A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av ippii »

Jag gillar det nya utseendet.

Lite störigt att reklamen gör att jag inte kan se detaljer om batterinivå mm. på destinationen (Chrome på Mac):
Skärmavbild 2020-03-20 kl. 16.08.51.png
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

ippii skrev:
Jag gillar det nya utseendet.

Lite störigt att reklamen gör att jag inte kan se detaljer om batterinivå mm. på destinationen (Chrome på Mac):
Ah, tack - det är fixat nu!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Hertsh »

Gillar den gamla via PC framför app. Appen är svårare att planera via och välja alternativ. Den där "play knappen" är strulig och tar för mycket plats. Det är lättare att gå fram o tillbaka i gamla utseendet på PC än appen.

Ledsen för brist på konstruktiva förslag.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av mati »

Det här var anständigt najs. Nu får det bli e-Golfen på långtur. :)
Screenshot_20200320-202222.png
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Det här var anständigt najs. Nu får det bli e-Golfen på långtur. :)
Screenshot_20200320-202222.png
Kul! För övriga: Mati skulle alltså testa vår kommande OBD-dongle i sin e-tron men där fanns det lite jobb kvar för dongle-tillverkaren att identifiera en e-tron som en e-tron och kunna läsa ut rätt parametrar. Däremot funkade den utmärkt i e-Golfen, vad vi kan se :)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av mans71 »

Så... kan vi få betala snart för att slippa reklam, och för att stödja utvecklingen, och till en rimlig kostnad. Föreslår typ 2-300 kr / år eller så. Med tanke på att fler märken än Tesla är inkluderat lär en billigt prissatt app kunna nå stora massor. Dom som inte betalar blir nedlusade med reklam. Klassisk modell.
Model S P85DL+
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av tobiaslej »

har alltid föredragit browserversionen före appen. appen lite ologisk jmfrt med webappen.
nu såg webappen ist ut mer som appen. synd tycker jag.
konkret feedback var att i mobilen (android) täcker tangentbordet resmålslistan så det var väldigt svårt att använda den.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
andersjo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 25 jul 2017 23:58
Ort: Linköping

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av andersjo »

Jag har inget problem med tangentbordet på min Android (Oneplus 7).

Däremot tycker jag designen kan förbättras lite i telefonen. Det är bra med en luftig design, men jag tycker det är lite för mycket luft och lite plats kvar till text på vissa ställen (ser att det har blivit bättre på en del ställen med uppdateringarna). Vissa texter som hjälptexterna i inställningarna nedan känns som de har för liten fontstorlek.
Screenshot_20200320-220831.jpg
Jag kör med ett snäpp ökad fontstorlek i systemet vilket säkert bidrar till de skeva siffrorna/enheterna i inställningarna.

Vissa gamla sparade rutter funkar inte heller. Både på mobil och nya webben kraschar appen med en blank vit sida. På mobil funkar det att starta appen igen, men på webben kommer jag just nu inte bort från en helt vit sidan även när jag laddar om.

Kod: Markera allt

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=ffe545c9-9a90-4521-8991-88be4deb4d45

22:33:51.161 bundle.web.js?id=42:60 Init analytics 5962055ce94cf
22:33:51.329 bundle.web.js?id=42:60 refresh_token null
22:33:51.408 bundle.web.js?id=42:60 Error: Invalid LatLng object: (NaN, NaN)
    at new B (bundle.web.js?id=42:6)
    at Object.unproject (bundle.web.js?id=42:6)
    at Object.pointToLatLng (bundle.web.js?id=42:6)
    at t.unproject (bundle.web.js?id=42:6)
    at t._updateLevels (bundle.web.js?id=42:6)
    at t._setView (bundle.web.js?id=42:6)
    at t._resetView (bundle.web.js?id=42:6)
    at t.fire (bundle.web.js?id=42:6)
    at t._move (bundle.web.js?id=42:6)
    at t._resetView (bundle.web.js?id=42:6)
console.<computed> @ bundle.web.js?id=42:60
Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av KnightRider »

Jag får verkligen inte search completion att funka i classic mode. Varken på telefon eller dator. Varken i safari eller chrome. Inga förslag dyker upp.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

KnightRider skrev:
Jag får verkligen inte search completion att funka i classic mode. Varken på telefon eller dator. Varken i safari eller chrome. Inga förslag dyker upp.
Ursäkta, nu är det fixat!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
andersjo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 25 jul 2017 23:58
Ort: Linköping

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av andersjo »

Missade att tangentbordsproblemet gällde webben, och där har jag det också. Eller hade ända till jag klickade på en sparad rutt och sidan blev vit, så nu kan jag inte alls använda nya webbappen.

Edit: Får igång sidan igen när jag rensar `plan` från localstorage. Det som triggar problemet är att försöka planera en rutt från "My position" till "Home" när båda är nästan samma position.
Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

andersjo skrev:
Missade att tangentbordsproblemet gällde webben, och där har jag det också. Eller hade ända till jag klickade på en sparad rutt och sidan blev vit, så nu kan jag inte alls använda nya webbappen.

Edit: Får igång sidan igen när jag rensar `plan` från localstorage. Det som triggar problemet är att försöka planera en rutt från "My position" till "Home" när båda är nästan samma position.
Skicka din kontonamn eller plan_uuid till bo@abetterrouteplanner.com så fixar jag det!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

blincoln skrev:
andersjo skrev:
Missade att tangentbordsproblemet gällde webben, och där har jag det också. Eller hade ända till jag klickade på en sparad rutt och sidan blev vit, så nu kan jag inte alls använda nya webbappen.

Edit: Får igång sidan igen när jag rensar `plan` från localstorage. Det som triggar problemet är att försöka planera en rutt från "My position" till "Home" när båda är nästan samma position.
Skicka din kontonamn eller plan_uuid till bo@abetterrouteplanner.com så fixar jag det!
Fixat, stort tack för hjälpen!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av ippii »

Finns det planer/tankar kring att kunna få fram någon form av tabell-vy (likt den i gamla versionen) där man såg all info samlad med förbrukning, pris, distanser och tidpunker?
Förstår om man inte vill kladda ner "step-by-step" med all den infon. Men hade varit fint om man kunnat få upp den infon i nån form av "Trip summary"-ruta eller liknande.

Tack för en grym tjänst!
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

ippii skrev:
Finns det planer/tankar kring att kunna få fram någon form av tabell-vy (likt den i gamla versionen) där man såg all info samlad med förbrukning, pris, distanser och tidpunker?
Förstår om man inte vill kladda ner "step-by-step" med all den infon. Men hade varit fint om man kunnat få upp den infon i nån form av "Trip summary"-ruta eller liknande.

Tack för en grym tjänst!
Det är flera som har efterfrågat det, så vi kikar på det!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av heldiggrisen »

blincoln skrev:
ippii skrev:
Finns det planer/tankar kring att kunna få fram någon form av tabell-vy (likt den i gamla versionen) där man såg all info samlad med förbrukning, pris, distanser och tidpunker?
Förstår om man inte vill kladda ner "step-by-step" med all den infon. Men hade varit fint om man kunnat få upp den infon i nån form av "Trip summary"-ruta eller liknande.

Tack för en grym tjänst!
Det är flera som har efterfrågat det, så vi kikar på det!
Kan man då också få med aggregerat tid i tabellen typ:
Hemma 1h30m 140km 1h30m
Laddstopp 25 min 140km 1h55m
Mål 1h15m 120km 260km 3h10m

Om rutten är lång, tex ner till Spanien, så gör en sådan aggregerat tid/distans det lättare att välja ett ställe att övernatta på vägen.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av [JM] »

heldiggrisen skrev:
blincoln skrev:
ippii skrev:
Finns det planer/tankar kring att kunna få fram någon form av tabell-vy (likt den i gamla versionen) där man såg all info samlad med förbrukning, pris, distanser och tidpunker?
Förstår om man inte vill kladda ner "step-by-step" med all den infon. Men hade varit fint om man kunnat få upp den infon i nån form av "Trip summary"-ruta eller liknande.

Tack för en grym tjänst!
Det är flera som har efterfrågat det, så vi kikar på det!
Kan man då också få med aggregerat tid i tabellen typ:
Hemma 1h30m 140km 1h30m
Laddstopp 25 min 140km 1h55m
Mål 1h15m 120km 260km 3h10m

Om rutten är lång, tex ner till Spanien, så gör en sådan aggregerat tid/distans det lättare att välja ett ställe att övernatta på vägen.
+1 på det förslaget
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av fth »

heldiggrisen skrev:
Kan man då också få med aggregerat tid i tabellen typ:
Hemma 1h30m 140km 1h30m
Laddstopp 25 min 140km 1h55m
Mål 1h15m 120km 260km 3h10m

Om rutten är lång, tex ner till Spanien, så gör en sådan aggregerat tid/distans det lättare att välja ett ställe att övernatta på vägen.
Jag brukar lägga in en avresetid, då får du klockslag på varje stopp så kan du avgöra när det är bra att lägga in övernattning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Delta1 »

Det här med att kunna planera var och när man stannar under en längre resa hade ju kunnat underlättas om det hade gått att specificera när man vill vara vid ett visst stopp och att ABRP planerar rutten utifrån den tidsangivelsen. T ex om jag har en avgångstid för en färja 21:00 så vill jag att rutten planeras med utgångspunkt från att jag behöver vara vid färjeterminalen 20:30, och då sätter den som ruttens "utgångspunkt för planeringen". Samma sak gå ju att tillämpa om man har tänkt att sova på ett specifikt hotell eller äta lunch på en specifik restaurang - rutten/tiden planeras alltså både framåt och bakåt från den angivna tiden/platsen.

Det kanske dock är oöverstigligt krångligt att få till?

Tack för en fantastisk tjänst!

//T
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av frippe »

Delta1 skrev:
Det här med att kunna planera var och när man stannar under en längre resa hade ju kunnat underlättas om det hade gått att specificera när man vill vara vid ett visst stopp och att ABRP planerar rutten utifrån den tidsangivelsen. T ex om jag har en avgångstid för en färja 21:00 så vill jag att rutten planeras med utgångspunkt från att jag behöver vara vid färjeterminalen 20:30, och då sätter den som ruttens "utgångspunkt för planeringen". Samma sak gå ju att tillämpa om man har tänkt att sova på ett specifikt hotell eller äta lunch på en specifik restaurang - rutten/tiden planeras alltså både framåt och bakåt från den angivna tiden/platsen.

Det kanske dock är oöverstigligt krångligt att få till?

Tack för en fantastisk tjänst!

//T
Det där hade varit en superbra grej på långresor, sätta en tid man vill vara framme. Visst, det går att räkna lite i huvudet genom lite simuleringar, men förenklat hade det gjort.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

Delta1 skrev:
Det här med att kunna planera var och när man stannar under en längre resa hade ju kunnat underlättas om det hade gått att specificera när man vill vara vid ett visst stopp och att ABRP planerar rutten utifrån den tidsangivelsen. T ex om jag har en avgångstid för en färja 21:00 så vill jag att rutten planeras med utgångspunkt från att jag behöver vara vid färjeterminalen 20:30, och då sätter den som ruttens "utgångspunkt för planeringen". Samma sak gå ju att tillämpa om man har tänkt att sova på ett specifikt hotell eller äta lunch på en specifik restaurang - rutten/tiden planeras alltså både framåt och bakåt från den angivna tiden/platsen.
Det är inte omöjligt, vi tittar på det.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

ippii skrev:
Finns det planer/tankar kring att kunna få fram någon form av tabell-vy (likt den i gamla versionen) där man såg all info samlad med förbrukning, pris, distanser och tidpunker?
Förstår om man inte vill kladda ner "step-by-step" med all den infon. Men hade varit fint om man kunnat få upp den infon i nån form av "Trip summary"-ruta eller liknande.
Vi släppte precis en uppdatering där en tabell-vy finns med. Aktivera med knappen "Tabell" längst ner. Man kan exportera till Excel också för den som verkligen *brr* vill :D
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av nek0 »

blincoln skrev:
ippii skrev:
Finns det planer/tankar kring att kunna få fram någon form av tabell-vy (likt den i gamla versionen) där man såg all info samlad med förbrukning, pris, distanser och tidpunker?
Förstår om man inte vill kladda ner "step-by-step" med all den infon. Men hade varit fint om man kunnat få upp den infon i nån form av "Trip summary"-ruta eller liknande.
Vi släppte precis en uppdatering där en tabell-vy finns med. Aktivera med knappen "Tabell" längst ner. Man kan exportera till Excel också för den som verkligen *brr* vill :D
Tack . Nu är ordningen återställd :)
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: A Better Routeplanner - 3.9

Inlägg av Hertsh »

Jag kan inte logga in. Det står att jag har fel email eller lösenord även om jag vet att det är rätt.

Måste man skaffa nytt konto i nya versionen? (Jag har inte loggat in på webben sedan ni uppdaterade till nya gränssnittet)
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av blincoln »

Äntligen dags! Dålig timing, men vi smyger igång vårt premiummedlemskap idag och eftersom vi får så bra förslag och testhjälp här på forumet så får ni veta först. Nya funktioner för premiummedlemmar i ABRP är
  • Väderprognoser som automatiskt räknas in i planen - antingen live eller vid en framtida tidpunkt upp till fem dagar framåt
  • Trafikdata i realtid för bättre körtidsberäkning
  • Laddartillgänglighet både live och prognoser för Superchargers
  • Stöd för Apple Watch, både app och complications för urtavlor (livedata från bilen)
  • Körjournal från livedata, inklusive mätarställning
  • Stöd för flera fordon, inklusive livedata - och man kan dela med sig av livedata till andra ABRP-användare
5€ per månad, 50€ per år, 14 dagar gratis prov (utan kreditkort!) och om du anger "TCS" som referralkod får du 30 dagar gratis istället. Prova gärna och kommentera som vanligt!

(Webtjänsten och Android är ute, iOS släpps rimligen under eftermiddagen)
Screenshot from 2020-04-09 13-34-52.png
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Skriv svar