Sänkning av maximal reducering av elbilar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jmn
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 jun 2016 23:31
Ort: Sundsvall

Sänkning av maximal reducering av elbilar

Inlägg av Jmn »

Som tibor nämnde så ska den maximala reduceringen för miljöbilar minskas från 16000 till 10000:- enligt regeringens höstbudget. Vad innebär det igentligen ? Min bil skulle enligt skatteverket ge ett förmånsvärde på lite knappt 13000:- före reducering idag, medan jag "bara" har ett förmånsvärde på 5500:-. Det ä en reducering på mindre än 10000:-. Kommer vi således att drabbas eller är det bilar som har ännu högre förmånsvärde innan reduktion som är de stora förlorarna ? :/


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Sänkning av maximal reducering av elbilar

Inlägg av Leo »

Kort sagt. Förmånsvärdet ökar för de allra flesta miljöbilar med 500kr/mån brutto.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jmn
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 jun 2016 23:31
Ort: Sundsvall

Re: Sänkning av maximal reducering av elbilar

Inlägg av Jmn »

Leo skrev:
Kort sagt. Förmånsvärdet ökar för de allra flesta miljöbilar med 500kr/mån brutto.
Okey, det kan jag leva med. Hur är beräkningen ?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Sänkning av maximal reducering av elbilar

Inlägg av danni »

Nedsättningen av förmånsvärdet för en elbil sker i två steg. Först sätts priset ner till pris för "likvärdig bil" och sen beräknas förmånsvärde som vanligt fast på det priset. Det är den nedsättningen som är allra störst för en Tesla. Sen minskas förmånsvärdet med 40%, dock kan den nedsättningen bli max 16000 kr per år. Det är det taket som ska minskas till 10000 kr per år. I praktiken innebär det alltså en höjning av förmånsvärdet med 6000 kr / år eller 500 kr / månad för oss alla efter årsskiftet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jmn
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 jun 2016 23:31
Ort: Sundsvall

Re: Sänkning av maximal reducering av elbilar

Inlägg av Jmn »

danni skrev:
Nedsättningen av förmånsvärdet för en elbil sker i två steg. Först sätts priset ner till pris för "likvärdig bil" och sen beräknas förmånsvärde som vanligt fast på det priset. Det är den nedsättningen som är allra störst för en Tesla. Sen minskas förmånsvärdet med 40%, dock kan den nedsättningen bli max 16000 kr per år. Det är det taket som ska minskas till 10000 kr per år. I praktiken innebär det alltså en höjning av förmånsvärdet med 6000 kr / år eller 500 kr / månad för oss alla efter årsskiftet.
Tack! Kanonbra svar, då hänger jag med.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Sänkning av maximal reducering av elbilar

Inlägg av Pontus »

Låter ekonomiavdelningen sköta det och hoppas dom gör rätt eller missar det helt :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Sänkning av maximal reducering av elbilar

Inlägg av Leo »

Bara att räkna ut på Skatteverkets hemsida efter årsskiftet. Sök på ordet "bilförmånsberäkning" i deras sökfält så hittar du den.

Välj:
Inkomstår 2017
Personbil
Tillverkningsår
Tesla

"Din version av Tesla" dvs S90, X90D eller liknande. S60 har samma som S75 så då väljer du S75 om du inte hittar S60. Det spelar alltså ingen roll att du gav ett annat pris än de har i sin lista. Du ska använda den bilversion och det pris på den som finns i deras system. Finns inte din bil får man utgå från närmaste liknande och justera på något lämpligt sätt.

Lägg på det du betalt för extrautrustningen enligt kvittot. Dra bort ev extraladdare, laddkabel osv Har du köpt bilen begagnad behöver du ta reda på vad extrautrustningen kostade som ny och lägga på det. Vad du FAKTISKT betalt osv struntar i princip skatteverket i. Har du fått säg en rabatt som motsvarar 3% på hela bilens pris får du bara räkna 3% på utrustningens sammanlagda pris. Vinterdäck ska räknas med.

Serviceavtal, extra garantier, lackbehandling osv skulle jag personligen inte räkna med. Går att se som "underhåll" vilket du som förare inte gynnas av (det är ju ditt företag som bara sköter om bilen)

Kryssa i om du kör mer än 3000 i tjänsten.

KLART!

Sen använder du det värdet och rapporterar in summan. Det är först vid en förfrågan eller revision som de kommer att "kontrollera" att det stämmer. Dock kan deras datasystem säkert "slå larm" om man t ex bara använder själva grundvärdet. (De allra flesta har ju t ex vinterdäck....)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar