Fattar ändå inte varför en radar inte skulle klara stillastående objekt, handlar det inte om vinkeln radarsignalen träffar objektet med? Farthållarens radar klarar ju bilköer.Svenssons skrev:Antagligen för att den ska detektera ca 2 kvadratmeter och inte en volym på några tusen kubikmeter.holden skrev:Nu kan jag inget om radar men varför funkar parkeringsradarn då?
Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2020.48
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Senaste version 2020.48
Radar används inte vid parkering, det är de runda knapparna med sina ultraljudsgivare som används då. Även i sidled används ultraljud t.ex. för räcken, bilar bredvid etc. Räckvidden är några meter.holden skrev:Nu kan jag inget om radar men varför funkar parkeringsradarn då?
Radar har haft väldigt dålig spatial upplösning, man har i princip bara en dopplersignal för hastighet och kanske tid för avstånd.
Problemet tänker jag är att ”allt” står still, dvs objekt i radarns riktning, stolpar, stenar från vägkanten, träd mm mm. Även bropelare å annat stort står ju stilla och ger med enbart radar liknande signal som en stillastående bil/ släp på vägbanan.
I teorin kan Teslas system säkert kombinera data från kamera och radar för att få bättre förmåga att upptäcka fler hot på vägen och samtidigt låta bli att varna för triviala ting.
Detta håller nog på att ändras med ny radarteknik som mer kan få en ”bild” av omgivningen. Även Lidar kan ju bättre avgöra avstånd än en vanlig kamera och de är numera billiga. Kommer säkert i många bilar framöver.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Senaste version 2020.48
Absolut, men oavsett var det är som blockerar rakt framför bilen måste radarn klara av att ”se” det så länge signalen reflekteras tillbaka, vinklade objekt kan reflektera bort signalen och därmed inte ”synas” - därav design med sådana vinklar på stealth-stridsflygplan etc. Att objekt som står still alltid skulle vara osynliga för radar verkar strida mot fysikens lagar.Gustafsson skrev:Radar används inte vid parkering, det är de runda knapparna med sina ultraljudsgivare som används då. Även i sidled används ultraljud t.ex. för räcken, bilar bredvid etc. Räckvidden är några meter.holden skrev:Nu kan jag inget om radar men varför funkar parkeringsradarn då?
Radar har haft väldigt dålig spatial upplösning, man har i princip bara en dopplersignal för hastighet och kanske tid för avstånd.
Problemet tänker jag är att ”allt” står still, dvs objekt i radarns riktning, stolpar, stenar från vägkanten, träd mm mm. Även bropelare å annat stort står ju stilla och ger med enbart radar liknande signal som en stillastående bil/ släp på vägbanan.
I teorin kan Teslas system säkert kombinera data från kamera och radar för att få bättre förmåga att upptäcka fler hot på vägen och samtidigt låta bli att varna för triviala ting.
Detta håller nog på att ändras med ny radarteknik som mer kan få en ”bild” av omgivningen. Även Lidar kan ju bättre avgöra avstånd än en vanlig kamera och de är numera billiga. Kommer säkert i många bilar framöver.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Senaste version 2020.48
Installerar 2020.48.35.5 nu
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Re: Senaste version 2020.48
Jag medwilfried skrev:Installerar 2020.48.35.5 nu
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Senaste version 2020.48
Det handlar inte om vad ’radarn’ ser utan om signalbehandling. Radarn ”ser” allt, rent principiellt. Men för att göra skillnad på det som står still och det som rör sig använder man säkerligen dopplereffekten. Om man inte använde sig av dopplereffekten skulle radarn även ta en massa fasta föremål för fordon. Dopplereffekten innebär att frekvensen på den reflekterade radarvågen får olika ändring i frekvens beroende på hur föremålets föresle relativt min egen bil. Jämför med när du hör en racerbil komma emot dig och sedan passera. När den kör mot dig låter det ”iiiiiiiiiiiiii” och när den passerrat låter det ”oooooooo”. Eftersom bilen vet hur fort den rör sig kan den räkna ut vilken frekvensförändring som stillastående föremål ger och utesluta dessa. Den räknar även ut hastigheten på detekterade föremål genom att använda dopplereffekten.holden skrev:Svenssons skrev:Fattar ändå inte varför en radar inte skulle klara stillastående objekt, handlar det inte om vinkeln radarsignalen träffar objektet med? Farthållarens radar klarar ju bilköer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Senaste version 2020.48
Väldigt många radaranläggningar, även militära high tech använder dopplereffekten för att slippa se allt som inte rör sig.holden skrev:Absolut, men oavsett var det är som blockerar rakt framför bilen måste radarn klara av att ”se” det så länge signalen reflekteras tillbaka, vinklade objekt kan reflektera bort signalen och därmed inte ”synas” - därav design med sådana vinklar på stealth-stridsflygplan etc. Att objekt som står still alltid skulle vara osynliga för radar verkar strida mot fysikens lagar.
I det här fallet handlar det inte om en vinklad yta(det är rätt avancerat att skapa stealth-maskiner), utan att man rent signalbehandlingsmässigt låter datorn som behandlar den reflekterade radarenergin titta på vilka flrekvenser som kommer tillbaka.
Det finns radaranläggningar som ser stillastående grejer också, dvs inte använder dopplereffekten. Nackdelen är att de då ser ”allt” vilket man i vissa fall inte vill. En radaranläggning som försöker se flygmaskiner vill oftast inte se ”allt” och defenitivt inte marken. Ser man alla detaljer utan att behandlöa signalen så man kan skilja ut vad som är vad kommer man inte se det man vill. Genom att exkludera dopplersvar för saker som inte ger någon frekvensförändring slipper man se en massa gröt på radarskärmen och ser bara det som rör sig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Senaste version 2020.48
Det låter helt rimligt, men borde inte en radar i en bil avsedd att göra bilen säkrare detektera alla föremål rakt framför bilen - som den ju bevisligen gör på kortare avstånd när den spökbromsar. Ett stillastående föremål rakt över filerna på en motorväg är ju precis det man vill bli uppmärksammad på, och radarn ska ha 160 meters räckvidd enligt Teslas hemsida.AAKEE skrev:Väldigt många radaranläggningar, även militära high tech använder dopplereffekten för att slippa se allt som inte rör sig.holden skrev:Absolut, men oavsett var det är som blockerar rakt framför bilen måste radarn klara av att ”se” det så länge signalen reflekteras tillbaka, vinklade objekt kan reflektera bort signalen och därmed inte ”synas” - därav design med sådana vinklar på stealth-stridsflygplan etc. Att objekt som står still alltid skulle vara osynliga för radar verkar strida mot fysikens lagar.
I det här fallet handlar det inte om en vinklad yta(det är rätt avancerat att skapa stealth-maskiner), utan att man rent signalbehandlingsmässigt låter datorn som behandlar den reflekterade radarenergin titta på vilka flrekvenser som kommer tillbaka.
Det finns radaranläggningar som ser stillastående grejer också, dvs inte använder dopplereffekten. Nackdelen är att de då ser ”allt” vilket man i vissa fall inte vill. En radaranläggning som försöker se flygmaskiner vill oftast inte se ”allt” och defenitivt inte marken. Ser man alla detaljer utan att behandlöa signalen så man kan skilja ut vad som är vad kommer man inte se det man vill. Genom att exkludera dopplersvar för saker som inte ger någon frekvensförändring slipper man se en massa gröt på radarskärmen och ser bara det som rör sig.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Senaste version 2020.48
#metoo (fast igår kväll)Bruno skrev:Jag medwilfried skrev:Installerar 2020.48.35.5 nu
Såld M3P -20
MYP -23
ID3 -21
MYP -23
ID3 -21
Re: Senaste version 2020.48
Fick den också igår.zata skrev:#metoo (fast igår kväll)Bruno skrev:Jag medwilfried skrev:Installerar 2020.48.35.5 nu
Körde 5 mil efteråt. Hade en spökinbromsning + att ventilationstyrning strulade. Kunde inte styra flödet ibland.
Blir till o ta en längre tur idag för o testa mer.
Tesla Model 3 LR, AWD, HW3.0, EAP (FSD) sedan 4 Mars 2019.
Re: Senaste version 2020.48
Någon skillnad i sista uppgraderingen eller är det bara buggfix?
EDIT: Hittade. https://electrek.co/2021/01/19/2020-48- ... ase-notes/
EDIT: Hittade. https://electrek.co/2021/01/19/2020-48- ... ase-notes/
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Senaste version 2020.48
Större font på hastighet nu. Vansinnigt stort och passar inte in i utseendet i övrigt (S&X). Som om någon utvecklare bara "You want BIG?? Here you go and shut up!!"
MX LR (Raven) 2019
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Senaste version 2020.48
Och varje gång ska man slå av Sentry mode, och efteråt på igen. Varför inte en fråga "Vill du slå av Sentry mode?" så man slipper hoppa fram och tillbaka i menyerna.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Senaste version 2020.48
Tvärniten vid 10klistermärket fick iaf mig att inse hur långt bort FSD är. Jag trodde det var nära när jag köpte min X med FSD för typ 3.5år sedan
P85D svart/svart med gratis SuC
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Senaste version 2020.48
Jag kör väldigt mycket på 80-väg och väldigt ofta får bilen för sej att det står 30 på skyltarna....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Senaste version 2020.48
Men du är väl inte en av beta-förarna av FSD-mjukvaran? Du kör på kod som nu antagligen endast i princip får säkerhetsuppdateringar och väldigt få nya funktioner även ifall du har hårdvaran för FSD som testas med ny mjukvara i USA och snart även Kanada och Norge.Remuz skrev:Tvärniten vid 10klistermärket fick iaf mig att inse hur långt bort FSD är. Jag trodde det var nära när jag köpte min X med FSD för typ 3.5år sedan
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste version 2020.48
Nope jag är inte betatestare (mer än man alltid är med en tesla)
P85D svart/svart med gratis SuC
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2020.48
Typ...Hertsh skrev:Större font på hastighet nu. Vansinnigt stort och passar inte in i utseendet i övrigt (S&X). Som om någon utvecklare bara "You want BIG?? Here you go and shut up!!"
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2020.48
Jag märkte att det blev ovanligt kallt runt fötterna efter update till 2020.48.35.5. Klimatet stod på "auto". Efter en stunds körning lite bättre.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Senaste version 2020.48
Ja, som progressen är på FSD beta så tror jag inte Tesla kommer att nå Level 3 i år tyvärr.Remuz skrev:Tvärniten vid 10klistermärket fick iaf mig att inse hur långt bort FSD är. Jag trodde det var nära när jag köpte min X med FSD för typ 3.5år sedan
Re: Senaste version 2020.48
Precis startat installation.wilfried skrev:Installerar 2020.48.35.5 nu
Är det mest buggfixar, eller har ni noterat någon förändring?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Senaste version 2020.48
Eller ännu hellre; slå av automatiskt innan installation, och slå på automatiskt igen när den är klar. Done.kenjon skrev:Och varje gång ska man slå av Sentry mode, och efteråt på igen. Varför inte en fråga "Vill du slå av Sentry mode?" så man slipper hoppa fram och tillbaka i menyerna.
Blir också alltid så dja-vla trött på tjatet om det...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Senaste version 2020.48
Bra! Har alltid haft en grym fotbastu innan, och nästan fått fötterna grillade på M3...renes skrev:Jag märkte att det blev ovanligt kallt runt fötterna efter update till 2020.48.35.5. Klimatet stod på "auto". Efter en stunds körning lite bättre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Senaste version 2020.48
Körde en sväng med AP idag, är nog en av de bästa versionerna hittills. Klarade sig riktigt bra på alla mina testplatser. Refuger som den alltid vill köra på låg den nu i mitten och följde svängarna bra.martinot skrev:Precis startat installation.wilfried skrev:Installerar 2020.48.35.5 nu
Är det mest buggfixar, eller har ni noterat någon förändring?
Körde inte så mycket motorväg men den gick bra på den milen jag åkte. Glömde åka och testa på ett ställe där den alltid får för sig att blinka vänster på en raksträcka.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Senaste version 2020.48
Tack för uppdatering. Låter lovande!frippan skrev:Körde en sväng med AP idag, är nog en av de bästa versionerna hittills. Klarade sig riktigt bra på alla mina testplatser. Refuger som den alltid vill köra på låg den nu i mitten och följde svängarna bra.martinot skrev:Precis startat installation.wilfried skrev:Installerar 2020.48.35.5 nu
Är det mest buggfixar, eller har ni noterat någon förändring?
Körde inte så mycket motorväg men den gick bra på den milen jag åkte. Glömde åka och testa på ett ställe där den alltid får för sig att blinka vänster på en raksträcka.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik