Autonoma bilar i Indien

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Autonoma bilar i Indien

Inlägg av Beigler »

Hej,
Är på arbetsresa i Indien och sitter och småler för mig själv påväg hem till hotellet. Jag tror stenhårt på autonoma bilar och hoppas att lagstiftningen hänger med så att det snabbt blir verklighet hemma i Sverige. Tvekar inte en sekund över att mjukvaran väldigt snart kommer att vara överlägsen människan i vår raka strukturerade värd med linjer och regler till förbannelse.

Hur lång tid tror ni det tar innan ett autonomt system kan klara av en trafiksituation likt dem myrstack och, åtminstone för mig, helt ostrukturerade trafik. Mötande cyklar på vägar med separerade körfält blandat med kor och barn tre sig som de enklaste hindren att hantera...
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Autonoma bilar i Indien

Inlägg av Torkel »

Beigler skrev:
Hej,
Är på arbetsresa i Indien och sitter och småler för mig själv påväg hem till hotellet. Jag tror stenhårt på autonoma bilar och hoppas att lagstiftningen hänger med så att det snabbt blir verklighet hemma i Sverige. Tvekar inte en sekund över att mjukvaran väldigt snart kommer att vara överlägsen människan i vår raka strukturerade värd med linjer och regler till förbannelse.

Hur lång tid tror ni det tar innan ett autonomt system kan klara av en trafiksituation likt dem myrstack och, åtminstone för mig, helt ostrukturerade trafik. Mötande cyklar på vägar med separerade körfält blandat med kor och barn tre sig som de enklaste hindren att hantera...
Personligen tror jag att helt autonoma bilar som kan vara något mina barnbarn skickar sina barn till skolan i.

Innan dess kommer tekniska skäl (bilarna kommer inte kunna hantera vägarbeten, kraftigt snöfall, folksamlingar m.m. tillräckligt bra än på länge.) och juridiska (ansvarsfråga i fordon utan förare, etiska frågor vid dödsolyckor) förhindra full autonomi även om det skulle fungera i vissa situationer. Autopilot som norm på nya bilar kommer däremot inom tio år IMO.

Elon Musks tanke om att model 3 ska tjäna pengar genom autonoma tjänster ser jag som lika orealistiskt som kommersiella marsresor. Det är dumma/ogenomtänkta idéer helt enkelt.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Autonoma bilar i Indien

Inlägg av Nyren »

Hehe, jag är också i Indien för tillfället... Förstår precis vad du menar - det känns närmast omöjligt att en dator skulle klara av det, men å andra sidan finns det nån slags ström i allt kaoset och på något sätt tar de sig fram ändå. Kanske hade en självkörande bil klarat att navigera i den strömmen...

Tänker snarast på hur det skulle vara att köra Tesla i Indien... :)
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Autonoma bilar i Indien

Inlägg av Beigler »

Nyren skrev:
Hehe, jag är också i Indien för tillfället... Förstår precis vad du menar - det känns närmast omöjligt att en dator skulle klara av det, men å andra sidan finns det nån slags ström i allt kaoset och på något sätt tar de sig fram ändå. Kanske hade en självkörande bil klarat att navigera i den strömmen...

Tänker snarast på hur det skulle vara att köra Tesla i Indien... :)
Den tanken har slagit mig med. Men jag skulle tycka det kändes konstigt att köra vad som helst som ens är värt att diskutera vaxning eller dylikt på.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Autonoma bilar i Indien

Inlägg av Nyren »

De skulle ha byggt in autotuta i autopiloten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Skriv svar