A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Kirre »

blincoln skrev:
Henrik skrev:
fth skrev:
Ha, jag testade "https://abetterrouteplanner.com/classic/" på vinst och förlust och det funkade ju! :D

Mycket snabbbare och enklare gränssnitt (i mina ögon iaf).
Håller med! Skulle visa upp denna tjänst för potentiella stora kunder, men allt kraschade :cry: Skönt att classic finns kvar!
*Suck* Vi kämpar på för att stabilisera appen.

(För den UI-tekniskt intressserade så kör vi React Native med samma kod för iOS, Android och web, vilket är ganska bleeding edge, men helt oslagbart för oss som bara är två heltidare på hela firman. Nackdelarna med cross-platform-utveckling är det ständiga kompromissandet, men det kan vi leva med. Tyvärr är React Native otroligt känsligt i jämförelse med ren Javascript och kraschar hårt vid minsta fel eller oväntad data (och dessutom helt datadrivet så odefinierad data kan dyka upp när och var som helst). Vi försöker lära oss att skriva idiotsäker kod och tvätta data, och ska få bort krasherna.)
Cross-Platform-ramverk som react native är som att kissa i byxan - skönt och varmt i början men sen börjar det lukta riktigt illa :geek: . Startade vårt första mobilutvecklingsbolag 2009 och har lärt mig denna läxa dyrt... Native (Swift, Kotlin) is The Shit och det betalar sig 10-faldigt i slutändan!
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av blincoln »

Kirre skrev:
blincoln skrev:
Henrik skrev:
fth skrev:
Ha, jag testade "https://abetterrouteplanner.com/classic/" på vinst och förlust och det funkade ju! :D

Mycket snabbbare och enklare gränssnitt (i mina ögon iaf).
Håller med! Skulle visa upp denna tjänst för potentiella stora kunder, men allt kraschade :cry: Skönt att classic finns kvar!
*Suck* Vi kämpar på för att stabilisera appen.

(För den UI-tekniskt intressserade så kör vi React Native med samma kod för iOS, Android och web, vilket är ganska bleeding edge, men helt oslagbart för oss som bara är två heltidare på hela firman. Nackdelarna med cross-platform-utveckling är det ständiga kompromissandet, men det kan vi leva med. Tyvärr är React Native otroligt känsligt i jämförelse med ren Javascript och kraschar hårt vid minsta fel eller oväntad data (och dessutom helt datadrivet så odefinierad data kan dyka upp när och var som helst). Vi försöker lära oss att skriva idiotsäker kod och tvätta data, och ska få bort krasherna.)
Cross-Platform-ramverk som react native är som att kissa i byxan - skönt och varmt i början men sen börjar det lukta riktigt illa :geek: . Startade vårt första mobilutvecklingsbolag 2009 och har lärt mig denna läxa dyrt... Native (Swift, Kotlin) is The Shit och det betalar sig 10-faldigt i slutändan!
Jag är fortsatt optimistisk. Nu fick vi igång Bugsnag, en fantastisk tjänst för att logga crasher och vips kunde vi fixa en massa crasher i webklienten. Fortsätt gärna rapportera om det är instablt!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Delta1 »

Hej.

Testade ABPR Premium för första gången på en lite längre trip nu i början av veckan - Fbg-Hudik-Fbg.

Jag måste säga att upplevelsen var blandad. Jag gillar egentligen det nya gränssnittet och tror att det kommer bli bra, MEN, jag upplevde hela applikationen som väldigt seg och "buggig".

Det var svårt att få knapptryckningar "att ta". Det tog ofta flera försök att få den att göra någonting. Vidare upplevde jag att det finns en "offset" på knapparna, dvs man är tvungen att trycka lite vid sidan om knappen för att få den reagera.

Vid ett flertal tillfällen "tappade den bort sig" och förklarade helt sonika att jag inte längre befann mig på rutten. Oftast hittade den sig själv igen, men inte alltid.

Vid två tillfällen visade den helt felaktigt siffror vad gällde hur många % jag hade kvar i batteriet. Detta höll i sig under flera minuter och var skillnader i storleksordningen +20%.

Jag lyckades heller inte lista ut hur man vänder kartan i färdriktningen ..... Det finns ju en ikon med "N" överstruket, i någon av inställningsmenyerna, men jag kartan var vänd med Norr uppåt och jag hittade inget sätt att ändra på det.

Det bestående intrycket är dock segheten och svårigheten att få den att göra det jag vill. Jag kör en S100D från Aug-18 med HW 2.5 och jag testade att reboota den utan att det gjorde ngn skillnad.

Det här kommer bli jättebra, men just den här gången funkade det bara sådär, och jag saknade den gamla versionen.

Mvh,
Thomas
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av blincoln »

Delta1 skrev:
Hej.

Testade ABPR Premium för första gången på en lite längre trip nu i början av veckan - Fbg-Hudik-Fbg.

Jag måste säga att upplevelsen var blandad. Jag gillar egentligen det nya gränssnittet och tror att det kommer bli bra, MEN, jag upplevde hela applikationen som väldigt seg och "buggig".

Det var svårt att få knapptryckningar "att ta". Det tog ofta flera försök att få den att göra någonting. Vidare upplevde jag att det finns en "offset" på knapparna, dvs man är tvungen att trycka lite vid sidan om knappen för att få den reagera.

Vid ett flertal tillfällen "tappade den bort sig" och förklarade helt sonika att jag inte längre befann mig på rutten. Oftast hittade den sig själv igen, men inte alltid.

Vid två tillfällen visade den helt felaktigt siffror vad gällde hur många % jag hade kvar i batteriet. Detta höll i sig under flera minuter och var skillnader i storleksordningen +20%.

Jag lyckades heller inte lista ut hur man vänder kartan i färdriktningen ..... Det finns ju en ikon med "N" överstruket, i någon av inställningsmenyerna, men jag kartan var vänd med Norr uppåt och jag hittade inget sätt att ändra på det.

Det bestående intrycket är dock segheten och svårigheten att få den att göra det jag vill. Jag kör en S100D från Aug-18 med HW 2.5 och jag testade att reboota den utan att det gjorde ngn skillnad.

Det här kommer bli jättebra, men just den här gången funkade det bara sådär, och jag saknade den gamla versionen.

Mvh,
Thomas
Tack för feedback! Vi jobbar vidare med att få webgränssnittet snabbare och bättre i Tesla-browsern - vi släppte ett antal optimeringar som gjorde den mycket snabbare i helgen, men jag antar att du redan kört med detta.
Kartan på webben är än så länge begränsad till klassisk norr-uppåt men vi jobbar på att få in en modernare vektorkarta som förhoppningsvis funkar i Tesla också. Då kommer det kunna bli både 3D och färdriktning uppåt!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Delta1 »

Tack för feedback på feedback! :P

Ni har hittills gjort ett fantastiskt jobb med tjänsten, och jag är övertygad om att ni löser de "småsaker" jag tog upp.

Ytterligare en sak jag noterade, men glömde i tidigare inlägg, var att ikonen för bilen på kartan (den röda pilen) ibland var både två och tre pilar - det såg ibland ut som en mask som kryper längs rutten :)

Mvh,
Thomas
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av kenjon »

Kan man inte välja bort Ionity-laddare? Men ha kvar andra CCS.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
andersjo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 25 jul 2017 23:58
Ort: Linköping

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av andersjo »

kenjon skrev:
Kan man inte välja bort Ionity-laddare? Men ha kvar andra CCS.
Jo, finns inställning under Settings -> Battery & Chargers -> Network preferences.
Och man gör det du vill genom att tillåta CCS under "Fast chargers", klicka på en Ionity-laddare på kartan, "Prefer or avoid Ionity", "Never use this network".
Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Fusag »

Ledsen om detta räknas som något slags trådkap. Men jag undrar med vilka uppgifter abrp beräknar och visar livedata? Tänker främst på batterikapacitet, degradering osv.
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av models4karl »

Fusag skrev:
Ledsen om detta räknas som något slags trådkap. Men jag undrar med vilka uppgifter abrp beräknar och visar livedata? Tänker främst på batterikapacitet, degradering osv.
Bra fråga. (Jag undrar också) Det verkar som om man får gissa "Battery degradation". ABRP borde kunna lära sig hur många kWh man har per SoC.
Förresten, hur var räckvidden på de olika versionerna när de var nya?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av blincoln »

models4karl skrev:
Fusag skrev:
Ledsen om detta räknas som något slags trådkap. Men jag undrar med vilka uppgifter abrp beräknar och visar livedata? Tänker främst på batterikapacitet, degradering osv.
Bra fråga. (Jag undrar också) Det verkar som om man får gissa "Battery degradation". ABRP borde kunna lära sig hur många kWh man har per SoC.
Förresten, hur var räckvidden på de olika versionerna när de var nya?
Vi räknar på hur många kWh bilen rapporterar att den laddar och hur mycket SoC % går upp och väger ihop det över tiden. Det bygger såklart på att bilen rapporterar någorlunda korrekt vad som går in i batteriet. För närvarande gör vi det bara vid DC-laddning, vid hemmaladdning blir det inga bra siffror just nu.

Du måste ha snabbladdat minst 50 kWh för att vi ska presentera en siffra alls.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av models4karl »

Utmärkt. Det låter vettigt.
Tack för ett bra svar.

Förresten, laddkurvan, är det också något som anpassas individuellt? Eller är det bara bilmodell som avgör?
Användarvisningsbild
Vindicated
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 okt 2019 20:16
Ort: Uppsala

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Vindicated »

När jag försöker lägga till min bil i appen och väljer Google login så skickas jag till extern browser. Efter accepterad login i browser så kan jag ändra där men i appen så frågar den fortfarande efter login varje gång.
Model 3 AWD+P
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av blincoln »

Vindicated skrev:
När jag försöker lägga till min bil i appen och väljer Google login så skickas jag till extern browser. Efter accepterad login i browser så kan jag ändra där men i appen så frågar den fortfarande efter login varje gång.
Bugg i Safari/iOS tyvärr, vi försöker hitta en workaround. Om du loggar ut från Google först i Safari funkar det...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Vindicated
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 okt 2019 20:16
Ort: Uppsala

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Vindicated »

Har android telefon så det är inte pga safari
Model 3 AWD+P
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av KnightRider »

ABRP Classic hittar väldigt konstiga omvägar.

Jag har en resa till Österrike som vi åker flera gånger per år. Nu har jag testat att köra den igen via ABRP men den hittar en väldigt konstig omväg via Magdeburg som är helt oförklarlig.

https://abetterrouteplanner.com/classic ... f074af82e8

Om jag däremot tar bort en av de valda laddplatserna, Herzsprung, från den valda rutten så blir det den väg som jag förväntar mig.

https://abetterrouteplanner.com/classic ... faeef2e0e2

Varför gör den så?

(Hoppas att länkarna funkar som det är tänkt. MSLR 2019)

Edit. Inser att avresan just nu är från My Position men det gör inget då det är själva resan i Tyskland som blir konstig).

Edit2. Om jag kör exakt samma resa som den första länken fast utan classic mode så blir det rätt, dvs inte via Magdeburg.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... aaa93c68e1
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av blincoln »

KnightRider skrev:
ABRP Classic hittar väldigt konstiga omvägar.

Jag har en resa till Österrike som vi åker flera gånger per år. Nu har jag testat att köra den igen via ABRP men den hittar en väldigt konstig omväg via Magdeburg som är helt oförklarlig.

https://abetterrouteplanner.com/classic ... f074af82e8

Om jag däremot tar bort en av de valda laddplatserna, Herzsprung, från den valda rutten så blir det den väg som jag förväntar mig.

https://abetterrouteplanner.com/classic ... faeef2e0e2

Varför gör den så?

(Hoppas att länkarna funkar som det är tänkt. MSLR 2019)

Edit. Inser att avresan just nu är från My Position men det gör inget då det är själva resan i Tyskland som blir konstig).

Edit2. Om jag kör exakt samma resa som den första länken fast utan classic mode så blir det rätt, dvs inte via Magdeburg.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... aaa93c68e1
Tack, vi ska titta på det! Vi har hört från andra att classic hittar konstiga vägar, vilket är underligt eftersom det är exakt samma serverkod som kör, men det måste vara någon parameter som skickas annorlunda.

Edit: När jag kollar i de "råa" inställningarna på din plan från classic så är "Max charger SoC" satt till 71% - var det din tanke?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av KnightRider »

blincoln skrev:
Edit: När jag kollar i de "råa" inställningarna på din plan från classic så är "Max charger SoC" satt till 71% - var det din tanke?
Nej det var inte min tanke. Jag var säker på att den var satt till 100% men kan inte säga varför det blev fel.

Men jag har ett annat exempel. Vi åkte v9 till Österrike med vänner som har en S75D så jag har kvar den planen vi la upp för den resan.
Då när vi planerade och åkte så gick rutten rakt ner enligt närmsta vägen. Nu så föreslår den en avkrok vid Berlin bara för att ladda på en avsides SuC som heter Blankenfelde istället för den som vi fick som förslag och som är den naturliga, Beelitz.

https://abetterrouteplanner.com/classic ... ef452f2256
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av fth »

blincoln skrev:
fth skrev:
När jag ändå är i tråden, ett förslag: många av oss med äldre bilar har ju fått "nerfad" laddkurva, skulle det gå att lägga in en option att kryssa i så att ABRP räknar med det i sin planering?
Det står på vår att-göra-lista att lägga fordonsspecifik estimering av laddkurva. Mao, det kommer!

Vad är det för nerfning i ditt fall, är det 90-batteriet som fått begränsad maxeffekt?
Jag ser att det nu går att välja "Limited Supercharging" när man väljer bilmodell, jag antar att det är just "nerfningen" som ni har implementerat här?

Vilken laddkurva använder ni då?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av fth »

Här är ett exempel på hur min laddkurva ser ut efter "nerfningen", blå kurva, den röda är en X Raven LR som jag lånade i helgen.

Rätt stor skillnad, även om avtrappningen för Raven verkar starta redan vid typ 30% SoC så är momentan effekt betydlgt högre hela vägen.
laddkurvor.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av PhR34k »

Försöker redigera den planerade resan att istället för att ta bron till Danmark istället åka färjan Trelleborg - Rostock men lyckas inte. Går det?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av KnightRider »

PhR34k skrev:
Försöker redigera den planerade resan att istället för att ta bron till Danmark istället åka färjan Trelleborg - Rostock men lyckas inte. Går det?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Om du zoomar in så du hittar färjelinjen så kan du högerklicka på den och välja Lägg till rutt
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av PhR34k »

KnightRider skrev:
PhR34k skrev:
Försöker redigera den planerade resan att istället för att ta bron till Danmark istället åka färjan Trelleborg - Rostock men lyckas inte. Går det?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Om du zoomar in så du hittar färjelinjen så kan du högerklicka på den och välja Lägg till rutt
Får inte upp det på min? Måste man ha premium?

Edit. Såg att man behövde zooma in riktigt mycket. Tack
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Hertsh »

Planerade nyss en resa från Bromma till Höllviken i Skåne. Enligt ABRP lämnar jag med 95%, kör 642 km utan laddstopp och är framme i Höllviken 5h 56m senare med 86% SoC.

Nog den bästa range jag någonsin haft, men känns som om något är fel...
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av frippe »

Hertsh skrev:
Planerade nyss en resa från Bromma till Höllviken i Skåne. Enligt ABRP lämnar jag med 95%, kör 642 km utan laddstopp och är framme i Höllviken 5h 56m senare med 86% SoC.

Nog den bästa range jag någonsin haft, men känns som om något är fel...
Äsch, testa! :D
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av mans71 »

Betalade ett år mest för ”bra kämpat”. Använder inte ABRP alls i bilen men ”skissar” ibland på kommande resor på datorn.

Idag startade jag appen av en händelse när jag superladdade. Det jag såg om min bil, ”hälsostatus”, antagligen vs. andra bilar, det var spännande!

Såg också att man i kalendern kunde se tidigare resor, tyvärr utan snittförbrukning från A till B och utan djupare analyser.

Jobba vidare på dom där funktionerna så är jag med ett år till. ABRP har ju ett unikt dataset från bilar, och att kunna ge mig som ägare en bild av min bil som man såklart oroar sig för dess batteristatus vs. sig själv och vs. andra likadana bilar är ju själva grejen med den här appen - faktiskt inte navigeringen.
09EA0BC0-6474-412C-BE33-2550505CF6CA.png
Model S P85DL+
Skriv svar