Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av Xeik »

Zalman3 skrev:
Dream99 skrev:
Elon skriver på twitter att FSD Beta rullas ut nu...


Och FSD imponerar!



Tesla’s Full Self-Driving suite is poised for a wide-release by the end of 2020 to all drivers who purchased the capability, Elon Musk said, during its Q3 Earnings Call.
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-sui ... ssion=true
För oss som inte har ansiktsboken, vad står det där då?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av jpetters »

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av Zalman3 »

20201022_073816.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av jpetters »

En video till
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av Zalman3 »

20201022_084941.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av frippan »

Zalman3 skrev:
20201022_084941.jpg
Verkar dock inte ökas i Europa först de släpper fsd här.

Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av Pontus »

Synd bara att regelverket ligger efter så här i Europa. Av de videos som finns börjar det ju kännas som en funktion som snart kan vara värd typ 50.000 kr för mig. Man får hoppas på något erbjudande snart i stället för bara prishöjningar, kanske kommer det något i slutet av december :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av Gustafsson »

Elon skulle ju fundera på frågan huruvida man skulle kunna överföra FSD till nästa bil man köper. Alternativt en duktig rabatt om man haft det tidigare skulle kunna funka för mig. Som det är nu går jag inte på den gubben en gång till...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av Jerker »

Det finns ju öht ingen anledning att betala för FSD här i EU innan det ens är tillåtet att använda.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
Det finns ju öht ingen anledning att betala för FSD här i EU innan det ens är tillåtet att använda.
Fast det är ju lika tillåtet här som i USA, funktionen är ju inte olaglig men du som förare måste ju fortfarande köra bilen. Så jag skulle säga att det är onödigt att betala för oavsett var man är :lol: .
Användarvisningsbild
Coolio
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 22 jul 2019 23:19
Ort: Nyköping
Referralkod: ts.la//tomas68743

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av Coolio »

Ny version nedladdade, 2020.40.8.
M3 LR FSD.
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av Alfred »

Jerker skrev:
Det finns ju öht ingen anledning att betala för FSD här i EU innan det ens är tillåtet att använda.
Utom att priset är lägre innan funktionen blir ordentligt användbar. Just nu råder en early bird-rabatt. Huruvida det är värt det eller inte beror på vad ens kapitalkostnad är och vad den slutgiltiga prislappen blir. Så tänkte jag när jag köpte FSD 2016. Jag fick rätt i att priset kommit upp, men med tanke på alla förvarningar om prishöjningar och kampanjer till befintliga ägare, gjorde jag helt klart fel som slog till vid beställning då.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av Jerker »

Alfred skrev:
Jerker skrev:
Det finns ju öht ingen anledning att betala för FSD här i EU innan det ens är tillåtet att använda.
Utom att priset är lägre innan funktionen blir ordentligt användbar. Just nu råder en early bird-rabatt. Huruvida det är värt det eller inte beror på vad ens kapitalkostnad är och vad den slutgiltiga prislappen blir. Så tänkte jag när jag köpte FSD 2016. Jag fick rätt i att priset kommit upp, men med tanke på alla förvarningar om prishöjningar och kampanjer till befintliga ägare, gjorde jag helt klart fel som slog till vid beställning då.
Ja, såvida man inte har tänkt att äga bilen väldigt länge så är det ju en väldigt osäker investering. Men så kan ju stora förändringar i hårdvaran komma också, som andra sensorer som inte går att eftermontera.

Nej, även om jag kanske skulle vara intresserad av FSD i en avlägsen framtid så är det nåt jag väntar med att köpa och ser vad marknaden har att erbjuda just då.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av Alfred »

Jerker skrev:
Ja, såvida man inte har tänkt att äga bilen väldigt länge så är det ju en väldigt osäker investering. Men så kan ju stora förändringar i hårdvaran komma också, som andra sensorer som inte går att eftermontera.

Nej, även om jag kanske skulle vara intresserad av FSD i en avlägsen framtid så är det nåt jag väntar med att köpa och ser vad marknaden har att erbjuda just då.
Ett rationellt beslut utifrån dina utgångspunkter.

