A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Vi har förutom Teslan även en Fiat. Eftersom dess laddport sitter höger bak så hade en smutt funktion i abrp varit att antingen exkludera helt, eller i alla fall varna, där SuC stolparna sitter längst in i parkerings rutan. Dvs Uppsala blir knepigt för Fiaten men Gävle skulle gå bra. Iom att det på den senare går att placera bilen på rätt sida stolpen ändå.
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Hittar inget sätt man kan felanmäla att ABRP inte har rätt laddar-info.
Mer-laddarna i Mjölby står som 50kW i ABRP men är egentligen på 150kW.
Gäller de på Sparregatan 4.
Mer-laddarna i Mjölby står som 50kW i ABRP men är egentligen på 150kW.
Gäller de på Sparregatan 4.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Hämtar den inte info från uppladdning.nu?joel80 skrev:Hittar inget sätt man kan felanmäla att ABRP inte har rätt laddar-info.
Mer-laddarna i Mjölby står som 50kW i ABRP men är egentligen på 150kW.
Gäller de på Sparregatan 4.
Kolla om de är även där 50kW.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Ser att det är fel i google maps också, och det går inte att redigera/ändra. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Jag blir inte riktigt klok på hur ABRP ger förslag på laddning när jag försöker planera inför kommande långresa.
Jag har testat att fippla med inställningarna och drog till slut ner det så att jag bara vill ha 1% kvar vid ankomst. Öven testat att ändra mellan snabbast ankomst och korta eller långa laddstopp. (Snabbast ankomst borde ju vara bäst...) Trots det väljer den flera laddstopp i början av resan utan att man kör ner den till 1%.
Varför vill den att jag ska ladda när jag ändå skulle komma fram till målet?
Kolla här, varför i hela världen tycker ABRP att jag ska jag stanna och ladda i Ljungby när jag ändå skulle komma fram till nästa laddare med marginal?!
Jag har testat att fippla med inställningarna och drog till slut ner det så att jag bara vill ha 1% kvar vid ankomst. Öven testat att ändra mellan snabbast ankomst och korta eller långa laddstopp. (Snabbast ankomst borde ju vara bäst...) Trots det väljer den flera laddstopp i början av resan utan att man kör ner den till 1%.
Varför vill den att jag ska ladda när jag ändå skulle komma fram till målet?
Kolla här, varför i hela världen tycker ABRP att jag ska jag stanna och ladda i Ljungby när jag ändå skulle komma fram till nästa laddare med marginal?!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Inget svar på din fråga egentligen, men har du provat ändra 'Charging overhead' under 'Battery'? Längre overhead verkar ge färre stopp.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Jo, den har jag koll på. Men här är det de första stoppen som inte går enligt "reglerna". Alla efter det räknar den med den procentdel jag väljer vid stoppen.iAkita skrev:Inget svar på din fråga egentligen, men har du provat ändra 'Charging overhead' under 'Battery'? Längre overhead verkar ge färre stopp.
Om jag valt att jag vill köra ner till 1% eller 5% så vill jag ju inte stanna och ladda med 30% kvar för att sen ändå komma fram med mer marginal än jag laddade extra på det första stoppet. Förstår inte logiken bakom...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
En tanke som slog mig i tråden om SECC, bra tillfälle att göra reklam för ABRP kanske:
/fthfth skrev:Eftersom ”elbilsnördarna” sannolikt är hyfsat överrepresenterade bland deltagarna så antar jag att dom flesta har ABRP-abonnemang, vore det inte grymt om @blincoln och det övriga ABRP-gänget kunde göra en tävlings-app eller hemsida där alla deltagare visas med position, SoC, hastighet etc?
EDIT: med deltagarnas godkännande såklart.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Hur tänkte du att Fiaten ska kunna parkera rätt i Gävle vid SuC, jag har också en Fiat men ser inget sätt att använda SuC utan att ställa sig fel.MattiasH skrev:Vi har förutom Teslan även en Fiat. Eftersom dess laddport sitter höger bak så hade en smutt funktion i abrp varit att antingen exkludera helt, eller i alla fall varna, där SuC stolparna sitter längst in i parkerings rutan. Dvs Uppsala blir knepigt för Fiaten men Gävle skulle gå bra. Iom att det på den senare går att placera bilen på rätt sida stolpen ändå.
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Vid dom gamla stolparna i Gävle är det inget problem att stå ”rätt” med luckan höger bak, det är bara att backa fram till stolpen istf att köra in i fållan.Pontus skrev:Hur tänkte du att Fiaten ska kunna parkera rätt i Gävle vid SuC, jag har också en Fiat men ser inget sätt att använda SuC utan att ställa sig fel.MattiasH skrev:Vi har förutom Teslan även en Fiat. Eftersom dess laddport sitter höger bak så hade en smutt funktion i abrp varit att antingen exkludera helt, eller i alla fall varna, där SuC stolparna sitter längst in i parkerings rutan. Dvs Uppsala blir knepigt för Fiaten men Gävle skulle gå bra. Iom att det på den senare går att placera bilen på rätt sida stolpen ändå.
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
P.S. Så har jag även sett flera ”Tesla-noobs” stå i Gävle, det är ju lite ovanlig layout på dom gamla stolparna.fth skrev:Vid dom gamla stolparna i Gävle är det inget problem att stå ”rätt” med luckan höger bak, det är bara att backa fram till stolpen istf att köra in i fållan.Pontus skrev:Hur tänkte du att Fiaten ska kunna parkera rätt i Gävle vid SuC, jag har också en Fiat men ser inget sätt att använda SuC utan att ställa sig fel.MattiasH skrev:Vi har förutom Teslan även en Fiat. Eftersom dess laddport sitter höger bak så hade en smutt funktion i abrp varit att antingen exkludera helt, eller i alla fall varna, där SuC stolparna sitter längst in i parkerings rutan. Dvs Uppsala blir knepigt för Fiaten men Gävle skulle gå bra. Iom att det på den senare går att placera bilen på rätt sida stolpen ändå.
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Stämmer och med en liten bil som Fiaten så är väl inte risken att man anses stå ivägen så stor heller.fth skrev:Vid dom gamla stolparna i Gävle är det inget problem att stå ”rätt” med luckan höger bak, det är bara att backa fram till stolpen istf att köra in i fållan.Pontus skrev:Hur tänkte du att Fiaten ska kunna parkera rätt i Gävle vid SuC, jag har också en Fiat men ser inget sätt att använda SuC utan att ställa sig fel.MattiasH skrev:Vi har förutom Teslan även en Fiat. Eftersom dess laddport sitter höger bak så hade en smutt funktion i abrp varit att antingen exkludera helt, eller i alla fall varna, där SuC stolparna sitter längst in i parkerings rutan. Dvs Uppsala blir knepigt för Fiaten men Gävle skulle gå bra. Iom att det på den senare går att placera bilen på rätt sida stolpen ändå.
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)
/fth
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Ibland förstår jag inte varför ABRP gör som den gör.
Varför markerar den vägen via Stockholm som ej körbar?
Lägger jag till en "waypoint" på vägen där så kan den navigera den vägen.
Jag har inte kryssat i nått om att undvika vägtullar eller nått annat .
Varför markerar den vägen via Stockholm som ej körbar?
Lägger jag till en "waypoint" på vägen där så kan den navigera den vägen.
Jag har inte kryssat i nått om att undvika vägtullar eller nått annat .
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Ok, tack.
Ställde jag in avresa några dagar senare gick det.
Vore fint om det framgick tydligare att det är en olycka eller liknande som hindrar. Planerar man en resa för lite senare tror jag ändå många inte ändrat avresetid.
Ställde jag in avresa några dagar senare gick det.
Vore fint om det framgick tydligare att det är en olycka eller liknande som hindrar. Planerar man en resa för lite senare tror jag ändå många inte ändrat avresetid.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Får inte till referensförbrukning (eller om det är något annat) så att ruttplaneringen stämmer någorlunda med verkligheten. Har Enyaq. Har för mig att jag sett Björn testa och fick då ca 230Wh/100km, ingen aning om temperatur dock.
Så jag har använt 220Wh/100km i ABRP och alltid 0 vind. Jag kör oftast farthållare 110km/h. 250Wh (med takbox iofs) är nog mer korrekt vintertid när det är minusgrader. Men har ändå oftast kommit fram med 15-30 procentenheter mer än beräknat. Inget fel med det men att komma fram till planerad laddare med 40 istället för 10% känns inte optimalt.
Idag så nollställde jag mätaren när jag kom ut på motorvägen. Snitthastighet 106km/h och snittförbrukning 180Wh/100km efter 150km. Tror det var i princip vindstilla. Men temperaturen pendlade mellan 30 och 38,5 (!!!) grader. Vet inte hur mycket förbrukningen påverkas av temperaturer över 21 grader (som är optimala tempen?).
Men till frågan då. Vad ska jag ställa in i ABRP? Behöver jag ta hänsyn till förbrukning sommar/vintertid eller räknar ABRP automatiskt ut det i och med att man anger temperatur? Vet att den räknar ut beroende på temp men vad är "default" värde jag ska ange? 180 Wh som det var nu när det var över 30 grader eller 250 som det är när det är -5 grader?
Så jag har använt 220Wh/100km i ABRP och alltid 0 vind. Jag kör oftast farthållare 110km/h. 250Wh (med takbox iofs) är nog mer korrekt vintertid när det är minusgrader. Men har ändå oftast kommit fram med 15-30 procentenheter mer än beräknat. Inget fel med det men att komma fram till planerad laddare med 40 istället för 10% känns inte optimalt.
Idag så nollställde jag mätaren när jag kom ut på motorvägen. Snitthastighet 106km/h och snittförbrukning 180Wh/100km efter 150km. Tror det var i princip vindstilla. Men temperaturen pendlade mellan 30 och 38,5 (!!!) grader. Vet inte hur mycket förbrukningen påverkas av temperaturer över 21 grader (som är optimala tempen?).
Men till frågan då. Vad ska jag ställa in i ABRP? Behöver jag ta hänsyn till förbrukning sommar/vintertid eller räknar ABRP automatiskt ut det i och med att man anger temperatur? Vet att den räknar ut beroende på temp men vad är "default" värde jag ska ange? 180 Wh som det var nu när det var över 30 grader eller 250 som det är när det är -5 grader?
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 138
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Jag har efter att ha kört en längre sträcka gått in och justerat Reference Consumption så att ABRP ger samma Destination Arrival SoC som verkligheten vid ankomst. Har sedan utgått från detta nya värde vid framtida planeringar och det har stämt bra oavsett väderlek. Kör numera följande (Tesla Model3 SR+ 2021)
ABRP Wh/km @ 110 km/h
Default 160
Min körstil med sommardäck 143
Cykelställ med tre stora MTB på dragkrok 210
Takbox Packline 192
ABRP Wh/km @ 110 km/h
Default 160
Min körstil med sommardäck 143
Cykelställ med tre stora MTB på dragkrok 210
Takbox Packline 192
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Bra idé! Tack! Ska testa såSkyltspurtaren skrev:Jag har efter att ha kört en längre sträcka gått in och justerat Reference Consumption så att ABRP ger samma Destination Arrival SoC som verkligheten vid ankomst. Har sedan utgått från detta nya värde vid framtida planeringar och det har stämt bra oavsett väderlek. Kör numera följande (Tesla Model3 SR+ 2021)
ABRP Wh/km @ 110 km/h
Default 160
Min körstil med sommardäck 143
Cykelställ med tre stora MTB på dragkrok 210
Takbox Packline 192
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Jag har enyaq. Efter att justerat ned referense consumtion till 200 så är den ganska rejält spot on med nån eller några % marginal i slutet på sträckan. Den tar hänsyn till såväl väder som hastigheten på sträckan som du är på.Lacho skrev:Får inte till referensförbrukning (eller om det är något annat) så att ruttplaneringen stämmer någorlunda med verkligheten. Har Enyaq. Har för mig att jag sett Björn testa och fick då ca 230Wh/100km, ingen aning om temperatur dock.
Så jag har använt 220Wh/100km i ABRP och alltid 0 vind. Jag kör oftast farthållare 110km/h. 250Wh (med takbox iofs) är nog mer korrekt vintertid när det är minusgrader. Men har ändå oftast kommit fram med 15-30 procentenheter mer än beräknat. Inget fel med det men att komma fram till planerad laddare med 40 istället för 10% känns inte optimalt.
Idag så nollställde jag mätaren när jag kom ut på motorvägen. Snitthastighet 106km/h och snittförbrukning 180Wh/100km efter 150km. Tror det var i princip vindstilla. Men temperaturen pendlade mellan 30 och 38,5 (!!!) grader. Vet inte hur mycket förbrukningen påverkas av temperaturer över 21 grader (som är optimala tempen?).
Men till frågan då. Vad ska jag ställa in i ABRP? Behöver jag ta hänsyn till förbrukning sommar/vintertid eller räknar ABRP automatiskt ut det i och med att man anger temperatur? Vet att den räknar ut beroende på temp men vad är "default" värde jag ska ange? 180 Wh som det var nu när det var över 30 grader eller 250 som det är när det är -5 grader?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Min ABRP har inte kunnat logga in på MyTesla på flera veckor nu, är det samma för alla?
Sjukt irriterande att inte ha koppling till bilen i ABRP, hela poängen med premium försvinner ju då
Typiskt också att det sker under semestern, i princip den enda perioden jag faktiskt använder premium-funktionerna.
/fth
Sjukt irriterande att inte ha koppling till bilen i ABRP, hela poängen med premium försvinner ju då
Typiskt också att det sker under semestern, i princip den enda perioden jag faktiskt använder premium-funktionerna.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3589
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Logga ut och in igen? Jag brukar få göra det gå och då, märks på att SoC inte stämmer.
Model Y LR AWD 2022
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Jag hade samma problem. Logga in igen funkade. Den ville inte acceptera mina tokens.fth skrev:Min ABRP har inte kunnat logga in på MyTesla på flera veckor nu, är det samma för alla?
/fth
2021 Blå Model 3 LR
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Jo, det var precis så vi gjorde. Vi backade in i rutan för att slippa stå på fel sida om stolpen.fth skrev:Vid dom gamla stolparna i Gävle är det inget problem att stå ”rätt” med luckan höger bak, det är bara att backa fram till stolpen istf att köra in i fållan.Pontus skrev:Hur tänkte du att Fiaten ska kunna parkera rätt i Gävle vid SuC, jag har också en Fiat men ser inget sätt att använda SuC utan att ställa sig fel.MattiasH skrev:Vi har förutom Teslan även en Fiat. Eftersom dess laddport sitter höger bak så hade en smutt funktion i abrp varit att antingen exkludera helt, eller i alla fall varna, där SuC stolparna sitter längst in i parkerings rutan. Dvs Uppsala blir knepigt för Fiaten men Gävle skulle gå bra. Iom att det på den senare går att placera bilen på rätt sida stolpen ändå.
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)
/fth
Dock lyckades vi inte starta laddningen för Fiaten på den enda stolpen vi testade. Spekulerar i att det berodde på att vi kopplade in Teslan först och sedan försöka starta laddning på Fiaten. Det funkade bättre att göra tvärt om (i Söderhamn och även Uppsala) att starta laddning på Fiaten från appen och sedan koppla in Teslan, som då startar av sig själv.
I söderhamn gick det förståss att stå 90 grader fel, om man ställer sig på den yttersta laddaren, om det nu är fullt. Det var väl 16 lediga när vi var där, även om jag ville testa den metoden för nyfikenheten skull.
(Till den som undrar så får nya Fiat 500e nästan plats vinkelrätt i p - rutan)
Men till min ursprungliga post, hade varit bra att i ABRP kunna få meddelandet "tänk på bilens position vid laddaren då bilens uttag sitter på" fel" sida" när teslas SuC är med i rutten.
/Mattias
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3589
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Såg någon med en Fiat på tvären och en MS på Söderhamns SuC 30 juli, på kvällen. Måste ju ha varit du!
Vi stod med en vit MY längre bort i samma rad, inga andra bilar på den delen då
Vi stod med en vit MY längre bort i samma rad, inga andra bilar på den delen då
Model Y LR AWD 2022
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
jonasl skrev:Såg någon med en Fiat på tvären och en MS på Söderhamns SuC 30 juli, på kvällen. Måste ju ha varit du!
Vi stod med en vit MY längre bort i samma rad, inga andra bilar på den delen då
Ja, precis, det var vi. Hade såklart kunnat ställa oss hur och var som helst egentligen, med tanke på hur många lediga stolpar det fanns.
Hade nog inte varit så uppseendeväckande om jag istället parkerat Fiaten rätt i rutan, gör nog den prion nästa gång,