Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av taliz »

Curik skrev:
jpetters skrev:
Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.
Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.
Finns gott om klipp på youtube där de väjer för allt möjligt, inkl andra bilar som vinglar in i filen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Curik skrev:
jpetters skrev:
Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.
Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.
Finns gott om klipp på youtube där de väjer för allt möjligt, inkl andra bilar som vinglar in i filen.
Volvos system varnar främst med ljud och som steg två bromsar den ner farten. På så sätt slipper bilen välja mellan älgen och mötande trafik. Vad väljer Teslan tror ni?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Curik skrev:
jpetters skrev:
Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.
Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.
Finns gott om klipp på youtube där de väjer för allt möjligt, inkl andra bilar som vinglar in i filen.
Volvos system varnar främst med ljud och som steg två bromsar den ner farten. På så sätt slipper bilen välja mellan älgen och mötande trafik. Vad väljer Teslan tror ni?
Ser den älgen så ser den rimligen mötande trafik också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Curik skrev:
jpetters skrev:
Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.
Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.
Finns gott om klipp på youtube där de väjer för allt möjligt, inkl andra bilar som vinglar in i filen.
Volvos system varnar främst med ljud och som steg två bromsar den ner farten. På så sätt slipper bilen välja mellan älgen och mötande trafik. Vad väljer Teslan tror ni?
Ser den älgen så ser den rimligen mötande trafik också.
Men vad väljer den att köra på? En människa väljer ju oftast instinktivt att svänga åt samma håll som älgen springer vilket inte är det smartaste. Om en älg kommer upp från höger samtidigt som man får möte kan det vara bäst att köra ner i diket på höger sida om kollision är oundviklig.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Men vad väljer den att köra på? En människa väljer ju oftast instinktivt att svänga åt samma håll som älgen springer vilket inte är det smartaste. Om en älg kommer upp från höger samtidigt som man får möte kan det vara bäst att köra ner i diket på höger sida om kollision är oundviklig.
Det fina med maskiner är att de inte får panik eller beslutsångest. De kan agera på en mikrosekund. Dvs rimligen väljer den en "path" utan hinder, går inte det väljer den det som får lindrigast effekt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Men vad väljer den att köra på? En människa väljer ju oftast instinktivt att svänga åt samma håll som älgen springer vilket inte är det smartaste. Om en älg kommer upp från höger samtidigt som man får möte kan det vara bäst att köra ner i diket på höger sida om kollision är oundviklig.
Det fina med maskiner är att de inte får panik eller beslutsångest. De kan agera på en mikrosekund. Dvs rimligen väljer den en "path" utan hinder, går inte det väljer den det som får lindrigast effekt.
Vet inte hur det är med en tesla men Volvos system har svårt att uppfatta hastigheten på mötande trafik. En stillastående bil i mötande körfält uppfattar den som en potentiell frontalkrock. Att bedöma hårdheten på ett dike är jag säker på att min bil inte skulle lyckas bättre med än vad jag själv kan göra.

Blir nog bäst om bilen nöjer sig med att bromsa ner hastigheten och låta föraren avgöra vad det ska krockas med.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Men vad väljer den att köra på? En människa väljer ju oftast instinktivt att svänga åt samma håll som älgen springer vilket inte är det smartaste. Om en älg kommer upp från höger samtidigt som man får möte kan det vara bäst att köra ner i diket på höger sida om kollision är oundviklig.
Det fina med maskiner är att de inte får panik eller beslutsångest. De kan agera på en mikrosekund. Dvs rimligen väljer den en "path" utan hinder, går inte det väljer den det som får lindrigast effekt.
Vet inte hur det är med en tesla men Volvos system har svårt att uppfatta hastigheten på mötande trafik. En stillastående bil i mötande körfält uppfattar den som en potentiell frontalkrock. Att bedöma hårdheten på ett dike är jag säker på att min bil inte skulle lyckas bättre med än vad jag själv kan göra.

Blir nog bäst om bilen nöjer sig med att bromsa ner hastigheten och låta föraren avgöra vad det ska krockas med.
Din bil är inte "smart" helt enkelt. Tesla är inte riktigt det än heller, men de blir allt smartare. Att de kan klara att väja i vissa situationer är ett tydligt tecken på det. Man tränar ju AIn för att kunna köra själv, och då måste den kunna välja. Det kommer dröja några år innan man klarar alla tänkbara hinder, men tids nog är man där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Din bil är inte "smart" helt enkelt. Tesla är inte riktigt det än heller, men de blir allt smartare. Att de kan klara att väja i vissa situationer är ett tydligt tecken på det. Man tränar ju AIn för att kunna köra själv, och då måste den kunna välja. Det kommer dröja några år innan man klarar alla tänkbara hinder, men tids nog är man där.
Frågan är ju om man vill överlämna så livsavgörande beslut till sin bil. Vara nån sorts försökskanin.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av Curik »

Ja, det är märkligt att det ska vara så otroligt förekommande men ändå är det ingen som verkar ha länkar och jag hittar inget när jag söker. :mrgreen:

Har sett några "collections" där det inte ens är Teslor och där dom lagt på kollisionsvarningsljudet från Tesla på en annars tyst video. I vissa väjer bilen mot kommande trafik - och mig veterligen får inte ett automatiserat system göra det överhuvudtaget, den får bara väja åt höger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av Jerker »

Jag vet att jag har sett det också. Men undrar om det inte är på Twitter? Det är väl inte så lätt att söka där?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av Svenssons »

Curik skrev:
jpetters skrev:
Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.
Lär inte finnas så många situationer där man filmar händerna på ratten samtidigt som det kommer upp ett djur på vägen som också kommer med i klippet.

https://www.mbs.news/en/2020/06/houthal ... teren.html
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av Elix747 »

Inte osannolikt att den kan ibland väja för saker/djur på vägen. Idag väjde/styrde min bil 2ggr för ingenting, så varför inte också för någonting. :twisted:
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av frippan »

Kom en idiot på en motorcykel och tryckte sig mellan mig och bilen jag mötte. Då vejade bilen ut i väggrenen och jag undrade varför och sekunden senare höll MC föraren på att klippa min backspegel. Tyvärr så glömde jag spara undan klippet. Blev lite skärrad.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av Curik »

Svenssons skrev:
Curik skrev:
jpetters skrev:
Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.
Lär inte finnas så många situationer där man filmar händerna på ratten samtidigt som det kommer upp ett djur på vägen som också kommer med i klippet.

https://www.mbs.news/en/2020/06/houthal ... teren.html
Jag menade såklart kontrollerade tester. Givetvis filmar man inte ratten annars.

Ang. din artikel så har ju Elon tidigare sagt att bilen möjligtvis kan se en älg men mindre djur är för svåra att detektera. Jag hittade inte hans tweet men kanske har någon annan den?

Men men detta är OT i sammanhanget ny version, inser jag. Sorry! :)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av jpetters »

Två exempel jag hittade


Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av TechNerd »

I den här kompileringen, , kan man se hur autopiloten försöker väja men också att den bromsar om inga andra säkra alternativ finns.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av Fredrik j »

TechNerd skrev:
I den här kompileringen, , kan man se hur autopiloten försöker väja men också att den bromsar om inga andra säkra alternativ finns.
Vid 1:12 gör den samma som en mänskilg förare ofta gör. Styr ifrån därifrån djuret kommer. I verkligheten är det ovanligt att djur vänder mitt på vägen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av Gustafsson »

frippan skrev:
Kom en idiot på en motorcykel och tryckte sig mellan mig och bilen jag mötte. Då vejade bilen ut i väggrenen och jag undrade varför och sekunden senare höll MC föraren på att klippa min backspegel. Tyvärr så glömde jag spara undan klippet. Blev lite skärrad.
Tur det gick bra Att klippa en backspegel på MC låter riskabelt!
Man har väl 10 min på sig att spara ?
Fick ett STORT stenskott för ett tag sedan å kom på att jag kunde spara en snutt, fick med stenen + regnr på lastbilen som tappade stenen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av metchristian »

När ska jag få uppdateringen... så sugen just på sidokamerorna... just det har jag velat ha.. då min parkering är tight..
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av Gustafsson »

metchristian skrev:
När ska jag få uppdateringen... så sugen just på sidokamerorna... just det har jag velat ha.. då min parkering är tight..
Dessvärre har min i initiala entusiasm lagt sig något. I nästan alla fall är backspeglarna överlägsna...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av jpetters »

Gustafsson skrev:
metchristian skrev:
När ska jag få uppdateringen... så sugen just på sidokamerorna... just det har jag velat ha.. då min parkering är tight..
Dessvärre har min i initiala entusiasm lagt sig något. I nästan alla fall är backspeglarna överlägsna...
Håller med. Kändes inte särskilt användbart på S/X. Kanske bättre på 3/Y.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av metchristian »

jpetters skrev:
Gustafsson skrev:
metchristian skrev:
När ska jag få uppdateringen... så sugen just på sidokamerorna... just det har jag velat ha.. då min parkering är tight..
Dessvärre har min i initiala entusiasm lagt sig något. I nästan alla fall är backspeglarna överlägsna...
Håller med. Kändes inte särskilt användbart på S/X. Kanske bättre på 3/Y.
På vilket sätt kändes det inte särskilt användbart?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av Gustafsson »

Synfälten från speglar och kameror överlappar varandra i stor grad och de små bilderna på skärmen ger mycket sämre bildkvalitet än direkt via speglarna. Hade varit intressantare att se bilderna från kamerorna i B-stolparna som någon skrev.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av metchristian »

Får nu ny programvara men 2020.20.17 får jag ?????
Inte 2020.20.24..hm...

Tydligen är 2020.20.24 bara i första svängen till för dem som har fsd

Vi andra får vänta längre o får därför 2020.20.17 tydligen enligt https://driveteslacanada.ca/software-up ... -vehicles/
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av Front242 »

Jag får precis 2020.24.6.4 till min MS19. Min bil har hv2.5 och saknar fsd. För mig gjorde uppdateringen att Spötifaj juckar ur. Hoppar lite musikaliskt oskönt lite så där stokatiskt. Inga bananer i funken, men obligatorisk reset så klart
Senast redigerad av Front242, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar