funkar, men har en i Sundbyberg. Ej provad ännu då leverans är någon/några veckor bort, men skicka meddelande om du vill testa!
Senast redigerad av Tenk, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av gellerstam »

Tenk skrev:
Verkar ju inte helt klart att det funkar, men har en i Sundbyberg. Ej provad ännu då leverans är någon/några veckor bort, men skicka meddelande om du vill testa!
WC = upplåst.
DC = låst till Tesla.
UMC = låst till Tesla.
SuC = låst till Tesla.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av Alx »

Tenk skrev:
Verkar ju inte helt klart att det funkar, men har en i Sundbyberg. Ej provad ännu då leverans är någon/några veckor bort, men skicka meddelande om du vill testa!
Hej,

Kommer gärna förbi och prövar!
Skickade PM till dig precis. Osäker dock på om det gick fram?

Tack på förhand


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av Tenk »

Märkligt, när jag provar att skicka meddelande till dig står att jag behöver skriva ett inlägg. Men till andra funkar det och inget felmeddelande. Kan maila dig om jag får mailadress?
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av Svenssons »

Wall Connector kommer med stor sannolikhet att fungera för Type 2 Mode 3. Den går att sätta om till att enbart kunna ladda Tesla men dels måste man aktivt ändra dipswitchen så att den inte kommunicerar med Mode 3 och dels finns det ingen egentlig nytta att ändra på inställningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Wall Connector kommer med stor sannolikhet att fungera för Type 2 Mode 3. Den går att sätta om till att enbart kunna ladda Tesla men dels måste man aktivt ändra dipswitchen så att den inte kommunicerar med Mode 3 och dels finns det ingen egentlig nytta att ändra på inställningen.
Det är väl mest om man driver biltillverkningsföretag och och vill att just ens egna kunder ska gynnas man har en fördel av det. Eller om man driver någon slags etablissemang och inte vill att pöbeln ska ladda där. Fast annars kan jag inte komma på någon anledning varför man skulle vilja blockera annat än Tesla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av Alx »

Tenk skrev:
Märkligt, när jag provar att skicka meddelande till dig står att jag behöver skriva ett inlägg. Men till andra funkar det och inget felmeddelande. Kan maila dig om jag får mailadress?
Märkligt Bild

Maila på alex@aeprojekt.se


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av Hammar »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
Wall Connector kommer med stor sannolikhet att fungera för Type 2 Mode 3. Den går att sätta om till att enbart kunna ladda Tesla men dels måste man aktivt ändra dipswitchen så att den inte kommunicerar med Mode 3 och dels finns det ingen egentlig nytta att ändra på inställningen.
Det är väl mest om man driver biltillverkningsföretag och och vill att just ens egna kunder ska gynnas man har en fördel av det. Eller om man driver någon slags etablissemang och inte vill att pöbeln ska ladda där. Fast annars kan jag inte komma på någon anledning varför man skulle vilja blockera annat än Tesla.
En nytta jag kan se, vore om man inte vill att bilar som inte kan ladda 3-fas, skall ställa sig på just de platserna. Säg att du vill sätta upp 10 uttag, och du har 44kw el att fördela på dessa (3-fas, 64A)
Du sätter upp 4st uttag som får dela på 3-fas, 32A. Dessa låser du till Tesla.
Du sätter upp 6st (2+2+2) uttag som får dela på 3-fas, 32A. Bilarna får då 3,7 eller 7,4 KW per bil, beroende på om de är ensamma på de 2 uttag som delar på strömmen, eller inte.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av Bod »

Jag får min Wallbox monterad imorgon. Går det bra, är du mycket välkommen att testa hos mig. Jag bor i Täby. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av Alx »

Hej Bod,

Snällt! maila mig gärna på adressen i inlägget ovan, Har kontoret i Täby så jag kommer gärna förbi hos dig vid 17tiden?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av blincoln »

Svenssons skrev:
Det bör gå att ladda. Verkar som Passat GTE har en Mennekes Typ 2 Mode 3-kontakt för laddning och Wall Connector laddar via Type 2 Mode 3 i default-inställningen (kan ändras så att endast Teslor kan laddas). Det kommer dock inte gå så fort då Passat bara verkar kunna ta emot 3,68 kW av de upp till 22 kW som Wall Connector kan ge (om säkring och inkoppling är rätt).

Har en Wall Connector här i Kalmar som du får lov att prova om du vill. Den är jättebra uppsatt! :mrgreen:
DSC_0128.jpg
Ahahaha, det var den schnyggaste installationen till en bil i miljonklassen jag har sett Bild Skådar jag förlängda buntband? Nästan i klass med min lösa schuko genom ventilationsgaller...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av Bjelke »

blincoln skrev:
Svenssons skrev:
Det bör gå att ladda. Verkar som Passat GTE har en Mennekes Typ 2 Mode 3-kontakt för laddning och Wall Connector laddar via Type 2 Mode 3 i default-inställningen (kan ändras så att endast Teslor kan laddas). Det kommer dock inte gå så fort då Passat bara verkar kunna ta emot 3,68 kW av de upp till 22 kW som Wall Connector kan ge (om säkring och inkoppling är rätt).

Har en Wall Connector här i Kalmar som du får lov att prova om du vill. Den är jättebra uppsatt! :mrgreen:
DSC_0128.jpg
Ahahaha, det var den schnyggaste installationen till en bil i miljonklassen jag har sett Bild Skådar jag förlängda buntband? Nästan i klass med min lösa schuko genom ventilationsgaller...
Ja den slår tom "Bjelke-metoden" :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av Bod »

Alx skrev:
Hej Bod,

Snällt! maila mig gärna på adressen i inlägget ovan, Har kontoret i Täby så jag kommer gärna förbi hos dig vid 17tiden? Bild
Fixat, Välkommen.


Någon som kan ge mig en hint om hur lång tid det tog att installera laddboxen.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av Bjelke »

Bod skrev:
Alx skrev:
Hej Bod,

Snällt! maila mig gärna på adressen i inlägget ovan, Har kontoret i Täby så jag kommer gärna förbi hos dig vid 17tiden? Bild
Fixat, Välkommen.


Någon som kan ge mig en hint om hur lång tid det tog att installera laddboxen.
Ett par timmar typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av bylund »

Bod skrev:
Alx skrev:
Hej Bod,

Snällt! maila mig gärna på adressen i inlägget ovan, Har kontoret i Täby så jag kommer gärna förbi hos dig vid 17tiden? Bild
Fixat, Välkommen.


Någon som kan ge mig en hint om hur lång tid det tog att installera laddboxen.
Hehe, måste vara klart innan kl 17? ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av Bod »

Funkar nu :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av Alx »

Bod skrev:
Funkar nu :)
Varit på plats. Funkar alldeles utmärkt! Bild

Funkar även utmärkt att ladda Passat GTE, tar ca 2 timmar.

Tack för hjälpen och ett trevligt samtal Bod! Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Wallconnector ladda vw?

Inlägg av Bod »

Väl bekomme. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar