Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vilka publika laddare är gratis?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Vilka publika laddare är gratis?

Inläggav Teslaägare Frodo » 25 mar 2017 13:51

Är nybörjare med Tesla och saknar än så länge laddmöjlighet hemma, bor i bostadsrätt. Jag har kollat på uppladdning.nu var det finns laddare men det står inga priser. Var kan jag finna detta?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inläggav Teslaägare Jerker » 25 mar 2017 13:59

Nej, på uppladdning.nu står det inte alltid i klartext om det är gratis. Man får titta på kommentarerna, ibland kan det stå där. Ibland är det en vanlig parkering eller parkeringshus och då är det oftast gratis att ladda men man betalar vanlig parkeringsavgift.

Clever, Fortum och Vattenfall är inte gratis. De är komboladdare med CCS, Chademo och typ 2 AC och det kostar pengar.

Generellt är väl att i storstäder kan man ladda gratis på kommunernas laddare men betala för parkeringen. I små landsortskommuner kan det ofta vara helt gratis, både att ladda och att parkera.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare bonath » 25 mar 2017 15:11

E-on på OkQ8 är nog gratis ett tag till. Vi är några testpiloter för deras kommande betalningslösning...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Referralkod: svante59135

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 25 mar 2017 15:12

Exakt. Ser att du bor delvis i Falun, här i Dalarna är alla (?) snabbladdare gratis än så länge. Oavsett om det är Falu Energi & Vatten eller Dala Energi/Dalakraft som äger den så är det bara att koppla in och trycka på start.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Teslaägare Bjelke » 25 mar 2017 19:49

Och här i Bollnäs är alla stolpar (hela en) helt gratis.... Vilket inte säger ett smack eftersomden är näst intill
värdelös :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare Remuz » 25 mar 2017 20:50

Jag upplever att många 11/22kW stolpar i Stockholm är gratis, men man måste ha en av de tre miljoner laddbrickor som passar den stolpen. Vattenfalls känns klart vanligast där jag rör mig och då funkar appen fint, plus att man ser direkt om det kommer kosta mig något (vilket det aldrig gör).
P3D vit med vit interiör. Fjärde teslan, första trean.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Referralkod: stefan4169

Inläggav Teslaägare bylund » 25 mar 2017 20:57

Frodo skrev:Är nybörjare med Tesla och saknar än så länge laddmöjlighet hemma, bor i bostadsrätt. Jag har kollat på uppladdning.nu var det finns laddare men det står inga priser. Var kan jag finna detta?

I Uppsala som verkar vara ett av dina tillhåll har du t ex Stadshuset med 22 kW, som inte kostar mer än parkering, d v s gratis på t ex söndagar. Ica Maxi vid Gnistarondellen har också 22 kW som de inte tar betalt för, men det fungerade inte sist jag var där (för kanske ett halvår sedan).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav Teslaägare bjelkeman » 25 mar 2017 22:45

bylund skrev:
Frodo skrev:Är nybörjare med Tesla och saknar än så länge laddmöjlighet hemma, bor i bostadsrätt. Jag har kollat på uppladdning.nu var det finns laddare men det står inga priser. Var kan jag finna detta?

I Uppsala som verkar vara ett av dina tillhåll har du t ex Stadshuset med 22 kW, som inte kostar mer än parkering, d v s gratis på t ex söndagar. Ica Maxi vid Gnistarondellen har också 22 kW som de inte tar betalt för, men det fungerade inte sist jag var där (för kanske ett halvår sedan).

Ikea har gratis laddare. :D
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening. Tidigare en S75D.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare

Referralkod: THOMAS2261

Inläggav Teslaägare Frodo » 26 mar 2017 00:12

Remuz skrev:Jag upplever att många 11/22kW stolpar i Stockholm är gratis, men man måste ha en av de tre miljoner laddbrickor som passar den stolpen. Vattenfalls känns klart vanligast där jag rör mig och då funkar appen fint, plus att man ser direkt om det kommer kosta mig något (vilket det aldrig gör).

Jag trodde Vattenfall tog hutlöst betalt, är det så att vissa av deras stolpar är gratis? Hur kan det komma sig?

Jag kan förstå att kommuner och landsting samt kommersiella aktörer som hotell, butiker och restauranger har gratis laddning men inte andra.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 26 mar 2017 07:09

Till att börja med måste jag säga att jag tycker inte nån tar hutlöst betalt. I vissa fall får man betala upp till 5 kr per kWh vilket gör att man hamnar på en milkostnad ungefär som en bensinbil. Laddar man sin Tesla på en sån stolpe 3-4 gånger per år vid nödfall, så påverkar det knappast den totala driftskostnaden för bilen. Laddar man mer finns det ofta billigare paket att köpa. För det andra ska man inte förvänta sig att elen kommer vara gratis för alltid. Rent generellt så funkar stolpar som kostar bättre än gratisstolpar även om det fortfarande finns undantag. Vi kommer aldrig få bra och stabila nationella laddnätverk om inte bolagen får ta betalt för sitt jobb. Jag betalar hellre 2-5 kr/kWh för en 22-50 kWh stolpe som jag vet fungerar när jag verkligen behöver, än kör runt till 3-4 gratisstolpar med 2-7 kWh för att hitta nån som fungerar för dagen.

Vattenfall tar betalt för alla sina egna stolpar men dom har även stolpar som dom administrerar på uppdrag av en markägare i t.ex. köpcentrum och då krävs kort för identifiering, inte för betalning.
S - Tesla S100D Deep Blue med AP2
3 - Tesla Model 3 LR White med AP3
X - Tesla XP100DL White med AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Referralkod: mikael25

Nästa

Återgå till Generellt