A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Får inte till referensförbrukning (eller om det är något annat) så att ruttplaneringen stämmer någorlunda med verkligheten. Har Enyaq. Har för mig att jag sett Björn testa och fick då ca 230Wh/100km, ingen aning om temperatur dock.
Så jag har använt 220Wh/100km i ABRP och alltid 0 vind. Jag kör oftast farthållare 110km/h. 250Wh (med takbox iofs) är nog mer korrekt vintertid när det är minusgrader. Men har ändå oftast kommit fram med 15-30 procentenheter mer än beräknat. Inget fel med det men att komma fram till planerad laddare med 40 istället för 10% känns inte optimalt.
Idag så nollställde jag mätaren när jag kom ut på motorvägen. Snitthastighet 106km/h och snittförbrukning 180Wh/100km efter 150km. Tror det var i princip vindstilla. Men temperaturen pendlade mellan 30 och 38,5 (!!!) grader. Vet inte hur mycket förbrukningen påverkas av temperaturer över 21 grader (som är optimala tempen?).
Men till frågan då. Vad ska jag ställa in i ABRP? Behöver jag ta hänsyn till förbrukning sommar/vintertid eller räknar ABRP automatiskt ut det i och med att man anger temperatur? Vet att den räknar ut beroende på temp men vad är "default" värde jag ska ange? 180 Wh som det var nu när det var över 30 grader eller 250 som det är när det är -5 grader?
Så jag har använt 220Wh/100km i ABRP och alltid 0 vind. Jag kör oftast farthållare 110km/h. 250Wh (med takbox iofs) är nog mer korrekt vintertid när det är minusgrader. Men har ändå oftast kommit fram med 15-30 procentenheter mer än beräknat. Inget fel med det men att komma fram till planerad laddare med 40 istället för 10% känns inte optimalt.
Idag så nollställde jag mätaren när jag kom ut på motorvägen. Snitthastighet 106km/h och snittförbrukning 180Wh/100km efter 150km. Tror det var i princip vindstilla. Men temperaturen pendlade mellan 30 och 38,5 (!!!) grader. Vet inte hur mycket förbrukningen påverkas av temperaturer över 21 grader (som är optimala tempen?).
Men till frågan då. Vad ska jag ställa in i ABRP? Behöver jag ta hänsyn till förbrukning sommar/vintertid eller räknar ABRP automatiskt ut det i och med att man anger temperatur? Vet att den räknar ut beroende på temp men vad är "default" värde jag ska ange? 180 Wh som det var nu när det var över 30 grader eller 250 som det är när det är -5 grader?
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 142
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Jag har efter att ha kört en längre sträcka gått in och justerat Reference Consumption så att ABRP ger samma Destination Arrival SoC som verkligheten vid ankomst. Har sedan utgått från detta nya värde vid framtida planeringar och det har stämt bra oavsett väderlek. Kör numera följande (Tesla Model3 SR+ 2021)
ABRP Wh/km @ 110 km/h
Default 160
Min körstil med sommardäck 143
Cykelställ med tre stora MTB på dragkrok 210
Takbox Packline 192
ABRP Wh/km @ 110 km/h
Default 160
Min körstil med sommardäck 143
Cykelställ med tre stora MTB på dragkrok 210
Takbox Packline 192
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Bra idé! Tack! Ska testa såSkyltspurtaren skrev:Jag har efter att ha kört en längre sträcka gått in och justerat Reference Consumption så att ABRP ger samma Destination Arrival SoC som verkligheten vid ankomst. Har sedan utgått från detta nya värde vid framtida planeringar och det har stämt bra oavsett väderlek. Kör numera följande (Tesla Model3 SR+ 2021)
ABRP Wh/km @ 110 km/h
Default 160
Min körstil med sommardäck 143
Cykelställ med tre stora MTB på dragkrok 210
Takbox Packline 192
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Jag har enyaq. Efter att justerat ned referense consumtion till 200 så är den ganska rejält spot on med nån eller några % marginal i slutet på sträckan. Den tar hänsyn till såväl väder som hastigheten på sträckan som du är på.Lacho skrev:Får inte till referensförbrukning (eller om det är något annat) så att ruttplaneringen stämmer någorlunda med verkligheten. Har Enyaq. Har för mig att jag sett Björn testa och fick då ca 230Wh/100km, ingen aning om temperatur dock.
Så jag har använt 220Wh/100km i ABRP och alltid 0 vind. Jag kör oftast farthållare 110km/h. 250Wh (med takbox iofs) är nog mer korrekt vintertid när det är minusgrader. Men har ändå oftast kommit fram med 15-30 procentenheter mer än beräknat. Inget fel med det men att komma fram till planerad laddare med 40 istället för 10% känns inte optimalt.
Idag så nollställde jag mätaren när jag kom ut på motorvägen. Snitthastighet 106km/h och snittförbrukning 180Wh/100km efter 150km. Tror det var i princip vindstilla. Men temperaturen pendlade mellan 30 och 38,5 (!!!) grader. Vet inte hur mycket förbrukningen påverkas av temperaturer över 21 grader (som är optimala tempen?).
Men till frågan då. Vad ska jag ställa in i ABRP? Behöver jag ta hänsyn till förbrukning sommar/vintertid eller räknar ABRP automatiskt ut det i och med att man anger temperatur? Vet att den räknar ut beroende på temp men vad är "default" värde jag ska ange? 180 Wh som det var nu när det var över 30 grader eller 250 som det är när det är -5 grader?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Min ABRP har inte kunnat logga in på MyTesla på flera veckor nu, är det samma för alla?
Sjukt irriterande att inte ha koppling till bilen i ABRP, hela poängen med premium försvinner ju då
Typiskt också att det sker under semestern, i princip den enda perioden jag faktiskt använder premium-funktionerna.
/fth
Sjukt irriterande att inte ha koppling till bilen i ABRP, hela poängen med premium försvinner ju då
Typiskt också att det sker under semestern, i princip den enda perioden jag faktiskt använder premium-funktionerna.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Logga ut och in igen? Jag brukar få göra det gå och då, märks på att SoC inte stämmer.
Model Y LR AWD 2022
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Jag hade samma problem. Logga in igen funkade. Den ville inte acceptera mina tokens.fth skrev:Min ABRP har inte kunnat logga in på MyTesla på flera veckor nu, är det samma för alla?
/fth
2021 Blå Model 3 LR
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Jo, det var precis så vi gjorde. Vi backade in i rutan för att slippa stå på fel sida om stolpen.fth skrev:Vid dom gamla stolparna i Gävle är det inget problem att stå ”rätt” med luckan höger bak, det är bara att backa fram till stolpen istf att köra in i fållan.Pontus skrev:Hur tänkte du att Fiaten ska kunna parkera rätt i Gävle vid SuC, jag har också en Fiat men ser inget sätt att använda SuC utan att ställa sig fel.MattiasH skrev:Vi har förutom Teslan även en Fiat. Eftersom dess laddport sitter höger bak så hade en smutt funktion i abrp varit att antingen exkludera helt, eller i alla fall varna, där SuC stolparna sitter längst in i parkerings rutan. Dvs Uppsala blir knepigt för Fiaten men Gävle skulle gå bra. Iom att det på den senare går att placera bilen på rätt sida stolpen ändå.
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)
/fth
Dock lyckades vi inte starta laddningen för Fiaten på den enda stolpen vi testade. Spekulerar i att det berodde på att vi kopplade in Teslan först och sedan försöka starta laddning på Fiaten. Det funkade bättre att göra tvärt om (i Söderhamn och även Uppsala) att starta laddning på Fiaten från appen och sedan koppla in Teslan, som då startar av sig själv.
I söderhamn gick det förståss att stå 90 grader fel, om man ställer sig på den yttersta laddaren, om det nu är fullt. Det var väl 16 lediga när vi var där, även om jag ville testa den metoden för nyfikenheten skull.
(Till den som undrar så får nya Fiat 500e nästan plats vinkelrätt i p - rutan)
Men till min ursprungliga post, hade varit bra att i ABRP kunna få meddelandet "tänk på bilens position vid laddaren då bilens uttag sitter på" fel" sida" när teslas SuC är med i rutten.
/Mattias
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Såg någon med en Fiat på tvären och en MS på Söderhamns SuC 30 juli, på kvällen. Måste ju ha varit du!
Vi stod med en vit MY längre bort i samma rad, inga andra bilar på den delen då
Vi stod med en vit MY längre bort i samma rad, inga andra bilar på den delen då
Model Y LR AWD 2022
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
jonasl skrev:Såg någon med en Fiat på tvären och en MS på Söderhamns SuC 30 juli, på kvällen. Måste ju ha varit du!
Vi stod med en vit MY längre bort i samma rad, inga andra bilar på den delen då
Ja, precis, det var vi. Hade såklart kunnat ställa oss hur och var som helst egentligen, med tanke på hur många lediga stolpar det fanns.
Hade nog inte varit så uppseendeväckande om jag istället parkerat Fiaten rätt i rutan, gör nog den prion nästa gång,
-
- Inlägg: 214
- Blev medlem: 19 apr 2021 20:35
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Om man har lagt in en rutt från A till B, kan man på något smidigt sätt upprepa och vända på rutten från B till A?
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Saknas tyvärr en snabbknapp för det. Man får klicka på Börja om och sen dra i de tio prickarna till vänster om adressen så att de hamnar i rätt ordning.Melon Must skrev:Om man har lagt in en rutt från A till B, kan man på något smidigt sätt upprepa och vända på rutten från B till A?
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 722
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Jag gjort samma sak vid några tillfällen och landat i nästan samma siffra som du: 142 med sommardäck verkar matcha procenten jag får i verkligheten med min SR+ 2021. Jag har inte dragkrok, kör med däckstryck 3,2, håller skyltad hastighet, har aero-kåporna på.Skyltspurtaren skrev:Jag har efter att ha kört en längre sträcka gått in och justerat Reference Consumption så att ABRP ger samma Destination Arrival SoC som verkligheten vid ankomst. Har sedan utgått från detta nya värde vid framtida planeringar och det har stämt bra oavsett väderlek. Kör numera följande (Tesla Model3 SR+ 2021)
ABRP Wh/km @ 110 km/h
Default 160
Min körstil med sommardäck 143
Cykelställ med tre stora MTB på dragkrok 210
Takbox Packline 192
Vad kommer siffran 160 ifrån undrar jag?
Och vad är ett rimligt värde för long range, som jag har för mig har 168 som standard? 150?
Model 3 SR+ 18" 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Är det någon som kan koppla upp sig till sin Tesla via ABRP Premium?
Jag har inte fått kontakt med bilen i ABRP sedan innan sommaren, och ABRP support svarar bara att "This often happens when Tesla changes something in their API. We are looking in to it to see what we can do to make it work again.".
Det känns ju rätt meningslöst att betala för Premium när man inte kan utnyttja det och bara får "goddag yxskaft" som svar när man påpekar det...
Jag har andra appar som hela tiden har kunnat koppla upp sig till bilen utan problem, har ABRP gått i graven?
/fth
EDIT: Nevermind, nu lyckades jag ansluta med token istf uid/pwd efter att ha gjort "unlink" av bilen.
Mycket märkligt att ABRP support flera gånger svarat med "goddag yxskaft" istf att hjälpa till att lösa problemet jag har haft i flera månader...
Jag har inte fått kontakt med bilen i ABRP sedan innan sommaren, och ABRP support svarar bara att "This often happens when Tesla changes something in their API. We are looking in to it to see what we can do to make it work again.".
Det känns ju rätt meningslöst att betala för Premium när man inte kan utnyttja det och bara får "goddag yxskaft" som svar när man påpekar det...
Jag har andra appar som hela tiden har kunnat koppla upp sig till bilen utan problem, har ABRP gått i graven?
/fth
EDIT: Nevermind, nu lyckades jag ansluta med token istf uid/pwd efter att ha gjort "unlink" av bilen.
Mycket märkligt att ABRP support flera gånger svarat med "goddag yxskaft" istf att hjälpa till att lösa problemet jag har haft i flera månader...
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Nån som hört nått när nya Audi Q8 50/55 kan väntas komma in i ABRP?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Nope men väntar också på det för 55an, 50 är ju som nuvarande 55 i princip.Nect skrev:Nån som hört nått när nya Audi Q8 50/55 kan väntas komma in i ABRP?
27,8 kWp solceller
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Beroende på vart man läser verkar nya 50 fått nån mil extra i räckviddDafro skrev:Nope men väntar också på det för 55an, 50 är ju som nuvarande 55 i princip.Nect skrev:Nån som hört nått när nya Audi Q8 50/55 kan väntas komma in i ABRP?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Beroende på hur man kör verkar nya 50 fått nån mil extra i räckviddNect skrev:Beroende på vart man läser verkar nya 50 fått nån mil extra i räckviddDafro skrev:Nope men väntar också på det för 55an, 50 är ju som nuvarande 55 i princip.Nect skrev:Nån som hört nått när nya Audi Q8 50/55 kan väntas komma in i ABRP?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Haha! Helt rätt humor!Bjelke skrev:Beroende på hur man kör verkar nya 50 fått nån mil extra i räckviddNect skrev:Beroende på vart man läser verkar nya 50 fått nån mil extra i räckviddDafro skrev:Nope men väntar också på det för 55an, 50 är ju som nuvarande 55 i princip.Nect skrev:Nån som hört nått när nya Audi Q8 50/55 kan väntas komma in i ABRP?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Läs trådar som är några år gamla fan va oseriös jag var då (men roligt var det)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Redigera Hemma och Arbete?
Jag har letat och letat, men hittar banne mig inte hur man ändrar sina platser för "Hemma" och "Arbete"? nån som lurat ut det?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Redigera Hemma och Arbete?
Gå till webben. Skriv i en adress. Tryck enter. klicka igen på adressen och sen välj SET.Kilowatt skrev:Jag har letat och letat, men hittar banne mig inte hur man ändrar sina platser för "Hemma" och "Arbete"? nån som lurat ut det?
M3RWD 2022
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Om detta stämmer så får man väll bara ta och gratulera för det bra arbetet du och dina kollegor gjort mer hemsidan.
https://electrek.co/2023/06/15/exclusiv ... e-planner/
https://electrek.co/2023/06/15/exclusiv ... e-planner/
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Instämmer med ett grattis.vigge50 skrev: ↑16 jun 2023 07:09Om detta stämmer så får man väll bara ta och gratulera för det bra arbetet du och dina kollegor gjort mer hemsidan.
https://electrek.co/2023/06/15/exclusiv ... e-planner/
Hoppas bara Rivian inte låser in den till sina bilar.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Oj! Stort grattis till @blincoln - och fascinerande och intressant att både ABRP och Chargefinder på något vis har lite av sina rötter här!
Model Y LR AWD 2022