Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vilka publika laddare är gratis?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inläggav Teslaägare Jojo » 11 feb 2018 22:58

Det är en vanlig laddstolpe. Vanligtvis behöver Du bara Din laddkabel/UMC som Du pluggar in och sedan laddas bilen. Behövs en laddbricka borde det informeras om det.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Mats » 11 feb 2018 23:00

EVgil skrev:Jag vore hemskt tacksam om någon ville hjälpa till med att bilda mig och alla som ännu inte har sett ljuset :ugeek:

Stolpar som Stockholms stad har brukar inte kosta annat än parkering (vad jag känner till). Laddar på sån ibland typ två. Den startar bara automatiskt.

Edit: oj många snabba svar
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inläggav Teslaägare dhogborg » 12 feb 2018 09:08

Appen PlugShare brukar ha ganska tydlig information om kostnad. Crowd sourcead data, så fyll i informationen som saknas när du upptäcker den.
Model S, eldriven.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 12 feb 2018 11:27

Rent generellt skulle jag säga, ju mer man betalar desto mer får man. Gratisladdarna är ofta nere, trasiga, upptagna eller har dålig kapacitet. Man kan inte förvänta sig att nån ska erbjuda gratis laddning och sedan dessutom erbjuda full support när det är problem. Ska man köra elbil så är laddning i hemmet eller på arbetsplatsen nästan ett måste. Att förlita sig på gratisladdare på stan gör att hela ens liv kommer kretsa kring jakt på laddning 24/7 vilket knappast är meningen.
S - Tesla S100D Deep Blue med AP2
3 - Tesla Model 3 LR White med AP3
X - Tesla XP100DL White med AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Referralkod: mikael25

Inläggav elbilist lator » 12 feb 2018 13:34

EnTraktor skrev:Rent generellt skulle jag säga, ju mer man betalar desto mer får man. Gratisladdarna är ofta nere, trasiga, upptagna eller har dålig kapacitet. Man kan inte förvänta sig att nån ska erbjuda gratis laddning och sedan dessutom erbjuda full support när det är problem. Ska man köra elbil så är laddning i hemmet eller på arbetsplatsen nästan ett måste. Att förlita sig på gratisladdare på stan gör att hela ens liv kommer kretsa kring jakt på laddning 24/7 vilket knappast är meningen.

Det där har jag hört förut men jag har aldrig sett det i verkligheten, snarare tvärtom. I mina trakter så var all laddning gratis de första åren och laddarna fungerade alltid (dessutom användes de frekvent) sen så köpte Jämtkraft in sig i Clever och allt las om till deras betallösning. På senare tid så har det varit många driftstörningar och antalet laddande bilar är markant färre. Kanske kan man hävda att laddarna blir äldre och felprocenten ökar men inte verkar viljan att underhålla och serva laddarna ha ökat i och med betallösningar inte... :(
Kört elbil sedan maj 2002.
Renault Clio Electrique
Renault Express Electrique
Nissan Leaf
Provat det mesta på marknaden
Kört ca 2000 mil Tesla Model S
Avbokat Model 3
Åergått till Renault Clio Electrique
Väntar på att kunna köpa en Model S för max 400´
Användarvisningsbild
lator
elbilist

Inläggav elbilist lator » 12 feb 2018 13:37

Svenssons skrev:
LarsL skrev:5kr/kWh är ju väldigt dyrt när det kostar 0,8-1,5kr/kWh hemma. Å andra sidan så lönar sig inte en Chademo ens på de nivåerna med tanke på omsättning och kostnad för laddare.
Men i en framtid där elbilar är norm kommer vi förmodligen se andra priser och andra upplägg. Det första jag förväntar mig att få se är paket/abonnemang där jag kan slå ihop hemabonnemanget och snabbladdaren. Tex borde det ju vara något billigare på vattenfallsladdare om jag har dem som elleverantör.

En stor risk i närtid är att elleverantören jämför med vad en bensinbil kostar per mil. Men det är ju totalt irrelevant eftersom energimängden är helt olika och kostnaden för bilen är en annan.

Clever har redan sådant paket. Laddar du ofta på Clever så kan du betala 99:- i månaden plus 2,50 per kWh men om du också väljer Clever som elleverantör så är kostnaden 49:- per månad istället. Vill du kunna ladda elen för 0:- per kWh så måste du ha Clevers som elleverantör plus betala abonnemang på 599:-.

Det tillkommer en liten sak om du vill ha "gratis" laddning från Clever. Du måste installera deras laddbox också... Jag vet att min bror förhörde sig om detta och räknade på det men det fanns inte en chans att få det att gå ihop när installation + box hamnade på närmare 20000 samt att Clevers elavtal var avsevärt dyrare än det han hade från Jämtkraft (som alltså är delägare i Clever). :?
Kört elbil sedan maj 2002.
Renault Clio Electrique
Renault Express Electrique
Nissan Leaf
Provat det mesta på marknaden
Kört ca 2000 mil Tesla Model S
Avbokat Model 3
Åergått till Renault Clio Electrique
Väntar på att kunna köpa en Model S för max 400´
Användarvisningsbild
lator
elbilist

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 12 feb 2018 13:40

Laddstolpar har nästan alltid en RFID läsare, men den är inte alltid aktiv. Det innebär bara att stolpen är framtidssäkrad för laddning mot betalning.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav EVgil » 18 feb 2018 18:08

Tack för alla snabba och informativa svar!
Appen PlugShare är ju riktigt bra! Jag kommer definitivt bidra där när jag får tillfälle.
Screenshot_20180218-175636.jpg
EVgil

Inläggav EVgil » 23 maj 2020 15:11

Tack för informativt svar!
Jag ber om ursäkt för att jag inte har besvarat dig tidigare.
Efter två års erfarenhet av olika elbilar och hybrider har jag en betydligt bättre kunskap.
Nu väntar jag bara på en gemensam betallösning i Sverige och Europa.
EVgil

Inläggav elbilist mati » 24 maj 2020 10:04

Ganska skrämmande att den här tråden är 3 år gammal, fast jag såg inte det direkt när jag började läsa alla inlägg, för frågan är lika aktuell idag. Det verkar inte ha hänt nånting överhuvudtaget när det gäller snabbladdning. Kaoset har bara blivit större, priserna har ökat, inte minskat som vissa förutspådde. Antalet olika abonnemangsformer har inte heller minskat. Antalet laddare har förvisso ökat, men att använda dem är minst lika krångligt som för tre år sedan.
Varför har vi i Sverige fortfarande inte samma möjlighet till roaming och billigare laddning när man väljer t.ex. en laddoperatör även som elleverantör? I t.ex. Tyskland är det ju jättevanligt. EnBW, Maingau Energie med flera erbjuder extremt bra snabbladdningspriser till sina elkunder. Varför går inte det i Sverige?
Vi använder oss av tyska laddbrickor även i Sverige för att minska krånglet. Inget bra betyg.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt