Varför tar Tesla allt mer betalt för batteri?
Moderator: Redaktion
Varför tar Tesla allt mer betalt för batteri?
En sak som jag funderar lite över är trots allt prat från bland annat Tesla om att priserna på batteri så tar tesla allt mer betalt och då kollar jag de amerikanska priserna. 2014 kostade en Model S 60 $69 900 och för att få 85 kWh batteriet så behövde du betala ytterligare $10 000. Med tanke på att priserna då antagligen var en bit över $200/kWh och de ville göra vinst så tycker jag ändå det är rimligt att de tog $400/kWh. Det kanske är en hög marginal på en bil men det är väll inget konstigt med att tillverkare inom alla branscher har betydligt högre vinstmarginal på tillbehören än produkten i grundutförandet.
Om vi däremot kollar i amerikanska designstudion idag så kostar en Model S 60 $66 000 och en 75 kostar $74 500. Detta betyder $567/kWh. Nu kanske man bör ha med i uträkningen att man fortfarande får 75 kWh batteriet men samtidigt är hoppet upp till 90 kWh $10 000 vilket motsvarar $667/kWh.
Kommer vi någonsin få se fördelarna med Gigafactory hos Model S och Model X eller kommer Tesla bli överkörda av konkurrenterna när de tar rimliga priser för batteri?
Om Tesla vill ha över $500/kWh, hur mycket pengar kommer finnas över till resterande delen av Model lll?
Eller kommer Tesla köra Renault style, visa upp en elbil till bra pris sen ha i det finstilta att batteri inte ingår utan måste hyras? För jag menar, med dagens priser så vill ju Tesla ha mer än $30 000 för ett batteri på 60 kWh.
Om vi däremot kollar i amerikanska designstudion idag så kostar en Model S 60 $66 000 och en 75 kostar $74 500. Detta betyder $567/kWh. Nu kanske man bör ha med i uträkningen att man fortfarande får 75 kWh batteriet men samtidigt är hoppet upp till 90 kWh $10 000 vilket motsvarar $667/kWh.
Kommer vi någonsin få se fördelarna med Gigafactory hos Model S och Model X eller kommer Tesla bli överkörda av konkurrenterna när de tar rimliga priser för batteri?
Om Tesla vill ha över $500/kWh, hur mycket pengar kommer finnas över till resterande delen av Model lll?
Eller kommer Tesla köra Renault style, visa upp en elbil till bra pris sen ha i det finstilta att batteri inte ingår utan måste hyras? För jag menar, med dagens priser så vill ju Tesla ha mer än $30 000 för ett batteri på 60 kWh.
Re: Varför tar Tesla allt mer betalt för batteri?
Tesla är ju tydliga med sina mål. Nu senast övertydliga med att bilarna är dyra för att finansiera model 3.
Att ens virra om 60 vd 75kwh när det är samma batteri. Tänker på diverse podcasts som behandlat samma ämne.
Att ens virra om 60 vd 75kwh när det är samma batteri. Tänker på diverse podcasts som behandlat samma ämne.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Varför tar Tesla allt mer betalt för batteri?
Jag tror att det mycket är efterfrågan som styr. Idag befinner Tesla ett stort spann av priser på samma bil. Det är uttalat att Tesla tjänar mer på de dyrare bilarna men de har ändå budgetvarianten 60 som de inte tjänar lika mycket på, för att annars skulle nog inte köparen ha köpt en Tesla över huvudtaget.
Och sen blir det ju faktiskt en del extra prestanda för varje steg upp i pris.
Och sen blir det ju faktiskt en del extra prestanda för varje steg upp i pris.
Re: Varför tar Tesla allt mer betalt för batteri?
Jag undrar vilka batterier som konkurrenterna skall erbjuda? Alla bilföretagen snackar elbilar just nu, men det är ont om batterifabriksinvesteringar.kommer Tesla bli överkörda av konkurrenterna när de tar rimliga priser för batteri?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Varför tar Tesla allt mer betalt för batteri?
Om Tesla nu har möjlighet att ha god marginal batterierna för tillfället så innebär det ju inte att de inte kommer kunna matcha andras priser när de får riktig konkurrens. Det är ju frånvaron av riktig konkurrens som gör att Tesla kan hålla de priser de gör.vigge50 skrev:
Kommer vi någonsin få se fördelarna med Gigafactory hos Model S och Model X eller kommer Tesla bli överkörda av konkurrenterna när de tar rimliga priser för batteri?
Om Tesla vill ha över $500/kWh, hur mycket pengar kommer finnas över till resterande delen av Model lll?
Eller kommer Tesla köra Renault style, visa upp en elbil till bra pris sen ha i det finstilta att batteri inte ingår utan måste hyras? För jag menar, med dagens priser så vill ju Tesla ha mer än $30 000 för ett batteri på 60 kWh.
Jag tror inte det finns en sportmössa att batteriet inte skulle ingå i Model 3.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Varför tar Tesla allt mer betalt för batteri?
Oavsett så kommer priset på elbilarna att sjunka. Drastiskt.
Säg att model3 kommer ha ett 60 batteri (för argumentationens skull) det kommer ge helt andra priser per kWh (bolt är exempel på nya standarden som kommer om några månader)
Detta kommer självklart påverka priserna på de dyrare modellerna, vet inte hur länge de kan hålla uppe priserna efter att modell3 släpps eftersom motivet till det var att finnansiera produktionen av nämnda modell. Tvärt om vad många tycker ser jag det som en bra utveckling( tror modell s fortfarande kommer vara en mycket dyr bil men kommer hamna långt under miljonen) och det på grund av billigare tillverkning och konkurrens.
Effekten av gigafactory kommer garanterat att märkas.
Säg att model3 kommer ha ett 60 batteri (för argumentationens skull) det kommer ge helt andra priser per kWh (bolt är exempel på nya standarden som kommer om några månader)
Detta kommer självklart påverka priserna på de dyrare modellerna, vet inte hur länge de kan hålla uppe priserna efter att modell3 släpps eftersom motivet till det var att finnansiera produktionen av nämnda modell. Tvärt om vad många tycker ser jag det som en bra utveckling( tror modell s fortfarande kommer vara en mycket dyr bil men kommer hamna långt under miljonen) och det på grund av billigare tillverkning och konkurrens.
Effekten av gigafactory kommer garanterat att märkas.
Re: Varför tar Tesla allt mer betalt för batteri?
Vad menar du med ny standard? Bolt är ju vad vi vet idag samma gamla rappel som en Nissan Leaf med långsam DC ladding, 1 fas AC laddning och en motorhuv full proppad med skit som inte behöver vara där. Ultrasmidig placering av laddlucka på vänster framskärm mm. Priset har de inte vågat tala om än för ampera-eMickep skrev:(bolt är exempel på nya standarden som kommer om några månader)
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Varför tar Tesla allt mer betalt för batteri?
Så länge Tesla är ensamma om batterier på 90-100kwh är det inte tillverkningspriset som styr utan kundernas betalningsvilja. Att producera billigare/effektivare behöver man då inte realisera i kundledet utan kan stanna som vinstmarginal i bolaget. Jag har svårt att se att de etablerade tillverkare som kommer med lika stora batterier skulle välja att konkurrera med pris. Mercedes, Audi och BMW är om möjligt ännu bättre på att ta betalt utifrån kundens betalningsvilja, och inte vad större fälg eller motor faktiskt kostar extra att tillverka. Jag har aldrig sett en premiumbiltillverkare sänka ett pris pga "vi har nått volymfördelar".
Model S90D -16
Re: Varför tar Tesla allt mer betalt för batteri?
pris per kwh är standarden som blir som en måttstock. modell3 kommer hamna i ung samma område. Det var det som menas (inte att de kommit med någon ny teknik bara mycket billigare än vad som finns just nu på marknaden, vilket givetvis kommer ändra, en ny standard för priset kommer sättas helt enkelt)18650 skrev:Vad menar du med ny standard? Bolt är ju vad vi vet idag samma gamla rappel som en Nissan Leaf med långsam DC ladding, 1 fas AC laddning och en motorhuv full proppad med skit som inte behöver vara där. Ultrasmidig placering av laddlucka på vänster framskärm mm. Priset har de inte vågat tala om än för ampera-eMickep skrev:(bolt är exempel på nya standarden som kommer om några månader)
Re: Varför tar Tesla allt mer betalt för batteri?
Jag tror ampera-e kommer bli betydligt dyrare per kWh än model3. Jag tror ampera-e kommer kosta 30% mer än model 3 per kWh om vi jämför så lika utrustning som möjligt.Mickep skrev:pris per kwh är standarden som blir som en måttstock. modell3 kommer hamna i ung samma område. Det var det som menas (inte att de kommit med någon ny teknik bara mycket billigare än vad som finns just nu på marknaden, vilket givetvis kommer ändra, en ny standard för priset kommer sättas helt enkelt)18650 skrev:Vad menar du med ny standard? Bolt är ju vad vi vet idag samma gamla rappel som en Nissan Leaf med långsam DC ladding, 1 fas AC laddning och en motorhuv full proppad med skit som inte behöver vara där. Ultrasmidig placering av laddlucka på vänster framskärm mm. Priset har de inte vågat tala om än för ampera-eMickep skrev:(bolt är exempel på nya standarden som kommer om några månader)
BMW i3 REX i väntan på Model3