Vilka publika laddare är gratis?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Swede1 »

mati skrev:
Nilp skrev:

Tycker du det är krångligt att parkera också? Det kostar också olika belopp beroende på plats och vem som äger parkeringsrättigheter. Också ett par olika appar.

Man laddar ner och registrerar sig en gång efter det är det hur smidigt som helst.
Ja, det tycker jag faktiskt. Åtminstone när det bara går att betala med en app som inte har stor spridning, som t.ex. SMS-park. Jag har flera gånger stått som en dåre i Göteborg och fipplat med mobilen, samtidigt som jag hade lite brådis att komma till ett möte, bara för att de har sin egen special-funkar-bara-i-go:teborg-app och jag hade inget konto, eller de hade uppdaterat nånting så att mitt inlogg inte längre funkade, det registrerade kortet hade gått ut osv. Vad fan? Sånt där är krångligt och onödigt.
Oavsett detta så tycker jag det är orimligt att man måste ha ett helt gäng med olika kort för att kunna ladda överallt. Så är det inte när man tankar. Ingen fossilbilist i världen skulle acceptera att det inte går att tanka om man inte har ett separat rfid-kort för varenda drivmedelskedja som finns.
Jag har ett kort för nästan varenda j*a laddoperatör som finns i Sverige. Och det blir fler hela tiden. De flesta använder jag aldrig, men rätt vad det är så behöver man ändå ett kort som man inte har skaffat än.
Jag har även stått framför en laddare och inte kunnat ladda eftersom laddkortet låg i fel bil. Det är lite extra surt. För egentligen behöver man två uppsättningar av alla kort när man har två elbilar. Men det har inte jag. Då får man gräva fram mobilappen, hoppas man kommer ihåg lösenordet, att appen är uppdaterad, och att man har täckning.
Ja, det är krångligt. Och det fördröjer omställningen till elbilar eftersom vanliga människor inte har detta som hobby.
Ja, hobbyn är inte rolig längre. Ser att staten borde stödja kreditkortsläsare på laddarna för att få detta att bli lika smidigt som på bensinmacken. Fortum är uppköpt och ska tydligen börja bygga ut mer. Behövs verkligen, minst två snabbladdare på varje ställe.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
Ja, hobbyn är inte rolig längre.
Ja, lite så. Fram tills för ett 1-2 år sedan var det ju jätteskoj, nyhetens behag, och man visste att vi som early adopters får räkna med lite krångel och besvär. Men då hoppades man ju också att det skulle bli bättre med tiden. Och som bonus var publik laddning antingen gratis eller jättebillig, då accepterar man gärna lite krångel. Och när folk frågade så kunde man alltid säga, visst, det kan vara lite knepigt, men man åker otroligt billigt. Det kompenserar för det mesta.
Nu är snabb- och annan publik laddning på allt fler ställen dyrare än att tanka soppa, men det är lika krångligt som det alltid har varit. Billig-bonusen håller på att försvinna, men nackdelarna finns kvar.
Jag tror också att staten eller EU måste styra upp detta. Annars kommer det inte att fungera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av helix »

För att gemene man ska acceptera det här så måste det helt enkelt bli bättre. Jag hoppas verkligen att plug-and-charge rullas ut på bred front snart både på AC och DC-laddning samt att det kommer någon bra roaminglösning där priserna är någorlunda reglerade och inte spretar i alla riktningar som det gör i dagsläget.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av 12man »

Kommer aldrig bli billigt, eller enkelt

Fortum säljer del av recharge till infracapital och värderar hela bolaget till €140m

https://www.electrive.com/2020/04/27/fo ... racapital/

1300 laddpunkter, 1.1 miljoner sek/st, de tror de kan ta bra betalt i framtiden
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av mati »

12man skrev:
Kommer aldrig bli billigt, eller enkelt

Fortum säljer del av recharge till infracapital och värderar hela bolaget till €140m

https://www.electrive.com/2020/04/27/fo ... racapital/

1300 laddpunkter, 1.1 miljoner sek/st, de tror de kan ta bra betalt i framtiden
Fortum har ju hittills hållit sig till skapliga priser. Och jag laddar alltid hos Fortum där det går. Ner till Göteborg står det bara Fortum-laddare, och även norrut laddar jag i Kristinehamn och i Torsby.
Men skulle de också anpassa sina priser till Ionity (och numera även e-on/Clever) nivåer så vet jag faktiskt inte om det är så intressant framöver att ha en elbil för längre turer. Då kommer elbilen för de flesta förbli en pendlarbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av MangeT »

Tesla med fri supercharging är inte fel.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Jerker »

MangeT skrev:
Tesla med fri supercharging är inte fel.
Även att de kostar ~2:70/kWh är helt OK.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
MangeT skrev:
Tesla med fri supercharging är inte fel.
Även att de kostar ~2:70/kWh är helt OK.
Visst, det är helt okej. Men så fort laddning blir dyrare än att tanka fossilsörja börjar det bli knepigt. Och det hjälper föga att det är billigt att ladda en Tesla när man måste hosta upp 600-tusen och uppåt för att kunna ta del av den lyxen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar