Finns det någon typ av "Power Save Mode" i Teslorna?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

PLixen
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jun 2016 11:02

Finns det någon typ av "Power Save Mode" i Teslorna?

Inlägg av PLixen »

Hej, jag en av många som går i "väntans tider" (nedkomst troligast mitten/slutet 2019) men törstar efter info!
Finns det någon knapp" som försätter Teslan i "Power Save Mode" om det t.ex. skulle vara så att man har 5 mil kvar till målet och bilen har laddning för 6 mil... och man vill försäkra sig om att komma fram?

Med vänlig hälsning // Pär
Kör oljeeldat idag, reserverat M3, 15/4
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Finns det någon typ av "Power Save Mode" i Teslorna?

Inlägg av MaLund13 »

PLixen skrev:
Hej, jag en av många som går i "väntans tider" (nedkomst troligast mitten/slutet 2019) men törstar efter info!
Finns det någon knapp" som försätter Teslan i "Power Save Mode" om det t.ex. skulle vara så att man har 5 mil kvar till målet och bilen har laddning för 6 mil... och man vill försäkra sig om att komma fram?

Med vänlig hälsning // Pär
Ja, det finns det sk. Range Mode. Det skickar mer ström till den effektivare frammotorn (på D-bilar), samt begränsar klimatanläggning från 6kW till 3 kW. Finns filmer från Björn Nyland som jämför förbrukningen med/utan Range Mode.
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 10 sep 2015 14:07
Ort: Vellinge

Re: Finns det någon typ av

Inlägg av BigDaddyT »

MaLund13 skrev:
PLixen skrev:
Hej, jag en av många som går i "väntans tider" (nedkomst troligast mitten/slutet 2019) men törstar efter info!
Finns det någon knapp" som försätter Teslan i "Power Save Mode" om det t.ex. skulle vara så att man har 5 mil kvar till målet och bilen har laddning för 6 mil... och man vill försäkra sig om att komma fram?

Med vänlig hälsning // Pär
Ja, det finns det sk. Range Mode. Det skickar mer ström till den effektivare frammotorn (på D-bilar), samt begränsar klimatanläggning från 6kW till 3 kW. Finns filmer från Björn Nyland som jämför förbrukningen med/utan Range Mode.
Men bäst power save gör du genom att sänka farten.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
PLixen
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jun 2016 11:02

Re: Finns det någon typ av "Power Save Mode" i Teslorna?

Inlägg av PLixen »

Tack för snabbt svar!

/Pär
Kör oljeeldat idag, reserverat M3, 15/4
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Finns det någon typ av "Power Save Mode" i Teslorna?

Inlägg av danni »

Utöver range mode som är till för att bevara energi när man är ute och kör (genom mindre effekt till klimatanläggningen, annan strömfördelning mellan motorerna, mm) så finns det faktiskt också ett power save mode för när bilen är parkerad, som gör att den inte kopplar upp sig mot servrarna lika frekvent och försöker göra mindre saker i bilens datorer (som ju är på trots att du har lämnat och låst bilen).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Finns det någon typ av

Inlägg av dstr »

BigDaddyT skrev:
Men bäst power save gör du genom att sänka farten.
Precis. Min erfarenhet (inte uppmätt, men magkänsla efter >5000mil) säger att om du slår på range-mode med 5 mil kvar så kommer du 5,2 mil.

Sänker du farten från 110 till 80 så kommer du närmare 7 mil.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Finns det någon typ av "Power Save Mode" i Teslorna?

Inlägg av e5m1r »

PLixen skrev:
Hej, jag en av många som går i "väntans tider" (nedkomst troligast mitten/slutet 2019) men törstar efter info!
Finns det någon knapp" som försätter Teslan i "Power Save Mode" om det t.ex. skulle vara så att man har 5 mil kvar till målet och bilen har laddning för 6 mil... och man vill försäkra sig om att komma fram?

Med vänlig hälsning // Pär
Range mode gör skillnad på hela resan försent att sätta på den dom du beskriver
Lösningen är ägg under gaspedalen och föreställning om att en hastighetskontroll är på din rutt Bild där du betalar 1000kr per kilometer över gällande hastighet så du håller 10 under för att vara på den säkra sidan.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Finns det någon typ av "Power Save Mode" i Teslorna?

Inlägg av bylund »

Range mode gör mest nytta vid korta resor dock. Det är oftast i början av resan klimatsystemet behöver jobba hårt för att få upp eller ner kupétemperaturen. Så är man långt från laddning och gör en del småturer i kyla eller värma är väl scenariet med maximal utdelning. Ska man köra 40 mil så är det främst hastigheten man har att laborera med som tidigare sagt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det någon typ av "Power Save Mode" i Teslorna?

Inlägg av mati »

Jag har aldrig kört slut på batteriet men är det inte så att bilen går i power save läge när det är bara några få procent batteri kvar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Finns det någon typ av "Power Save Mode" i Teslorna?

Inlägg av dstr »

mati skrev:
Jag har aldrig kört slut på batteriet men är det inte så att bilen går i power save läge när det är bara några få procent batteri kvar?
Den begränsar effekten och slår av AC när man kommer under ngn gräns.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Finns det någon typ av "Power Save Mode" i Teslorna?

Inlägg av e5m1r »

dstr skrev:
mati skrev:
Jag har aldrig kört slut på batteriet men är det inte så att bilen går i power save läge när det är bara några få procent batteri kvar?
Den begränsar effekten och slår av AC när man kommer under ngn gräns.
Min slog av ac först vid 0km kvar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar