Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vilka publika laddare är gratis?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inläggav Teslaägare bylund » 26 mar 2017 09:49

Och krävs inte betalning ser jag inte varför det skulle krävas identifiering mer än för att Vattenfall antagligen vill få folk att skaffa konto hos den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 26 mar 2017 10:02

Instämmer med bylund. Rent fåneri att hålla på med ID om du inte ska betala.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 26 mar 2017 10:06

Markägaren har valet att först försöka förstå elbilsladdning och sätta upp stolparna själv samtidigt riskera att göra saker fel t.ex. fel uttag, fel styrka, problem med identifiering av användarna, avsaknad av statistik om användning och potentiella framtida höga kostnader för utbyggnad eller ombyggnad om man vill börja ta betalt, eller vända sig till nån som vet vad dom håller på med och ha allt på plats från en leverantör med ett avtal. En laddnätverksleverantör kan säkert erbjuda mer tjänster som statistik och identifiering. Markägaren kan med en inloggning se hur mycket stolparna används, av hur många, hur mycket laddas i snitt, hur ofta, o.s.v. Jag är övertygad om att det är intressant för markägaren att veta om det är 10 kunder som laddar 30 gånger i månaden eller 300 kunder som laddar en gång i månaden.

Jämför med internet. Ska du bygga en sajt så använder man sig av väldigt mycket färdiga lösningar istället för att bygga allt från grunden och uppfinna hjulet en gång till.

Idag laddar 2% av bilarna. Om 1-2 år är det kanske 10-20% och helt andra förutsättningar.
S - Tesla S100D Deep Blue med AP2
3 - Tesla Model 3 LR White med AP3
X - Tesla XP100DL White med AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Referralkod: mikael25

Inläggav Teslaägare bylund » 26 mar 2017 11:01

Det förklara ändå inte varför man ska behöva identifiera sig om man inte tar betalt. En startknapp skulle fungera bättre än att behöva gräva fram ett av alla dessa rfid-kort.

Förvisso släpper den inte sladden om man inte kommer tillbaka med samma kort, så svårare att okynnesavbryta laddningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LarsL » 26 mar 2017 15:43

5kr/kWh är ju väldigt dyrt när det kostar 0,8-1,5kr/kWh hemma. Å andra sidan så lönar sig inte en Chademo ens på de nivåerna med tanke på omsättning och kostnad för laddare.
Men i en framtid där elbilar är norm kommer vi förmodligen se andra priser och andra upplägg. Det första jag förväntar mig att få se är paket/abonnemang där jag kan slå ihop hemabonnemanget och snabbladdaren. Tex borde det ju vara något billigare på vattenfallsladdare om jag har dem som elleverantör.

En stor risk i närtid är att elleverantören jämför med vad en bensinbil kostar per mil. Men det är ju totalt irrelevant eftersom energimängden är helt olika och kostnaden för bilen är en annan.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, mjukvara 2020.8.1
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare Bjelke » 26 mar 2017 17:56

Undrar egentligen vad en laddare på typ 50kW kan tänkas kosta när det när det börjar byggas många och blir
Kostnadseffektivt osv, jag tror iaf inte att prisnivån en kvarts mille och uppåt är det pris som kommer att gälla när
det börjar rulla på ordentligt :)
Och då kanske vi kan få se lite mer stabil prisbild på laddning...
Vad ligger annars en vettig kalkyl på om vi räknar på det idag och antar att den är någorlunda maxbelagd?
Om vi antar att den kostar 250tkr och laddar med i snitt kanske 30kW konstant dygnet runt? Bara för att få något
att relatera till sas :)
Var landar då priset ut till kund per kW?
(Elpris? Ingen aning men kanske 75öre eller?)
Senast redigerad av Bjelke 27 mar 2017 07:59, redigerad totalt 1 gång.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav vigge50 » 27 mar 2017 07:04

EnTraktor skrev:
Idag laddar 2% av bilarna. Om 1-2 år är det kanske 10-20% och helt andra förutsättningar.

Tyvärr så kommer detta ett tag innan vi har kommit så långt i omställningen, idag finns det 30 274 laddbara bilar i Svergie och med ett totalt antal bilar på nästan 4,8 miljoner bilar så blir andelen 0,63%.

http://elbilsstatistik.se

http://www.bilsweden.se/storage/ma/22b5 ... nload=true
vigge50

Inläggav Teslaägare Svenssons » 27 mar 2017 07:59

LarsL skrev:5kr/kWh är ju väldigt dyrt när det kostar 0,8-1,5kr/kWh hemma. Å andra sidan så lönar sig inte en Chademo ens på de nivåerna med tanke på omsättning och kostnad för laddare.
Men i en framtid där elbilar är norm kommer vi förmodligen se andra priser och andra upplägg. Det första jag förväntar mig att få se är paket/abonnemang där jag kan slå ihop hemabonnemanget och snabbladdaren. Tex borde det ju vara något billigare på vattenfallsladdare om jag har dem som elleverantör.

En stor risk i närtid är att elleverantören jämför med vad en bensinbil kostar per mil. Men det är ju totalt irrelevant eftersom energimängden är helt olika och kostnaden för bilen är en annan.

Clever har redan sådant paket. Laddar du ofta på Clever så kan du betala 99:- i månaden plus 2,50 per kWh men om du också väljer Clever som elleverantör så är kostnaden 49:- per månad istället. Vill du kunna ladda elen för 0:- per kWh så måste du ha Clevers som elleverantör plus betala abonnemang på 599:-.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav EVgil » 11 feb 2018 22:48

Jag försöker bilda mig för ett liv som elbilist och kan inte hitta svar på en fråga hur jag än letar:

Hur laddar sin elbil man på offentliga parkeringar i exempelvis Stockholm som bilden visar? Jag förstår ju att kan ansluter sin elkontakt i stolpe och bil, men måste laddningen sedan startas med någon laddbricka eller eller startar laddningen automatiskt? Jag har ju förstått att man kan beställa laddbrickor och betala för laddning från Vattenfall, Fortum och Clever, men kan inte hitta någon info om att det finns brickor för laddning hos Parkering Stockholm. Att man betalar enbart för själva parkeringen här och inget extra för laddningen tror jag mig ha förstått. När jag har kollat på laddstolparna ser man dock en vit platta som verkar vara till för att hålla någon typ av laddbricka mot, men jag ser ingen text eller symbol som anger Vattenfall, Clever, ChargeNDrive etc. ..........Förlåt en total novis som bara har provkört Tesla, Zoe och Ioniq, men ännu inte tagit steget fullt ut.
Jag vore hemskt tacksam om någon ville hjälpa till med att bilda mig och alla som ännu inte har sett ljuset :ugeek:
LaddstolpePS.JPG
EVgil

Inläggav Teslaägare bylund » 11 feb 2018 22:57

Det är verkligen olika. De på bilden ovan kopplar man bara in på, då strömmen ingår i parkeringsavgiften hos Stockholms Parkering. På andra ställen kan man behöva en bricka, app eller något annat lokalt påfund som att prata med personalen i spelhörnan i affären.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt