Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Anderzzon »

Tellus skrev:
2022.20.8
VSP högre ljud framåt nu, förut knappt hörbart när man åkte ut ur garaget
MYP
Skönt att man har kopplat ur skiten då Bild
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Anderzzon »

Är det bara jag som tycker att den nya renderingen av andra bilar ser ut som Polestars?
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av infelicitas »

är det bara jag som blev av med tidal med förra uppdateringen?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av wannabee »

Är lite ny på detta, är det så att det är mindre programsnuttar som laddas ner varje gång, så man behöver hänga med och uppdatera varje gång ( typ om man hoppar över några gånger, så måste man för att kunna göra senaste uppdateringen göra alla tidigare först? Eller laddar man varje gång ner hela programmet, så hoppar man över ett par gånger så behöver man aldrig köra dessa utan kan direkt gå på senaste versionen?
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Jaegaern »

Tellus skrev:
2022.20.8
VSP högre ljud framåt nu, förut knappt hörbart när man åkte ut ur garaget. Lite liknande ljud som bromsskivor som ligger på.
Hörs nu även när man står still med drive ilagt.
MYP
Är detta något bara de senaste bilarna har, eller bara Performance? Jag har aldrig hört pedestrian warning framåt, endast vid back. Har en Y LR uthämtad 6 sept 2021.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Jerker »

wannabee skrev:
Är lite ny på detta, är det så att det är mindre programsnuttar som laddas ner varje gång, så man behöver hänga med och uppdatera varje gång ( typ om man hoppar över några gånger, så måste man för att kunna göra senaste uppdateringen göra alla tidigare först? Eller laddar man varje gång ner hela programmet, så hoppar man över ett par gånger så behöver man aldrig köra dessa utan kan direkt gå på senaste versionen?
Svårt att svara på, men det är i princip alltid en stor mängd data som man laddar ner och uppdateringen tar alltid nån halvtimme. Vissa uppdateringar kan man absolut hoppa över och får direkt den senaste versionen. Men ibland kommer en uppdatering som Tesla anser vara kritisk på något sätt och väntar de varken med att man ska vara uppkopplad till WiFi eller själv ge sin tillåtelse till uppdateringen utan den bara körs ut och installeras automatiskt. Har också för mig att om du hoppar över för många uppdateringar i rad så tvingar de till slut på din bil en uppdatering.
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av marcusw »

wannabee skrev:
Är lite ny på detta, är det så att det är mindre programsnuttar som laddas ner varje gång, så man behöver hänga med och uppdatera varje gång ( typ om man hoppar över några gånger, så måste man för att kunna göra senaste uppdateringen göra alla tidigare först? Eller laddar man varje gång ner hela programmet, så hoppar man över ett par gånger så behöver man aldrig köra dessa utan kan direkt gå på senaste versionen?
Jag har fått för mig att uppdateringar är kumulativa, alltså att att du inte behöver behöver hoppa via versionerna till den nyaste. Sedan vet jag inte om man har den näst senaste och uppdaterar till senaste om det är en delta-uppdatering, eller om det alltid är den kumulativa/fulla uppdateringen som installeras. Min känsla är att det alltid är den fulla uppdateringen, för på senare tid har det tagit längre och längre tid att installera uppdateringarna. Hade det varit delta-uppdateringar borde det gått rätt mycket fortare...
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av loftux »

marcusw skrev:
wannabee skrev:
Är lite ny på detta, är det så att det är mindre programsnuttar som laddas ner varje gång, så man behöver hänga med och uppdatera varje gång ( typ om man hoppar över några gånger, så måste man för att kunna göra senaste uppdateringen göra alla tidigare först? Eller laddar man varje gång ner hela programmet, så hoppar man över ett par gånger så behöver man aldrig köra dessa utan kan direkt gå på senaste versionen?
Jag har fått för mig att uppdateringar är kumulativa, alltså att att du inte behöver behöver hoppa via versionerna till den nyaste. Sedan vet jag inte om man har den näst senaste och uppdaterar till senaste om det är en delta-uppdatering, eller om det alltid är den kumulativa/fulla uppdateringen som installeras. Min känsla är att det alltid är den fulla uppdateringen, för på senare tid har det tagit längre och längre tid att installera uppdateringarna. Hade det varit delta-uppdateringar borde det gått rätt mycket fortare...
Det går väl inte ens hoppa över en uppdatering som man blivit tilldelad? Man kan välja att installera eller inte, men man blir väl inte tilldelad någon nyare version att installera innan aktuell installerats?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Tellus »

Jaegaern skrev:
Tellus skrev:
2022.20.8
VSP högre ljud framåt nu, förut knappt hörbart när man åkte ut ur garaget. Lite liknande ljud som bromsskivor som ligger på.
Hörs nu även när man står still med drive ilagt.
MYP
Är detta något bara de senaste bilarna har, eller bara Performance? Jag har aldrig hört pedestrian warning framåt, endast vid back. Har en Y LR uthämtad 6 sept 2021.
Jo du har nog framåt också, men det är väldigt lågt brus, men lite högre nu.

Upptäckte idag en förbättring äntligen! körde med AP och det började regna, då är automatiska torkare tvång och jag tål inte hystersik torkning för duggregn så skulle precis stänga av AP.
Men testade då röststyrning, "sänk torkarhastighet" tror jag jag sa. Då gick den ner på läge 1 och AP funkade ändå!

Upptäckte sedan att man nu kan välja valfri hastighet på torkarna med AP, men ej stänga av helt.
Det har inte funkat förut.

Ration är ungefär 3:1 vid uppdateringar
Tre försämringar och en förbättring :lol:
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Jaegaern »

Tellus skrev:
Jaegaern skrev:
Tellus skrev:
2022.20.8
VSP högre ljud framåt nu, förut knappt hörbart när man åkte ut ur garaget. Lite liknande ljud som bromsskivor som ligger på.
Hörs nu även när man står still med drive ilagt.
MYP
Är detta något bara de senaste bilarna har, eller bara Performance? Jag har aldrig hört pedestrian warning framåt, endast vid back. Har en Y LR uthämtad 6 sept 2021.
Jo du har nog framåt också, men det är väldigt lågt brus, men lite högre nu.

Upptäckte idag en förbättring äntligen! körde med AP och det började regna, då är automatiska torkare tvång och jag tål inte hystersik torkning för duggregn så skulle precis stänga av AP.
Men testade då röststyrning, "sänk torkarhastighet" tror jag jag sa. Då gick den ner på läge 1 och AP funkade ändå!

Upptäckte sedan att man nu kan välja valfri hastighet på torkarna med AP, men ej stänga av helt.
Det har inte funkat förut.

Ration är ungefär 3:1 vid uppdateringar
Tre försämringar och en förbättring :lol:
Ska lyssna nästa gång jag kör då!

Kul med torkarhastigheten, det behövs ibland.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev:
Tellus skrev:
2022.20.8
VSP högre ljud framåt nu, förut knappt hörbart när man åkte ut ur garaget. Lite liknande ljud som bromsskivor som ligger på.
Hörs nu även när man står still med drive ilagt.
MYP
Är detta något bara de senaste bilarna har, eller bara Performance? Jag har aldrig hört pedestrian warning framåt, endast vid back. Har en Y LR uthämtad 6 sept 2021.
Det verkar bara vara MYP än så länge. Min låter inte framåt och jag har inte hört någon annan Tesla än MYP som låtit framåt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Xeik »

mikebike skrev:
Jaegaern skrev:
Tellus skrev:
2022.20.8
VSP högre ljud framåt nu, förut knappt hörbart när man åkte ut ur garaget. Lite liknande ljud som bromsskivor som ligger på.
Hörs nu även när man står still med drive ilagt.
MYP
Är detta något bara de senaste bilarna har, eller bara Performance? Jag har aldrig hört pedestrian warning framåt, endast vid back. Har en Y LR uthämtad 6 sept 2021.
Det verkar bara vara MYP än så länge. Min låter inte framåt och jag har inte hört någon annan Tesla än MYP som låtit framåt.
Alla sedan typ q2batchen förra året bör ha. Om det inte är så att alla från Kina är utan.
Vår M3 som var med i den sista batchen från USA har.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av mikebike »

Xeik skrev:
mikebike skrev:
Jaegaern skrev:
Tellus skrev:
2022.20.8
VSP högre ljud framåt nu, förut knappt hörbart när man åkte ut ur garaget. Lite liknande ljud som bromsskivor som ligger på.
Hörs nu även när man står still med drive ilagt.
MYP
Är detta något bara de senaste bilarna har, eller bara Performance? Jag har aldrig hört pedestrian warning framåt, endast vid back. Har en Y LR uthämtad 6 sept 2021.
Det verkar bara vara MYP än så länge. Min låter inte framåt och jag har inte hört någon annan Tesla än MYP som låtit framåt.
Alla sedan typ q2batchen förra året bör ha. Om det inte är så att alla från Kina är utan.
Vår M3 som var med i den sista batchen från USA har.
Min MY LR är från Q1 2022.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Tellus »

Har en Kina Y tillverkad 2022-02, den låter från första dagen.
Men som sagt så är ljudet väldigt lågt, knappt hörbart, men högre nu efter uppdatering

Med höger sidoruta nere, åk sakta nära en vägg, där det ej finns omgivningsljud, typ parkeringsgarage. Då hörs det tydligt. Högtalaren sitter i fronten på höger sida sett ur förarperspektiv.
Ett brusande, skrapande ljud, låter inte alls som backljudet.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av mikebike »

Tellus skrev:
Har en Kina Y tillverkad 2022-02, den låter från första dagen.
Men som sagt så är ljudet väldigt lågt, knappt hörbart, men högre nu efter uppdatering

Med höger sidoruta nere, åk sakta nära en vägg, där det ej finns omgivningsljud, typ parkeringsgarage. Då hörs det tydligt. Högtalaren sitter i fronten på höger sida sett ur förarperspektiv.
Ett brusande, skrapande ljud, låter inte alls som backljudet.
Jag kör (och går) i parkeringshus (MoS) minst en gång i veckan, så det har jag testat. Jag har även bett goda vänner lyssna framför bilen, mitt i natten i ett villaområde. Nada.

Jag har som sagt hört ljudet från en MYP, men aldrig från någon annan Tesla. Ja, ett svagt brusande.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Grodan
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 apr 2022 09:16

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Grodan »

Nu är2022. 24.5 på väg ner. Nån som vet något om den?

Edit.. nu är det klart, enligt versionsinformationen så är det tesla-profiler, dödavinkelkamera samtförarprofiler som är ändrat.
Dessa fanns ju med i 24.1 så det är nog justeringar/buggfixar bara.
Senast redigerad av Grodan, redigerad totalt 1 gånger.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av tslaqqq »

Du ligger då i framkant, finns inte ens på https://www.teslafi.com/firmware.php
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Jaegaern »

mikebike skrev:
Jaegaern skrev:
Tellus skrev:
2022.20.8
VSP högre ljud framåt nu, förut knappt hörbart när man åkte ut ur garaget. Lite liknande ljud som bromsskivor som ligger på.
Hörs nu även när man står still med drive ilagt.
MYP
Är detta något bara de senaste bilarna har, eller bara Performance? Jag har aldrig hört pedestrian warning framåt, endast vid back. Har en Y LR uthämtad 6 sept 2021.
Det verkar bara vara MYP än så länge. Min låter inte framåt och jag har inte hört någon annan Tesla än MYP som låtit framåt.
Najs!
Fattar såklart varför man har det, men sjukt irriterande ljud på andra elbilar så som Kia och VAG-bilar..
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av J_Pettersson »

Såg att 2022.24.5 rullades ut igår till bilen.
Någon annan som fått den och installerat?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Tellus »

J_Pettersson skrev:
Såg att 2022.24.5 rullades ut igår till bilen.
Någon annan som fått den och installerat?

Japp, fick den igår, installerat idag
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Zalman3 »


Tesla releases new software update with cloud-based driver profiles and a bunch of goodies.

Tesla has started pushing a new software update to its fleet with several new features, including the promised cloud-based driver profiles and a bunch of goodies to make your Tesla experience a bit better.
This week, Tesla has started the wider release of its latest software update (2022.24) through 2022.24.5.

Tesla describes the new “Tesla Profiles” in the release notes of 2022.24.5 (via Not A Tesla App):

Keep your settings and preferences synchronized across all supported vehicles using your Tesla account, including:

– Mirror, seating and steering wheel adjustments
– Autopilot, driving and climate control preferences
– Navigation, media and data sharing preferences
You can set up your Tesla Profile from Driver Profile settings and change your profile picture from the Tesla Mobile app.

The software update also brings the ability to reposition the blind spot camera feed to different positions on the display to more vehicles.

Here’s what Tesla writes about the feature in the release notes:

Adjust the placement of your blind spot camera on your display by dragging the camera feed. The camera feed will appear in the same position when your blinker is active. To enable, tap Controls > Autopilot > Automatic Blind Spot Camera.
https://electrek.co/2022/08/23/tesla-so ... s-goodies/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Choke »

Tellus skrev:

Japp, fick den igår, installerat idag

Fungerar den ok? Blir döda-vinkel-skärmen enklare att se om man flyttar upp den till vänster övre kant?
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av J_Pettersson »

Choke skrev:
Tellus skrev:

Japp, fick den igår, installerat idag

Fungerar den ok? Blir döda-vinkel-skärmen enklare att se om man flyttar upp den till vänster övre kant?
Jag tycker att den funkar ok.
Man kunde flytta den vart man ville som en drag and drop funktion.
Dock kunde jag inte använda Spotify med Tesla kontot, den ville inte släppa in. Man var tvungen att använda sitt eget konto.

Något jag saknar är dock på min Model 3 att kunna stänga av fläkten för passageraren men ha min på.
Användarvisningsbild
Femulen
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 nov 2021 20:08
Ort: Nybrostrand/Gustavsberg

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Femulen »

Kommer det programmuppateringar även under helgerna?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av bjelkeman »

Femulen skrev:
Kommer det programmuppateringar även under helgerna?
Tycker det kommer lite när som helst. Ungefär som de är allokerade av en randomiserad funktion.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar