A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Hur jag än fipplar med inställningarna, så får jag inte längre upp SuC Uppsala (Fullerö) i ABRP. Nån mer än jag som upplever det?
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7580
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Samma här.chox skrev:Hur jag än fipplar med inställningarna, så får jag inte längre upp SuC Uppsala (Fullerö) i ABRP. Nån mer än jag som upplever det?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Intressant, jag testade just en rutt igår där laddning i några få minuter i Bredden föreslogs, när Uppsala varit ett mer logiskt alternativ.
Model Y LR AWD 2022
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Jag har problem att lägga in avresetid samt söka efter adresser.
Kommer upp en tom lista när jag skriver adresser (skriver jag exakt korrekt tar den adressen dock), och ställer jag in avresetid hoppar den antingen till 00:00 eller aktuell tid.
Kör Chrome Version 99.0.4844.51
/Jocce
Kommer upp en tom lista när jag skriver adresser (skriver jag exakt korrekt tar den adressen dock), och ställer jag in avresetid hoppar den antingen till 00:00 eller aktuell tid.
Kör Chrome Version 99.0.4844.51
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Jag hade så igår, i appen. Funkar dock nu.
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Hur lång tid tar det innan ABRP kommer börja navigera oss med icke-teslor till de öppna Tesla-laddarna?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Ja det hade varit rätt intressant att se hur det förändrar det för vissa bilar. Så man kan se vilka som är rimliga alternativ.joel80 skrev:Hur lång tid tar det innan ABRP kommer börja navigera oss med icke-teslor till de öppna Tesla-laddarna?
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Jag testade abrp nu precis och när jag test planerade en resa till sälen så använde den suc Torsby. Har id3 inställt i appen.OfarligTesla skrev:Ja det hade varit rätt intressant att se hur det förändrar det för vissa bilar. Så man kan se vilka som är rimliga alternativ.joel80 skrev:Hur lång tid tar det innan ABRP kommer börja navigera oss med icke-teslor till de öppna Tesla-laddarna?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Toppen! Ja jag testade också nu och den använder SuC, tyvärr verkar det inte göra någon större skillnad på de resorna vi gör ofta. Den säger fortfarande runt dubbla laddtiden för en BMW i4 M50 och en Polestar 2 LR mot en Model 3 LR när jag kollar Stockholm - Göteborg och Stockholm - Åre, nästan så jag undrar om det verkligen kan stämma att det är så långsamt.chaffis75 skrev:Jag testade abrp nu precis och när jag test planerade en resa till sälen så använde den suc Torsby. Har id3 inställt i appen.
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Vi har förutom Teslan även en Fiat. Eftersom dess laddport sitter höger bak så hade en smutt funktion i abrp varit att antingen exkludera helt, eller i alla fall varna, där SuC stolparna sitter längst in i parkerings rutan. Dvs Uppsala blir knepigt för Fiaten men Gävle skulle gå bra. Iom att det på den senare går att placera bilen på rätt sida stolpen ändå.
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Hittar inget sätt man kan felanmäla att ABRP inte har rätt laddar-info.
Mer-laddarna i Mjölby står som 50kW i ABRP men är egentligen på 150kW.
Gäller de på Sparregatan 4.
Mer-laddarna i Mjölby står som 50kW i ABRP men är egentligen på 150kW.
Gäller de på Sparregatan 4.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Hämtar den inte info från uppladdning.nu?joel80 skrev:Hittar inget sätt man kan felanmäla att ABRP inte har rätt laddar-info.
Mer-laddarna i Mjölby står som 50kW i ABRP men är egentligen på 150kW.
Gäller de på Sparregatan 4.
Kolla om de är även där 50kW.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Ser att det är fel i google maps också, och det går inte att redigera/ändra. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Jag blir inte riktigt klok på hur ABRP ger förslag på laddning när jag försöker planera inför kommande långresa.
Jag har testat att fippla med inställningarna och drog till slut ner det så att jag bara vill ha 1% kvar vid ankomst. Öven testat att ändra mellan snabbast ankomst och korta eller långa laddstopp. (Snabbast ankomst borde ju vara bäst...) Trots det väljer den flera laddstopp i början av resan utan att man kör ner den till 1%.
Varför vill den att jag ska ladda när jag ändå skulle komma fram till målet?
Kolla här, varför i hela världen tycker ABRP att jag ska jag stanna och ladda i Ljungby när jag ändå skulle komma fram till nästa laddare med marginal?!
Jag har testat att fippla med inställningarna och drog till slut ner det så att jag bara vill ha 1% kvar vid ankomst. Öven testat att ändra mellan snabbast ankomst och korta eller långa laddstopp. (Snabbast ankomst borde ju vara bäst...) Trots det väljer den flera laddstopp i början av resan utan att man kör ner den till 1%.
Varför vill den att jag ska ladda när jag ändå skulle komma fram till målet?
Kolla här, varför i hela världen tycker ABRP att jag ska jag stanna och ladda i Ljungby när jag ändå skulle komma fram till nästa laddare med marginal?!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Inget svar på din fråga egentligen, men har du provat ändra 'Charging overhead' under 'Battery'? Längre overhead verkar ge färre stopp.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Jo, den har jag koll på. Men här är det de första stoppen som inte går enligt "reglerna". Alla efter det räknar den med den procentdel jag väljer vid stoppen.iAkita skrev:Inget svar på din fråga egentligen, men har du provat ändra 'Charging overhead' under 'Battery'? Längre overhead verkar ge färre stopp.
Om jag valt att jag vill köra ner till 1% eller 5% så vill jag ju inte stanna och ladda med 30% kvar för att sen ändå komma fram med mer marginal än jag laddade extra på det första stoppet. Förstår inte logiken bakom...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
En tanke som slog mig i tråden om SECC, bra tillfälle att göra reklam för ABRP kanske:
/fthfth skrev:Eftersom ”elbilsnördarna” sannolikt är hyfsat överrepresenterade bland deltagarna så antar jag att dom flesta har ABRP-abonnemang, vore det inte grymt om @blincoln och det övriga ABRP-gänget kunde göra en tävlings-app eller hemsida där alla deltagare visas med position, SoC, hastighet etc?
EDIT: med deltagarnas godkännande såklart.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Hur tänkte du att Fiaten ska kunna parkera rätt i Gävle vid SuC, jag har också en Fiat men ser inget sätt att använda SuC utan att ställa sig fel.MattiasH skrev:Vi har förutom Teslan även en Fiat. Eftersom dess laddport sitter höger bak så hade en smutt funktion i abrp varit att antingen exkludera helt, eller i alla fall varna, där SuC stolparna sitter längst in i parkerings rutan. Dvs Uppsala blir knepigt för Fiaten men Gävle skulle gå bra. Iom att det på den senare går att placera bilen på rätt sida stolpen ändå.
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Vid dom gamla stolparna i Gävle är det inget problem att stå ”rätt” med luckan höger bak, det är bara att backa fram till stolpen istf att köra in i fållan.Pontus skrev:Hur tänkte du att Fiaten ska kunna parkera rätt i Gävle vid SuC, jag har också en Fiat men ser inget sätt att använda SuC utan att ställa sig fel.MattiasH skrev:Vi har förutom Teslan även en Fiat. Eftersom dess laddport sitter höger bak så hade en smutt funktion i abrp varit att antingen exkludera helt, eller i alla fall varna, där SuC stolparna sitter längst in i parkerings rutan. Dvs Uppsala blir knepigt för Fiaten men Gävle skulle gå bra. Iom att det på den senare går att placera bilen på rätt sida stolpen ändå.
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
P.S. Så har jag även sett flera ”Tesla-noobs” stå i Gävle, det är ju lite ovanlig layout på dom gamla stolparna.fth skrev:Vid dom gamla stolparna i Gävle är det inget problem att stå ”rätt” med luckan höger bak, det är bara att backa fram till stolpen istf att köra in i fållan.Pontus skrev:Hur tänkte du att Fiaten ska kunna parkera rätt i Gävle vid SuC, jag har också en Fiat men ser inget sätt att använda SuC utan att ställa sig fel.MattiasH skrev:Vi har förutom Teslan även en Fiat. Eftersom dess laddport sitter höger bak så hade en smutt funktion i abrp varit att antingen exkludera helt, eller i alla fall varna, där SuC stolparna sitter längst in i parkerings rutan. Dvs Uppsala blir knepigt för Fiaten men Gävle skulle gå bra. Iom att det på den senare går att placera bilen på rätt sida stolpen ändå.
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Stämmer och med en liten bil som Fiaten så är väl inte risken att man anses stå ivägen så stor heller.fth skrev:Vid dom gamla stolparna i Gävle är det inget problem att stå ”rätt” med luckan höger bak, det är bara att backa fram till stolpen istf att köra in i fållan.Pontus skrev:Hur tänkte du att Fiaten ska kunna parkera rätt i Gävle vid SuC, jag har också en Fiat men ser inget sätt att använda SuC utan att ställa sig fel.MattiasH skrev:Vi har förutom Teslan även en Fiat. Eftersom dess laddport sitter höger bak så hade en smutt funktion i abrp varit att antingen exkludera helt, eller i alla fall varna, där SuC stolparna sitter längst in i parkerings rutan. Dvs Uppsala blir knepigt för Fiaten men Gävle skulle gå bra. Iom att det på den senare går att placera bilen på rätt sida stolpen ändå.
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)
/fth
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Ibland förstår jag inte varför ABRP gör som den gör.
Varför markerar den vägen via Stockholm som ej körbar?
Lägger jag till en "waypoint" på vägen där så kan den navigera den vägen.
Jag har inte kryssat i nått om att undvika vägtullar eller nått annat .
Varför markerar den vägen via Stockholm som ej körbar?
Lägger jag till en "waypoint" på vägen där så kan den navigera den vägen.
Jag har inte kryssat i nått om att undvika vägtullar eller nått annat .
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Ok, tack.
Ställde jag in avresa några dagar senare gick det.
Vore fint om det framgick tydligare att det är en olycka eller liknande som hindrar. Planerar man en resa för lite senare tror jag ändå många inte ändrat avresetid.
Ställde jag in avresa några dagar senare gick det.
Vore fint om det framgick tydligare att det är en olycka eller liknande som hindrar. Planerar man en resa för lite senare tror jag ändå många inte ändrat avresetid.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR