Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av bjornnilsson »

Har 2021.36.5 på min MS Performance med FSD och upplever att den ger betydligt mindre regen. Enbart testat på korta sträckor än så länge. Har varit kallt med minusgrader här och rätt hala vägar.

Jag kör alltid med största möjliga regen, även när det är som halast. Har testat med olika nivåer men enbart den högsta regen ger den range jag vill ha, mindre regen gör att jag helt enkelt inte når mina mål utan "onödiga" besök hos SuC. Därav har jag lärt mig köra med största regen även på vintern. Men nu känns det som att bilen börjat frirulla mycket längre än vad den gjort tidigare.

Är det vinterförbättringarna som det annonserats om som kommer in i bilden nu? Det är ju bra för körningen blir mjukare men jag hoppas att detta inte gör att range minskar..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av bolleboll »

bjornnilsson skrev:
Har 2021.36.5 på min MS Performance med FSD och upplever att den ger betydligt mindre regen. Enbart testat på korta sträckor än så länge. Har varit kallt med minusgrader här och rätt hala vägar.

Jag kör alltid med största möjliga regen, även när det är som halast. Har testat med olika nivåer men enbart den högsta regen ger den range jag vill ha, mindre regen gör att jag helt enkelt inte når mina mål utan "onödiga" besök hos SuC. Därav har jag lärt mig köra med största regen även på vintern. Men nu känns det som att bilen börjat frirulla mycket längre än vad den gjort tidigare.

Är det vinterförbättringarna som det annonserats om som kommer in i bilden nu? Det är ju bra för körningen blir mjukare men jag hoppas att detta inte gör att range minskar..
Intressant att max regen behövs för att nå ditt mål. Hur mycket skillnad är det i din resa med max eller liten regen? Jag trodde inte man fick många extra kilometer, speciellt inte på motorväg. Är det mycket kuperat?

Som svar tror jag att det är uppdateringen för Winter Cold weather improvements. Jag har själv haft en tråkig incident i en nerförsbacke som låg i skuggsida med frost, och med farthållaren på så motorbromsade bilen så mycket med regen att alla fyra hjulen släppte från väglaget.
Men det var så klart många delar i detta.
Sommardäck, frost på natten men sol på dagen som tinade upp vägen. kraftigt kuperat med skog som gjorde att solen inte kom åt i nerförsbacken samt max regen.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av bjornnilsson »

Ja, man kan (kunde?) råka ut för en hel del med max regen när temperaturen faller. Har också varit med om svettiga sekundrar då bilen glider iväg som en hockeypuck utan kontakt med vägen. Denna vinter blir det dubbfritt fram till ca nyår och därefter dubb när den mest ihållande ishalkan kommer här i norr. Tre uppsättningar däck är vad jag tror att jag behöver..

Men till saken:

Sträckan jag pendlat (+5000 mil under ett års tid) är Stockholm (norra delen) till Örnsköldsvik vilket blir strax under 50 mil enkel resa. Numera är jag mer bofast häruppe men jag kör fortfarande sträckan någon gång i månaden och det funkar med enbart ett laddstopp i Hudiksvall vintertid med max regen. Ställer jag om till mindre regen så behöver jag stanna minst ett laddstopp till, i alla fall när det börjar dra sig mot vinter. Nu har jag en ny Model S årsmodell -21 men när jag testade ställa ner regen på gammelteslan (MS90D) vid extra halt väglag så drog kartan i bilen slutsatsen att jag inte skulle komma fram alls vid ett av de stopp som då krävdes (körde några mil och uträkningen sjönk som en sten med varje kilometer). Ställde om till max regen och kom fram.. men det var på håret. Har inte testat hur det förhåller sig på sträckan på sommaren.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Elix747 »

Fundering kring regen low vs high.
Det borde väl inte påverka räckvidden så länge man inte rör bromsen oftare på low än high. Är det halt kör jag lugnare och således bromsar jag inte med färdbromsen särkilt ofta även om jag kör på low regen. Även regen blir ju en förlust, dock mindre än att använda färdbromsen. Att köra lugnt och göra så lite bromsning inklusive regen som möjligt borde vara bäst.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Bjelke »

Vid normal körning så tjänar på low regen kontra high egentligen, men jag har aldrig kikat
på navigatorn hur den hanterar detta (det borde väl inte bli någon skillnad där eller?)…
Däremot borde man tjäna på att ha två laddstopp på den sträckan istället för ett ”rejält”…?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Tellus »

Elix747 skrev:
Fundering kring regen low vs high.
Det borde väl inte påverka räckvidden så länge man inte rör bromsen oftare på low än high. Är det halt kör jag lugnare och således bromsar jag inte med färdbromsen särkilt ofta även om jag kör på low regen. Även regen blir ju en förlust, dock mindre än att använda färdbromsen. Att köra lugnt och göra så lite bromsning inklusive regen som möjligt borde vara bäst.
Yes! Low regen är bäst ut energieffetivitets synpunkt, så länge bromsen ej används. Neutral är dock bäst.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av bjornnilsson »

Tellus skrev:
Elix747 skrev:
Fundering kring regen low vs high.
Det borde väl inte påverka räckvidden så länge man inte rör bromsen oftare på low än high. Är det halt kör jag lugnare och således bromsar jag inte med färdbromsen särkilt ofta även om jag kör på low regen. Även regen blir ju en förlust, dock mindre än att använda färdbromsen. Att köra lugnt och göra så lite bromsning inklusive regen som möjligt borde vara bäst.
Yes! Low regen är bäst ut energieffetivitets synpunkt, så länge bromsen ej används. Neutral är dock bäst.
Inte bromsar jag då mycket, knappt alls. Det är dock en del stigning/utför på sträckan, kanske det kan påverka? Jag är helt säker på att jag får bättre range med högsta regen, testat i två bilar. Det är precis så stor skillnad som jag beskrev ovan.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av bjornnilsson »

Förvärmde bilen i morse ordentligt och vipps så var min regen åter! Jag funderade om det kunde vara så att den bara var kall (gällande avsaknad av regen) men inte känt en sådan stor skillnad tidigare.

Hur som helst, för att återgå till tråden - 2021.36.5.5 installerad precis och imorgon blir det till att åka söderöver en sväng. Blir spännande att se vad intrycken är nu!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Bjelke »

bjornnilsson skrev:
Förvärmde bilen i morse ordentligt och vipps så var min regen åter! Jag funderade om det kunde vara så att den bara var kall (gällande avsaknad av regen) men inte känt en sådan stor skillnad tidigare.

Hur som helst, för att återgå till tråden - 2021.36.5.5 installerad precis och imorgon blir det till att åka söderöver en sväng. Blir spännande att se vad intrycken är nu!
Ja kallt batteri ger mindre regen och det börjar vid ganska hög temperatur faktiskt, över nollgradigt iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Hedman »

Någon fler än jag som upplever att kartorna tar evigheter att ladda när man flyttar runt efter senaste?
Har MCU2
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av jpetters »

Bjelke skrev:
bjornnilsson skrev:
Förvärmde bilen i morse ordentligt och vipps så var min regen åter! Jag funderade om det kunde vara så att den bara var kall (gällande avsaknad av regen) men inte känt en sådan stor skillnad tidigare.

Hur som helst, för att återgå till tråden - 2021.36.5.5 installerad precis och imorgon blir det till att åka söderöver en sväng. Blir spännande att se vad intrycken är nu!
Ja kallt batteri ger mindre regen och det börjar vid ganska hög temperatur faktiskt, över nollgradigt iaf…
Tidigare var det runt 13-14 grader som regen begränsades, iaf tydligt med streckad gul linje.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Nicklas »

Ingen som fått .8 ännu?
- jag är nyfiken på remote cameras :shock:
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av frippan »

Nicklas skrev:
Ingen som fått .8 ännu?
- jag är nyfiken på remote cameras :shock:
Tror inte den har börjat rullat ut till det vanliga folket än. Finns inte hos teslafi än.

Men jag har fått uppdateringen till appen. 4.2.2
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Zalman3 »

Du kan välja 4 kameror i Sentry mode live access.
Screenshot_20211028-073657_YouTube.jpg
Screenshot_20211028-073719_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Zalman3 »

Du kan prata till folk på distans.
Screenshot_20211028-073726_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av PerV »

Nu när det börjar bli kallare ute, är det någon annan som upplever att förvärmning av kupén och avfrostning av fönster fungerar sämre?
Misstänkter att det har något med "Cold Weather Improvements" att göra. I vilket fall så kommer jag oftast ut till en kallare bil och fönster mm är fortfarande dimmiga (ej frostgrader ute ännu).
Har en Tesla Model 3 LR AWD HW3 2019. Tidigare år har detta fungerat kanon. Har schemalagt avfärd inställd på 8:45. Den laddar bilen fram till kl 05:00.
Fick precis 2021.36.5.5, hade någon annan 2021.36.5.X version innan (minns inte vilken), så skall se om det fungerar bättre.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av SALVETA »

PerV skrev:
Nu när det börjar bli kallare ute, är det någon annan som upplever att förvärmning av kupén och avfrostning av fönster fungerar sämre?
Misstänkter att det har något med "Cold Weather Improvements" att göra. I vilket fall så kommer jag oftast ut till en kallare bil och fönster mm är fortfarande dimmiga (ej frostgrader ute ännu).
Har en Tesla Model 3 LR AWD HW3 2019. Tidigare år har detta fungerat kanon. Har schemalagt avfärd inställd på 8:45. Den laddar bilen fram till kl 05:00.
Fick precis 2021.36.5.5, hade någon annan 2021.36.5.X version innan (minns inte vilken), så skall se om det fungerar bättre.
Min defrostslinga bak har slutat fungera men eftersom den inte fungerade förra versionen heller är det nog något hårdvarufel som service får kolla på. Har du klimat på auto? Om man har sänkt fläkten till låg hastighet och då är i manuellt läge tror jag det ligger kvar i precond så det tar betydligt lägre tid.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av bjornnilsson »

Efter hundra mil i helgen med 2021.36.5.5 konstaterar jag att övervakningen av mig som chaufför blivit lite striktare. Jag gillar min FSD men blev fråntagen funktionen tre gånger, dvs att jag fick starta om helt från stillastående, vilket är fler gånger än tidigare. Samma resa brukar gå galant. Sista bestraffningen skedde när jag sträckte mig fram för att titta i backspegeln för att kolla att det var fritt att svänga in i höger fil efter omkörning (dubbelfiligt). Då tyckte bilen att jag var oförsiktig när jag tog ögonen från vägen och stängde av. Känns som den blivit väldigt mycket mer petig.

Även en reflektion kring en till tvåfiligt där det blir en brottningsmatch då FSDn som vanligt först siktar på vänstra filen för att sedan i panik väja över till höger.. här har jag tidigare upplevt att bilen blivit mjukare i omgångar för att sedan gå tillbaka och få samma beteende som tidigare, vilket stör upplevelsen. Man får hålla hårt i ratten och tvinga in den i högra filen, så hårt att man oftast drar den ut ur självkörningsläget. Här blir det betydligt mjukare körning i mörker än i dagsljus, det går att hålla emot lite mjukare och styra in bilen i höger fil utan avslagna funktioner som följd. Kanske samma upplevelse som tidigare men något jag uppmärksammat först nu. Antar att mörkret tar bort en del av informationen så att körningen med FSD faktiskt blir lite mjukare.

Önskar att Tesla utvecklar en funktion så man kan ställa in FSDn till att bli mer ”elastisk” när man hjälper den på traven även i dagsljus.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av Remuz »

Nu kom 40, smack
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av Elof »

Remuz skrev:
Nu kom 40, smack
Nå, fick du spy mode? 8-)
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av RagWal »

PerV skrev:
Nu när det börjar bli kallare ute, är det någon annan som upplever att förvärmning av kupén och avfrostning av fönster fungerar sämre?
Misstänkter att det har något med "Cold Weather Improvements" att göra. I vilket fall så kommer jag oftast ut till en kallare bil och fönster mm är fortfarande dimmiga (ej frostgrader ute ännu).
Har en Tesla Model 3 LR AWD HW3 2019. Tidigare år har detta fungerat kanon. Har schemalagt avfärd inställd på 8:45. Den laddar bilen fram till kl 05:00.
Fick precis 2021.36.5.5, hade någon annan 2021.36.5.X version innan (minns inte vilken), så skall se om det fungerar bättre.
Jag upplever samma. Rutan inte helt imfri torr på utsidan som tidigare, trots plusgrader. Iofs bara ett svep med torkarna så var det klart. Men helt klart en ändring. Får se hur det blir när det blir kallare. Kanske finns en tempsensor som de använder för att inte köra rutan onödigt varm?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av Gustafsson »

Finns ju ett avfrostningsläge numera ( inte sett tidigare, men kan ha funnits). Verkar inte som om spegelvärme och bakrutevärmning går på som tidigare. Kupevärmen är fortfarande helt OK.
Ska testa avfrostningen lite - sätter den på värmeslingorna?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av Jerker »

Gustafsson skrev:
Finns ju ett avfrostningsläge numera ( inte sett tidigare, men kan ha funnits). Verkar inte som om spegelvärme och bakrutevärmning går på som tidigare. Kupevärmen är fortfarande helt OK.
Ska testa avfrostningen lite - sätter den på värmeslingorna?
Ja, den sätter på värmeslingorna och kör avfrostning av framrutan.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av Remuz »

Elof skrev:
Remuz skrev:
Nu kom 40, smack
Nå, fick du spy mode? 8-)
Jag har inte fått den :(
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Senaste version 2021.40

Inlägg av dstr »

Remuz skrev:
Elof skrev:
Remuz skrev:
Nu kom 40, smack
Nå, fick du spy mode? 8-)
Jag har inte fått den :(
Iphone eller Android?
Skriv svar