A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Testade appen lite mellan Huddinge och Norrköping. Trevligt UI och lovande upplägg!
Noterade dock lite saker:
- Det spelade ingen roll vilken utetemperatur jag valde; det blev alltid samma ankomst-SoC. Mysko.
- Dessutom olika resultat på appen och webben.
- Det går inte att ange minusgrader, vilket redan har påpekats i denna tråd.
Noterade dock lite saker:
- Det spelade ingen roll vilken utetemperatur jag valde; det blev alltid samma ankomst-SoC. Mysko.
- Dessutom olika resultat på appen och webben.
- Det går inte att ange minusgrader, vilket redan har påpekats i denna tråd.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Brädorna är på enbart för att visa hur de sitter, har de såklart i sina vattentäta bags skulle aldrig misshandla min sickstickWalker skrev:Stackars brädor i saltat snömodd.NEO skrev:285km med 100kWh X är väl enbart ett problem om du har 22" på vintern? Körde 300km utan problem med Teslas amerikanska skidhållare bakpå och snittade 315Wh/km i 120km/hRemuz skrev:Absolut bättre att slå av farten, men jag kom fram med 13% så det ska nog snömodd och motvind till om det ska misslyckas
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Får någon kartorna att fungera på ABR ännu? Ser ingenting, varit så flera veckor.
Re: A Better Routeplanner - 3.7
För mig funkade kartorna tidigare idag, men inte nu längre.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: A Better Routeplanner - 3.7
https://new.abetterrouteplanner.com/
Funkar i alla fall, kan var att de försöker uppdatera renderings kartmotorn
Funkar i alla fall, kan var att de försöker uppdatera renderings kartmotorn
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Jag har använt ABRP i såväl bilen som min telefon ganska mycket senaste veckan, senast idag vid 14-tiden. Inte upplevt några som helst problem med kartor.
PS. Inte använt appen utan website
PS. Inte använt appen utan website
MX LR (Raven) 2019
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Jag försöker dela med mig av en rutt, men det verkar inte fungera.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 3187df01c2
Jag har klickat på Share och använder abrp-länken.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 3187df01c2
Jag har klickat på Share och använder abrp-länken.
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Jag kan inte välja bil längre. Verken i gamla interface (hemsida) eller nya. Jag har testat i två olika browsers (chrome och edge).
Jag kan inte heller planera resor. Jag kan välja från/till address, men när jag trycker på "planera resa", laddas sidan om och allt är reset till default.
Jag kan inte heller planera resor. Jag kan välja från/till address, men när jag trycker på "planera resa", laddas sidan om och allt är reset till default.
Model S 100D
A Better Routeplanner - 3.7
Braindump. Nedan är säkert knepigt att få till, men kanske inte omöjligt(finns det någonstans att hämta ut infon från?)?
Låt säga att man bara vill ha förslag på laddstopp som fungerar med specifika appar/taggar(gärna med flera samtidiga val möjligt, tex plugsurfing & Virta, etc).
Då skulle det ju bli mycket enklare om man inte kör Tesla.
Sen om abetterrouteplanner också kunde visa förväntad tidsåtgång och kostnad med tex plugsurfing vs X vore det förstås ännu lite bättre.
Om man spinner vidare på det ännu ett steg kanske abetterrouteplanner kunde lansera betalning i sin egna app och/eller en tag. Dvs rätt och slätt bli konkurrent till tex plugsurfing.
Låt säga att man bara vill ha förslag på laddstopp som fungerar med specifika appar/taggar(gärna med flera samtidiga val möjligt, tex plugsurfing & Virta, etc).
Då skulle det ju bli mycket enklare om man inte kör Tesla.
Sen om abetterrouteplanner också kunde visa förväntad tidsåtgång och kostnad med tex plugsurfing vs X vore det förstås ännu lite bättre.
Om man spinner vidare på det ännu ett steg kanske abetterrouteplanner kunde lansera betalning i sin egna app och/eller en tag. Dvs rätt och slätt bli konkurrent till tex plugsurfing.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Varför planerar den rutt så muppingt?
En etron 50 vore skoj att ha och då vill jag inte köra såhär. stanna med 85% laddning för att ladda 8 minuter.
Btw. inte bara med denna bilen som den planerar in tidiga laddstopp.
En etron 50 vore skoj att ha och då vill jag inte köra såhär. stanna med 85% laddning för att ladda 8 minuter.
Btw. inte bara med denna bilen som den planerar in tidiga laddstopp.
MYLR-24
A Better Routeplanner - 3.7
Muppigt? Utan stopp i Södertälje hade du inte nått fram till Mantorp. Svårare än så är det inte._TonyV skrev:Varför planerar den rutt så muppingt?
En etron 50 vore skoj att ha och då vill jag inte köra såhär. stanna med 85% laddning för att ladda 8 minuter.
Btw. inte bara med denna bilen som den planerar in tidiga laddstopp.
Södertälje<>Mantorp(183km) råkar förövrigt vara nästan precis samma avstånd som Varberg<>Löddeköpinge(181km) som Björn Nyland körde igår på livestream med étron 50.
Han laddade till 99% och anlände med 4%. Så det är riktigt tight.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Sedan är det inte alltid optimalt att lägga in lägre värden för procent vid ankomst. Pröva behålla 10%, då har man lite mer marginal, och algoritmen kan ge annorlunda resultat.taliz skrev:Muppigt? Utan stopp i Södertälje hade du inte nått fram till Mantorp. Svårare än så är det inte._TonyV skrev:Varför planerar den rutt så muppingt?
En etron 50 vore skoj att ha och då vill jag inte köra såhär. stanna med 85% laddning för att ladda 8 minuter.
Btw. inte bara med denna bilen som den planerar in tidiga laddstopp.
Södertälje<>Mantorp(183km) råkar förövrigt vara nästan precis samma avstånd som Varberg<>Löddeköpinge(181km) som Björn Nyland körde igår på livestream med étron 50.
Han laddade till 99% och anlände med 4%. Så det är riktigt tight.
Dessutom kan du gå in på kartan och klickar Ionity Norrköping som en waypoint, och Voila, det "muppiga" försvinner.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Ok den vill absolut ha Ionity då, tänkte att för att nå Mantorp kan man väl stå nån minut på 50Kw i Norrköping vilket känns som en bättre första sträcka.loftux skrev:Sedan är det inte alltid optimalt att lägga in lägre värden för procent vid ankomst. Pröva behålla 10%, då har man lite mer marginal, och algoritmen kan ge annorlunda resultat.taliz skrev:Muppigt? Utan stopp i Södertälje hade du inte nått fram till Mantorp. Svårare än så är det inte._TonyV skrev:Varför planerar den rutt så muppingt?
En etron 50 vore skoj att ha och då vill jag inte köra såhär. stanna med 85% laddning för att ladda 8 minuter.
Btw. inte bara med denna bilen som den planerar in tidiga laddstopp.
Södertälje<>Mantorp(183km) råkar förövrigt vara nästan precis samma avstånd som Varberg<>Löddeköpinge(181km) som Björn Nyland körde igår på livestream med étron 50.
Han laddade till 99% och anlände med 4%. Så det är riktigt tight.
Dessutom kan du gå in på kartan och klickar Ionity Norrköping som en waypoint, och Voila, det "muppiga" försvinner.
Men HPC är att föredra såklart. Men just nu inte Ionity i S-tälje då man pyntar 8 EUR oavsett.
MYLR-24
Re: A Better Routeplanner - 3.7
En funktion som jag tycker hade varit trevlig är att ha möjlighet att kunna se vilken genomsnittlig laddhastighet algoritmen tänker sig att man ska ladda med under ett laddstopp
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Skall bli intressant att se hur den löser ionitys nya priser. (Ex abonnemangsalternativ med olika debitering). Går det att gå in i inställningarna och manuellt ändra?
Kanske man kan föreslå att den räknar på kostnad vs tid.
Kanske man kan föreslå att den räknar på kostnad vs tid.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Under en diskussion i annan tråd om delning etc så kom jag på en feature som skulle kunna vara användbar i ABRP.
Skulle det vara möjligt att lägga in en parameter för beläggning på SuC i procent, och att risken för delad stolpe då tas med i beräkningen?
Med den nya delningsalgoritment på SuC så får man ju i värsta fall halva effekten så fort man blir tvungen att dela par, vilket ju kan påverkar laddtiden en del.
Beräkningen kan förstås göras hur komplex som helst, med simulering av den andra bilens laddkurva och aktuella/önskade SoC, etc, men det kanske skulle räcka rätt långt med att beläggningen ger en sannolikhet för delning, och att delning ger max 70kW effekt?
/fth
Skulle det vara möjligt att lägga in en parameter för beläggning på SuC i procent, och att risken för delad stolpe då tas med i beräkningen?
Med den nya delningsalgoritment på SuC så får man ju i värsta fall halva effekten så fort man blir tvungen att dela par, vilket ju kan påverkar laddtiden en del.
Beräkningen kan förstås göras hur komplex som helst, med simulering av den andra bilens laddkurva och aktuella/önskade SoC, etc, men det kanske skulle räcka rätt långt med att beläggningen ger en sannolikhet för delning, och att delning ger max 70kW effekt?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Enligt ABRP är det 16 stalls på SuC Hudiksvall. Fel va?
8 st enligt supercharge.info.
8 st enligt supercharge.info.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Japp, det var fel i CCS-importen. Fixat nu.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Jag har ett önskemål om att kunna utesluta laddnätverk från ruttplaneringen, egentligen Ionity.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Bojkott!LarsL skrev:Jag har ett önskemål om att kunna utesluta laddnätverk från ruttplaneringen, egentligen Ionity.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 3.7
I gamla webversionen går det bra, i appen ska vi lägga in det strax!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö