Det är så man blir lite förbannad...

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Det är så man blir lite förbannad...

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
akeller skrev:
Bara designstudion kommer upp nästa år så kan man fördriva några månader med olika konfigurationer :lol:
Jag är ganska säker på att servrarna kraschar rätt så skapligt ett antal gånger när DEN designstudion kommer upp :D
De tror inte jag, för Model X valde Tesla att bjuda in några hundra åt gången och sen vänta en vecka och sen bjuda in några till. När din bil hamnar i produktionskö beror mer på när du trycker på beställningsknappen(och utrustning) än dit reservationsnummer. Så när ni blir inbjudna, vänta inte för länge med att beställa om ni inte snabbt vill förlora platser i kön.
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Det är så man blir lite förbannad...

Inlägg av heron »

Herr X skrev:
heron skrev:
En MS hade varit så perfekt i alla hänseenden och har försökt vrida och vända på alla kalkyler men det går inte ihop sig med i dagsläget och den kommande prishöjningen lär ju inte göra kalkylen bättre.

Inte lätt när man inte får som man vill :D

Får helt enkelt drömma vidare ;)
Den andre oktober kommer ett avsnitt av Teslapodden där en expert går igenom ett finansieringsupplägg av en Model S som gör att man som medelinkomsttagare har råd att köpa en.
Den ska bli intressant att lyssna på :)
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Det är så man blir lite förbannad...

Inlägg av heron »

Min befintliga bil (som är med upplägg typ personalbil via företaget jag jobbar på) går ut nu vid årsskiftet. Företaget har inte gått att övertala att låta mig ta en Tesla (hur dumt det än låter) så frågan är vad jag ska göra nu egentligen:

1) Införskaffa ny ICE och sitta med den i tre år

2) Lösa ut min befintliga och köra vidare med den privat tills Model 3 kommer, vilket ju kan bli om tre år :P

3) Fortsätta klia mig i huvudet :mrgreen:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Det är så man blir lite förbannad...

Inlägg av HelectriC »

heron skrev:
Min befintliga bil (som är med upplägg typ personalbil via företaget jag jobbar på) går ut nu vid årsskiftet. Företaget har inte gått att övertala att låta mig ta en Tesla (hur dumt det än låter) så frågan är vad jag ska göra nu egentligen:

1) Införskaffa ny ICE och sitta med den i tre år

2) Lösa ut min befintliga och köra vidare med den privat tills Model 3 kommer, vilket ju kan bli om tre år :P

3) Fortsätta klia mig i huvudet :mrgreen:
alternativ 3 låter som en bra idè :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Det är så man blir lite förbannad...

Inlägg av gellerstam »

Herr X skrev:
heron skrev:
En MS hade varit så perfekt i alla hänseenden och har försökt vrida och vända på alla kalkyler men det går inte ihop sig med i dagsläget och den kommande prishöjningen lär ju inte göra kalkylen bättre.

Inte lätt när man inte får som man vill :D

Får helt enkelt drömma vidare ;)
Den andre oktober kommer ett avsnitt av Teslapodden där en expert går igenom ett finansieringsupplägg av en Model S som gör att man som medelinkomsttagare har råd att köpa en.
Vore det inte smart at sända det avsnittet på söndag? Så att fler innser att de har råd att beställa, nu i September innan prishöjningen? En tanke bara .... :roll:
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Det är så man blir lite förbannad...

Inlägg av StefL »

Herr X skrev:
Den andre oktober kommer ett avsnitt av Teslapodden där en expert går igenom ett finansieringsupplägg av en Model S som gör att man som medelinkomsttagare har råd att köpa en.
https://www.youtube.com/watch?v=WV-h-Ry4c7Y

:lol: :lol: :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det är så man blir lite förbannad...

Inlägg av Jerker »

StefL skrev:
Herr X skrev:
Den andre oktober kommer ett avsnitt av Teslapodden där en expert går igenom ett finansieringsupplägg av en Model S som gör att man som medelinkomsttagare har råd att köpa en.
https://www.youtube.com/watch?v=WV-h-Ry4c7Y

:lol: :lol: :lol:
:mrgreen:
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Det är så man blir lite förbannad...

Inlägg av Crappy »

Jag sitter i samma skit, förlåt sits som alla er andra.
Sitter i en 6 år gammal Saab, och förstår inte hur ska jag lyckas få den att klara sig i 3 år till?
Jag har räknat och räknat, och visst kan jag låna på huset, och då kommer jag ner i en "nollskostnad" i månadsavgift. Men totalt sett kostar det närmare 100k per år att köra en snik MS Vilket tyvärr allt för mycket, för en medelinkomsttagare som mig

Alternativ? Tja hade jag bara kunnat förlika mig med utseendet på Leaf, så kunde man leasat den på tre år, men det går inte, det gick nästan att titta på den med en grå/silver variant. Men .....

Tips mottages på lösningar
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Det är så man blir lite förbannad...

