De tror inte jag, för Model X valde Tesla att bjuda in några hundra åt gången och sen vänta en vecka och sen bjuda in några till. När din bil hamnar i produktionskö beror mer på när du trycker på beställningsknappen(och utrustning) än dit reservationsnummer. Så när ni blir inbjudna, vänta inte för länge med att beställa om ni inte snabbt vill förlora platser i kön.Bjelke skrev:Jag är ganska säker på att servrarna kraschar rätt så skapligt ett antal gånger när DEN designstudion kommer uppakeller skrev:Bara designstudion kommer upp nästa år så kan man fördriva några månader med olika konfigurationer
Det är så man blir lite förbannad...
Moderator: Redaktion
Re: Det är så man blir lite förbannad...
Re: Det är så man blir lite förbannad...
Den ska bli intressant att lyssna påHerr X skrev:Den andre oktober kommer ett avsnitt av Teslapodden där en expert går igenom ett finansieringsupplägg av en Model S som gör att man som medelinkomsttagare har råd att köpa en.heron skrev:En MS hade varit så perfekt i alla hänseenden och har försökt vrida och vända på alla kalkyler men det går inte ihop sig med i dagsläget och den kommande prishöjningen lär ju inte göra kalkylen bättre.
Inte lätt när man inte får som man vill
Får helt enkelt drömma vidare
Re: Det är så man blir lite förbannad...
Min befintliga bil (som är med upplägg typ personalbil via företaget jag jobbar på) går ut nu vid årsskiftet. Företaget har inte gått att övertala att låta mig ta en Tesla (hur dumt det än låter) så frågan är vad jag ska göra nu egentligen:
1) Införskaffa ny ICE och sitta med den i tre år
2) Lösa ut min befintliga och köra vidare med den privat tills Model 3 kommer, vilket ju kan bli om tre år
3) Fortsätta klia mig i huvudet
1) Införskaffa ny ICE och sitta med den i tre år
2) Lösa ut min befintliga och köra vidare med den privat tills Model 3 kommer, vilket ju kan bli om tre år
3) Fortsätta klia mig i huvudet
Re: Det är så man blir lite förbannad...
alternativ 3 låter som en bra idèheron skrev:Min befintliga bil (som är med upplägg typ personalbil via företaget jag jobbar på) går ut nu vid årsskiftet. Företaget har inte gått att övertala att låta mig ta en Tesla (hur dumt det än låter) så frågan är vad jag ska göra nu egentligen:
1) Införskaffa ny ICE och sitta med den i tre år
2) Lösa ut min befintliga och köra vidare med den privat tills Model 3 kommer, vilket ju kan bli om tre år
3) Fortsätta klia mig i huvudet
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Det är så man blir lite förbannad...
Vore det inte smart at sända det avsnittet på söndag? Så att fler innser att de har råd att beställa, nu i September innan prishöjningen? En tanke bara ....Herr X skrev:Den andre oktober kommer ett avsnitt av Teslapodden där en expert går igenom ett finansieringsupplägg av en Model S som gör att man som medelinkomsttagare har råd att köpa en.heron skrev:En MS hade varit så perfekt i alla hänseenden och har försökt vrida och vända på alla kalkyler men det går inte ihop sig med i dagsläget och den kommande prishöjningen lär ju inte göra kalkylen bättre.
Inte lätt när man inte får som man vill
Får helt enkelt drömma vidare
Tesla Model Y
Re: Det är så man blir lite förbannad...
https://www.youtube.com/watch?v=WV-h-Ry4c7YHerr X skrev:Den andre oktober kommer ett avsnitt av Teslapodden där en expert går igenom ett finansieringsupplägg av en Model S som gör att man som medelinkomsttagare har råd att köpa en.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Det är så man blir lite förbannad...
StefL skrev:https://www.youtube.com/watch?v=WV-h-Ry4c7YHerr X skrev:Den andre oktober kommer ett avsnitt av Teslapodden där en expert går igenom ett finansieringsupplägg av en Model S som gör att man som medelinkomsttagare har råd att köpa en.
Re: Det är så man blir lite förbannad...
Jag sitter i samma skit, förlåt sits som alla er andra.
Sitter i en 6 år gammal Saab, och förstår inte hur ska jag lyckas få den att klara sig i 3 år till?
Jag har räknat och räknat, och visst kan jag låna på huset, och då kommer jag ner i en "nollskostnad" i månadsavgift. Men totalt sett kostar det närmare 100k per år att köra en snik MS Vilket tyvärr allt för mycket, för en medelinkomsttagare som mig
Alternativ? Tja hade jag bara kunnat förlika mig med utseendet på Leaf, så kunde man leasat den på tre år, men det går inte, det gick nästan att titta på den med en grå/silver variant. Men .....
Tips mottages på lösningar
Sitter i en 6 år gammal Saab, och förstår inte hur ska jag lyckas få den att klara sig i 3 år till?
Jag har räknat och räknat, och visst kan jag låna på huset, och då kommer jag ner i en "nollskostnad" i månadsavgift. Men totalt sett kostar det närmare 100k per år att köra en snik MS Vilket tyvärr allt för mycket, för en medelinkomsttagare som mig
Alternativ? Tja hade jag bara kunnat förlika mig med utseendet på Leaf, så kunde man leasat den på tre år, men det går inte, det gick nästan att titta på den med en grå/silver variant. Men .....
Tips mottages på lösningar
Re: Det är så man blir lite förbannad...
Ampera-e? Alternativ lösning. Ska väl gå att få tag på under nästa årCrappy skrev:Jag sitter i samma skit, förlåt sits som alla er andra.
Sitter i en 6 år gammal Saab, och förstår inte hur ska jag lyckas få den att klara sig i 3 år till?
Jag har räknat och räknat, och visst kan jag låna på huset, och då kommer jag ner i en "nollskostnad" i månadsavgift. Men totalt sett kostar det närmare 100k per år att köra en snik MS Vilket tyvärr allt för mycket, för en medelinkomsttagare som mig
Alternativ? Tja hade jag bara kunnat förlika mig med utseendet på Leaf, så kunde man leasat den på tre år, men det går inte, det gick nästan att titta på den med en grå/silver variant. Men .....
Tips mottages på lösningar
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: Det är så man blir lite förbannad...
Tycker att ni är lite väl pessimistiska. Model 3 ska komma ut i juli 2017 är målet. Jag tror att den kommer börja levereras i oktober i USA. Ett halvår senare tror jag att de kommer att leverera ww. Mars 2018!
Anledningen till att jag tror på den snabba expansionen ww är att jag tror att tesla kommer att kunna rampa upp produktionen till runt en halv miljon ganska snabbt och då vill de ha orderböcker fyllda. Rullande bilar runt om i världen är den bästa reklamen!
Håller med om att ampera-e är ett alternativ annars. Funderar på det själv.
Anledningen till att jag tror på den snabba expansionen ww är att jag tror att tesla kommer att kunna rampa upp produktionen till runt en halv miljon ganska snabbt och då vill de ha orderböcker fyllda. Rullande bilar runt om i världen är den bästa reklamen!
Håller med om att ampera-e är ett alternativ annars. Funderar på det själv.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Det är så man blir lite förbannad...
Jag tror chansen att leveranserna börjar före december 2018 i Europa är mycket små, även om jag förstås skulle bli glad själv.
Hade redan kört Model S om jag kört lika mycket som för ett par år sedan, då hade det inte ens kostat mig särskilt mycket extra. Dieselbil som rullar mycket kostar också mycket i försäkring, drivmedel och service så ju mer man kör desto bättre. Nu kör jag för lite till vardags för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att lägga 800-900k på en bil, och hoppas att den förvisso trevliga och rätt lågmilade men gamla A6:a jag har nu håller ihop till leverans av M3.
Eller om begpriserna på MS trillar ner lite.. En bakhjulsdriven bil (stor frunk) tillräckligt ny för att ha AP-hårdvara och med rätt utrustning (pano, skinn) för M3-pengar skille nog kunna få mig att gå på det spåret.
Hade redan kört Model S om jag kört lika mycket som för ett par år sedan, då hade det inte ens kostat mig särskilt mycket extra. Dieselbil som rullar mycket kostar också mycket i försäkring, drivmedel och service så ju mer man kör desto bättre. Nu kör jag för lite till vardags för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att lägga 800-900k på en bil, och hoppas att den förvisso trevliga och rätt lågmilade men gamla A6:a jag har nu håller ihop till leverans av M3.
