10-16A laddning
Moderator: Redaktion
- peterlauri
- Teslaägare
- Inlägg: 453
- Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
- Ort: Knivsta
10-16A laddning
Har upptäckt att laddningen ibland blir 16A och ibland 10A när jag laddar i mitt garage. Har det att göra med hur mycket som behöver laddas, eller finns det andra faktorer som spelar in? Kallt batteri => lägre strömstyrka?
Re: 10-16A laddning
Är det från vanligt Shuko eller från 3-fas?
Jag skulle hur som helst gissa på att du har satt strömmen till 16A men bilen tycker inte att den får stabilt effekt och sänker därför strömmen. Tror inte det har något med kalla batterier eller liknande förutom om det är just vid start av laddning då bilen börjar lite försiktigt.
Jag skulle hur som helst gissa på att du har satt strömmen till 16A men bilen tycker inte att den får stabilt effekt och sänker därför strömmen. Tror inte det har något med kalla batterier eller liknande förutom om det är just vid start av laddning då bilen börjar lite försiktigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- peterlauri
- Teslaägare
- Inlägg: 453
- Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
- Ort: Knivsta
Re: 10-16A laddning
3-fasSvenssons skrev:Är det från vanligt Shuko eller från 3-fas?
Jag skulle hur som helst gissa på att du har satt strömmen till 16A men bilen tycker inte att den får stabilt effekt och sänker därför strömmen. Tror inte det har något med kalla batterier eller liknande förutom om det är just vid start av laddning då bilen börjar lite försiktigt.
Re: 10-16A laddning
Vid för stora spänningsfall drar bilen ner laddströmmen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 10-16A laddning
Har Du någon annan förbrukare som drar ström från samma ledning/via samma säkringar (typ värmepump/spis)?
Re: 10-16A laddning
Bilen sänker laddströmmen till 10A när spänningen faller under en viss tröskel. Men som jag har förstått det så bibehålls den lägre laddströmmen tills vidare, eftersom bilen utgår ifrån att uttaget inte kan leverera mer än så. Jag trodde inte att den går tillbaka till 16A av sig själv. Men den kanske gör det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- peterlauri
- Teslaägare
- Inlägg: 453
- Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
- Ort: Knivsta
Re: 10-16A laddning
Om bilen kommer ihåg detta, så kanske det var när jag testade vanligt vägguttag där den bara levererade 10A. Går det att återställa detta på något sätt?mati skrev:Bilen sänker laddströmmen till 10A när spänningen faller under en viss tröskel. Men som jag har förstått det så bibehålls den lägre laddströmmen tills vidare, eftersom bilen utgår ifrån att uttaget inte kan leverera mer än så. Jag trodde inte att den går tillbaka till 16A av sig själv. Men den kanske gör det.
- peterlauri
- Teslaägare
- Inlägg: 453
- Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
- Ort: Knivsta
Re: 10-16A laddning
Nej, egen säkring.Jojo skrev:Har Du någon annan förbrukare som drar ström från samma ledning/via samma säkringar (typ värmepump/spis)?
Re: 10-16A laddning
Bilen kommer ihåg om du satt ner strömen med gps och då är den sänkt därpeterlauri skrev:Om bilen kommer ihåg detta, så kanske det var när jag testade vanligt vägguttag där den bara levererade 10A. Går det att återställa detta på något sätt?mati skrev:Bilen sänker laddströmmen till 10A när spänningen faller under en viss tröskel. Men som jag har förstått det så bibehålls den lägre laddströmmen tills vidare, eftersom bilen utgår ifrån att uttaget inte kan leverera mer än så. Jag trodde inte att den går tillbaka till 16A av sig själv. Men den kanske gör det.
Bara att höja upp till 16 manuellt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- peterlauri
- Teslaägare
- Inlägg: 453
- Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
- Ort: Knivsta
Re: 10-16A laddning
Har försökt höja vid flera tillfällen, men den vill inte I alla fall inte när jag startat laddningen...e5m1r skrev:Bilen kommer ihåg om du satt ner strömen med gps och då är den sänkt därpeterlauri skrev:Om bilen kommer ihåg detta, så kanske det var när jag testade vanligt vägguttag där den bara levererade 10A. Går det att återställa detta på något sätt?mati skrev:Bilen sänker laddströmmen till 10A när spänningen faller under en viss tröskel. Men som jag har förstått det så bibehålls den lägre laddströmmen tills vidare, eftersom bilen utgår ifrån att uttaget inte kan leverera mer än så. Jag trodde inte att den går tillbaka till 16A av sig själv. Men den kanske gör det.
Bara att höja upp till 16 manuellt
När jag inte laddar, så kan jag ställa in 24A, men när jag laddar är det max 10A, går inte mer...
Re: 10-16A laddning
Konstigt, det borde väl gå att ställa in på åtminstone 16A när du laddar med UMC:n via 3-fas. Ring supporten och fråga.peterlauri skrev:När jag inte laddar, så kan jag ställa in 24A, men när jag laddar är det max 10A, går inte mer...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- peterlauri
- Teslaägare
- Inlägg: 453
- Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
- Ort: Knivsta
Re: 10-16A laddning
Supporten = service center?mati skrev:Konstigt, det borde väl gå att ställa in på åtminstone 16A när du laddar med UMC:n via 3-fas. Ring supporten och fråga.peterlauri skrev:När jag inte laddar, så kan jag ställa in 24A, men när jag laddar är det max 10A, går inte mer...
Re: 10-16A laddning
Ja.peterlauri skrev:Supporten = service center?mati skrev:Konstigt, det borde väl gå att ställa in på åtminstone 16A när du laddar med UMC:n via 3-fas. Ring supporten och fråga.peterlauri skrev:När jag inte laddar, så kan jag ställa in 24A, men när jag laddar är det max 10A, går inte mer...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: 10-16A laddning
Nej. Ring inte direkt till ett enskilt servicecenter, ring till den centrala supporten istället. Numret är 020-88 92 68.mati skrev:Ja.peterlauri skrev:Supporten = service center?mati skrev:Konstigt, det borde väl gå att ställa in på åtminstone 16A när du laddar med UMC:n via 3-fas. Ring supporten och fråga.peterlauri skrev:När jag inte laddar, så kan jag ställa in 24A, men när jag laddar är det max 10A, går inte mer...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: 10-16A laddning
Jag fick detta idag när jag ville höja från 10 till 16. Den ville inte. Bytte UMC och då funkade det. Fattar bara inte varför...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
- peterlauri
- Teslaägare
- Inlägg: 453
- Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
- Ort: Knivsta
Re: 10-16A laddning
Hade du två UMC? Eller fick du UMCn utbytt?Challe76a skrev:Jag fick detta idag när jag ville höja från 10 till 16. Den ville inte. Bytte UMC och då funkade det. Fattar bara inte varför...
- peterlauri
- Teslaägare
- Inlägg: 453
- Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
- Ort: Knivsta
Re: 10-16A laddning
Ringde till supporten, och dom skulle ladda hem loggarna så ska SC titta på det.
Efter samtalet så drog jag ur industriuttaget, tog bort adaptern, satte tillbaka adaptern, in i industriuttaget. Nu laddar den på 16A
Efter samtalet så drog jag ur industriuttaget, tog bort adaptern, satte tillbaka adaptern, in i industriuttaget. Nu laddar den på 16A
- peterlauri
- Teslaägare
- Inlägg: 453
- Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
- Ort: Knivsta
Re: 10-16A laddning
Se mitt tidigare svar, det var kanske bara att du tog loss laddkabeln från industriuttagetChalle76a skrev:Jag fick detta idag när jag ville höja från 10 till 16. Den ville inte. Bytte UMC och då funkade det. Fattar bara inte varför...
Re: 10-16A laddning
Har två stycken, alltid en i reserv. Vill ju inte få "punka" på strömmen.peterlauri skrev:Hade du två UMC? Eller fick du UMCn utbytt?Challe76a skrev:Jag fick detta idag när jag ville höja från 10 till 16. Den ville inte. Bytte UMC och då funkade det. Fattar bara inte varför...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: 10-16A laddning
Ja det kanske var så enkelt. Känns som att så länge den satt fast så hade den "låst" sig på 10. Tänkte det var en bugg i 8:an kanske...peterlauri skrev:Se mitt tidigare svar, det var kanske bara att du tog loss laddkabeln från industriuttagetChalle76a skrev:Jag fick detta idag när jag ville höja från 10 till 16. Den ville inte. Bytte UMC och då funkade det. Fattar bara inte varför...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: 10-16A laddning
Nej, den är begränsad till 13 A. Schuko är inte gjord för högre belastning under längre tid.
Det går att komma runt, genom t ex en schuko-trefasadapter, men det är inte att rekommendera om man inte är väldigt säker på att installationen klarar det. Redan vid 13 A kan man känna att kontakten blir lite varm efter några timmar.
Det går att komma runt, genom t ex en schuko-trefasadapter, men det är inte att rekommendera om man inte är väldigt säker på att installationen klarar det. Redan vid 13 A kan man känna att kontakten blir lite varm efter några timmar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS