Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.
Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.
Finns gott om klipp på youtube där de väjer för allt möjligt, inkl andra bilar som vinglar in i filen.
Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.
Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.
Finns gott om klipp på youtube där de väjer för allt möjligt, inkl andra bilar som vinglar in i filen.
Volvos system varnar främst med ljud och som steg två bromsar den ner farten. På så sätt slipper bilen välja mellan älgen och mötande trafik. Vad väljer Teslan tror ni?
Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.
Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.
Finns gott om klipp på youtube där de väjer för allt möjligt, inkl andra bilar som vinglar in i filen.
Volvos system varnar främst med ljud och som steg två bromsar den ner farten. På så sätt slipper bilen välja mellan älgen och mötande trafik. Vad väljer Teslan tror ni?
Ser den älgen så ser den rimligen mötande trafik också.
Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.
Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.
Finns gott om klipp på youtube där de väjer för allt möjligt, inkl andra bilar som vinglar in i filen.
Volvos system varnar främst med ljud och som steg två bromsar den ner farten. På så sätt slipper bilen välja mellan älgen och mötande trafik. Vad väljer Teslan tror ni?
Ser den älgen så ser den rimligen mötande trafik också.
Men vad väljer den att köra på? En människa väljer ju oftast instinktivt att svänga åt samma håll som älgen springer vilket inte är det smartaste. Om en älg kommer upp från höger samtidigt som man får möte kan det vara bäst att köra ner i diket på höger sida om kollision är oundviklig.
Men vad väljer den att köra på? En människa väljer ju oftast instinktivt att svänga åt samma håll som älgen springer vilket inte är det smartaste. Om en älg kommer upp från höger samtidigt som man får möte kan det vara bäst att köra ner i diket på höger sida om kollision är oundviklig.
Det fina med maskiner är att de inte får panik eller beslutsångest. De kan agera på en mikrosekund. Dvs rimligen väljer den en "path" utan hinder, går inte det väljer den det som får lindrigast effekt.
Men vad väljer den att köra på? En människa väljer ju oftast instinktivt att svänga åt samma håll som älgen springer vilket inte är det smartaste. Om en älg kommer upp från höger samtidigt som man får möte kan det vara bäst att köra ner i diket på höger sida om kollision är oundviklig.
Det fina med maskiner är att de inte får panik eller beslutsångest. De kan agera på en mikrosekund. Dvs rimligen väljer den en "path" utan hinder, går inte det väljer den det som får lindrigast effekt.
Vet inte hur det är med en tesla men Volvos system har svårt att uppfatta hastigheten på mötande trafik. En stillastående bil i mötande körfält uppfattar den som en potentiell frontalkrock. Att bedöma hårdheten på ett dike är jag säker på att min bil inte skulle lyckas bättre med än vad jag själv kan göra.
Blir nog bäst om bilen nöjer sig med att bromsa ner hastigheten och låta föraren avgöra vad det ska krockas med.
Men vad väljer den att köra på? En människa väljer ju oftast instinktivt att svänga åt samma håll som älgen springer vilket inte är det smartaste. Om en älg kommer upp från höger samtidigt som man får möte kan det vara bäst att köra ner i diket på höger sida om kollision är oundviklig.
Det fina med maskiner är att de inte får panik eller beslutsångest. De kan agera på en mikrosekund. Dvs rimligen väljer den en "path" utan hinder, går inte det väljer den det som får lindrigast effekt.
Vet inte hur det är med en tesla men Volvos system har svårt att uppfatta hastigheten på mötande trafik. En stillastående bil i mötande körfält uppfattar den som en potentiell frontalkrock. Att bedöma hårdheten på ett dike är jag säker på att min bil inte skulle lyckas bättre med än vad jag själv kan göra.
Blir nog bäst om bilen nöjer sig med att bromsa ner hastigheten och låta föraren avgöra vad det ska krockas med.
Din bil är inte "smart" helt enkelt. Tesla är inte riktigt det än heller, men de blir allt smartare. Att de kan klara att väja i vissa situationer är ett tydligt tecken på det. Man tränar ju AIn för att kunna köra själv, och då måste den kunna välja. Det kommer dröja några år innan man klarar alla tänkbara hinder, men tids nog är man där.
Din bil är inte "smart" helt enkelt. Tesla är inte riktigt det än heller, men de blir allt smartare. Att de kan klara att väja i vissa situationer är ett tydligt tecken på det. Man tränar ju AIn för att kunna köra själv, och då måste den kunna välja. Det kommer dröja några år innan man klarar alla tänkbara hinder, men tids nog är man där.
Frågan är ju om man vill överlämna så livsavgörande beslut till sin bil. Vara nån sorts försökskanin.
Ja, det är märkligt att det ska vara så otroligt förekommande men ändå är det ingen som verkar ha länkar och jag hittar inget när jag söker.
Har sett några "collections" där det inte ens är Teslor och där dom lagt på kollisionsvarningsljudet från Tesla på en annars tyst video. I vissa väjer bilen mot kommande trafik - och mig veterligen får inte ett automatiserat system göra det överhuvudtaget, den får bara väja åt höger.
Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.
Lär inte finnas så många situationer där man filmar händerna på ratten samtidigt som det kommer upp ett djur på vägen som också kommer med i klippet.
Kom en idiot på en motorcykel och tryckte sig mellan mig och bilen jag mötte. Då vejade bilen ut i väggrenen och jag undrade varför och sekunden senare höll MC föraren på att klippa min backspegel. Tyvärr så glömde jag spara undan klippet. Blev lite skärrad.
Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.
Lär inte finnas så många situationer där man filmar händerna på ratten samtidigt som det kommer upp ett djur på vägen som också kommer med i klippet.
Jag menade såklart kontrollerade tester. Givetvis filmar man inte ratten annars.
Ang. din artikel så har ju Elon tidigare sagt att bilen möjligtvis kan se en älg men mindre djur är för svåra att detektera. Jag hittade inte hans tweet men kanske har någon annan den?
Men men detta är OT i sammanhanget ny version, inser jag. Sorry!
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
I den här kompileringen, , kan man se hur autopiloten försöker väja men också att den bromsar om inga andra säkra alternativ finns.
Vid 1:12 gör den samma som en mänskilg förare ofta gör. Styr ifrån därifrån djuret kommer. I verkligheten är det ovanligt att djur vänder mitt på vägen.
Kom en idiot på en motorcykel och tryckte sig mellan mig och bilen jag mötte. Då vejade bilen ut i väggrenen och jag undrade varför och sekunden senare höll MC föraren på att klippa min backspegel. Tyvärr så glömde jag spara undan klippet. Blev lite skärrad.
Tur det gick bra Att klippa en backspegel på MC låter riskabelt!
Man har väl 10 min på sig att spara ?
Fick ett STORT stenskott för ett tag sedan å kom på att jag kunde spara en snutt, fick med stenen + regnr på lastbilen som tappade stenen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
När ska jag få uppdateringen... så sugen just på sidokamerorna... just det har jag velat ha.. då min parkering är tight..
Dessvärre har min i initiala entusiasm lagt sig något. I nästan alla fall är backspeglarna överlägsna...
Håller med. Kändes inte särskilt användbart på S/X. Kanske bättre på 3/Y.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Synfälten från speglar och kameror överlappar varandra i stor grad och de små bilderna på skärmen ger mycket sämre bildkvalitet än direkt via speglarna. Hade varit intressantare att se bilderna från kamerorna i B-stolparna som någon skrev.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag får precis 2020.24.6.4 till min MS19. Min bil har hv2.5 och saknar fsd. För mig gjorde uppdateringen att Spötifaj juckar ur. Hoppar lite musikaliskt oskönt lite så där stokatiskt. Inga bananer i funken, men obligatorisk reset så klart
Senast redigerad av Front242, redigerad totalt 1 gånger.