A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Varför planerar den rutt så muppingt?
En etron 50 vore skoj att ha och då vill jag inte köra såhär. stanna med 85% laddning för att ladda 8 minuter.
Btw. inte bara med denna bilen som den planerar in tidiga laddstopp.
En etron 50 vore skoj att ha och då vill jag inte köra såhär. stanna med 85% laddning för att ladda 8 minuter.
Btw. inte bara med denna bilen som den planerar in tidiga laddstopp.
MYLR-24
A Better Routeplanner - 3.7
Muppigt? Utan stopp i Södertälje hade du inte nått fram till Mantorp. Svårare än så är det inte._TonyV skrev:Varför planerar den rutt så muppingt?
En etron 50 vore skoj att ha och då vill jag inte köra såhär. stanna med 85% laddning för att ladda 8 minuter.
Btw. inte bara med denna bilen som den planerar in tidiga laddstopp.
Södertälje<>Mantorp(183km) råkar förövrigt vara nästan precis samma avstånd som Varberg<>Löddeköpinge(181km) som Björn Nyland körde igår på livestream med étron 50.
Han laddade till 99% och anlände med 4%. Så det är riktigt tight.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Sedan är det inte alltid optimalt att lägga in lägre värden för procent vid ankomst. Pröva behålla 10%, då har man lite mer marginal, och algoritmen kan ge annorlunda resultat.taliz skrev:Muppigt? Utan stopp i Södertälje hade du inte nått fram till Mantorp. Svårare än så är det inte._TonyV skrev:Varför planerar den rutt så muppingt?
En etron 50 vore skoj att ha och då vill jag inte köra såhär. stanna med 85% laddning för att ladda 8 minuter.
Btw. inte bara med denna bilen som den planerar in tidiga laddstopp.
Södertälje<>Mantorp(183km) råkar förövrigt vara nästan precis samma avstånd som Varberg<>Löddeköpinge(181km) som Björn Nyland körde igår på livestream med étron 50.
Han laddade till 99% och anlände med 4%. Så det är riktigt tight.
Dessutom kan du gå in på kartan och klickar Ionity Norrköping som en waypoint, och Voila, det "muppiga" försvinner.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Ok den vill absolut ha Ionity då, tänkte att för att nå Mantorp kan man väl stå nån minut på 50Kw i Norrköping vilket känns som en bättre första sträcka.loftux skrev:Sedan är det inte alltid optimalt att lägga in lägre värden för procent vid ankomst. Pröva behålla 10%, då har man lite mer marginal, och algoritmen kan ge annorlunda resultat.taliz skrev:Muppigt? Utan stopp i Södertälje hade du inte nått fram till Mantorp. Svårare än så är det inte._TonyV skrev:Varför planerar den rutt så muppingt?
En etron 50 vore skoj att ha och då vill jag inte köra såhär. stanna med 85% laddning för att ladda 8 minuter.
Btw. inte bara med denna bilen som den planerar in tidiga laddstopp.
Södertälje<>Mantorp(183km) råkar förövrigt vara nästan precis samma avstånd som Varberg<>Löddeköpinge(181km) som Björn Nyland körde igår på livestream med étron 50.
Han laddade till 99% och anlände med 4%. Så det är riktigt tight.
Dessutom kan du gå in på kartan och klickar Ionity Norrköping som en waypoint, och Voila, det "muppiga" försvinner.
Men HPC är att föredra såklart. Men just nu inte Ionity i S-tälje då man pyntar 8 EUR oavsett.
MYLR-24
Re: A Better Routeplanner - 3.7
En funktion som jag tycker hade varit trevlig är att ha möjlighet att kunna se vilken genomsnittlig laddhastighet algoritmen tänker sig att man ska ladda med under ett laddstopp
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Skall bli intressant att se hur den löser ionitys nya priser. (Ex abonnemangsalternativ med olika debitering). Går det att gå in i inställningarna och manuellt ändra?
Kanske man kan föreslå att den räknar på kostnad vs tid.
Kanske man kan föreslå att den räknar på kostnad vs tid.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Under en diskussion i annan tråd om delning etc så kom jag på en feature som skulle kunna vara användbar i ABRP.
Skulle det vara möjligt att lägga in en parameter för beläggning på SuC i procent, och att risken för delad stolpe då tas med i beräkningen?
Med den nya delningsalgoritment på SuC så får man ju i värsta fall halva effekten så fort man blir tvungen att dela par, vilket ju kan påverkar laddtiden en del.
Beräkningen kan förstås göras hur komplex som helst, med simulering av den andra bilens laddkurva och aktuella/önskade SoC, etc, men det kanske skulle räcka rätt långt med att beläggningen ger en sannolikhet för delning, och att delning ger max 70kW effekt?
