Varför bryta med en av TCS:s forums allra äldsta traditioner?BrooklynS skrev:Kanske en egen tråd om detta?
Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2020.44
Re: Senaste version 2020.48
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott.
MX LR (Raven) 2019
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Senaste version 2020.48
Du vet att man kan hålla ned bakluckeknappen på fobben för att lossa kabeln? Det har man alltid kunnat, jag använder det jämt när jag laddar med den blå.Hertsh skrev:Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Senaste version 2020.48
Nej, ingen aning faktiskt. Synd att jag lärde mig det samtidigt som jag nu inte behöver det.fth skrev:Du vet att man kan hålla ned bakluckeknappen på fobben för att lossa kabeln? Det har man alltid kunnat, jag använder det jämt när jag laddar med den blå.Hertsh skrev:Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott.
/fth
Skickat från min iPad med Tapatalk
MX LR (Raven) 2019
Re: Senaste version 2020.48
Alltid och alltid. Kom sent 2014. En av de första uppdateringarna jag fick.fth skrev:Du vet att man kan hålla ned bakluckeknappen på fobben för att lossa kabeln? Det har man alltid kunnat, jag använder det jämt när jag laddar med den blå.Hertsh skrev:Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott.
/fth
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Senaste version 2020.48
Mycket smidigt, och något som Audi och Mercedes haft länge (och tror även Polestar).Hertsh skrev:Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott.
Just en sådan knapp och möjlighet som saknas på M3. Klar miss av Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Senaste version 2020.48
Tesla har ju knapp på kabeln... ingen miss alls som jag ser det.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Senaste version 2020.48
Kom det så tidigt? Jag har ett svagt minne av att jag inte heller hade det från början, dvs mitten 2015.bylund skrev:Alltid och alltid. Kom sent 2014. En av de första uppdateringarna jag fick.fth skrev:Du vet att man kan hålla ned bakluckeknappen på fobben för att lossa kabeln? Det har man alltid kunnat, jag använder det jämt när jag laddar med den blå.Hertsh skrev:Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott.
/fth
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Senaste version 2020.48
Om man tillåter sig (alternativt gör valet) att låsa in sig i Teslas infrastruktur, ja. Men för alla oss som har andra laddboxar/laddkablar än Tesla är det en mycket välkommen nyhet.BrooklynS skrev:Tesla har ju knapp på kabeln... ingen miss alls som jag ser det.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Senaste version 2020.48
Ja, det är det sämsta kring laddrutinerna att man måste låsa upp laddporten på nåt annat sätt. Snabbast är som regel att öppna dörren och öppna från skärmen. Att ta upp telefonen och låsa upp den vägen är krångligare. Så om jag ska byta ut min portabla laddare nån gång så blir det en med teslaknapp på. Å andra sidan tycker jag att det är helt obegripligt att Tesla valde bort 3-fas i den medföljande laddaren; då hade man annars haft en laddare med knapp där.themax skrev:Om man tillåter sig (alternativt gör valet) att låsa in sig i Teslas infrastruktur, ja. Men för alla oss som har andra laddboxar/laddkablar än Tesla är det en mycket välkommen nyhet.BrooklynS skrev:Tesla har ju knapp på kabeln... ingen miss alls som jag ser det.
Re: Senaste version 2020.48
Jag sveper min klocka med NFC på laddboxen, då krashar laddboxen och låser upp kabeln
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Senaste version 2020.48
Lifehack!frippan skrev:Jag sveper min klocka med NFC på laddboxen, då krashar laddboxen och låser upp kabeln
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Senaste version 2020.48
Tesla Wall Connector är ju knappast någon inlåsning, funkar ju på alla bilar som kan ladda med Typ2. Andra laddboxar skulle också kunna lägga till en knapp. Den bryter kommunikation mellan box och bil vilket gör att laddningen bryts. När laddningen bryts så kan man ta ut kontakten. Inget av detta är egentligen Tesla-specifikt.themax skrev:Om man tillåter sig (alternativt gör valet) att låsa in sig i Teslas infrastruktur, ja. Men för alla oss som har andra laddboxar/laddkablar än Tesla är det en mycket välkommen nyhet.BrooklynS skrev:Tesla har ju knapp på kabeln... ingen miss alls som jag ser det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste version 2020.48
Ja, sedan en tid så finns det sådana boxar och laddsladdar att köpa. När jag köpte min, dessutom innan jag köpte Tesla, så fanns det inte det.Svenssons skrev:Andra laddboxar skulle också kunna lägga till en knapp.
Re: Senaste version 2020.48
Hade varit billigt och smidigt och Tesla kunde sätta en enkel knapp brevid Typ2-intaget. Finns gott om plats i området under luckan.
Inte ens de egna kablarna som Tesla skickar med i bilarna för publik AC-laddning har ju ens någon Teslaknapp. Jag fick beställa en sådan kabel ifrån Slovenien för att få den funktionen.
Om inte ens Tesla själva bryr sig om att sätta en knapp på alla de egna kablar de skickar med som original tillbehör och Tesladelar till bilen, så kan man knappast begära eller förvänta sig att alla andra på marknaden skall införa denna proprietära standard.
Inte ens de egna kablarna som Tesla skickar med i bilarna för publik AC-laddning har ju ens någon Teslaknapp. Jag fick beställa en sådan kabel ifrån Slovenien för att få den funktionen.
Om inte ens Tesla själva bryr sig om att sätta en knapp på alla de egna kablar de skickar med som original tillbehör och Tesladelar till bilen, så kan man knappast begära eller förvänta sig att alla andra på marknaden skall införa denna proprietära standard.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Senaste version 2020.48
Men hur fungerar det på andra bilar? På Leafen är det ju bara att rycka ur kontakten så stoppas laddningen. Men den har ju Typ1 som har en mekaniskt release knapp. Fast ändå så borde ju kontakten på Tesla kunna vara upplåst när laddningen är klar och bilen upplåst. Tesla addera som val i mjukvaran!
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Senaste version 2020.48
Nyare Leaf har Type 2, där måste man avbryta laddningen manuellt (finns på fob'en).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Senaste version 2020.48
På Audio e-tron och Mercedes EQC (och har för mig även på Polestar 2) så sitter det en knapp brevid Typ2-intaget. Trycker man på den så stoppar laddning och låsningen av kabeln släpper. Smidigt. Enkelt. Fungerar med precis alla kablar!LarsL skrev:Men hur fungerar det på andra bilar? På Leafen är det ju bara att rycka ur kontakten så stoppas laddningen. Men den har ju Typ1 som har en mekaniskt release knapp. Fast ändå så borde ju kontakten på Tesla kunna vara upplåst när laddningen är klar och bilen upplåst. Tesla addera som val i mjukvaran!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Senaste version 2020.48
Betyder det att vem som helst som går förbi kan stoppa laddningen? Eller måste bilen vara upplåst för att det ska funka?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Senaste version 2020.48
Som sagt finns detta även på MX och MS (iom 2020.48), så M3 skulle behöva detta håller vi typ 2-laddare med om.martinot skrev:På Audio e-tron och Mercedes EQC (och har för mig även på Polestar 2) så sitter det en knapp brevid Typ2-intaget. Trycker man på den så stoppar laddning och låsningen av kabeln släpper. Smidigt. Enkelt. Fungerar med precis alla kablar!LarsL skrev:Men hur fungerar det på andra bilar? På Leafen är det ju bara att rycka ur kontakten så stoppas laddningen. Men den har ju Typ1 som har en mekaniskt release knapp. Fast ändå så borde ju kontakten på Tesla kunna vara upplåst när laddningen är klar och bilen upplåst. Tesla addera som val i mjukvaran!
Re: Senaste version 2020.48
Nej. Vara upplåst. Precis som med knappen på sladden (om sådan finns). Ingen skillnad.kenjon skrev:Betyder det att vem som helst som går förbi kan stoppa laddningen? Eller måste bilen vara upplåst för att det ska funka?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Senaste version 2020.48
Utrullningen av 2020.48.5 går extremt långsamt. Undrar om det är något fel på mjukvaran.
#orolig
#orolig
MX LR (Raven) 2019
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Senaste version 2020.48
Det är väl den som innehåller en sammanslagning av FSD-koden och gamla autopilotkoden på något sätt, så att Tesla inte har två parallella kodbaser att underhålla.Hertsh skrev:Utrullningen av 2020.48.5 går extremt långsamt. Undrar om det är något fel på mjukvaran.
#orolig
Känns som att mycket kan gå fel. Jag kommer nog vänta med installation om jag har en långkörning inplanerad.
Och invänta kommentarer i den här tråden.