Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av jpetters »

spacecoin skrev:
Wallan skrev:
Jag har inte testat heljusautomatiken. Har inte gjort mörkerkörning, men i inställningarna finns fortfarande en knapp för att stänga av helljus-automatiken.. Övriga showstoppers är jag osäker på vilka du menar...
Själva problemet är att AP inte kan aktiveras om heljus-automatiken inte är på längre, som det gjorde innan om när man hade radar.
På min X med HW3 och 24.6 (med Tvision) så är det inte så. Helljus och torkare kan ställas in precis som förut. Går fint att köra med AP utan automatiskt helljus.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6163
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

spacecoin skrev:
Jag skrev och frågade lite om denna OTA som tar bort radarn och om dom testat funktionen på helljus-automatiken. Håll inte andan efter svar tänker jag.
RDW svarade(!) och hänvisade till Transportstyrelsen som tydligen är tillsynsmyndighet för systemet i Sverige enligt EU-författning 2018/858. Jag har aldrig fått svar av Transportstyrelsen i något ärende, men mailade även dem.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av mikebike »

jpetters skrev:
spacecoin skrev:
Wallan skrev:
Jag har inte testat heljusautomatiken. Har inte gjort mörkerkörning, men i inställningarna finns fortfarande en knapp för att stänga av helljus-automatiken.. Övriga showstoppers är jag osäker på vilka du menar...
Själva problemet är att AP inte kan aktiveras om heljus-automatiken inte är på längre, som det gjorde innan om när man hade radar.
På min X med HW3 och 24.6 (med Tvision) så är det inte så. Helljus och torkare kan ställas in precis som förut. Går fint att köra med AP utan automatiskt helljus.
Knyckt från Facebook:
Screenshot_20220908-143439_Facebook.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av rockard »

Wallan skrev:
rockard skrev:
Wallan skrev:
Jag har MCU1 och FSD. Tesla Model X 75D. Fick den installerad av Tesla Segeltorp förra veckan. Främst för att följa EU-reglementet kring avfart motorväg med Navigation med Autopilot. Det som förvånade mig att det blev V11, med de nyheter som finns där. En bugg verkar vara med backkameran. Då man lägger i den, så blir det längst ner, typ 1 cm, så är det en overlay från kartbilden som ser lite skum ut.. Annars så tycker jag att den fungerar kanon.

Jag var där i ett annat ärende, då de passade på att installera denna uppdatering. Plötsligt kan jag i appen ställa tider för avfart, ändra i "säkerhet och förare" och Laddningsstatistik, så snål som jag är, så känns det för tillfället bra att jag inte uppdaterat till MCU2.. Även om det kommer en dag....
Hur är det med helljusautomatiken, är den påtvingat aktiv, eller går den fortsatt att ha avstängd? Och hur är det med övriga showstoppers som folk rapporterat om?
Jag har inte testat heljusautomatiken. Har inte gjort mörkerkörning, men i inställningarna finns fortfarande en knapp för att stänga av helljus-automatiken.. Övriga showstoppers är jag osäker på vilka du menar...
De höll ju på med någon ny hybrisdränkt galenskap och trodde att folk tyckte det var jobbigt att sätta på sätesvärmen själva när det var kallt, så de gjorde så den sattes på automatiskt vid behov, d.v.s. i 30 graders värme. Och så flyttade de defrost så att den var svårare att komma åt, så att det verkligen skulle vara en pina att köra in i parkeringsgarage. Sådana typer av showstoppers. Har för mig att de flesta blivit åtgärdade med senare versioner för MCU2, men känner mig osäker på vad de kokar ihop för soppa åt oss MCU1-ägare, förtroendet för deras utvecklare är inte direkt på topp från min sida.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 663
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av flamman »

spacecoin skrev:
Wallan skrev:
Jag har inte testat heljusautomatiken. Har inte gjort mörkerkörning, men i inställningarna finns fortfarande en knapp för att stänga av helljus-automatiken.. Övriga showstoppers är jag osäker på vilka du menar...
Själva problemet är att AP inte kan aktiveras om heljus-automatiken inte är på längre, som det gjorde innan om när man hade radar.
Såsom det funkar så aktiveras helljus-automatiken varje gång AP aktiveras. Det går dock utmärkt att avaktivera helljus-automatiken direkt efter man har aktiverat AP.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Curik »

flamman skrev:
spacecoin skrev:
Wallan skrev:
Jag har inte testat heljusautomatiken. Har inte gjort mörkerkörning, men i inställningarna finns fortfarande en knapp för att stänga av helljus-automatiken.. Övriga showstoppers är jag osäker på vilka du menar...
Själva problemet är att AP inte kan aktiveras om heljus-automatiken inte är på längre, som det gjorde innan om när man hade radar.
Såsom det funkar så aktiveras helljus-automatiken varje gång AP aktiveras. Det går dock utmärkt att avaktivera helljus-automatiken direkt efter man har aktiverat AP.
Så vad är det som händer på bilden ovan? Knappen går inte att trycka på.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Dexter86 »

flamman skrev:
spacecoin skrev:
Wallan skrev:
Jag har inte testat heljusautomatiken. Har inte gjort mörkerkörning, men i inställningarna finns fortfarande en knapp för att stänga av helljus-automatiken.. Övriga showstoppers är jag osäker på vilka du menar...
Själva problemet är att AP inte kan aktiveras om heljus-automatiken inte är på längre, som det gjorde innan om när man hade radar.
Såsom det funkar så aktiveras helljus-automatiken varje gång AP aktiveras. Det går dock utmärkt att avaktivera helljus-automatiken direkt efter man har aktiverat AP.
Blir ett jävla klickande om man kör om ofta haha
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Bjelke »

Dexter86 skrev:
flamman skrev:
spacecoin skrev:
Wallan skrev:
Jag har inte testat heljusautomatiken. Har inte gjort mörkerkörning, men i inställningarna finns fortfarande en knapp för att stänga av helljus-automatiken.. Övriga showstoppers är jag osäker på vilka du menar...
Själva problemet är att AP inte kan aktiveras om heljus-automatiken inte är på längre, som det gjorde innan om när man hade radar.
Såsom det funkar så aktiveras helljus-automatiken varje gång AP aktiveras. Det går dock utmärkt att avaktivera helljus-automatiken direkt efter man har aktiverat AP.
Blir ett jävla klickande om man kör om ofta haha
Ja på E4:an blir det sjukt ofta detta kommer att hända, speciellt på sträckor med vajerräcke :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av agehall »

Men var det inte så att när man slagit på AP, så kan man slå av helljuset med spaken och därmed tvingas helljusautomatiken av? Dvs man måste inte in i menyerna för att slå av det.

Jag har inte fått denna version själv än, så jag kan inte testa, men så förstod jag det på det som skrevs tidigare.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 663
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av flamman »

Curik skrev:
flamman skrev:
spacecoin skrev:
Wallan skrev:
Jag har inte testat heljusautomatiken. Har inte gjort mörkerkörning, men i inställningarna finns fortfarande en knapp för att stänga av helljus-automatiken.. Övriga showstoppers är jag osäker på vilka du menar...
Själva problemet är att AP inte kan aktiveras om heljus-automatiken inte är på längre, som det gjorde innan om när man hade radar.
Såsom det funkar så aktiveras helljus-automatiken varje gång AP aktiveras. Det går dock utmärkt att avaktivera helljus-automatiken direkt efter man har aktiverat AP.
Så vad är det som händer på bilden ovan? Knappen går inte att trycka på.
Såsom jag beskriver.
AP På->hel-ljus-auto på (men går att slå av direkt efter med spaken). Så ja, som några är inne på ovan, kör man i mörker med 2-1-väg och mycket trafik så blir det till att använda båda spakarna för att aktivera AP (först höger för AP på och sen direkt vänster för auto-hel-ljus av). Dock blir det ju mycket spakande redan från början med 2-1-väg men det blir ett moment till nu. Men det är ju bara mm det nu är så att man har möten precis när man slår på AP och om det är så att auto-helljus inte fattar mötet. Annars blir det ju bara ett klick för "AP på" och om hel-ljus-auto dummar sig så slår man av den.

När jag kört i mörker har det funkat helt ok i praktiken utan att man störs av det. Men det är med mindre trafik och inte på en 2-1-väg. AP på, hel-ljus auto funkar då helt ok och om/när den dummar sig så slår man bara av den, ingen Big deal.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Coolio
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 22 jul 2019 23:19
Ort: Nyköping
Referralkod: ts.la//tomas68743

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Coolio »

Tellus skrev:
enoch85 skrev:
*Vill ha*.

Vore guld att kunna möblera om displayen.
Man kan flytta döda-vinkeln-kameran till två nya fasta positioner, that`s it.
Det stämmer inte riktigt, man kan även flytta bilden ifrån döda-vinkel -kameran till kartan (dvs till den stora delen av skärmen). Men de övriga två förvalda platserna visas som förslag när man ska flytta bilden.
Lite märkligt dolt! Tesla kanske vill att man bör ha bilden i den vänstra delen av skärmen.
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av renes »

Coolio skrev:
Tellus skrev:
enoch85 skrev:
*Vill ha*.

Vore guld att kunna möblera om displayen.
Man kan flytta döda-vinkeln-kameran till två nya fasta positioner, that`s it.
Det stämmer inte riktigt, man kan även flytta bilden ifrån döda-vinkel -kameran till kartan (dvs till den stora delen av skärmen). Men de övriga två förvalda platserna visas som förslag när man ska flytta bilden.
Lite märkligt dolt! Tesla kanske vill att man bör ha bilden i den vänstra delen av skärmen.
Jag ser alla tre positioner när jag flyttar bilden. 2022.24.6.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 779
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Ilduce77 »

Coolio skrev:
Tellus skrev:
enoch85 skrev:
*Vill ha*.

Vore guld att kunna möblera om displayen.
Man kan flytta döda-vinkeln-kameran till två nya fasta positioner, that`s it.
Det stämmer inte riktigt, man kan även flytta bilden ifrån döda-vinkel -kameran till kartan (dvs till den stora delen av skärmen). Men de övriga två förvalda platserna visas som förslag när man ska flytta bilden.
Lite märkligt dolt! Tesla kanske vill att man bör ha bilden i den vänstra delen av skärmen.
Det blir väl två NYA positioner...? Den tredje är ju inte ny.. ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20220911-100602_Twitter.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Dexter86 »

Stannar snart och sliter av torkarna
Dom Måste vara på auto när man har AP
Rutan e snus torr och den torkar

Bra jobbat tesla
Kan inte ens använda ap längre
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Tellus »

Dexter86 skrev:
Stannar snart och sliter av torkarna
Dom Måste vara på auto när man har AP
Rutan e snus torr och den torkar

Bra jobbat tesla
Kan inte ens använda ap längre
Det kanske vore något, ta bort torkarna och köra med rain x.
Kanske kan tejpa strålkastarna på något smart sätt också så inte helljuset bländar vid möte, så kan bilens automatik leka hur den vill utan att störa.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Dexter86 »

Tellus skrev:
Dexter86 skrev:
Stannar snart och sliter av torkarna
Dom Måste vara på auto när man har AP
Rutan e snus torr och den torkar

Bra jobbat tesla
Kan inte ens använda ap längre
Det kanske vore något, ta bort torkarna och köra med rain x.
Kanske kan tejpa strålkastarna på något smart sätt också så inte helljuset bländar vid möte, så kan bilens automatik leka hur den vill utan att störa.
Helljuset kan man avaktivera om man trycker fram spaken en gång
Men seriöst, 17 grader o sol ute …. Vad fan torkar den
Börjar bli pinsamt detta
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av BrooklynS »

Insekter framför kameran? Rätt vanligt, oavsett om det är Tesla eller nåt annat fabrikat.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Dexter86 »

BrooklynS skrev:
Insekter framför kameran? Rätt vanligt, oavsett om det är Tesla eller nåt annat fabrikat.
Är det den som sitter där uppe vid backspegeln, den svarta boxen?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av bjornnilsson »

Japp
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6163
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Insekter framför kameran? Rätt vanligt, oavsett om det är Tesla eller nåt annat fabrikat.
Ja det är vanligt med insekter framför kameran, men att tokar-autonmatiken är beroende av kameror är det vara Tesla som gör mig veterligen. Så att säga "oavsett om det är Tesla eller nåt annat fabrikat" det är fel i det här kontextet.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6163
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

Enligt Twitter ska äldre S/X (med 100kWh före 2020) ladda i upp till 180kW nu iom 24.6, är det någon som har märkt detta? Jag SuC:ar inte så ofta själv.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Teslared »

Stämmer enligt utländska fora, men bara upp till 50%, sedan som förut. Några uppger att man vinner typ bara 2-4 minuter på en laddning.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6163
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

Teslared skrev:
Stämmer enligt utländska fora, men bara upp till 50%, sedan som förut. Några uppger att man vinner typ bara 2-4 minuter på en laddning.
Älskar pluralformen, men hade hoppats på någon som upplevt detta själv här i Sverige. Ut och ladda gott folk! :)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av BrooklynS »

spacecoin skrev:
BrooklynS skrev:
Insekter framför kameran? Rätt vanligt, oavsett om det är Tesla eller nåt annat fabrikat.
Ja det är vanligt med insekter framför kameran, men att tokar-autonmatiken är beroende av kameror är det vara Tesla som gör mig veterligen. Så att säga "oavsett om det är Tesla eller nåt annat fabrikat" det är fel i det här kontextet.

Oavsett vilken typ av torkarautomatik man har så störs den av smuts/torkade insekter/sprickor i glaset/etc framför sensorn. Jag har haft regnsensor på olika bilar sedan 2005, det har varit lika på alla bilar även om Teslas kunde få riktiga tuppjuck där innan Deep Rain 2020 eller när det nu kom. Poängen är att det är endast området framför sensorn/kameran som avgör, resten av vindrutan ingår ju inte liksom...
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar