A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av heldiggrisen »

blincoln skrev:
ippii skrev:
Finns det planer/tankar kring att kunna få fram någon form av tabell-vy (likt den i gamla versionen) där man såg all info samlad med förbrukning, pris, distanser och tidpunker?
Förstår om man inte vill kladda ner "step-by-step" med all den infon. Men hade varit fint om man kunnat få upp den infon i nån form av "Trip summary"-ruta eller liknande.

Tack för en grym tjänst!
Det är flera som har efterfrågat det, så vi kikar på det!
Kan man då också få med aggregerat tid i tabellen typ:
Hemma 1h30m 140km 1h30m
Laddstopp 25 min 140km 1h55m
Mål 1h15m 120km 260km 3h10m

Om rutten är lång, tex ner till Spanien, så gör en sådan aggregerat tid/distans det lättare att välja ett ställe att övernatta på vägen.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av [JM] »

heldiggrisen skrev:
blincoln skrev:
ippii skrev:
Finns det planer/tankar kring att kunna få fram någon form av tabell-vy (likt den i gamla versionen) där man såg all info samlad med förbrukning, pris, distanser och tidpunker?
Förstår om man inte vill kladda ner "step-by-step" med all den infon. Men hade varit fint om man kunnat få upp den infon i nån form av "Trip summary"-ruta eller liknande.

Tack för en grym tjänst!
Det är flera som har efterfrågat det, så vi kikar på det!
Kan man då också få med aggregerat tid i tabellen typ:
Hemma 1h30m 140km 1h30m
Laddstopp 25 min 140km 1h55m
Mål 1h15m 120km 260km 3h10m

Om rutten är lång, tex ner till Spanien, så gör en sådan aggregerat tid/distans det lättare att välja ett ställe att övernatta på vägen.
+1 på det förslaget
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av fth »

heldiggrisen skrev:
Kan man då också få med aggregerat tid i tabellen typ:
Hemma 1h30m 140km 1h30m
Laddstopp 25 min 140km 1h55m
Mål 1h15m 120km 260km 3h10m

Om rutten är lång, tex ner till Spanien, så gör en sådan aggregerat tid/distans det lättare att välja ett ställe att övernatta på vägen.
Jag brukar lägga in en avresetid, då får du klockslag på varje stopp så kan du avgöra när det är bra att lägga in övernattning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Delta1 »

Det här med att kunna planera var och när man stannar under en längre resa hade ju kunnat underlättas om det hade gått att specificera när man vill vara vid ett visst stopp och att ABRP planerar rutten utifrån den tidsangivelsen. T ex om jag har en avgångstid för en färja 21:00 så vill jag att rutten planeras med utgångspunkt från att jag behöver vara vid färjeterminalen 20:30, och då sätter den som ruttens "utgångspunkt för planeringen". Samma sak gå ju att tillämpa om man har tänkt att sova på ett specifikt hotell eller äta lunch på en specifik restaurang - rutten/tiden planeras alltså både framåt och bakåt från den angivna tiden/platsen.

Det kanske dock är oöverstigligt krångligt att få till?

Tack för en fantastisk tjänst!

//T
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av frippe »

Delta1 skrev:
Det här med att kunna planera var och när man stannar under en längre resa hade ju kunnat underlättas om det hade gått att specificera när man vill vara vid ett visst stopp och att ABRP planerar rutten utifrån den tidsangivelsen. T ex om jag har en avgångstid för en färja 21:00 så vill jag att rutten planeras med utgångspunkt från att jag behöver vara vid färjeterminalen 20:30, och då sätter den som ruttens "utgångspunkt för planeringen". Samma sak gå ju att tillämpa om man har tänkt att sova på ett specifikt hotell eller äta lunch på en specifik restaurang - rutten/tiden planeras alltså både framåt och bakåt från den angivna tiden/platsen.

Det kanske dock är oöverstigligt krångligt att få till?

Tack för en fantastisk tjänst!

//T
Det där hade varit en superbra grej på långresor, sätta en tid man vill vara framme. Visst, det går att räkna lite i huvudet genom lite simuleringar, men förenklat hade det gjort.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

Delta1 skrev:
Det här med att kunna planera var och när man stannar under en längre resa hade ju kunnat underlättas om det hade gått att specificera när man vill vara vid ett visst stopp och att ABRP planerar rutten utifrån den tidsangivelsen. T ex om jag har en avgångstid för en färja 21:00 så vill jag att rutten planeras med utgångspunkt från att jag behöver vara vid färjeterminalen 20:30, och då sätter den som ruttens "utgångspunkt för planeringen". Samma sak gå ju att tillämpa om man har tänkt att sova på ett specifikt hotell eller äta lunch på en specifik restaurang - rutten/tiden planeras alltså både framåt och bakåt från den angivna tiden/platsen.
Det är inte omöjligt, vi tittar på det.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

ippii skrev:
Finns det planer/tankar kring att kunna få fram någon form av tabell-vy (likt den i gamla versionen) där man såg all info samlad med förbrukning, pris, distanser och tidpunker?
Förstår om man inte vill kladda ner "step-by-step" med all den infon. Men hade varit fint om man kunnat få upp den infon i nån form av "Trip summary"-ruta eller liknande.
Vi släppte precis en uppdatering där en tabell-vy finns med. Aktivera med knappen "Tabell" längst ner. Man kan exportera till Excel också för den som verkligen *brr* vill :D
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av nek0 »

blincoln skrev:
ippii skrev:
Finns det planer/tankar kring att kunna få fram någon form av tabell-vy (likt den i gamla versionen) där man såg all info samlad med förbrukning, pris, distanser och tidpunker?
Förstår om man inte vill kladda ner "step-by-step" med all den infon. Men hade varit fint om man kunnat få upp den infon i nån form av "Trip summary"-ruta eller liknande.
Vi släppte precis en uppdatering där en tabell-vy finns med. Aktivera med knappen "Tabell" längst ner. Man kan exportera till Excel också för den som verkligen *brr* vill :D
Tack . Nu är ordningen återställd :)
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: A Better Routeplanner - 3.9

Inlägg av Hertsh »

Jag kan inte logga in. Det står att jag har fel email eller lösenord även om jag vet att det är rätt.

Måste man skaffa nytt konto i nya versionen? (Jag har inte loggat in på webben sedan ni uppdaterade till nya gränssnittet)
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av blincoln »

Äntligen dags! Dålig timing, men vi smyger igång vårt premiummedlemskap idag och eftersom vi får så bra förslag och testhjälp här på forumet så får ni veta först. Nya funktioner för premiummedlemmar i ABRP är
  • Väderprognoser som automatiskt räknas in i planen - antingen live eller vid en framtida tidpunkt upp till fem dagar framåt
  • Trafikdata i realtid för bättre körtidsberäkning
  • Laddartillgänglighet både live och prognoser för Superchargers
  • Stöd för Apple Watch, både app och complications för urtavlor (livedata från bilen)
  • Körjournal från livedata, inklusive mätarställning
  • Stöd för flera fordon, inklusive livedata - och man kan dela med sig av livedata till andra ABRP-användare
5€ per månad, 50€ per år, 14 dagar gratis prov (utan kreditkort!) och om du anger "TCS" som referralkod får du 30 dagar gratis istället. Prova gärna och kommentera som vanligt!

(Webtjänsten och Android är ute, iOS släpps rimligen under eftermiddagen)
Screenshot from 2020-04-09 13-34-52.png
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
pedalen79
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 aug 2017 22:34
Ort: Jönköping

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av pedalen79 »

Ser mycket snyggt ut! Får dock inte sidan att fungera i Microsofts webbläsare, varken Explorer eller Edge (gammal version, 41.X (sitter med en jobbdator))
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av macksie »

Hej. Tack för en grym tjänst. Imponerande hur långt du har kommit sen starten.
Också imponerande hur många nya funktioner du släpper och den takt du rullar ut de i.

Hoppas lite feedback på prissättningen är ok. Det är inte menat som kritik, utan bara information. Självklart sätter du själv de priser du vill och väljer den affärmodell du tror på.

Med det sagt. För mig, som sällananvändare, använder tjänsten mest vid långresor, typ 5 resor per år, är 50EUR för mycket för det mer-värde det ger per använt tillfälle. Och sen är jag ingen jätte-vän av prenumerationsmodeller för app'ar. Även om de är molnbaserade.

Självklart måste du ha betalt , jag förstår verkligen det, och jag brukar också ge bidrag vid bra initiativ som detta.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av mans71 »

Använder tjänsten ganska sällan, men är ändå beredd att betala för den, så halade just upp kortet.

Det som dock slår mig är att jag forfarande ser reklam som betalande. Det hade jag kanske inte väntat mig - ska det vara så?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av mans71 »

Jag har loggat in på mitt konto, och det är premium säger det när jag går till inställningar. Men när jag klickar på att "Lägg till min bil" (bil #2) så kommer en popup-ruta som säger "Den här funktionen behöver ett premiumabonnemang" :?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
andersjo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 25 jul 2017 23:58
Ort: Linköping

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av andersjo »

1. Ser inte något om hur/när man kan säga upp prenumerationen, i alla fall inte innan man gjort valet mellan månad eller årsbetalning. Min plan är kanske att betala under semestermånaderna när man har som störst nytta av tjänsten.

2. Många länkar i footern på https://abetterrouteplanner.com/premium/ fungerar inte.
Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av mans71 »

macksie skrev:
Hej. Tack för en grym tjänst. Imponerande hur långt du har kommit sen starten.
Också imponerande hur många nya funktioner du släpper och den takt du rullar ut de i.

Hoppas lite feedback på prissättningen är ok. Det är inte menat som kritik, utan bara information. Självklart sätter du själv de priser du vill och väljer den affärmodell du tror på.

Med det sagt. För mig, som sällananvändare, använder tjänsten mest vid långresor, typ 5 resor per år, är 50EUR för mycket för det mer-värde det ger per använt tillfälle. Och sen är jag ingen jätte-vän av prenumerationsmodeller för app'ar. Även om de är molnbaserade.

Självklart måste du ha betalt , jag förstår verkligen det, och jag brukar också ge bidrag vid bra initiativ som detta.
Välj månads-betalning dom månader du behöver det då? Det finns ju som alternativ...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av blincoln »

mans71 skrev:
Jag har loggat in på mitt konto, och det är premium säger det när jag går till inställningar. Men när jag klickar på att "Lägg till min bil" (bil #2) så kommer en popup-ruta som säger "Den här funktionen behöver ett premiumabonnemang" :?
Ojoj, ber om ursäkt! Du hade inte blivit flaggad som premiummedlem, helt och hållet vårt fel! NU ska du få premiumfunktioner och inte någon reklam.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av blincoln »

andersjo skrev:
1. Ser inte något om hur/när man kan säga upp prenumerationen, i alla fall inte innan man gjort valet mellan månad eller årsbetalning. Min plan är kanske att betala under semestermånaderna när man har som störst nytta av tjänsten.

2. Många länkar i footern på https://abetterrouteplanner.com/premium/ fungerar inte.
Tack för feedback, vi fixar länkarna. Att säga upp prenumerationen gör man enkelt när man väl har skaffat en. Det dyker upp en knapp med "Manage my subscriptions". Det går utmärkt att slå av och på den månadsvis.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av themax »

macksie skrev:
Och sen är jag ingen jätte-vän av prenumerationsmodeller för app'ar.
Inte jag heller. Jag föredrar att köpa en mjukvara, inte prenumerera på den. Men jag köper ett års premium så får vi se sen om jag tycker det är värt det - faktum är att jag blivit så bekväm i mitt elbilsägare att jag knappt planerar ett dugg längre. ABRP använder jag mest för att det är roligt att ha varit med på resan från start.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Mickep »