Eller om begpriserna på MS trillar ner lite.. En bakhjulsdriven bil (stor frunk) tillräckligt ny för att ha AP-hårdvara och med rätt utrustning (pano, skinn) för M3-pengar skille nog kunna få mig att gå på det spåret.
Model Y LR AWD 2022
Re: Det är så man blir lite förbannad...
Satt i samma sits och kunde inte motivera Model S som privatperson hur jag än räknade och skrapade i kistorna. Påbörjade istället aggressivt sparande till Model 3 samt installerade solpaneler på taket. Sen en dag tänkte jag på alla historier jag hört om dem som väntat och väntat på att realisera sina drömmar och sen blivit sjuka eller dött. Hade ett allvarligt samtal med min bättre hälft, hittade en beg S85 och slog till. I mitt fall kunde jag trots allt skruva till finanserna så att det gick, och njuter nu dagligen av vår Tesla (som för övrigt laddas av solpanelerna). Har inte riktigt fattat det hela än, faktiskt. Får nypa mig i armen ibland.
Tesla Model S 85 (2015) Mörkblå
Re: Det är så man blir lite förbannad...
Min bil är från mars 2000. Med lite kärlek (och bytt koppling) räknar jag kallt med att den överlever till mitten av 2018. Det är ju en Volvo, gubevars.
Vad gäller utrullningen av Model 3 har jag svårt att se att Elon skulle fokusera på USA i ett helt år. Det vore hål i huvudet. Bättre då att börja leverera mindre mängder till alla marknader under 2018. Dröjer det till 2019 kommer andra biltillverkare ha sina elbilar med lång räckvidd nära lansering, och Tesla riskerar massavhopp från bokningarna. Nej, går allt som det ska så tror jag på leverans sommaren 2018 - jag bokade ju ändå 31 mars!
Vad gäller utrullningen av Model 3 har jag svårt att se att Elon skulle fokusera på USA i ett helt år. Det vore hål i huvudet. Bättre då att börja leverera mindre mängder till alla marknader under 2018. Dröjer det till 2019 kommer andra biltillverkare ha sina elbilar med lång räckvidd nära lansering, och Tesla riskerar massavhopp från bokningarna. Nej, går allt som det ska så tror jag på leverans sommaren 2018 - jag bokade ju ändå 31 mars!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Det är så man blir lite förbannad...
Anledningen till att satsa på USA handlar inte bara om att ha bilarna nära till hands, det handlar också om att låta så många köpare som möjligt att ta nytta av skattereduktionen som elbilar har. En del kan mycket väl hoppa av om de inte får och då vill Tesla få ut så många som möjligt.Andersen skrev:Min bil är från mars 2000. Med lite kärlek (och bytt koppling) räknar jag kallt med att den överlever till mitten av 2018. Det är ju en Volvo, gubevars.
Vad gäller utrullningen av Model 3 har jag svårt att se att Elon skulle fokusera på USA i ett helt år. Det vore hål i huvudet. Bättre då att börja leverera mindre mängder till alla marknader under 2018. Dröjer det till 2019 kommer andra biltillverkare ha sina elbilar med lång räckvidd nära lansering, och Tesla riskerar massavhopp från bokningarna. Nej, går allt som det ska så tror jag på leverans sommaren 2018 - jag bokade ju ändå 31 mars!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Det är så man blir lite förbannad...
Det är typ 400.000 som ska in där under en ganska kort tid jämfört med model X osv, men jag tänkte mest på när denvigge50 skrev:De tror inte jag, för Model X valde Tesla att bjuda in några hundra åt gången och sen vänta en vecka och sen bjuda in några till. När din bil hamnar i produktionskö beror mer på när du trycker på beställningsknappen(och utrustning) än dit reservationsnummer. Så när ni blir inbjudna, vänta inte för länge med att beställa om ni inte snabbt vill förlora platser i kön.Bjelke skrev:Jag är ganska säker på att servrarna kraschar rätt så skapligt ett antal gånger när DEN designstudion kommer uppakeller skrev:Bara designstudion kommer upp nästa år så kan man fördriva några månader med olika konfigurationer
blir helt öppen för alla sas, då jäklar blir det drag
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Det är så man blir lite förbannad...
Det hela hänger på hur snabbt de får upp produktionshastigheten. Prioriteten i USA måste ju bara röra något tusental bilar alldeles i början av produktionen, sen börjar de leverera ww i turordning efter när man beställde, dock Teslaägare först.Andersen skrev:Min bil är från mars 2000. Med lite kärlek (och bytt koppling) räknar jag kallt med att den överlever till mitten av 2018. Det är ju en Volvo, gubevars.
Vad gäller utrullningen av Model 3 har jag svårt att se att Elon skulle fokusera på USA i ett helt år. Det vore hål i huvudet. Bättre då att börja leverera mindre mängder till alla marknader under 2018. Dröjer det till 2019 kommer andra biltillverkare ha sina elbilar med lång räckvidd nära lansering, och Tesla riskerar massavhopp från bokningarna. Nej, går allt som det ska så tror jag på leverans sommaren 2018 - jag bokade ju ändå 31 mars!
OM de verkligen kommer igång med produktion Q3 2017 så lär de klara av förproduktion som levereras i närområdet och lösa barnsjukdomar under hösten. Sen drar de igång massproduktion. Och om DET går enligt planerna så är de igång med det i slutet av 2017/början av 2018. Då lär vi Sverige som beställde första dagarna få våra bilar runt Q2-3 2018. Men...
...nu är det Tesla vi talar om, och om Elon Musk, så jag tror ändå att vi får lägga på ett par kvartal på den här prognosen.
Re: Det är så man blir lite förbannad...
Ungefär så där tänker jag också. Sedan är jag inte Teslaägare sedan tidigare och ställde mig inte i kö direkt så även om de första bilarna råkar trilla in i EU före årskiftet 2019 (kanske Elon kan lova att EU ska få M3 innan 2018 års slut) så får inte jag min bil förrän några månader senare.Jerker skrev:Det hela hänger på hur snabbt de får upp produktionshastigheten. Prioriteten i USA måste ju bara röra något tusental bilar alldeles i början av produktionen, sen börjar de leverera ww i turordning efter när man beställde, dock Teslaägare först.Andersen skrev:Min bil är från mars 2000. Med lite kärlek (och bytt koppling) räknar jag kallt med att den överlever till mitten av 2018. Det är ju en Volvo, gubevars.
Vad gäller utrullningen av Model 3 har jag svårt att se att Elon skulle fokusera på USA i ett helt år. Det vore hål i huvudet. Bättre då att börja leverera mindre mängder till alla marknader under 2018. Dröjer det till 2019 kommer andra biltillverkare ha sina elbilar med lång räckvidd nära lansering, och Tesla riskerar massavhopp från bokningarna. Nej, går allt som det ska så tror jag på leverans sommaren 2018 - jag bokade ju ändå 31 mars!
OM de verkligen kommer igång med produktion Q3 2017 så lär de klara av förproduktion som levereras i närområdet och lösa barnsjukdomar under hösten. Sen drar de igång massproduktion. Och om DET går enligt planerna så är de igång med det i slutet av 2017/början av 2018. Då lär vi Sverige som beställde första dagarna få våra bilar runt Q2-3 2018. Men...
...nu är det Tesla vi talar om, och om Elon Musk, så jag tror ändå att vi får lägga på ett par kvartal på den här prognosen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Det är så man blir lite förbannad...
Jag ser ingen anledning att revidera min prognos om att bilen jag reserverade tidigt på morgonen 1/4 kommer att levereras under våren 2019. Det grundar jag både på att jag tror det i vanlig ordning blir vissa förseningar när man talar "Tesla-tid", att man kommer att göra en större utrullning i USA än vad vissa tidigare skribenter menat, och inte minst att jag inte kommer att köpa en fullsmetad bil, vilket säkert betyder att jag hamnar lite längre bak i kön.
En leverans torsdag den 30 maj 2019 skulle onekligen sitta som en smäck för mig - då är 50-årspresenten grejad och jag kan sen försvinna iväg på en Europatripp eller nåt och lura alla gratulanter
En leverans torsdag den 30 maj 2019 skulle onekligen sitta som en smäck för mig - då är 50-årspresenten grejad och jag kan sen försvinna iväg på en Europatripp eller nåt och lura alla gratulanter
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.