För min egen del värderar jag funktionen till ungefär 100K SEK när det funkar okej överallt under övervakning och med mig som förare beredd att ingripa när den gör fel. Känner mig också övertygad om att Tesla når hit inom livstid för nya bilen som jag precis beställt, så därför klickade jag i FSD även denna gång trots att jag alltså med facit i hand inte tycker att jag fick valuta för pengarna förra gången (2016).

Värdet när FSD (och lagstiftning) är redo för körning utan förare är en helt annan femma. Då tror jag faktiskt att funktionen är värd mer än resten av bilen eftersom den möjliggör att fler i familjen kan dela på bilen och till och med att man som ägare kan få en inkomst om man låter utomstående nyttja den. Med andra ord ersätter FSD då behovet av flera andra bilar.

Jag håller det för osannolikt (men inte uteslutet) att det senare inträffar inom de sex år som jag planerar att behålla bilen och därför bidrar även det en smula till min aptit nu.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av TeslaM3 »

Alfred skrev:
Jerker skrev:
Det finns ju öht ingen anledning att betala för FSD här i EU innan det ens är tillåtet att använda.
Utom att priset är lägre innan funktionen blir ordentligt användbar. Just nu råder en early bird-rabatt. Huruvida det är värt det eller inte beror på vad ens kapitalkostnad är och vad den slutgiltiga prislappen blir. Så tänkte jag när jag köpte FSD 2016. Jag fick rätt i att priset kommit upp, men med tanke på alla förvarningar om prishöjningar och kampanjer till befintliga ägare, gjorde jag helt klart fel som slog till vid beställning då.
Hade också köpt FSD som en investering om den hade varit personlig.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av OfarligTesla »

Alfred skrev:

Ett rationellt beslut utifrån dina utgångspunkter.

För min egen del värderar jag funktionen till ungefär 100K SEK när det funkar okej överallt under övervakning och med mig som förare beredd att ingripa när den gör fel. Känner mig också övertygad om att Tesla når hit inom livstid för nya bilen som jag precis beställt, så därför klickade jag i FSD även denna gång trots att jag alltså med facit i hand inte tycker att jag fick valuta för pengarna förra gången (2016).

Värdet när FSD (och lagstiftning) är redo för körning utan förare är en helt annan femma. Då tror jag faktiskt att funktionen är värd mer än resten av bilen eftersom den möjliggör att fler i familjen kan dela på bilen och till och med att man som ägare kan få en inkomst om man låter utomstående nyttja den. Med andra ord ersätter FSD då behovet av flera andra bilar.

Jag håller det för osannolikt (men inte uteslutet) att det senare inträffar inom de sex år som jag planerar att behålla bilen och därför bidrar även det en smula till min aptit nu.
Även om jag inte delar din värdering av FSD när det gäller under övervakning så håller jag helt med när det gäller en laglig sådan variant. Brukar ju säga att redan vid nivå 3 motorvägskörning betalar jag lätt 200k direkt för att kunna kika på Netflix medan den kör. Pratar vi att bilen kan åka runt själv är det ju bra mycket mer än så.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av Jerker »

FSD kan ju inte bli värd flera hundra tusen; då kan man ju lika gärna åka taxi de gånger man verkligen inte kan eller vill köra själv.

Nej, jag tror att marknaden kommer att sätta värdet på funktionen betydligt lägre, i synnerhet eftersom Tesla ju inte är ensamma om att utveckla FSD. Jag tror ju inte att Tesla är de enda som kommer att lyckas med att få fram en väl fungerande FSD. Det kan bara skilja lite i tid.

Jag vet att Elon har en vision om att FSD ska göra det privata bilägandet överflödigt, men jag är väldigt tveksam till den utvecklingen. Kanske om om 50-100 år, men inte under min livstid. Det kommer under överskådlig framtid att finnas tillräckligt många som vill fortsätta att äga sin bil och dessutom kommer sådana lösningar bara att vara något för innerstaden, inte landsbygden.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
FSD kan ju inte bli värd flera hundra tusen; då kan man ju lika gärna åka taxi de gånger man verkligen inte kan eller vill köra själv.

Nej, jag tror att marknaden kommer att sätta värdet på funktionen betydligt lägre, i synnerhet eftersom Tesla ju inte är ensamma om att utveckla FSD. Jag tror ju inte att Tesla är de enda som kommer att lyckas med att få fram en väl fungerande FSD. Det kan bara skilja lite i tid.

Jag vet att Elon har en vision om att FSD ska göra det privata bilägandet överflödigt, men jag är väldigt tveksam till den utvecklingen. Kanske om om 50-100 år, men inte under min livstid. Det kommer under överskådlig framtid att finnas tillräckligt många som vill fortsätta att äga sin bil och dessutom kommer sådana lösningar bara att vara något för innerstaden, inte landsbygden.
Det är redan billigare för mig att åka taxi överallt än att ha bil. Däremot skulle nivå 3 göra att jag kan åka till vännerna ute i europa ensam på en dag utan problem vilket ju ger mycket frihet och det är ju värt massvis. Skulle bilen dessutom köra helt själv överallt öppnar det ju upp för att bo på ställen jag idag inte kan tänka mig bo på pga arbetet och då behöver man lägga många miljoner mindre på bostaden. Detta är ju också värt en hel del vilket gör att jag kan tänka mig spendera mer på FSD.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av Alfred »

Jerker skrev:
FSD kan ju inte bli värd flera hundra tusen; då kan man ju lika gärna åka taxi de gånger man verkligen inte kan eller vill köra själv.

Nej, jag tror att marknaden kommer att sätta värdet på funktionen betydligt lägre, i synnerhet eftersom Tesla ju inte är ensamma om att utveckla FSD. Jag tror ju inte att Tesla är de enda som kommer att lyckas med att få fram en väl fungerande FSD. Det kan bara skilja lite i tid.

Jag vet att Elon har en vision om att FSD ska göra det privata bilägandet överflödigt, men jag är väldigt tveksam till den utvecklingen. Kanske om om 50-100 år, men inte under min livstid. Det kommer under överskådlig framtid att finnas tillräckligt många som vill fortsätta att äga sin bil och dessutom kommer sådana lösningar bara att vara något för innerstaden, inte landsbygden.
Här tror vi helt olika du och jag, vilket naturligtvis är okej och omöjligt att veta vem som har rätt. I min värld är det mycket mer värt att äga en egen bil, som jag får lasta och använda för eget bruk utan att någon annan ägare får lägga sig i. Men som dessutom kan hämta ungar och andra familjemedlemmar när det behövs, eller köra främmande mot betalning när jag inte använder den själv. Det är ett use case som skiljer sig mot taxiresande och idag motiverar köp av en andra bil för just flera hundra tusen kronor.

Och jag tror inte att någon annan tillverkare är ens nära. Övriga biltillverkare har satsat på Mobileye och har därför alla i stort sett samma funktionalitet som Tesla AP1. Den lösningen har ingen trovärdig roadmap till FSD och alla tillverkare sitter fast i ett lokalt optimum utan den strategiska integriteten som Tesla visade när de stod emot utpressningen från Mobileye som vägrade fortsätta tillhandahålla sin teknik samtidigt som Tesla började utveckla sin egen. Därav den smärtsamma övergången till AP2 – ingen annan tillverkare hade vågat ta det steget.

Andra alternativet är Waymo och GM Cruise som bygger egen teknik som i Waymos fall kanske kan licensieras till andra biltillverkare. Men båda dessa har valt att satsa på lidar. Det ger snabba resultat under optimala förutsättningar, men finns ännu inte deployat i stor volym i några bilar, fungerar dåligt i dimma/dåligt väder och kräver speciella högupplösta kartor eftersom man ändå måste lösa vision för att förstå skyltning med mera. Även de saknar med andra ord trovärdig roadmap till FSD.

Jag har bettat hårt på denna spaning vad gäller aktieinnehav. Jag tror helt enkelt att Tesla har flera års försprång med FSD och att de, eftersom de äger tekniken genom alla led, kommer vara ensamma på marknaden med självkörande bilar under flera år. Samtliga oberoende bedömare som gör anspråk på att kunna mäta progress säger ju tvärtom att Tesla ligger efter de andra, så här finns i min värld uppsida i aktien. Jag tror helt enkelt att de flesta är fel ute eftersom sagda bedömare mäter progress på fel sätt.

Rätt sätt att mäta progress är inte miles/intervention. Det som spelar roll är volym och variation på träningsdata samt kostnad per minut av korrekt körning. Tesla får detta gratis av alla befintliga kunder som de dessutom tjänar pengar på. Mobileye kan inte samla in datat eftersom deras kunder äger det. Waymo och GM Cruise måste betala lön till testförare.

Ergo: Tesla är de enda som har en trovärdig och finansierad roadmap till FSD och verkar nu nära förestående att visa sina framsteg.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av wcarlsson »

Alfred skrev:
Mobileye kan inte samla in datat eftersom deras kunder äger det.
Gäller det verkligen senaste generationen EyeQ? Fick intrycket att MobileEye äger och processar allt data. Hur det sen funkar i praktiken med uppkoppling från olika bilmodeller har jag inte förstått.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av Jerker »

Alfred skrev:
I min värld är det mycket mer värt att äga en egen bil, som jag får lasta och använda för eget bruk utan att någon annan ägare får lägga sig i
Här är vi helt ense. Jag är nog en hyfsat individualistisk människa och vill ha saker för mig själv och den närmaste familjen. Men jag ser inga som helst fördelar med FSD just nu och tänker inte betala för något som jag kanske inte alls får utdelning för, speciellt som den Tesla jag har idag är leasad.

Det som jag önskar är att FSD finns fullt fungerande den dagen jag själv skulle behöva anlita färdtjänst. Då vill jag hellre - helt i individualistisk anda - ha min egen självkörande bil som kan ta mig dit jag vill. I den bästa av världar är jag kanske där tidigast om 30-35 år och då finns det säkert sådana system, Tesla eller någon annans, men inte är det nåt jag varken har behov av eller vill betala för just nu.

Jag tycker ju faktiskt att det är roligt att köra bil; att sitta som passagerare är tråkigt, så att vara passagerare även om man sitter på förarplats är ju inte så mycket roligare det heller. Jag dricker inte heller alkohol, så jag har ju inte ens det behovet. Dessutom är jag ingen fan av långa semesterresor, så jag kommer nog att klara av att köra bilen själv dit jag vill komma.

Sen kommer alla bilar som får FSD inom överskådlig framtid att vara i en prisklass som jag helst inte vill betala för. Min målsättning är att så snart det är möjligt att köpa en billigare bil med bra dragkrok så gör jag det, och det är sannolikt då inte längre en Tesla. Helst vill jag senare komma över en bättre begagnad och hyfsat billig elbil med krok.

Så nej - jag kommer inte att vara en som betalar för att driva på FSD-utvecklingen. Återigen känner jag mig som en katt bland hermelinerna på det här forumet! Tekniken i sig är både intressant och rolig, men jag tillhör inte målgruppen.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av Alfred »

wcarlsson skrev:
Alfred skrev:
Mobileye kan inte samla in datat eftersom deras kunder äger det.
Gäller det verkligen senaste generationen EyeQ? Fick intrycket att MobileEye äger och processar allt data. Hur det sen funkar i praktiken med uppkoppling från olika bilmodeller har jag inte förstått.
Inser att jag faktiskt är ute på väldigt tunn is där. Har ingen källa på det och kan verkligen ha missuppfattat det. I så fall är ju Mobileye (som numera ägs av Intel) betydligt bättre positionerade. Men oavsett det är deras progress senaste åren väldigt skral, och de saknar ännu insamling från fler sensorer än kamera framåt. Även oklart om de får/kan samla data om hur föraren griper in bortom att någon form av intervention sker. Sammantaget ser jag dem inte som trovärdig framkomlig väg för hur andra tillverkare ska komma ikapp Tesla.
Jerker skrev:
Återigen känner jag mig som en katt bland hermelinerna på det här forumet! Tekniken i sig är både intressant och rolig, men jag tillhör inte målgruppen.
Tur att vi är olika. Annars blir det ju ingen bra diskussion! Tycker alltid att du skriver sakligt och relevant och därmed intressant.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av Hertsh »

Bild
Tråden gick från senaste version till låååånga inlägg om personliga intressen o värdering av FSD. Något som redan debatterats 1000 ggr i andra trådar.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av Hertsh »

FSD BETA heter 2020.40.8.10

Inte alltid bara bugfix när sista decimalen ändras.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.40

Inlägg av LarsL »

2020.40.8 på väg in till Model 3 SR+ utan FSD, undrar om den innehåller något nytt alls.
Skriv svar