Vilka publika laddare är gratis?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Elbilisten »

Jerker skrev:
E-on har lämnar rabatt på sina laddare till sina elhandelskunder. Men det finns ju ingen roaming.

Såg också att de har enhetspris på snabbladdare på 95:- om det är en laddare där man kan betala med kort i läsare i laddaren. Nån som vet var det finns såna?
Enda stället jag har betalat snabbladdning från Eon med bankkort var på OKQ8 Nyängsgatan 1, Grums. Man kan filtrera i appen men inte se betalningssätt. Enligt kommentarer på uppladdning.nu ska det funka på fler ställen. Ibland.

De enda gratis snabbladdare jag kommer på just nu är Orsa och Ludvika. Fast det är "långsamsnabbladdning" med CCS vid ABB i Ludvika.

Vi som är först i omställningen är väl förberedda med hängslen, livrem, nummer till kundtjänst, appar och RFID?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av mati »

Nilp skrev:

Tycker du det är krångligt att parkera också? Det kostar också olika belopp beroende på plats och vem som äger parkeringsrättigheter. Också ett par olika appar.

Man laddar ner och registrerar sig en gång efter det är det hur smidigt som helst.
Ja, det tycker jag faktiskt. Åtminstone när det bara går att betala med en app som inte har stor spridning, som t.ex. SMS-park. Jag har flera gånger stått som en dåre i Göteborg och fipplat med mobilen, samtidigt som jag hade lite brådis att komma till ett möte, bara för att de har sin egen special-funkar-bara-i-go:teborg-app och jag hade inget konto, eller de hade uppdaterat nånting så att mitt inlogg inte längre funkade, det registrerade kortet hade gått ut osv. Vad fan? Sånt där är krångligt och onödigt.
Oavsett detta så tycker jag det är orimligt att man måste ha ett helt gäng med olika kort för att kunna ladda överallt. Så är det inte när man tankar. Ingen fossilbilist i världen skulle acceptera att det inte går att tanka om man inte har ett separat rfid-kort för varenda drivmedelskedja som finns.
Jag har ett kort för nästan varenda j*a laddoperatör som finns i Sverige. Och det blir fler hela tiden. De flesta använder jag aldrig, men rätt vad det är så behöver man ändå ett kort som man inte har skaffat än.
Jag har även stått framför en laddare och inte kunnat ladda eftersom laddkortet låg i fel bil. Det är lite extra surt. För egentligen behöver man två uppsättningar av alla kort när man har två elbilar. Men det har inte jag. Då får man gräva fram mobilappen, hoppas man kommer ihåg lösenordet, att appen är uppdaterad, och att man har täckning.
Ja, det är krångligt. Och det fördröjer omställningen till elbilar eftersom vanliga människor inte har detta som hobby.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av lator »

mati skrev:
Nilp skrev:

Tycker du det är krångligt att parkera också? Det kostar också olika belopp beroende på plats och vem som äger parkeringsrättigheter. Också ett par olika appar.

Man laddar ner och registrerar sig en gång efter det är det hur smidigt som helst.
Ja, det tycker jag faktiskt. Åtminstone när det bara går att betala med en app som inte har stor spridning, som t.ex. SMS-park. Jag har flera gånger stått som en dåre i Göteborg och fipplat med mobilen, samtidigt som jag hade lite brådis att komma till ett möte, bara för att de har sin egen special-funkar-bara-i-go:teborg-app och jag hade inget konto, eller de hade uppdaterat nånting så att mitt inlogg inte längre funkade, det registrerade kortet hade gått ut osv. Vad fan? Sånt där är krångligt och onödigt.
Oavsett detta så tycker jag det är orimligt att man måste ha ett helt gäng med olika kort för att kunna ladda överallt. Så är det inte när man tankar. Ingen fossilbilist i världen skulle acceptera att det inte går att tanka om man inte har ett separat rfid-kort för varenda drivmedelskedja som finns.
Jag har ett kort för nästan varenda j*a laddoperatör som finns i Sverige. Och det blir fler hela tiden. De flesta använder jag aldrig, men rätt vad det är så behöver man ändå ett kort som man inte har skaffat än.
Jag har även stått framför en laddare och inte kunnat ladda eftersom laddkortet låg i fel bil. Det är lite extra surt. För egentligen behöver man två uppsättningar av alla kort när man har två elbilar. Men det har inte jag. Då får man gräva fram mobilappen, hoppas man kommer ihåg lösenordet, att appen är uppdaterad, och att man har täckning.
Ja, det är krångligt. Och det fördröjer omställningen till elbilar eftersom vanliga människor inte har detta som hobby.
Du har helt rätt Mati. Det som man får lägga sin tilltro till är det faktum att även bensinbolagen länge hade denna agenda då man fick åka omkring med en massa kort eller bara ha sin tilltro till att det fanns en mack av "rätt" märke där man behövde fylla tanken. Det tragiska är väl att vi kan se fram emot ca tio år till av detta kaos innan allt reder upp sig och "bilen tar kostnaden"
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Du har helt rätt Mati. Det som man får lägga sin tilltro till är det faktum att även bensinbolagen länge hade denna agenda då man fick åka omkring med en massa kort eller bara ha sin tilltro till att det fanns en mack av "rätt" märke där man behövde fylla tanken.
Minns också när man chansade att det skulle komma ytterligare en mack av rätt märke så man inte tankade "för tidigt".

Nu verkar dock bensinstationer vilja vara som snabbladdare så det börjar komma särskilda appar som man kan betala med istället för sitt bankkort...

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av fth »

Nilp skrev:
Tycker du det är krångligt att parkera också? Det kostar också olika belopp beroende på plats och vem som äger parkeringsrättigheter. Också ett par olika appar.

Man laddar ner och registrerar sig en gång efter det är det hur smidigt som helst.
Du beskrev just själv att du skaffat fyra olika appar/taggar/abonnemang bara för ladda i lilla Sverige, multiplicera detta med 10-20 så kan du bila i Europa också. Nä, detta är fortfarande skamligt dåligt utanför SuC-nätverket, ingen skulle väl acceptera att behöva skaffa en hel bukett med abonnemang för att tanka avgasbilen när man åker på semester?

Ionity lät ju bra på papperet, men vi vet ju alla hur det gick. Jag kommer iaf att hålla mig till Tesla under överskådlig tid, där vet man att detta alltid funkar utan strul.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Nilp »

Jag argumenterar inte emot att du tycker det är för besvärligt, det får du tycka.

min ståndpunkt var att jag tyckte ni var lite väl negativa, så besvärligt är det inte att beställa hem ett gäng taggar att ha med sig om man behöver. Nu har jag inte bilat i Europa med elbil ännu men har svårt att tänka mig att jag skulle behöva 20 laddbrickor till. Körde med familjen 2018 ner till Genua i Italien och om jag går igenom rutten igen hade det gått utmärkt med bara Ionity.Möjligtvis att jag behövt någon app eller kort i Italien innan de som är under uppbyggnad är klara. Så en eller ett par hade funkat utmärkt.

Sen att du tycker Ionity är för dyrt behöver vi inte ta upp här, det finns redan en tråd med 200 sidor som avhandlar det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av mati »

Det är ju jättebra att du inte tycker det är krångligt. Men jag tycker det, och jag kan inte med gott samvete rekommendera andra att skaffa en elbil som enda bil så länge det ser ut som det gör. När folk frågar mig hur det fungerar med laddning på långresa ser jag mig tvungen att hålla en liten föreläsning. För det är inte som att tanka en fossilbil. Inte ens nära. Man måste planera resan på minsta detaljnivå. Annars vet man inte var man kan ladda, man vet inte vad det kostar, man vet inte om och hur man kan betala för laddningen, och det värsta av allt är att man aldrig vet om laddaren ens fungerar. Jag tycker själv inte att det är tillräckligt krångligt för att avstå från att åka elbil. Men de flesta är långt mindre entusiastiska. Jag har startat elbilslivet med en Tesla. Jag har upplevt hur det kan se ut, samtidigt som jag kunnat samla elbils-erfarenhet med ett tryggt laddnätverk i ryggen. Nu har jag fastnat i elbilsträsket vilket gör det i princip omöjligt för mig att återgå till nåt annat än en elbil. Men jag hade nog - som så många andra - troligen inte vågat skaffa elbil om jag hade behövt börja från scratch, dvs utan min Tesla-erfarenhet i bagaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av fth »

Nilp skrev:
Jag argumenterar inte emot att du tycker det är för besvärligt, det får du tycka.
Det är ju inte svårt för dig eller mig, inte för oss som hänger på TCS och debatterar laddkurvor och li-ion batterikemier, det är åt h-e för krångligt för ”dom andra”.

Du vet dom där som inte öht är intresserade av elbilar, som bara vill sätta sig i sin bil, köra, tanka/ladda när det behövs, och kunna betala ett rimligt pris för detta, på ett civiliserat sätt, utan att googla i en vecka och skriva in sina kreditkortsuppgifter på ett halvdussin mer eller mindre suspekta sidor, bära med sig rfid-taggar och laddkort, installera appar, ta ställning till olika prismodeller etc.

Jag tror den här typen av krångel och tjafs på riktigt kan utgöra ett hinder för övergången till elbilar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av fth »

P.S. jag räknade mina ladd-relaterade appar i min Tesla-folder: 21 st, alla med separata konton och login, i dom flesta har jag registrerat kredikort, och då har jag ändå rensat bort ett antal obskyra appar nyligen. :D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Nilp »

fth skrev:
P.S. jag räknade mina ladd-relaterade appar i min Tesla-folder: 21 st, alla med separata konton och login, i dom flesta har jag registrerat kredikort, och då har jag ändå rensat bort ett antal obskyra appar nyligen. :D :D

/fth
:D
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Swede1 »

mati skrev:
Nilp skrev:

Tycker du det är krångligt att parkera också? Det kostar också olika belopp beroende på plats och vem som äger parkeringsrättigheter. Också ett par olika appar.

Man laddar ner och registrerar sig en gång efter det är det hur smidigt som helst.
Ja, det tycker jag faktiskt. Åtminstone när det bara går att betala med en app som inte har stor spridning, som t.ex. SMS-park. Jag har flera gånger stått som en dåre i Göteborg och fipplat med mobilen, samtidigt som jag hade lite brådis att komma till ett möte, bara för att de har sin egen special-funkar-bara-i-go:teborg-app och jag hade inget konto, eller de hade uppdaterat nånting så att mitt inlogg inte längre funkade, det registrerade kortet hade gått ut osv. Vad fan? Sånt där är krångligt och onödigt.
Oavsett detta så tycker jag det är orimligt att man måste ha ett helt gäng med olika kort för att kunna ladda överallt. Så är det inte när man tankar. Ingen fossilbilist i världen skulle acceptera att det inte går att tanka om man inte har ett separat rfid-kort för varenda drivmedelskedja som finns.
Jag har ett kort för nästan varenda j*a laddoperatör som finns i Sverige. Och det blir fler hela tiden. De flesta använder jag aldrig, men rätt vad det är så behöver man ändå ett kort som man inte har skaffat än.
Jag har även stått framför en laddare och inte kunnat ladda eftersom laddkortet låg i fel bil. Det är lite extra surt. För egentligen behöver man två uppsättningar av alla kort när man har två elbilar. Men det har inte jag. Då får man gräva fram mobilappen, hoppas man kommer ihåg lösenordet, att appen är uppdaterad, och att man har täckning.
Ja, det är krångligt. Och det fördröjer omställningen till elbilar eftersom vanliga människor inte har detta som hobby.
Ja, hobbyn är inte rolig längre. Ser att staten borde stödja kreditkortsläsare på laddarna för att få detta att bli lika smidigt som på bensinmacken. Fortum är uppköpt och ska tydligen börja bygga ut mer. Behövs verkligen, minst två snabbladdare på varje ställe.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
Ja, hobbyn är inte rolig längre.
Ja, lite så. Fram tills för ett 1-2 år sedan var det ju jätteskoj, nyhetens behag, och man visste att vi som early adopters får räkna med lite krångel och besvär. Men då hoppades man ju också att det skulle bli bättre med tiden. Och som bonus var publik laddning antingen gratis eller jättebillig, då accepterar man gärna lite krångel. Och när folk frågade så kunde man alltid säga, visst, det kan vara lite knepigt, men man åker otroligt billigt. Det kompenserar för det mesta.
Nu är snabb- och annan publik laddning på allt fler ställen dyrare än att tanka soppa, men det är lika krångligt som det alltid har varit. Billig-bonusen håller på att försvinna, men nackdelarna finns kvar.
Jag tror också att staten eller EU måste styra upp detta. Annars kommer det inte att fungera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av helix »

För att gemene man ska acceptera det här så måste det helt enkelt bli bättre. Jag hoppas verkligen att plug-and-charge rullas ut på bred front snart både på AC och DC-laddning samt att det kommer någon bra roaminglösning där priserna är någorlunda reglerade och inte spretar i alla riktningar som det gör i dagsläget.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av 12man »

Kommer aldrig bli billigt, eller enkelt

Fortum säljer del av recharge till infracapital och värderar hela bolaget till €140m

https://www.electrive.com/2020/04/27/fo ... racapital/

1300 laddpunkter, 1.1 miljoner sek/st, de tror de kan ta bra betalt i framtiden
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av mati »

12man skrev:
Kommer aldrig bli billigt, eller enkelt

Fortum säljer del av recharge till infracapital och värderar hela bolaget till €140m

https://www.electrive.com/2020/04/27/fo ... racapital/

1300 laddpunkter, 1.1 miljoner sek/st, de tror de kan ta bra betalt i framtiden
Fortum har ju hittills hållit sig till skapliga priser. Och jag laddar alltid hos Fortum där det går. Ner till Göteborg står det bara Fortum-laddare, och även norrut laddar jag i Kristinehamn och i Torsby.
Men skulle de också anpassa sina priser till Ionity (och numera även e-on/Clever) nivåer så vet jag faktiskt inte om det är så intressant framöver att ha en elbil för längre turer. Då kommer elbilen för de flesta förbli en pendlarbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av MangeT »

Tesla med fri supercharging är inte fel.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Jerker »

MangeT skrev:
Tesla med fri supercharging är inte fel.
Även att de kostar ~2:70/kWh är helt OK.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
MangeT skrev:
Tesla med fri supercharging är inte fel.
Även att de kostar ~2:70/kWh är helt OK.
Visst, det är helt okej. Men så fort laddning blir dyrare än att tanka fossilsörja börjar det bli knepigt. Och det hjälper föga att det är billigt att ladda en Tesla när man måste hosta upp 600-tusen och uppåt för att kunna ta del av den lyxen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar