DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

rae8c
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 maj 2020 23:03

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av rae8c »

Har företagsleasing via DNB, bad om fullmakt för utlandskörning utan några detaljer och fick tillbaka ett giltigt i 3år några dagar senare utan följdfrågor.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av mati »

Ocean skrev:
Jag har tolkat regeln om att få utlandsintyg är viktigt för att kunna visa polis (om man blir stoppad) att man får köra bilen som man inte äger (om man leasar den). Vi kör utomlands någon gång per år och jag tycker inte det är någon större grej att maila om intyget. Ungefär samma som att få den gröna klisterlapparna för Tyskland att det är en miljöbil, eller motorvägsklisterlappen för Schweiz. Fler bolag än Dnb har den rutinen. Det är ju ändå 100 saker att planera och en sak till spelar inte så stor roll.
På regbeviset står ju vem som är brukare av bilen. Att den är leasad och inte köpt bryr sig polisen föga om. Och TS har ju dessutom köpt bilen privat. Det framgår visserligen i regbeviset att bilen är kreditköpt, men det har ju inte polisen med att göra.
Jag blev en gång stoppad av polisen i Tyskland när jag körde en DnB-leasad Model S. De ställde en massa frågor, framförallt var de kritiska pga min personliga skylt (de insåg dock ganska omgående att den inte var hemmagjord), men inte ett ord om att jag inte hade rätt att köra bilen eller nåt. Logiskt att det är "min" bil när det står mitt namn i regbeviset. Dessutom är det ju inte förbjudet att köra någon annans bil. Jag kan ju hyra eller låna en bil och åka på semester med den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av MWall »

Ok, vilken adress mailar man?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av evilirish »

bilkundtjanst@dnb.se

Du behöver bifoga kontraktsnumret (står bl.a på översikten på dnbportal.se)
Mer info på https://kundsupport.dnbfinans.se/org/dn ... utomlands/
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av Skyltspurtaren »

OfarligTesla skrev:
wheels skrev:
Tror inte att DnB ser det riktigt på samma sätt. Försök att sälja den och säg till DnB att dom får sina pengar sen.
Det har dock inget med ägarfrågan att göra utan där är det ren fakta att jag står som legal ägare av den.
Hade precis samma klausul om utlandsresa i förra leasingen hos SEB. Och dessutom en rad om att det inte var OK att övningsköra. Men den ringde jag och tjatade så många gånger om så att dom till slut sa ”men hur tror du vi ska kunna kontrollera det?”. Eventuella försäkringsärenden går ju inte via leasingbolaget utan den klausulen var främst för att skydda banken mot eventuell ökad värdeminskning.
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av Fredrik j »

Skyltspurtaren skrev:
OfarligTesla skrev:
wheels skrev:
Tror inte att DnB ser det riktigt på samma sätt. Försök att sälja den och säg till DnB att dom får sina pengar sen.
Det har dock inget med ägarfrågan att göra utan där är det ren fakta att jag står som legal ägare av den.
Hade precis samma klausul om utlandsresa i förra leasingen hos SEB. Och dessutom en rad om att det inte var OK att övningsköra. Men den ringde jag och tjatade så många gånger om så att dom till slut sa ”men hur tror du vi ska kunna kontrollera det?”. Eventuella försäkringsärenden går ju inte via leasingbolaget utan den klausulen var främst för att skydda banken mot eventuell ökad värdeminskning.
Kanske är det ett sätt och stävja att leasingbilar används för svart bilskoleverksamhet. Om man tar en sväng med 17-åringen är det ju ingen som kollar och knappast bryr sig om. Vid eventuell olycka är det ju ändå du som instruktör som är ansvarig.
Inte heller eventuella åldersgränser i försäkringen gäller om man övningskör då man i praktiken kör på passagerarens körkort. Jag har frågat LF.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av OfarligTesla »

Skyltspurtaren skrev:

Hade precis samma klausul om utlandsresa i förra leasingen hos SEB. Och dessutom en rad om att det inte var OK att övningsköra. Men den ringde jag och tjatade så många gånger om så att dom till slut sa ”men hur tror du vi ska kunna kontrollera det?”. Eventuella försäkringsärenden går ju inte via leasingbolaget utan den klausulen var främst för att skydda banken mot eventuell ökad värdeminskning.
Ja visst är det svårt för dem att kontrollera det men jag är lite av principen ”avtal är avtal” så har jag lovat att fråga om lov så gör jag det. Jag är mest irriterad över hur osmidigt de gjorde processen, de verkligen ville att man skulle komma med mössan i hand och hoppa genom deras ringa. Jag är en kund hos dem så då förväntar jag mig att behandlas som en, då löser jag hellre lånet än att fortsätta ge dem pengar.
Skriv svar