A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Johlei »

Testade appen lite mellan Huddinge och Norrköping. Trevligt UI och lovande upplägg!

Noterade dock lite saker:

- Det spelade ingen roll vilken utetemperatur jag valde; det blev alltid samma ankomst-SoC. Mysko.
- Dessutom olika resultat på appen och webben.
- Det går inte att ange minusgrader, vilket redan har påpekats i denna tråd.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av NEO »

Walker skrev:
NEO skrev:
Remuz skrev:
Absolut bättre att slå av farten, men jag kom fram med 13% så det ska nog snömodd och motvind till om det ska misslyckas
285km med 100kWh X är väl enbart ett problem om du har 22" på vintern? Körde 300km utan problem med Teslas amerikanska skidhållare bakpå och snittade 315Wh/km i 120km/h
Bilagan skidställ.jpg finns inte längre
Stackars brädor i saltat snömodd. :?
Brädorna är på enbart för att visa hur de sitter, har de såklart i sina vattentäta bags ;) skulle aldrig misshandla min sickstick
64FA00A6-615A-4B98-81A7-6B25BF44749A.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Bjelke »

+1 :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av NEO »

Får någon kartorna att fungera på ABR ännu? Ser ingenting, varit så flera veckor.
kartan.png
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av renes »

För mig funkade kartorna tidigare idag, men inte nu längre.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Ampera »

https://new.abetterrouteplanner.com/
Funkar i alla fall, kan var att de försöker uppdatera renderings kartmotorn
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Hertsh »

Jag har använt ABRP i såväl bilen som min telefon ganska mycket senaste veckan, senast idag vid 14-tiden. Inte upplevt några som helst problem med kartor.

PS. Inte använt appen utan website
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av dstr »

Jag försöker dela med mig av en rutt, men det verkar inte fungera.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 3187df01c2

Jag har klickat på Share och använder abrp-länken.
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Latt »

Jag kan inte välja bil längre. Verken i gamla interface (hemsida) eller nya. Jag har testat i två olika browsers (chrome och edge).

Jag kan inte heller planera resor. Jag kan välja från/till address, men när jag trycker på "planera resa", laddas sidan om och allt är reset till default.
Model S 100D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av taliz »

Braindump. Nedan är säkert knepigt att få till, men kanske inte omöjligt(finns det någonstans att hämta ut infon från?)?

Låt säga att man bara vill ha förslag på laddstopp som fungerar med specifika appar/taggar(gärna med flera samtidiga val möjligt, tex plugsurfing & Virta, etc).
Då skulle det ju bli mycket enklare om man inte kör Tesla.

Sen om abetterrouteplanner också kunde visa förväntad tidsåtgång och kostnad med tex plugsurfing vs X vore det förstås ännu lite bättre.

Om man spinner vidare på det ännu ett steg kanske abetterrouteplanner kunde lansera betalning i sin egna app och/eller en tag. Dvs rätt och slätt bli konkurrent till tex plugsurfing.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av _TonyV »

Varför planerar den rutt så muppingt?
En etron 50 vore skoj att ha och då vill jag inte köra såhär. stanna med 85% laddning för att ladda 8 minuter.
Btw. inte bara med denna bilen som den planerar in tidiga laddstopp.
sthlm-mlm-settings.JPG
sthlm-mlm.JPG
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av taliz »

_TonyV skrev:
Varför planerar den rutt så muppingt?
En etron 50 vore skoj att ha och då vill jag inte köra såhär. stanna med 85% laddning för att ladda 8 minuter.
Btw. inte bara med denna bilen som den planerar in tidiga laddstopp.
Muppigt? Utan stopp i Södertälje hade du inte nått fram till Mantorp. Svårare än så är det inte.

Södertälje<>Mantorp(183km) råkar förövrigt vara nästan precis samma avstånd som Varberg<>Löddeköpinge(181km) som Björn Nyland körde igår på livestream med étron 50.
Han laddade till 99% och anlände med 4%. Så det är riktigt tight.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av loftux »

taliz skrev:
_TonyV skrev:
Varför planerar den rutt så muppingt?
En etron 50 vore skoj att ha och då vill jag inte köra såhär. stanna med 85% laddning för att ladda 8 minuter.
Btw. inte bara med denna bilen som den planerar in tidiga laddstopp.
Muppigt? Utan stopp i Södertälje hade du inte nått fram till Mantorp. Svårare än så är det inte.

Södertälje<>Mantorp(183km) råkar förövrigt vara nästan precis samma avstånd som Varberg<>Löddeköpinge(181km) som Björn Nyland körde igår på livestream med étron 50.
Han laddade till 99% och anlände med 4%. Så det är riktigt tight.
Sedan är det inte alltid optimalt att lägga in lägre värden för procent vid ankomst. Pröva behålla 10%, då har man lite mer marginal, och algoritmen kan ge annorlunda resultat.
Dessutom kan du gå in på kartan och klickar Ionity Norrköping som en waypoint, och Voila, det "muppiga" försvinner.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av _TonyV »

loftux skrev:
taliz skrev:
_TonyV skrev:
Varför planerar den rutt så muppingt?
En etron 50 vore skoj att ha och då vill jag inte köra såhär. stanna med 85% laddning för att ladda 8 minuter.
Btw. inte bara med denna bilen som den planerar in tidiga laddstopp.
Muppigt? Utan stopp i Södertälje hade du inte nått fram till Mantorp. Svårare än så är det inte.

Södertälje<>Mantorp(183km) råkar förövrigt vara nästan precis samma avstånd som Varberg<>Löddeköpinge(181km) som Björn Nyland körde igår på livestream med étron 50.
Han laddade till 99% och anlände med 4%. Så det är riktigt tight.
Sedan är det inte alltid optimalt att lägga in lägre värden för procent vid ankomst. Pröva behålla 10%, då har man lite mer marginal, och algoritmen kan ge annorlunda resultat.
Dessutom kan du gå in på kartan och klickar Ionity Norrköping som en waypoint, och Voila, det "muppiga" försvinner.
Ok den vill absolut ha Ionity då, tänkte att för att nå Mantorp kan man väl stå nån minut på 50Kw i Norrköping vilket känns som en bättre första sträcka.
Men HPC är att föredra såklart. Men just nu inte Ionity i S-tälje då man pyntar 8 EUR oavsett.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Gurree
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 maj 2016 21:50

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Gurree »

En funktion som jag tycker hade varit trevlig är att ha möjlighet att kunna se vilken genomsnittlig laddhastighet algoritmen tänker sig att man ska ladda med under ett laddstopp :D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Mickep »

Skall bli intressant att se hur den löser ionitys nya priser. (Ex abonnemangsalternativ med olika debitering). Går det att gå in i inställningarna och manuellt ändra?
Kanske man kan föreslå att den räknar på kostnad vs tid.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av fth »

Under en diskussion i annan tråd om delning etc så kom jag på en feature som skulle kunna vara användbar i ABRP.

Skulle det vara möjligt att lägga in en parameter för beläggning på SuC i procent, och att risken för delad stolpe då tas med i beräkningen?

Med den nya delningsalgoritment på SuC så får man ju i värsta fall halva effekten så fort man blir tvungen att dela par, vilket ju kan påverkar laddtiden en del.

Beräkningen kan förstås göras hur komplex som helst, med simulering av den andra bilens laddkurva och aktuella/önskade SoC, etc, men det kanske skulle räcka rätt långt med att beläggningen ger en sannolikhet för delning, och att delning ger max 70kW effekt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av RagWal »

Enligt ABRP är det 16 stalls på SuC Hudiksvall. Fel va?
8 st enligt supercharge.info.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Bjelke »

Japp 8 ska det vara :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

Japp, det var fel i CCS-importen. Fixat nu.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av LarsL »

Jag har ett önskemål om att kunna utesluta laddnätverk från ruttplaneringen, egentligen Ionity.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Jag har ett önskemål om att kunna utesluta laddnätverk från ruttplaneringen, egentligen Ionity.
Bojkott! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

I gamla webversionen går det bra, i appen ska vi lägga in det strax!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av KnightRider »

Finns det något sätt att sätta Depart Time själv?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Mickep »

Finns ionitys nya priser inlagda? (kan man ändra de själv?)
Skriv svar