Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Gustafsson »

Alternativa rutter i navigatorn var ju både nice och på tiden :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Tellus »

Tellus skrev:
Hittat en till försämring :) som kommit i någon av de senaste uppdateringarna, har 2022.24.8 nu

Vid parkering så spelar sentry mode inte in senaste timmen som den alltid gjort tidigare.

När man åker verkar sista timmen spelas in men ej vid parkering :(

Vår MYLR med 2022.20.8 spelar fortfarande in.
Fler buggar
I natt laddade MYP till 100% fast den var inställd på 55%.
Så nu får den stå och degradera ett dygn.
Fick rekord på km som tröst
5DCE0E32-AE8A-44BB-B4B9-90A3A545AB0B.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av leiflodde »

På min S fick jag i helgen 2022.24.6.

Helt plötsligt ser man även sidokamerorna på skärmen när man backar, har alla det eller bara min bil som är lite sen i utvecklingen?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

leiflodde skrev:
På min S fick jag i helgen 2022.24.6.

Helt plötsligt ser man även sidokamerorna på skärmen när man backar, har alla det eller bara min bil som är lite sen i utvecklingen?
Jag tror att det kom för rätt länge sedan, man kan dock svajpa fram/bort dem som jag minns det.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av jonasl »

Sidokamerorna är grymma, klickar ofta fram dem när jag parkerar längs med trottoarer för att se hur långt det är till kanten. Antagligen hade kamerorna i B-stolparna varit ännu mer intressanta i det läget!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av lukasf »

Har noterat två saker till när man kör med TACC/AP:

1. Vindrutetorkarna går ju till auto så fort man drar igång farthållaren. Men det går att ändra den till vilket läge som helst förutom off. Detta gör ju att iaf körning vid regn blir lite bättre eftersom jag kan välja själv. Men det hjälper ju inte alls när den vill vispa på max vid solsken eller på en regnfri kväll.

2. Om jag har vindrutetorkarna avstängda när jag drar igång farthållaren och sedan stänger av den så minns den att det ska vara off endast om den själv anser att den inte behöver vispa under körning med farthållare. Alltså om den vispar enligt auto när jag stänger av farthållaren så anser den att den ska fortsätta med auto-läget även om jag hade den på off innan. Det låter väl rimligt OM regnsensorn hade varit vettig. Idag körde jag i solsken och den tyckte att den skulle vispa på näst högsta hastigheten, vilket är orimligt. Så när jag stängde av farthållaren så fortsatte den med vispandet...

Hoppas verkligen att Tesla kan gör något åt detta då bilen nu är riktigt bedrövlig att köra på TACC/AP...
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Imolarot »

Sedan jag uppdaterade till 2022.24.x så har Spotify fungerar klockrent och laddat in låtar och allt mycket snabbare än tidigare. Antingen har jag bara hamnat i något flyt eller så har de fixat en hel del buggar där.

Förstår inte riktigt alla klagomål på torkarna, kör alltid mina på AUTO (dygnet runt, året runt) vare sig jag kör med farthållaren eller inte och det fungerar helt okej. Kanske 1-2 ggr i månaden max vispar det till vid solsken. Säger inte att ni inte har problem alltså, utan att det är konstigt att det verkar vara så olika mellan olika bilar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Zalman3 »

Har uppdaterat appen till:
Screenshot_20220915-164855_Tesla.jpg
Det som är nytt är
Specifikationer och garanti
Hantera förare

På startskärmen.
Vad mera är nytt?
Screenshot_20220915-164838_Tesla.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Imolarot »

Bland annat att man ser däcktrycket under "Reglage".
matjo690
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 apr 2022 16:50

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av matjo690 »

Imolarot skrev:
Sedan jag uppdaterade till 2022.24.x så har Spotify fungerar klockrent och laddat in låtar och allt mycket snabbare än tidigare. Antingen har jag bara hamnat i något flyt eller så har de fixat en hel del buggar där.

Förstår inte riktigt alla klagomål på torkarna, kör alltid mina på AUTO (dygnet runt, året runt) vare sig jag kör med farthållaren eller inte och det fungerar helt okej. Kanske 1-2 ggr i månaden max vispar det till vid solsken. Säger inte att ni inte har problem alltså, utan att det är konstigt att det verkar vara så olika mellan olika bilar.
Håller med gällande torkarna. En tokvispningomgång i solsken sedan juni. I övrigt fungerar de bra.
Även positivt överraskad av auto helljus utifrån vad man läst här.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Niklas Z »

Imolarot skrev:
Förstår inte riktigt alla klagomål på torkarna, kör alltid mina på AUTO (dygnet runt, året runt) vare sig jag kör med farthållaren eller inte och det fungerar helt okej. Kanske 1-2 ggr i månaden max vispar det till vid solsken. Säger inte att ni inte har problem alltså, utan att det är konstigt att det verkar vara så olika mellan olika bilar.
Jag tycker också att torkarna har fungerat bra hela sommaren. Det kan dock vara så att det beror på att det varit ljust. Som jag minns det från i vintras var funktionen klart sämre när det var mörkt ute och regnade samtidigt, jämfört med i dagsljus. Det var länge sedan jag körde i regn i mörker, men nu lär det väl inte dröja så länge innan det händer igen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av BrooklynS »

Körde nyss Kiruna - kusten i regn och mörker.

Torkare och helljus på auto, Autopilot i stort sett hela vägen.

Dutt på torkarknappen fyra gånger, manuell avbländning tre gånger.

Tycker det funkar bra jag.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av leiflodde »

spacecoin skrev:
leiflodde skrev:
På min S fick jag i helgen 2022.24.6.

Helt plötsligt ser man även sidokamerorna på skärmen när man backar, har alla det eller bara min bil som är lite sen i utvecklingen?
Jag tror att det kom för rätt länge sedan, man kan dock svajpa fram/bort dem som jag minns det.
Backar in varje dag men aldrig sett denna funktion så bilen bör då vara lite efter sin tid...

Leif H
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av mikebike »

BrooklynS skrev:
Körde nyss Kiruna - kusten i regn och mörker.

Torkare och helljus på auto, Autopilot i stort sett hela vägen.

Dutt på torkarknappen fyra gånger, manuell avbländning tre gånger.

Tycker det funkar bra jag.
Mötte du fler än tre bilar? 8-)

I regn behöver man normalt inte röra vänsterspaken, det är när det inte regnar men är blött på vägen man måste dutta hela tiden. Och sedan motsatsen, att torkarna går fast det är helt torrt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Jerker »

Jag fick 2022.28.1 igår. Visst ska det väl innebära att man ska få tvingande helljusautomatik och automatik på vindrutetorkarna?

Jag har model 3 2019 HW 2.5 och nu när jag körde i mulet väder så slogs ljuset på och då aktiverade jag AP men helljusautomatiken aktiverades inte då. Kan det vara så att det bara sker på kvällen när automatiken anser att det är kväll och ställer om skärmen till nattläge?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Walker »

Fick precis 2022.28.1. Nu varnar bilen för att extern högtalare är ut funktion. Det har den inte gjort tidigare. Fast jag kopplade ur den för över en månad sedan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Anderzzon »

Walker skrev:
Fick precis 2022.28.1. Nu varnar bilen för att extern högtalare är ut funktion. Det har den inte gjort tidigare. Fast jag kopplade ur den för över en månad sedan.
Precis, sjukt irriterande! Fast jag tror nog att jag hellre ser den där varningen än lyssnar på det irriterande ljudet!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

Anderzzon skrev:
Walker skrev:
Fick precis 2022.28.1. Nu varnar bilen för att extern högtalare är ut funktion. Det har den inte gjort tidigare. Fast jag kopplade ur den för över en månad sedan.
Precis, sjukt irriterande! Fast jag tror nog att jag hellre ser den där varningen än lyssnar på det irriterande ljudet!
Nu är inte jag elektronik-kille, men man borde väl kunna sätta på något motstånd e dyl för att få bort varningen?
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Anderzzon »

spacecoin skrev:
Anderzzon skrev:
Walker skrev:
Fick precis 2022.28.1. Nu varnar bilen för att extern högtalare är ut funktion. Det har den inte gjort tidigare. Fast jag kopplade ur den för över en månad sedan.
Precis, sjukt irriterande! Fast jag tror nog att jag hellre ser den där varningen än lyssnar på det irriterande ljudet!
Nu är inte jag elektronik-kille, men man borde väl kunna sätta på något motstånd e dyl för att få bort varningen?
Ja eventuellt, får undersöka det lite mer sen om man stör sig för mycket på det. Lite konstigt dock att varningen är mycket större än de för låg spolarvätskenivå eller lågt däcktryck.
IMG_0616.jpg
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Dexter86 »

Herrejävlar, ska man inte ens våga uppdatera nu för risken är att högtalare slutar fungera
Denna skiten åker ut på blocket till salu !
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Anderzzon »

Dexter86 skrev:
Herrejävlar, ska man inte ens våga uppdatera nu för risken är att högtalare slutar fungera
Denna skiten åker ut på blocket till salu !
Jo högtalaren fungerar nog, det är bara det att vi har kopplat ur den för att slippa höra ljudet. Jag gjorde det direkt när jag fick bilen i mars men det är först med 28.1 som man får ett felmeddelande.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev:
Anderzzon skrev:
Walker skrev:
Fick precis 2022.28.1. Nu varnar bilen för att extern högtalare är ut funktion. Det har den inte gjort tidigare. Fast jag kopplade ur den för över en månad sedan.
Precis, sjukt irriterande! Fast jag tror nog att jag hellre ser den där varningen än lyssnar på det irriterande ljudet!
Nu är inte jag elektronik-kille, men man borde väl kunna sätta på något motstånd e dyl för att få bort varningen?
Ja ett 4-ohms-motstånd lär funka, typ ett som tål 10W borde räcka gott.
Någon kanske kan mäta på högtalaren vad den ligger på? Nästan alla på bilar brukar vara på 4 Ohm…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av jonasl »

Kontakterna finns också att köpa, någon driftig person kommer säkert ta fram en "speaker dummy"-plug.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av loftux »

Bjelke skrev:
spacecoin skrev:
Anderzzon skrev:
Walker skrev:
Fick precis 2022.28.1. Nu varnar bilen för att extern högtalare är ut funktion. Det har den inte gjort tidigare. Fast jag kopplade ur den för över en månad sedan.
Precis, sjukt irriterande! Fast jag tror nog att jag hellre ser den där varningen än lyssnar på det irriterande ljudet!
Nu är inte jag elektronik-kille, men man borde väl kunna sätta på något motstånd e dyl för att få bort varningen?
Ja ett 4-ohms-motstånd lär funka, typ ett som tål 10W borde räcka gott.
Någon kanske kan mäta på högtalaren vad den ligger på? Nästan alla på bilar brukar vara på 4 Ohm…
Kommer nog snart något färdigt kit att koppla in nu när det inte kommer räcka att bara koppla ur. Lär nog bli en punkt på besiktningen framöver där de kollar att det fungerar, så bör ha en snabbomkopplare för att slå av/på.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Walker »

jonasl skrev:
Kontakterna finns också att köpa, någon driftig person kommer säkert ta fram en "speaker dummy"-plug.
Köper gärna en sådan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar