ABRP fungerar mycket bättre än Teslas egna. Bortsett från att Tesla inte ger möjlighet att välja mellan olika rutter och inte heller tar med Chademo laddare. Tesla planerar dessutom rutterna sämre. När det blir lite komplicerat så kan det bli hur fel som helst med helt orimliga laddstopp osv.mans71 skrev:Nu vet jag inte hur Teslas egna navigator/rutt-planerare funkar för jag har ingen Tesla ännu, men jag har iaf provat diverse rutter med ABRP med stor behållning. Fantastiskt att kunna sitta på datorn hemma och planera i lugn och ro - nästan en nödvändighet med elbil!)
A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - Beta
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: A Better Routeplanner - Beta
Fantastiskt.
Umeå - Mora funkar utmärkt.
Konstaterar även att modell S är snabbare än X. Lägre förbrukning ger kortare totaltid, speciell vid längre mellan laddningar.
Skulle vilja kunna stänga ner väglednings bilden som lägger sig över inställningsfönstret. Rutten startar innan jag rättat/testat inställningarna.
Har även i bilen råkat ut för att vägledningsbilden är en korsning bakom mej, hade då Tesla ruttvisning på samtidigt.
Umeå - Mora funkar utmärkt.
Konstaterar även att modell S är snabbare än X. Lägre förbrukning ger kortare totaltid, speciell vid längre mellan laddningar.
Skulle vilja kunna stänga ner väglednings bilden som lägger sig över inställningsfönstret. Rutten startar innan jag rättat/testat inställningarna.
Har även i bilen råkat ut för att vägledningsbilden är en korsning bakom mej, hade då Tesla ruttvisning på samtidigt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: A Better Routeplanner - Beta
När jag satt i bilen och körde till äffaren imorse så poppade det upp ett meddelande i ABRP som kom från min robotdammsugare som hade fastnat nånstans. Hur coolt är inte det? Pushbullet is da shit.
Synd bara att jag inte kunde göra så mycket för dammsugaren just då.
Synd bara att jag inte kunde göra så mycket för dammsugaren just då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - Beta
mati skrev:När jag satt i bilen och körde till äffaren imorse så poppade det upp ett meddelande i ABRP som kom från min robotdammsugare som hade fastnat nånstans. Hur coolt är inte det? Pushbullet is da shit.
Synd bara att jag inte kunde göra så mycket för dammsugaren just då.
Re: A Better Routeplanner - Beta
Håller med, måste hitta på något bättre sätt att visa/inte visa körinfon utan fler knappar. Kanske bara i bilbrowsern?Monark1954 skrev:Fantastiskt.
Umeå - Mora funkar utmärkt.
Konstaterar även att modell S är snabbare än X. Lägre förbrukning ger kortare totaltid, speciell vid längre mellan laddningar.
Skulle vilja kunna stänga ner väglednings bilden som lägger sig över inställningsfönstret. Rutten startar innan jag rättat/testat inställningarna.
Har även i bilen råkat ut för att vägledningsbilden är en korsning bakom mej, hade då Tesla ruttvisning på samtidigt.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
Jag hör er! Förslag på användargränssnitt mottages som vanligt tacksamtBjelke skrev:Eller bara om man kör en lite längre sträcka regelbundet, som tex till landet eller en kund långt bort osvDansken skrev:Betan verkar jo funka riktigt bra!
I alla fall I datorn. Har inte fått bilen än, så jag kan tyvärr inte testa där än
Jag kanske har missat detta, men finns det möjlighet att spara olika rutter i ABRP?
Det skulle i alla fall vara sjukt användbart, när man, som jag, sitter och planerar en större roadtrip genom i europa i sommar.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
Fråga: Hur får jag bort gamla destinationer? Det ligger en massa skräp i min lista som jag inte vill ha kvar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - Beta
Genom att planera en massa nya destinationer som tränger ut skräpetmati skrev:Fråga: Hur får jag bort gamla destinationer? Det ligger en massa skräp i min lista som jag inte vill ha kvar.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
Jaha såklart. Hur lång är listan?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - Beta
15 destinationer. Men om vi kommer på något mer praktiskt sätt att spara rutter så kan det ändras, såklart.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
Kanske en popup-ruta där man kan se och administrera gamla rutter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - Beta
En lagom självgod rapport från en lite laddningskomplicerad 130—milaresa i helgen: Lund-Stockholm ToR med nattstopp hos svärföräldrarna för att lämna och hämta barn. Inga garantier för laddmöjligheter i Stockholm, och långsam schuko hos svärföräldrarna. Hela resan ToR planerad och uppföljd i realtid, anlände till varje laddare med lagom lite marginal utan ångest. Realtidsuppföljningen av plan vs verklig laddning i ABRP ger åtminstone mig betydligt mer lugn.
Att vi sedan hittade Högalidsgaraget vid Hornstull som gav oss 3.7 kW typ2-laddning över natten gjorde inte resan sämre. 200 spänn per dygn i varmgarage i innerstan med laddning är inte farligt!
Att vi sedan hittade Högalidsgaraget vid Hornstull som gav oss 3.7 kW typ2-laddning över natten gjorde inte resan sämre. 200 spänn per dygn i varmgarage i innerstan med laddning är inte farligt!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
Ny beta-funktion ute nu: Automatisk kalibrering av "reference speed" (f.d. relative speed, alltså hastighet relativt fartgränsen) och "reference consumption" baserat på din körning om du är MyTesla-inloggad.
Efter att ha kört några % förbrukning längs en planerad rutt så kommer det fram röda siffror nere på ruttinformationen som visar förbrukning och relativ hastighet, räknat på hur fort du kör och hur mycket du har kvar i batteriet jämfört med planen. Om planens batter-% och din verkliga diffar med mer än 2%-enheter kommer den fram en "Replan"-knapp som lyfter in de estimerade förbrukningsvärdena och planerar om.
Själv ska jag hårdprova det hela på väg från Lund till Sälen i helgen (med takbox ). Men jag tror att det funkar OK redan nu - testa gärna!
Efter att ha kört några % förbrukning längs en planerad rutt så kommer det fram röda siffror nere på ruttinformationen som visar förbrukning och relativ hastighet, räknat på hur fort du kör och hur mycket du har kvar i batteriet jämfört med planen. Om planens batter-% och din verkliga diffar med mer än 2%-enheter kommer den fram en "Replan"-knapp som lyfter in de estimerade förbrukningsvärdena och planerar om.
Själv ska jag hårdprova det hela på väg från Lund till Sälen i helgen (med takbox ). Men jag tror att det funkar OK redan nu - testa gärna!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
Jag har testat lite kort, verkar funka bra. Däremot så har jag upptäckt att beta-versionen gör en idiotgrej och skickar mig över småvägar istället för E20. Testa att planera rutten Skara - Kvänum. Vägen som beta föreslår är kanske en gnutta kortare, men det är 50 och 70-väg. Undrar om det inte är delvis grusväg till och med.
Icke-beta-versionen gör rätt.
Icke-beta-versionen gör rätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - Beta
Hmm, ja, jag har nog överskattat hastigheten på småvägar som saknar hastighetsbegränsning i OSRM. Motreaktion mot de extremt långsamma defaultinställningarna. Jag får tuna lite...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
Samtidigt räknar den med en hastighet på 35km/h på vissa 70-vägar där man kan köra typ 90 eller så.blincoln skrev:Hmm, ja, jag har nog överskattat hastigheten på småvägar som saknar hastighetsbegränsning i OSRM. Motreaktion mot de extremt långsamma defaultinställningarna. Jag får tuna lite...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - Beta
Ge mig exempel! Eller gå in och kolla vägen på OpenStreetMap.org, zooma in på vägen och klicka på "?" till höger. Då kan du klicka på vägen, välja den till vänster och få all information om den. Vad är det för typ av väg? Beläggning? Hastighetsgräns?mati skrev:Samtidigt räknar den med en hastighet på 35km/h på vissa 70-vägar där man kan köra typ 90 eller så.blincoln skrev:Hmm, ja, jag har nog överskattat hastigheten på småvägar som saknar hastighetsbegränsning i OSRM. Motreaktion mot de extremt långsamma defaultinställningarna. Jag får tuna lite...
Exemplet Skara-Kvänum routas som du säger på landet, men vägen anges som asfaltbelagd med hastighetsgräns 70, så det är på pappret inte helt orimligt att den är snabbare än E20. Men man kanske inte vill välja den ändå?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
Nej, man vill absolut inte välja den vägen. Den är smal och kurvig och det går garanterat snabbare på E20. Jag körde den föreslagna långsamma vägen ibland på sommaren när jag hade en Mazda Miata. Trevligt då, annars nej.blincoln skrev:Ge mig exempel! Eller gå in och kolla vägen på OpenStreetMap.org, zooma in på vägen och klicka på "?" till höger. Då kan du klicka på vägen, välja den till vänster och få all information om den. Vad är det för typ av väg? Beläggning? Hastighetsgräns?mati skrev:Samtidigt räknar den med en hastighet på 35km/h på vissa 70-vägar där man kan köra typ 90 eller så.blincoln skrev:Hmm, ja, jag har nog överskattat hastigheten på småvägar som saknar hastighetsbegränsning i OSRM. Motreaktion mot de extremt långsamma defaultinställningarna. Jag får tuna lite...
Exemplet Skara-Kvänum routas som du säger på landet, men vägen anges som asfaltbelagd med hastighetsgräns 70, så det är på pappret inte helt orimligt att den är snabbare än E20. Men man kanske inte vill välja den ändå?
Det är O 2626 som jag snubblade över. ABRP verkar räkna med 35km/h som hastighet. Det är en asfalterad 70-väg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - Beta
kommer ihåg nått ställe i lapplandsväsby där någon boende klassade ner sin väg för att slippa trafiken, effektivare än speedbumps..
ms 76132 "Eleamore"
Re: A Better Routeplanner - Beta
Man ska äta sin egen hundmat, heter det ju ibland, och det kör jag hårt med. Så med ABRP Beta som navigator så hamnade vi på en hel del grusvägar genom Värmlandsskogarna på väg mot Sälen - tur att sambon gillar småvägar och att barnen hade fri speltid i baksätet
Nåväl, med lite omställningar av snabbaste-väg-maskinen OSRM's parametrar så tycker jag nu den ger mer rimliga vägval. Även Matis exempel mellan Skara och Kvänum blir rätt. Nu vågar jag nog navigera med den på vägen hem också
Nåväl, med lite omställningar av snabbaste-väg-maskinen OSRM's parametrar så tycker jag nu den ger mer rimliga vägval. Även Matis exempel mellan Skara och Kvänum blir rätt. Nu vågar jag nog navigera med den på vägen hem också
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: A Better Routeplanner - Beta
Beta ville inte vara med i söndags em. Den hittade inte mellan orter längs E4 i Västerbotten. provade massor med gånger.
Trött på allt testande kanske?
Ej Beta fungerade.
Får ett intryck av att Beta är sämre på att läsa av aktuellt batteri status.
Trött på allt testande kanske?
Ej Beta fungerade.
Får ett intryck av att Beta är sämre på att läsa av aktuellt batteri status.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: A Better Routeplanner - Beta
Igår hade jag plockat ner betan ett tag för uppdatering. Och Tesla hade plockat ner sina servrar med ett tag. Men nu är allt igång
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
Hur gick själva resan med takbox och lastad bil? Vad hade du för förbrukning? Jag ska göra första vinter-långresan nästa vecka.blincoln skrev:Man ska äta sin egen hundmat, heter det ju ibland, och det kör jag hårt med. Så med ABRP Beta som navigator så hamnade vi på en hel del grusvägar genom Värmlandsskogarna på väg mot Sälen - tur att sambon gillar småvägar och att barnen hade fri speltid i baksätet
Nåväl, med lite omställningar av snabbaste-väg-maskinen OSRM's parametrar så tycker jag nu den ger mer rimliga vägval. Även Matis exempel mellan Skara och Kvänum blir rätt. Nu vågar jag nog navigera med den på vägen hem också
90D
Re: A Better Routeplanner - Beta
Det gick finfint, men det märks på förbrukningen med Thules största box (hög som ett hus). 280 Wh/km i 110 km/h stämde väldigt väl i ABRP, så ChaDeMon i Malung kom väl till passmbj skrev:Hur gick själva resan med takbox och lastad bil? Vad hade du för förbrukning? Jag ska göra första vinter-långresan nästa vecka.blincoln skrev:Man ska äta sin egen hundmat, heter det ju ibland, och det kör jag hårt med. Så med ABRP Beta som navigator så hamnade vi på en hel del grusvägar genom Värmlandsskogarna på väg mot Sälen - tur att sambon gillar småvägar och att barnen hade fri speltid i baksätet
Nåväl, med lite omställningar av snabbaste-väg-maskinen OSRM's parametrar så tycker jag nu den ger mer rimliga vägval. Även Matis exempel mellan Skara och Kvänum blir rätt. Nu vågar jag nog navigera med den på vägen hem också
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com