Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Curik »

Nicke Nyfiken skrev:
jonasl skrev:
Jag blir ändå lite bekymrad.

Har 2022.28.2 och tycker AP fungerar utmärkt jättebra i dagsljus, faktiskt bättre än den gjorde på förra bilen med radar.

MEN det fungerar ju inte jättebra i mörker alla gånger, med helljuset och torkarna. Är orolig för att det helt enkelt inte finns förutsättningar för att få det att fungera bra.
Att Tesla inte fått automatiken för helljus och torkare att fungera under 5 utveckling och ständiga uppdateringar säger väl en del...
Ja, det är ju inte helt lätt. Speciellt inte för torkarautomatiken, som av naturliga skäl inte ser ett skvatt i mörkret. Där tror jag man behöver tänka om kring val av hårdvara. Kanske en annan typ av sensor eller att man lyser upp en liten del av fönstret.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Jerker »

I min model 3 så behåller den inställningen för stolsvärme oavsett hur jag ber klimatanläggningen i övrigt att agera. Jag har alltid klimatanläggningen på auto, ändrar bara temperatur. Stolsvärmen sätter sig aldrig i autoläge av sig självt, bara om jag klickar på den så att den hamnar i autoläge.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jerker skrev:
I min model 3 så behåller den inställningen för stolsvärme oavsett hur jag ber klimatanläggningen i övrigt att agera. Jag har alltid klimatanläggningen på auto, ändrar bara temperatur. Stolsvärmen sätter sig aldrig i autoläge av sig självt, bara om jag klickar på den så att den hamnar i autoläge.
Så om du stänger av klimatanläggningen och sedan trycker på Auto så den startar igen, så är stolsvärmen fortfarande i manuellt läge på din bil?

I så fall är det skillnad mellan bilarna, kanske beroende på om man har värmepump eller ej.
I min bil går stolsvärmen igång automatiskt varje gång jag justerat något i klimatanläggningen (förutom temp) och sedan återgår till Auto.

Sedan krävs det 3 eller 6 klick (om man har passagerare) på skärmen för att stänga av skiten igen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev:
I min model 3 så behåller den inställningen för stolsvärme oavsett hur jag ber klimatanläggningen i övrigt att agera. Jag har alltid klimatanläggningen på auto, ändrar bara temperatur. Stolsvärmen sätter sig aldrig i autoläge av sig självt, bara om jag klickar på den så att den hamnar i autoläge.
Jag konstaterade häromdagen att rattvärmen gick igång utan att jag slagit på den. Detta kan vara en ny feature som kommit i någon av de senaste uppdateringarna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Tellus »

mikebike skrev:
Jerker skrev:
I min model 3 så behåller den inställningen för stolsvärme oavsett hur jag ber klimatanläggningen i övrigt att agera. Jag har alltid klimatanläggningen på auto, ändrar bara temperatur. Stolsvärmen sätter sig aldrig i autoläge av sig självt, bara om jag klickar på den så att den hamnar i autoläge.
Jag konstaterade häromdagen att rattvärmen gick igång utan att jag slagit på den. Detta kan vara en ny feature som kommit i någon av de senaste uppdateringarna.
Då ryker sista stömbrytaren snabbare än väntat :lol:
BF4DAF07-26F3-4939-ABB2-2A845DC2ACCB.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Tellus »

Har nu räknat ut att det behövs 5 st brytare. Skriver en bokstav på varje så jag inte blandar ihop dom.

T orkare
E xtern högtalare
S tyre
L yse
A rsle
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Jerker »

Nicke Nyfiken skrev:
Jerker skrev:
I min model 3 så behåller den inställningen för stolsvärme oavsett hur jag ber klimatanläggningen i övrigt att agera. Jag har alltid klimatanläggningen på auto, ändrar bara temperatur. Stolsvärmen sätter sig aldrig i autoläge av sig självt, bara om jag klickar på den så att den hamnar i autoläge.
Så om du stänger av klimatanläggningen och sedan trycker på Auto så den startar igen, så är stolsvärmen fortfarande i manuellt läge på din bil?

I så fall är det skillnad mellan bilarna, kanske beroende på om man har värmepump eller ej.
I min bil går stolsvärmen igång automatiskt varje gång jag justerat något i klimatanläggningen (förutom temp) och sedan återgår till Auto.

Sedan krävs det 3 eller 6 klick (om man har passagerare) på skärmen för att stänga av skiten igen.
Jag har en från 2019, så den är utan värmepump. Ja, det verkar vara olika mellan bilarna.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av slugger75 »

jonasl skrev:
Är orolig för att det helt enkelt inte finns förutsättningar för att få det att fungera bra.
Precis. Tyvärr är det väl stor risk att hårdvaran är för dålig.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
popitop
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 aug 2021 10:14

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av popitop »

Var är ”matrix” softan för helljusen? DET skulle vara en värdehöjare! Men med tanke på hur all annan automatik ser ut fortfarande så lär det väl aldrig bli verklighet tyvärr.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Curik »

popitop skrev:
Var är ”matrix” softan för helljusen? DET skulle vara en värdehöjare! Men med tanke på hur all annan automatik ser ut fortfarande så lär det väl aldrig bli verklighet tyvärr.
Matrix är lätt att lösa, mycket lättare än vanliga strålkastare. Så det tycker jag allt du kan hoppas på!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Remuz »

Slog igång kalibrering så nu har jag inte ens backkamera, allt är svart. Hade ju varit fint att kunna se bakåt i en bil med noll sikt genom bakrutan. Längtar efter min ps2 med 360vy och pilot assist
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Slog igång kalibrering så nu har jag inte ens backkamera, allt är svart. Hade ju varit fint att kunna se bakåt i en bil med noll sikt genom bakrutan. Längtar efter min ps2 med 360vy och pilot assist
Det var ju en ny variant :( jag har kört kalibrering tidigare utan att tappa backkameran iaf… fast det
var ett tag sedan iofs.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Remuz »

För att förtydliga, ingen kamera funkar.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av BrooklynS »

Lägg ärende i appen, de lirkar igång det på distans.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Airlift »

Nämen, spökbromsningar, mitt på ljusa dagen på rak motorväg utan trafik. Helt ensam.

Seriöst, vilket skämt. Stäng av den här lögnen om autopilot och ge oss en normal farthållare i alla fall. Riktigt less på skiten. Att man kan kalla ett fladdrigt och opålitligt förar”stöd” för autopilot är ett hån.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av holden »

Jag skulle backa in mellan två bilar på en parkeringsplats och det var visserligen ganska tajt men hade funkat fint, mitt i backningen tog bilen över och slängde upp en skylt ”autoparkering avbruten” eller något liknande i displayen och bilen tvärstannade samt stängdes av så instegsläget för sätet aktiverades och jag befann mig sittande med huvet i taket. Har ej FSD.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Lophornis »

Var med om en riktig skräckupplevelse, bilen höll på köra på en mopedist. Åker i natten med autopilot aktiv och helljus påslagen hastighet 90kmh, bilen vägrar se mopeden när den sedan gör det då har jag redan tagit över och svängt ut. DÅ ser bilen mopeden och tvärbromsar så man även fick ge gas för att inte bli påkörd bakifrån. Mopedist hade bakljus, reflexväst så syntes gjorde den men inte för kameran.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av RagWal »

Laddar ner 36.1 nåt nytt?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av agehall »

M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Curik »

Lophornis skrev:
Var med om en riktig skräckupplevelse, bilen höll på köra på en mopedist. Åker i natten med autopilot aktiv och helljus påslagen hastighet 90kmh, bilen vägrar se mopeden när den sedan gör det då har jag redan tagit över och svängt ut. DÅ ser bilen mopeden och tvärbromsar så man även fick ge gas för att inte bli påkörd bakifrån. Mopedist hade bakljus, reflexväst så syntes gjorde den men inte för kameran.
Till Teslas försvar så påstår dom väl själva att Autopilot inte är särskilt bra på annat än motorväg..

Men varför kör du med helljus bakom en medtrafikant? :?
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av tommyd »

Curik skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
jonasl skrev:
Jag blir ändå lite bekymrad.

Har 2022.28.2 och tycker AP fungerar utmärkt jättebra i dagsljus, faktiskt bättre än den gjorde på förra bilen med radar.

MEN det fungerar ju inte jättebra i mörker alla gånger, med helljuset och torkarna. Är orolig för att det helt enkelt inte finns förutsättningar för att få det att fungera bra.
Att Tesla inte fått automatiken för helljus och torkare att fungera under 5 utveckling och ständiga uppdateringar säger väl en del...
Ja, det är ju inte helt lätt. Speciellt inte för torkarautomatiken, som av naturliga skäl inte ser ett skvatt i mörkret. Där tror jag man behöver tänka om kring val av hårdvara. Kanske en annan typ av sensor eller att man lyser upp en liten del av fönstret.
*skvätt
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av Zalman3 »

Vad har appen 4.13.3-1334 för nyheter?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Grodan
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 apr 2022 09:16

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av Grodan »

2BE22E9D-350B-4377-A6D0-4D5363514524.jpeg
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Lophornis »

Curik skrev:
Lophornis skrev:
Var med om en riktig skräckupplevelse, bilen höll på köra på en mopedist. Åker i natten med autopilot aktiv och helljus påslagen hastighet 90kmh, bilen vägrar se mopeden när den sedan gör det då har jag redan tagit över och svängt ut. DÅ ser bilen mopeden och tvärbromsar så man även fick ge gas för att inte bli påkörd bakifrån. Mopedist hade bakljus, reflexväst så syntes gjorde den men inte för kameran.
Till Teslas försvar så påstår dom väl själva att Autopilot inte är särskilt bra på annat än motorväg..

Men varför kör du med helljus bakom en medtrafikant? :?
Medveten om att den är bäst på motorvägen, fast farthållare ska väl funka även på annan väg. Ang helljuset så är ju det automatisk numera och den bländade ner för mopeden felet var att den ej bromsade in bilen förens sista sek. Före uppdateringen så såg min radar den bra mycket tidigare.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av Daniel R »

Inaktivering av Autopilot vid motorvägspåfarter

Myndighetsregler = försämringar

Hade väntat på denna. Innan så bytte bilen fil (i en påfart) utan att blinka.

Tråkigt att nuvarande UNECE-regler gör bilen sämre och mindre säker. Förhoppningsvis är lättnader på väg:
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Skriv svar