Vet ni om det skett någon förändring? Får bara en vit sida.(den verkar bara stå och tugga)
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av macksie »

mans71 skrev:
macksie skrev:
Hej. Tack för en grym tjänst. Imponerande hur långt du har kommit sen starten.
Också imponerande hur många nya funktioner du släpper och den takt du rullar ut de i.
Hoppas lite feedback på prissättningen är ok. Det är inte menat som kritik, utan bara information. Självklart sätter du själv de priser du vill och väljer den affärmodell du tror på.
Med det sagt. För mig, som sällananvändare, använder tjänsten mest vid långresor, typ 5 resor per år, är 50EUR för mycket för det mer-värde det ger per använt tillfälle. Och sen är jag ingen jätte-vän av prenumerationsmodeller för app'ar. Även om de är molnbaserade.
Självklart måste du ha betalt , jag förstår verkligen det, och jag brukar också ge bidrag vid bra initiativ som detta.
Välj månads-betalning dom månader du behöver det då? Det finns ju som alternativ...
Tack för förslag, men det är inte ett alternativ, för krångligt, och sen misstänker jag utan att veta, eftersom det är på det sättet nästan alla betaltjänster fungerar. Att det inte går att bara betala för en månad, utan jag betalar för en månad, och sen dras det automatiskt nästa månad också. Gillar inte den typen av upplägg.

Nåt som skulle kunna fungera som alternativ, pay-as-you-go. Jag som kund betalar en valfri summa och får krediter. Sen räknas det av en kredit för varje resa eller inloggning jag gör. Jag slipper månadskostnad och abrp får pengar i förväg.
Ett annat alternativ, som skulle fungera för mig är att betala up-front en större summa och som motprestation få rejäl bonus. Jag bidrar med kapital, och abrp ger mig "bonus". Typ betala för x år och få y års abonnemang. Eller betala för z år och få livstidsmedlemskap. Eller nåt i den stilen.

Förstår att detta kan ses som kritik mot tjänsten, det är inte menat så. Utan jag berättar bara hur jag själv resonerar. Tänker, att om jag resonerar så, kanske fler gör det, och då kanske abrp kan få fler kunder med ett justerat erbjudande.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
aeroslok
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 mar 2020 23:11

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av aeroslok »

Mickep skrev:
Vet ni om det skett någon förändring? Får bara en vit sida.(den verkar bara stå och tugga)

Samma för mig , Microsoft Edge :roll:
M3P 2020
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av thogr »

Jag får bara planner server error hela tiden, sen i går. Är det bara jag som har det här problemet?
350E3CC1-DC14-411A-9C5C-8B97FACFE4FC.jpeg
Användarvisningsbild
Megaman
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 29 sep 2017 09:03

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Megaman »

macksie skrev:
Hej. Tack för en grym tjänst. Imponerande hur långt du har kommit sen starten.
Också imponerande hur många nya funktioner du släpper och den takt du rullar ut de i.

Hoppas lite feedback på prissättningen är ok. Det är inte menat som kritik, utan bara information. Självklart sätter du själv de priser du vill och väljer den affärmodell du tror på.

Med det sagt. För mig, som sällananvändare, använder tjänsten mest vid långresor, typ 5 resor per år, är 50EUR för mycket för det mer-värde det ger per använt tillfälle. Och sen är jag ingen jätte-vän av prenumerationsmodeller för app'ar. Även om de är molnbaserade.

Självklart måste du ha betalt , jag förstår verkligen det, och jag brukar också ge bidrag vid bra initiativ som detta.
Du behöver inte betala för att använda ABRP. De funktioner som du använt dig av tidigare är ju kvar i gratisvarianten. Det är extrafunktionerna som du betalar för.
Användarvisningsbild
TAndersson
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 sep 2014 10:10
Ort: Trollhättan

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av TAndersson »

Sista ver av appen till iPhone funkar inte, blir bara en vit skärm. Kan kanske bero på min gamla iPhone 6, men funkade för två veckor sedan!
Model 3 Performance -20
Cybertruck AWD Reserverad
Model 3 Long Range -19
Model S 85D -15

Renault Zoe -16
Skriv svar