Inlägg av Jojje167 »

Crappy skrev:
Jag sitter i samma skit, förlåt sits som alla er andra.
Sitter i en 6 år gammal Saab, och förstår inte hur ska jag lyckas få den att klara sig i 3 år till?
Jag har räknat och räknat, och visst kan jag låna på huset, och då kommer jag ner i en "nollskostnad" i månadsavgift. Men totalt sett kostar det närmare 100k per år att köra en snik MS Vilket tyvärr allt för mycket, för en medelinkomsttagare som mig

Alternativ? Tja hade jag bara kunnat förlika mig med utseendet på Leaf, så kunde man leasat den på tre år, men det går inte, det gick nästan att titta på den med en grå/silver variant. Men .....

Tips mottages på lösningar
Ampera-e? Alternativ lösning. Ska väl gå att få tag på under nästa år
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Det är så man blir lite förbannad...

Inlägg av apkungen »

Tycker att ni är lite väl pessimistiska. Model 3 ska komma ut i juli 2017 är målet. Jag tror att den kommer börja levereras i oktober i USA. Ett halvår senare tror jag att de kommer att leverera ww. Mars 2018!

Anledningen till att jag tror på den snabba expansionen ww är att jag tror att tesla kommer att kunna rampa upp produktionen till runt en halv miljon ganska snabbt och då vill de ha orderböcker fyllda. Rullande bilar runt om i världen är den bästa reklamen!

Håller med om att ampera-e är ett alternativ annars. Funderar på det själv.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Det är så man blir lite förbannad...

Inlägg av jonasl »

Jag tror chansen att leveranserna börjar före december 2018 i Europa är mycket små, även om jag förstås skulle bli glad själv.

Hade redan kört Model S om jag kört lika mycket som för ett par år sedan, då hade det inte ens kostat mig särskilt mycket extra. Dieselbil som rullar mycket kostar också mycket i försäkring, drivmedel och service så ju mer man kör desto bättre. Nu kör jag för lite till vardags för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att lägga 800-900k på en bil, och hoppas att den förvisso trevliga och rätt lågmilade men gamla A6:a jag har nu håller ihop till leverans av M3.

Eller om begpriserna på MS trillar ner lite.. En bakhjulsdriven bil (stor frunk) tillräckligt ny för att ha AP-hårdvara och med rätt utrustning (pano, skinn) för M3-pengar skille nog kunna få mig att gå på det spåret.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
ulsa
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 aug 2016 22:00
Ort: Helsingborg

Re: Det är så man blir lite förbannad...

Inlägg av ulsa »

Satt i samma sits och kunde inte motivera Model S som privatperson hur jag än räknade och skrapade i kistorna. Påbörjade istället aggressivt sparande till Model 3 samt installerade solpaneler på taket. Sen en dag tänkte jag på alla historier jag hört om dem som väntat och väntat på att realisera sina drömmar och sen blivit sjuka eller dött. Hade ett allvarligt samtal med min bättre hälft, hittade en beg S85 och slog till. I mitt fall kunde jag trots allt skruva till finanserna så att det gick, och njuter nu dagligen av vår Tesla (som för övrigt laddas av solpanelerna). Har inte riktigt fattat det hela än, faktiskt. Får nypa mig i armen ibland.
Tesla Model S 85 (2015) Mörkblå
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Det är så man blir lite förbannad...

Inlägg av Andersen »

Min bil är från mars 2000. Med lite kärlek (och bytt koppling) räknar jag kallt med att den överlever till mitten av 2018. Det är ju en Volvo, gubevars.

Vad gäller utrullningen av Model 3 har jag svårt att se att Elon skulle fokusera på USA i ett helt år. Det vore hål i huvudet. Bättre då att börja leverera mindre mängder till alla marknader under 2018. Dröjer det till 2019 kommer andra biltillverkare ha sina elbilar med lång räckvidd nära lansering, och Tesla riskerar massavhopp från bokningarna. Nej, går allt som det ska så tror jag på leverans sommaren 2018 - jag bokade ju ändå 31 mars!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Det är så man blir lite förbannad...

Inlägg av vigge50 »

Andersen skrev:
Min bil är från mars 2000. Med lite kärlek (och bytt koppling) räknar jag kallt med att den överlever till mitten av 2018. Det är ju en Volvo, gubevars.

Vad gäller utrullningen av Model 3 har jag svårt att se att Elon skulle fokusera på USA i ett helt år. Det vore hål i huvudet. Bättre då att börja leverera mindre mängder till alla marknader under 2018. Dröjer det till 2019 kommer andra biltillverkare ha sina elbilar med lång räckvidd nära lansering, och Tesla riskerar massavhopp från bokningarna. Nej, går allt som det ska så tror jag på leverans sommaren 2018 - jag bokade ju ändå 31 mars!
Anledningen till att satsa på USA handlar inte bara om att ha bilarna nära till hands, det handlar också om att låta så många köpare som möjligt att ta nytta av skattereduktionen som elbilar har. En del kan mycket väl hoppa av om de inte får och då vill Tesla få ut så många som möjligt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Det är så man blir lite förbannad...

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
akeller skrev:
Bara designstudion kommer upp nästa år så kan man fördriva några månader med olika konfigurationer :lol:
Jag är ganska säker på att servrarna kraschar rätt så skapligt ett antal gånger när DEN designstudion kommer upp :D
De tror inte jag, för Model X valde Tesla att bjuda in några hundra åt gången och sen vänta en vecka och sen bjuda in några till. När din bil hamnar i produktionskö beror mer på när du trycker på beställningsknappen(och utrustning) än dit reservationsnummer. Så när ni blir inbjudna, vänta inte för länge med att beställa om ni inte snabbt vill förlora platser i kön.
Det är typ 400.000 som ska in där under en ganska kort tid jämfört med model X osv, men jag tänkte mest på när den
blir helt öppen för alla sas, då jäklar blir det drag :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det är så man blir lite förbannad...

Inlägg av Jerker »

Andersen skrev:
Min bil är från mars 2000. Med lite kärlek (och bytt koppling) räknar jag kallt med att den överlever till mitten av 2018. Det är ju en Volvo, gubevars.

Vad gäller utrullningen av Model 3 har jag svårt att se att Elon skulle fokusera på USA i ett helt år. Det vore hål i huvudet. Bättre då att börja leverera mindre mängder till alla marknader under 2018. Dröjer det till 2019 kommer andra biltillverkare ha sina elbilar med lång räckvidd nära lansering, och Tesla riskerar massavhopp från bokningarna. Nej, går allt som det ska så tror jag på leverans sommaren 2018 - jag bokade ju ändå 31 mars!
Det hela hänger på hur snabbt de får upp produktionshastigheten. Prioriteten i USA måste ju bara röra något tusental bilar alldeles i början av produktionen, sen börjar de leverera ww i turordning efter när man beställde, dock Teslaägare först.

OM de verkligen kommer igång med produktion Q3 2017 så lär de klara av förproduktion som levereras i närområdet och lösa barnsjukdomar under hösten. Sen drar de igång massproduktion. Och om DET går enligt planerna så är de igång med det i slutet av 2017/början av 2018. Då lär vi Sverige som beställde första dagarna få våra bilar runt Q2-3 2018. Men...

...nu är det Tesla vi talar om, och om Elon Musk, så jag tror ändå att vi får lägga på ett par kvartal på den här prognosen.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Det är så man blir lite förbannad...

Inlägg av zyax »

Jerker skrev:
Andersen skrev:
Min bil är från mars 2000. Med lite kärlek (och bytt koppling) räknar jag kallt med att den överlever till mitten av 2018. Det är ju en Volvo, gubevars.

Vad gäller utrullningen av Model 3 har jag svårt att se att Elon skulle fokusera på USA i ett helt år. Det vore hål i huvudet. Bättre då att börja leverera mindre mängder till alla marknader under 2018. Dröjer det till 2019 kommer andra biltillverkare ha sina elbilar med lång räckvidd nära lansering, och Tesla riskerar massavhopp från bokningarna. Nej, går allt som det ska så tror jag på leverans sommaren 2018 - jag bokade ju ändå 31 mars!
Det hela hänger på hur snabbt de får upp produktionshastigheten. Prioriteten i USA måste ju bara röra något tusental bilar alldeles i början av produktionen, sen börjar de leverera ww i turordning efter när man beställde, dock Teslaägare först.

OM de verkligen kommer igång med produktion Q3 2017 så lär de klara av förproduktion som levereras i närområdet och lösa barnsjukdomar under hösten. Sen drar de igång massproduktion. Och om DET går enligt planerna så är de igång med det i slutet av 2017/början av 2018. Då lär vi Sverige som beställde första dagarna få våra bilar runt Q2-3 2018. Men...

...nu är det Tesla vi talar om, och om Elon Musk, så jag tror ändå att vi får lägga på ett par kvartal på den här prognosen.
Ungefär så där tänker jag också. Sedan är jag inte Teslaägare sedan tidigare och ställde mig inte i kö direkt så även om de första bilarna råkar trilla in i EU före årskiftet 2019 (kanske Elon kan lova att EU ska få M3 innan 2018 års slut) så får inte jag min bil förrän några månader senare.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Det är så man blir lite förbannad...

Inlägg av StefL »

Jag ser ingen anledning att revidera min prognos om att bilen jag reserverade tidigt på morgonen 1/4 kommer att levereras under våren 2019. Det grundar jag både på att jag tror det i vanlig ordning blir vissa förseningar när man talar "Tesla-tid", att man kommer att göra en större utrullning i USA än vad vissa tidigare skribenter menat, och inte minst att jag inte kommer att köpa en fullsmetad bil, vilket säkert betyder att jag hamnar lite längre bak i kön.

En leverans torsdag den 30 maj 2019 skulle onekligen sitta som en smäck för mig - då är 50-årspresenten grejad och jag kan sen försvinna iväg på en Europatripp eller nåt och lura alla gratulanter :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar