Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av martinot »

Jag saknar att Spotify numera inte visar tid eller tid kvar när man spelar något. Speciellt för poddar är det mycket irriterande att detta inte längre visas.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Niklas Z »

Jag håller på att ladda ner 2021.44.30.11. Någon som vet hur stor den uppdateringen är, i MB?
Bilen laddar ner med hastigheten 91,8 KB/s. Det går oerhört segt. WiFi-mottagningen har varit usel från början, men nu är den sämre än någonsin.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Frisk »

Upplever att det blivit enklare att ta tillbaka kontrollen från självstyrning nu, vet dock inte från vilken version. Behövdes ganska flitigt på en kort resa idag då bilen mest hela tiden ville ut och köra i snö/is-remsorna vid kanten av vägen.
Saknar fortfarande album art som försvann i samband med juluppdateringen. (Som äntligen börjat fungera igen strax innan dess)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av tor-ake »

Autopiloten verkar nu klara 2+1-vägen på E4 mellan Gävle och Hudiksvall utan att freaka ut när det går från 1 till 2.
Navigerade inte till SC i Gävle och Hudik för att undvika den aggressiva förvärmningen. Fick ok hastighet ändå. Förvärmde bara sträckan från Björnrike till Sveg och fick ok hastighet trots -5 vid start. Ej LFP-batteri.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1069
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av bjornnilsson »

Har efter helgen lagt 120 mil på 2021.44.30.8.

2-1 går allt smidigare. Noterade en gradvis förbättring några versioner tidigare men nu känns det näst intill odramatiskt när man är på väg in på en tvåfilig motortrafikled. Visst, bilen försöker fortfarande lägga sig aningen mer till vänster vid ingången än vad jag själv skulle göra, men krängandet som fanns tidigare när den skulle korrigera detta är nu nästan helt borta.

Håller även med i inlägg ovan att det känns enklare att ta över styrningen från bilen, det blir allt mindre brottningsmatch.

Min bil har även blivit något mindre nitisk, för ett par uppdateringar sedan bråkade den plötsligt rejält med mig när jag lyfte ögonen från vägen för att kolla döda vinkeln i höger backspegel (och tyckte att jag därmed inte var observant nog för att få behålla FSD'n). På denna resan fick jag behålla alla funktioner trots att jag kör precis som jag brukar, dvs att jag håller koll på döda vinkeln innan jag låter FSD'n byta fil..

Så allt gott denna gång förutom en sten från mötande trafik som spräckte vindrutan. Jag väntar nu på den version som kan neutralisera elaka stenskott med ultraljud eller kanske en välriktad laserstråle.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av frippan »

Årets första version 2022.4

"Autopilot will now use more regenerative braking at low speeds for higher efficiency and an improved driving experience, especially in stop-and-go traffic. Increased use of regenerative braking results in less brake pedal noise and smoother stops."
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av BrooklynS »

Nu fick jag 2021.44.30.11 till min 2019 Model 3P.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Sailman69
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 dec 2018 18:05

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Sailman69 »

Vit Model S 75D EAP/FSD - 18
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av mikebike »

Jag har fortfarande 2021.44.30.7 men jag har som sagt STANDARD inställt.... :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Dexter »

mikebike skrev:
Jag har fortfarande 2021.44.30.7 men jag har som sagt STANDARD inställt.... :roll:
Vill minska risken med buggar så fortsätt med standard.
Då slipper du kanske vara beta testare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Nu fick jag 2021.44.30.11 till min 2019 Model 3P.
Även jag med 2021 M3 LR fick installerat 30.11 idag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Dexter »

Firmware 2022.4 börjar rulla ut nu också.
Autopilot will now use more regenerative braking at low speeds for higher efficiency and an improved driving experience, especially in stop-and-go traffic. Increased use of regenerative braking results in less brake pedal noise and smoother stops.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av spacecoin »

Dexter skrev:
Firmware 2022.4 börjar rulla ut nu också.
Autopilot will now use more regenerative braking at low speeds for higher efficiency and an improved driving experience, especially in stop-and-go traffic. Increased use of regenerative braking results in less brake pedal noise and smoother stops.
Bra att vanlig AP for lite kärlek! Det är ryckigt i kö-körning nu, så detta blir nog en välkommen förbättring.
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Anders1 »

Jordad skrev:
Remuz skrev:
tobiaslej skrev:
Nya Ui:t skulle jag säga är sämre på allt. Väldigt ogenomtänkt uppdatering.
Håller med. Hur i hela världen kunde man ta bort direktrapport till avfrostning?
Jag gillar förändring så jag tyckte nytt ui var trevligt. Men ja det är sämre funktionalitet. Irriterade mig först på två tryck för stolsvärmen men insåg snart att jag har den ju alltid på samma egentligen så varför ska jag tafsa på den. Samma med avfrostningen. Man gör ju det via appen och sen när man sätter sig i bilen trycker man på nerpilen för temperaturen och då stänger den av avfrostningen. Känns enkelt och inget som jag kommer sakna. [...] .
Tycker också nya UI är skitdålig: Alla de viktiga snabbvalen är borta, och går inte att lägga dit som eget val heller.
Stolsvärme är två klick bort som man måste släppa blicken från vägen, och beroende var man trycker på temperaturen är det olika steg två - antingen den lilla eller stora menyn - vilket innebär ännu mer ouppmärksamhet på trafiken.
Samma sak med defrostern som är en mycket viktig funktion. I den gamla layouten lade man bara fingret på skärmkanten - en snabb blick i ögonvrån att man var på rätt ställe - så var den påslagen. Nu ska man in och rota i undermenyer och mög. Att den finns i mobilappen är meningslöst när man väl sitter i bilen och behöver ha den påslagen, man ska ju inte behöva förbereda sin körning med en massa app-arbete. Dessutom kan den behövas mitt i resan, om det börjar regna kraftigt och allt immar igen: Vänta, jag ska bara ta fram mobilen...
Nej, jag hoppas att stolsvärme, rattvärme, och defroster, och bakrutevärmare kommer som valbara snabbval, eller att det kommer ett 'classic mode' -alternativ där man får tillbaka listen i nederkanten.
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.4

Inlägg av Tellus »

Håller med. Teslas UI på model 3 har varit överlägset alla andra bilars UI. Nu är minst hälften av överlägsenheten borta.
Jag klickar på skärmen minst 3 gånger mer nu pga all försämring, det tror jag inte höjer trafiksäkerheten. Det är dessutom jobbigt.

Går enkelt att göra en lista på 20 försämringar
Hoppas verkligen det gamla lättanvända funktionella UIt kommer tillbaka.

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av lawgiver »

Anders1 skrev:
Stolsvärme är två klick bort som man måste släppa blicken från vägen, och beroende var man trycker på temperaturen är det olika steg två - antingen den lilla eller stora menyn - vilket innebär ännu mer ouppmärksamhet på trafiken.
Samma sak med defrostern som är en mycket viktig funktion. I den gamla layouten lade man bara fingret på skärmkanten - en snabb blick i ögonvrån att man var på rätt ställe - så var den påslagen. Nu ska man in och rota i undermenyer och mög. Att den finns i mobilappen är meningslöst när man väl sitter i bilen och behöver ha den påslagen, man ska ju inte behöva förbereda sin körning med en massa app-arbete. Dessutom kan den behövas mitt i resan, om det börjar regna kraftigt och allt immar igen: Vänta, jag ska bara ta fram mobilen...
Nej, jag hoppas att stolsvärme, rattvärme, och defroster, och bakrutevärmare kommer som valbara snabbval, eller att det kommer ett 'classic mode' -alternativ där man får tillbaka listen i nederkanten.
Det är faktiskt bara ett klick/pet....för sveper du uppåt från nedre skärmkanten så får du fram stora menyn för klimatet....det gör det hela lite bättre, swipe kan göras utan att släppa blicken. (eller är det bara vi med stående skärm som har den funktionen?)
Men lilla menyn blir bara fånig att försöka få fram eller använda under färd, rent av farligt....och Split finns bara på lilla klimatmenyn.

Varför kan man inte få upp Browser eller övriga appar i helskärm längre? .....v11 visar ju upp programvaruändringarna efter uppgradering i helskärm så det funkar uppenbarligen. Hmmm.....
Senast redigerad av lawgiver, redigerad totalt 1 gånger.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Senaste version 2022.4

Inlägg av SALVETA »

Hade bara röststyrning funkat lite bättre så hade man ju kunnat använda det. Fattar inte varför man inte kan starta defrost med röst, speciellt när man ofta har handskar på sig när den behövs.
Ändra fläkt och stolsvärme brukar ofta bli fel även om den hör rätt vad man säger.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.4

Inlägg av BrooklynS »

Har idag kört Luleå-Uppsala med senaste versionen.

AP funkar jättebra, nästan klockrent trots snösträng på vägen. 1-2 och 2-1 nästan helt perfekt.

Helljus riktigt bra. Två missar mellan Hudik och Uppsala.

Har inte rört klimatanläggningen. Allt på Auto inkl stolsvärmen. Skönt från start till mål. Fick till och med några kilometers extra räckvidd i BMS-kalkylen… ;)
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2022.4

Inlägg av frippan »

BrooklynS skrev:
Har idag kört Luleå-Uppsala med senaste versionen.

AP funkar jättebra, nästan klockrent trots snösträng på vägen. 1-2 och 2-1 nästan helt perfekt.

Helljus riktigt bra. Två missar mellan Hudik och Uppsala.

Har inte rört klimatanläggningen. Allt på Auto inkl stolsvärmen. Skönt från start till mål. Fick till och med några kilometers extra räckvidd i BMS-kalkylen… ;)
Med senaste menar du 2022.4?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.4

Inlägg av BrooklynS »

Nej tyvärr. 44.30.11
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Senaste version 2022.4

Inlägg av Frisk »

Vad är nytt i 2022.4? La in den för ett tag sen men fanns ingen direkt ändringslogg. Bara småfix igen, på helt ny revision?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Jerker »

Anders1 skrev:
Tycker också nya UI är skitdålig: Alla de viktiga snabbvalen är borta, och går inte att lägga dit som eget val heller.
Stolsvärme är två klick bort som man måste släppa blicken från vägen, och beroende var man trycker på temperaturen är det olika steg två - antingen den lilla eller stora menyn - vilket innebär ännu mer ouppmärksamhet på trafiken.
Samma sak med defrostern som är en mycket viktig funktion. I den gamla layouten lade man bara fingret på skärmkanten - en snabb blick i ögonvrån att man var på rätt ställe - så var den påslagen. Nu ska man in och rota i undermenyer och mög. Att den finns i mobilappen är meningslöst när man väl sitter i bilen och behöver ha den påslagen, man ska ju inte behöva förbereda sin körning med en massa app-arbete. Dessutom kan den behövas mitt i resan, om det börjar regna kraftigt och allt immar igen: Vänta, jag ska bara ta fram mobilen...
Nej, jag hoppas att stolsvärme, rattvärme, och defroster, och bakrutevärmare kommer som valbara snabbval, eller att det kommer ett 'classic mode' -alternativ där man får tillbaka listen i nederkanten.
Kan bara hålla med. Jag är iofs en gammal surgubbe, men jag anser att om man ändrar ett vinnande lag så är det för att det ska bli bättre, inte sämre. tyvärr var den här ändringen i stora delar till det sämre. Och jag väntar fortfarande på att vi ska få möjlighet att minska vänstra delen med bilen så att kartan blir större. Jag har inte FSD och kommer inte att få FSD. Vad jag förstår så var det just för att den där betan som de har i USA ska kunna få plats att visa alla filer, bilar och fotgängare runt bilen som man ändrade på fördelningen på skärmen, men vi som inte har den behöver inte så stor utrymme där.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2022.4

Inlägg av Bjelke »

Frisk skrev:
Vad är nytt i 2022.4? La in den för ett tag sen men fanns ingen direkt ändringslogg. Bara småfix igen, på helt ny revision?
Håller på att installera den nu men inga nyheter att vänta då alltså?… hade iaf hoppats på att få
några av dom viktigaste knapparna längst ner som tillval åtminstone snart (defroster, stolsvärme)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 aug 2021 22:17
Ort: Åkersberga

Re: Senaste version 2022.4

Inlägg av zimpan »

Sitt lugnt i båten.

Tesla V11 Changes Coming: May lead to best UI yet

https://www.notateslaapp.com/software-u ... est-ui-yet
TM3 LR -21 MIC
Skriv svar