/fth
Skulle det vara möjligt att lägga in en parameter för beläggning på SuC i procent, och att risken för delad stolpe då tas med i beräkningen?
Med den nya delningsalgoritment på SuC så får man ju i värsta fall halva effekten så fort man blir tvungen att dela par, vilket ju kan påverkar laddtiden en del.
Beräkningen kan förstås göras hur komplex som helst, med simulering av den andra bilens laddkurva och aktuella/önskade SoC, etc, men det kanske skulle räcka rätt långt med att beläggningen ger en sannolikhet för delning, och att delning ger max 70kW effekt?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Enligt ABRP är det 16 stalls på SuC Hudiksvall. Fel va?
8 st enligt supercharge.info.
8 st enligt supercharge.info.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Japp, det var fel i CCS-importen. Fixat nu.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Jag har ett önskemål om att kunna utesluta laddnätverk från ruttplaneringen, egentligen Ionity.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Bojkott!LarsL skrev:Jag har ett önskemål om att kunna utesluta laddnätverk från ruttplaneringen, egentligen Ionity.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 3.7
I gamla webversionen går det bra, i appen ska vi lägga in det strax!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Det är bara att klicka på kugghjulet bredvid waypoint och sätta "Waypoint Options", för startpunkten finns bara "Depart at", för delmål kan du även sätta diverse parametrar för laddning. /fthKnightRider skrev:Finns det något sätt att sätta Depart Time själv?
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Jag planerar en rutt från skåne till Sälen med Etron och får två rutt val. En via Göteborg och Karlstad eller en via Jönköping. Med tanke på bristfällig laddinfrastruktur i Värmland tänker jag att det borde vara bättre att köra via Norge.
Varför får jag inget alternativ av rutt via Norge? Något tips på inställning för att få till ruttförslag via Norge så man kan jämföra totala restiden och labbs med olika laddalternativ?
I övrigt stort tack för en fantastisk tjänst och nu även app!
Varför får jag inget alternativ av rutt via Norge? Något tips på inställning för att få till ruttförslag via Norge så man kan jämföra totala restiden och labbs med olika laddalternativ?
I övrigt stort tack för en fantastisk tjänst och nu även app!
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Du kan alltid lägga till en waypoint någonstans på Norgevägen så lär den välja den vägen!Nilp skrev:Jag planerar en rutt från skåne till Sälen med Etron och får två rutt val. En via Göteborg och Karlstad eller en via Jönköping. Med tanke på bristfällig laddinfrastruktur i Värmland tänker jag att det borde vara bättre att köra via Norge.
Varför får jag inget alternativ av rutt via Norge? Något tips på inställning för att få till ruttförslag via Norge så man kan jämföra totala restiden och labbs med olika laddalternativ?
I övrigt stort tack för en fantastisk tjänst och nu även app!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Ok, tackblincoln skrev:Du kan alltid lägga till en waypoint någonstans på Norgevägen så lär den välja den vägen!Nilp skrev:Jag planerar en rutt från skåne till Sälen med Etron och får två rutt val. En via Göteborg och Karlstad eller en via Jönköping. Med tanke på bristfällig laddinfrastruktur i Värmland tänker jag att det borde vara bättre att köra via Norge.
Varför får jag inget alternativ av rutt via Norge? Något tips på inställning för att få till ruttförslag via Norge så man kan jämföra totala restiden och labbs med olika laddalternativ?
I övrigt stort tack för en fantastisk tjänst och nu även app!
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: A Better Routeplanner - 3.7
En ting jag verkligen gillar med ABRP på webben är möjligheten att lägga till ”en burgare” om jag vill tvinga rutten till ett längre stopp. Jag får inte till det i appen för iOS. Vad gör jag fel?
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Har inte testat appen på ett tag, men nu när mytesla funkar är den sjukt bra. Tack Bo. Ge mig laddkurva på SuC nu så är det fulländat (se ABRP forum)
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Inget fel alls, "long break" finns inte där än. Däremot kan du klicka på en laddare i planen och välja Actions och ställa in en specifik laddtid, t.ex. 1h.heldiggrisen skrev:En ting jag verkligen gillar med ABRP på webben är möjligheten att lägga till ”en burgare” om jag vill tvinga rutten till ett längre stopp. Jag får inte till det i appen för iOS. Vad gör jag fel?
Vi ska lägga till burgaren i appen snart!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Kommer!Remuz skrev:Har inte testat appen på ett tag, men nu när mytesla funkar är den sjukt bra. Tack Bo. Ge mig laddkurva på SuC nu så är det fulländat (se ABRP forum)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Vad är "mytesla"?Remuz skrev:Har inte testat appen på ett tag, men nu när mytesla funkar är den sjukt bra. Tack Bo. Ge mig laddkurva på SuC nu så är det fulländat (se ABRP forum)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.