Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av MarkusL »

Tellus skrev:
MarkusL skrev:
Tellus skrev:
Live view är till för att kolla att omgivningen är säker innan man går till bilen, skulle verkligen behövas på många ställen i Sverige.
Som vanligt är brottslingarnas rättigheter viktigare.
För det är bara brottslingar som rör sig kring bilar?
Vad är dom som inte är brottslingar rädda för? Att bli filmade när dom petar näsan?
Signalement får ju ändå inte ges ut vid brott.
Exakt, jag vill inte hamna på youtube eller bli garvad åt av någon granne när jag petar mig i näsan när man tror ingen ser. Tror visst det kallas integritet, men varför inte montera in kameror i allas hem annars, där begås rätt många brott.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av martinot »

MarkusL skrev:
Tellus skrev:
MarkusL skrev:
Tellus skrev:
Live view är till för att kolla att omgivningen är säker innan man går till bilen, skulle verkligen behövas på många ställen i Sverige.
Som vanligt är brottslingarnas rättigheter viktigare.
För det är bara brottslingar som rör sig kring bilar?
Vad är dom som inte är brottslingar rädda för? Att bli filmade när dom petar näsan?
Signalement får ju ändå inte ges ut vid brott.
Exakt, jag vill inte hamna på youtube eller bli garvad åt av någon granne när jag petar mig i näsan när man tror ingen ser. Tror visst det kallas integritet, men varför inte montera in kameror i allas hem annars, där begås rätt många brott.
Skilj på inspelning och på publicering. Två helt olika saker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av Remuz »

Publicering blir rätt mycket enklare om inspelning är tillåtet. Finns inte filmen är den svår att publicera
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av martinot »

Remuz skrev:
Publicering blir rätt mycket enklare om inspelning är tillåtet. Finns inte filmen är den svår att publicera
Även juridiskt är det två helt olika saker, och kräver därför lite stringens av oss att inte blanda ihop begreppen på ett så amatörmässigt sätt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av Maw »

Hur ser lagen ut när det gäller automatisk fotografering på allmän plats egentligen?

För några år sedan befann sig åtelkameror i en gråzon, jag hade sådana i skogen och det var egentligen inte tillåtet med hänvisning till att allmänheten kunde bli fotograferad/filmad. Många jägare inklusive mig själv satte upp kameror ändå men på ett sätt så att risken att få med någon människa som rörde sig i skogen skulle bli minimal.

Numera tror jag att det är tillåtet med åtelkameror men jag tror att man måste sätta upp skyltar för att informera allmänheten om att man har bildövervakning.

Hur är det med bilar sim fotograferar eller filma utan att någon befinner sig i bilen? Krävs det skyltning för att det ska vara lagligt?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av martinot »

Vet inte, vad som gäller där.

Gällande övervakningskameror på tomten så får de inte riktas utanför tomtgränsen (som skall vara tydlig), skyltas ordentligt att övervakningskameror är på plats, och man får inte publicera övervakningsmaterialet offentligt (som tex. att lägga ut på YT) utan tillstånd.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av Remuz »

martinot skrev:
Remuz skrev:
Publicering blir rätt mycket enklare om inspelning är tillåtet. Finns inte filmen är den svår att publicera
Även juridiskt är det två helt olika saker, och kräver därför lite stringens av oss att inte blanda ihop begreppen på ett så amatörmässigt sätt.
Tror de flesta fattar att publicering och inspelning är två helt olika saker. Jag tror också att alla håller med om att det är omöjligt att publicera en film som inte spelats in. Om vi placerar kameror i allas bostäder så kommer det skapas mer material och större risk föreligger att det hannar på YT.

Jag har en DR750S som filmar från min bil konstant, men filmerna sparas bara pm något händer. Rent hypotetiskt skulle jag kunna råka filma rikspolischefen som köper en påse hasch...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av martinot »

Remuz skrev:
martinot skrev:
Remuz skrev:
Publicering blir rätt mycket enklare om inspelning är tillåtet. Finns inte filmen är den svår att publicera
Även juridiskt är det två helt olika saker, och kräver därför lite stringens av oss att inte blanda ihop begreppen på ett så amatörmässigt sätt.
Tror de flesta fattar att publicering och inspelning är två helt olika saker.
Utmärkt att du har koll på det, men min erfarenhet (inte minst av denna tråden) är att det lätt (tyvärr) blandas samman.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av lukasf »

För att återgå till vad tråden handlar om.

Någon som kan berätta hur bra/dåligt waypoints fungerar i senaste versionen?
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av jpetters »

lukasf skrev:
För att återgå till vad tråden handlar om.

Någon som kan berätta hur bra/dåligt waypoints fungerar i senaste versionen?
Jag tycket det fungerar ok för en första version. Jag har t.ex. inte lyckats justera ordningen eller ta bort waypoints. Annars är det ganska likt du funktionen för flera laddstopp på längre resa.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Senaste version 2021.40

Inlägg av jpetters »

.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av Pasjostrom »

Innan jul förra året pratades det mycket om en stor uppdatering som enligt Elon Musk skulle vara ”on fire”. Uppdateringen som kom var lite av en besvikelse och därefter har det i princip bara kommit små-uppdateringar. Visserligen många bra och vettiga saker till både bilen och appen, men inget stort eller speciellt oväntat.

Vad tror ni om v11, när kan den tänkas komma och vad kommer den innehålla? Nytt UI?

För övrigt - Tror ni det blir någon rolig ”holiday-uppdatering” i år?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av spacecoin »

Pasjostrom skrev:
Innan jul förra året pratades det mycket om en stor uppdatering som enligt Elon Musk skulle vara ”on fire”. Uppdateringen som kom var lite av en besvikelse och därefter har det i princip bara kommit små-uppdateringar. Visserligen många bra och vettiga saker till både bilen och appen, men inget stort eller speciellt oväntat.

Vad tror ni om v11, när kan den tänkas komma och vad kommer den innehålla? Nytt UI?

För övrigt - Tror ni det blir någon rolig ”holiday-uppdatering” i år?
Jag tror att det är bättre att vänta och se än att lyssna på Elon eller spekulera. Det är något jag lärt mig under två år som kund.

Jag skulle önska att man kunde lägga till en låt på en spellista i Spotify-klienten... Det borde dom ju kunna klara av? Apple Music har jag givit upp på. Vem fan använder Tidal förutom Elons kompis @jack?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av frippan »

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av tslaqqq »

Nice!
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av frippan »

Kikade i bilen, det enda som var nytt var minor updates.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av Peter Andersson »


Driver Profile settings such as seat, mirror and steering wheel positions can now synchronize across supported vehicles owned by the same Tesla Account. To enable for a particular profile, tap the Profile icon from the status bar > Driver Profile Settings > Vehicle Sync (Beta).

Note: Some settings will only synchronize between the same vehicle type.

Note: This feature is only enabled on select vehicles for testing.
Molnprofiler är på gång, Nice.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av bjornnilsson »

Peter Andersson skrev:

Molnprofiler är på gång, Nice.
Min dysleksi som jag aldrig diagnostiserats med men förmodligen har en släng av gjorde mig helt övertygad om att Tesla nu inför minionprofiler. Kanske som avatar i appen. Varför inte? .. tänkte jag. Märkligare saker har hänt förr.
Skärmavbild 2021-12-10 kl. 12.35.09.png
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av Hertsh »

bjornnilsson skrev:
Peter Andersson skrev:

Molnprofiler är på gång, Nice.
Min dysleksi som jag aldrig diagnostiserats med men förmodligen har en släng av gjorde mig helt övertygad om att Tesla nu inför minionprofiler. Kanske som avatar i appen. Varför inte? .. tänkte jag. Märkligare saker har hänt förr.
Skärmavbild 2021-12-10 kl. 12.35.09.png
Bild

I övrigt, parkering med hjälp av linjer och kantsten är verkligen en bra uppdatering för oss med MCU2 / HW3 och FSD.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av martinot »

Peter Andersson skrev:

Driver Profile settings such as seat, mirror and steering wheel positions can now synchronize across supported vehicles owned by the same Tesla Account. To enable for a particular profile, tap the Profile icon from the status bar > Driver Profile Settings > Vehicle Sync (Beta).

Note: Some settings will only synchronize between the same vehicle type.

Note: This feature is only enabled on select vehicles for testing.
Molnprofiler är på gång, Nice.
Grymt! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Coolio
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 22 jul 2019 23:19
Ort: Nyköping
Referralkod: ts.la//tomas68743

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av Coolio »

frippan skrev:
Direkt (1h) efter installation av 2021.44.5 fick jag en till uppdatering.
Uppdatering av spel? Kan dock inte se vad som uppdaterats? Men samma procedur som vanliga mjukvara uppdateringen.
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Användarvisningsbild
frenberg
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 nov 2021 16:15

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av frenberg »

Orkar inte läsa igenom alla 600 sidor i tråden... Men finns det något sätt att tvinga fram en uppdatering? Jag har valt det högra alternativet i den där switch-knappen i bilen. Det som ska vara "snabbare på uppdateringar" :) Kollade nu och jag har 2021.40.6 på min MYLR hämtad i tisdags.
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av Tymrev »

frenberg skrev:
Orkar inte läsa igenom alla 600 sidor i tråden... Men finns det något sätt att tvinga fram en uppdatering? Jag har valt det högra alternativet i den där switch-knappen i bilen. Det som ska vara "snabbare på uppdateringar" :) Kollade nu och jag har 2021.40.6 på min MYLR hämtad i tisdags.
Nej, finns inget sätt att tvinga fram. Tesla skjuter ut uppdateringar enligt någon algoritm. Så det är bara att vänta...
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av loftux »

2021.44.5 - det enda i release notes i bilen är "mindre förbättringar". Har full FSD, HW3. Men ingen ny auto-park :(
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av frippan »

loftux skrev:
2021.44.5 - det enda i release notes i bilen är "mindre förbättringar". Har full FSD, HW3. Men ingen ny auto-park :(
Finns några mer saker, om du läser under 2021.44

Nya auto-park vet jag inte om den finns med ändå. Har inte sett den på någons screenshot från någons bil. Skulle testa själv idag, men det är snö överallt så jag kan inte testa.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Skriv svar