Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

Jag har fått skyltavläsning på min M3 AWD LR utan FSD-package (men med HW3). :-)

Varning! Nytt (sämre) beteende på farthållare / Autopilot (ej FSD) i 2020.36.10.

Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)

Hoppas de buggfixar detta ASAP för som det är nu är det INTE bekvämt att koppla in farthållaren längre på mindre vägar eller där datorn har fel uppfattning om vilken fartgräns som gäller (och den har fortfarande fel ganska ofta även on det är lite bättre nu)


Jag körde 100km/h på Autopilot på motorväg fram till vägbygge där fartbegränsning 70km/h gällde. Eftersom jag kör på Autopilot på väg utan möte sänker den inte farten till 70km/h (OK med mig för jag har redan saktat in i förväg).

Tyvärr noterade inte bilen heller just denna fartbegränsning (bug som nämnts av flera i tråden).

Jag kommer ikapp bilar som ligger i 60km/h och kopplar därför ur Autopilot (men inte farthållarn) och byter till vänster fil. När jag kopplar på Autopilot igen så sätter den farthållaren på 100km/h igen (va fan! INTE ok). Det blev ett rejält ryck innan jag hann stoppa
accelerationen.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av LarsL »

Johlei skrev:
Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)
Det där stämmer inte. Farthållaren och AP har alltid ställts in mot den hastighet som bilen tror gäller för sträckan. Min bil har alltså alltid reagerat som du beskriver som med 36.10. Om du vill hålla en lägre hastighet så måste du hålla inne gasen efter att du aktiverat farthållaren eller AP för att sedan skrolla ner hastigheten med hjulet.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

LarsL skrev:
Johlei skrev:
Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)
Det där stämmer inte. Farthållaren och AP har alltid ställts in mot den hastighet som bilen tror gäller för sträckan. Min bil har alltså alltid reagerat som du beskriver som med 36.10. Om du vill hålla en lägre hastighet så måste du hålla inne gasen efter att du aktiverat farthållaren eller AP för att sedan skrolla ner hastigheten med hjulet.
Vad konstigt! För bilen har alltså överraskat mig föera ggr med konstigt beteende nu efter uppdateringen. Jag har kört bilen i drygt 1 år och på Autopilot så snart det varit möjligt och lämpligt på allt från 30-vägar till 120-vägar. Jag är väldigt van vid konceptet koppla ur Autopilot, byta fil och koppla in Autopiloten igen. Då har den inte accelererat till fartbegränsningen utan legat kvar på den fart jag ställt in. Även på alla vägbyggen på motorvägarna runt Stockholm, där datorn tyckt att gränsen är 80/90/100 km/h men vägbygget har 70km/h.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Daf »

Är det skillnad på vilken Tesla? I S och X med separat spak har bilen alltid - åtminstone sedan sommaren -16 - gått på aktuell fartgräns +/- offset när man drar spaken mot sig. Om man drar spaken nedåt eller uppåt går den på aktuell hastighet. På en Model 3 finns väl bara en riktning att koppla in farthållaren?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Svenssons »

Johlei skrev:

Vad konstigt! För bilen har alltså överraskat mig föera ggr med konstigt beteende nu efter uppdateringen. Jag har kört bilen i drygt 1 år och på Autopilot så snart det varit möjligt och lämpligt på allt från 30-vägar till 120-vägar. Jag är väldigt van vid konceptet koppla ur Autopilot, byta fil och koppla in Autopiloten igen. Då har den inte accelererat till fartbegränsningen utan legat kvar på den fart jag ställt in. Även på alla vägbyggen på motorvägarna runt Stockholm, där datorn tyckt att gränsen är 80/90/100 km/h men vägbygget har 70km/h.
Låter snarare som uppdatering av kartdata och vilka vägar som räknas som restricted roads on det är samma vägar du kör på.

viewtopic.php?f=10&t=22415&p=457217#p457217
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

Svenssons skrev:
Johlei skrev:

Vad konstigt! För bilen har alltså överraskat mig föera ggr med konstigt beteende nu efter uppdateringen. Jag har kört bilen i drygt 1 år och på Autopilot så snart det varit möjligt och lämpligt på allt från 30-vägar till 120-vägar. Jag är väldigt van vid konceptet koppla ur Autopilot, byta fil och koppla in Autopiloten igen. Då har den inte accelererat till fartbegränsningen utan legat kvar på den fart jag ställt in. Även på alla vägbyggen på motorvägarna runt Stockholm, där datorn tyckt att gränsen är 80/90/100 km/h men vägbygget har 70km/h.
Låter snarare som uppdatering av kartdata och vilka vägar som räknas som restricted roads on det är samma vägar du kör på.

viewtopic.php?f=10&t=22415&p=457217#p457217
Jag tror inte att det har med det att göra. Jag kör dagligen på Huddingevägen som har fartkameror. Här lägger jag mig under 70km/h på farthållare och kopplar snart in Autooilot, byter fil när jag kommer ikapp bilar och kopplar in Autopilioten igen. Nu axxar bilen upp till 70 +/- offset varje gång jag kopplar in Autopilot. Det gjorde den INTE förut. Effekten har blivit att bilen oväntat axxat precis före fartkameror eftersom många gärna bromsar till 60 eller ännu lägre innan dem så jag byter fil o kopplar in Autopilot igen.

Men det gick och går utmärkt att lägga Autopiloten högre än min inställda 70 +/- offset på Huddingevögen. Så den är fortfarande unrestricted.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

Johlei skrev:
LarsL skrev:
Johlei skrev:
Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)
Det där stämmer inte. Farthållaren och AP har alltid ställts in mot den hastighet som bilen tror gäller för sträckan. Min bil har alltså alltid reagerat som du beskriver som med 36.10. Om du vill hålla en lägre hastighet så måste du hålla inne gasen efter att du aktiverat farthållaren eller AP för att sedan skrolla ner hastigheten med hjulet.
Vad konstigt! För bilen har alltså överraskat mig föera ggr med konstigt beteende nu efter uppdateringen. Jag har kört bilen i drygt 1 år och på Autopilot så snart det varit möjligt och lämpligt på allt från 30-vägar till 120-vägar. Jag är väldigt van vid konceptet koppla ur Autopilot, byta fil och koppla in Autopiloten igen. Då har den inte accelererat till fartbegränsningen utan legat kvar på den fart jag ställt in. Även på alla vägbyggen på motorvägarna runt Stockholm, där datorn tyckt att gränsen är 80/90/100 km/h men vägbygget har 70km/h.
Så här står det i handboken till M3 v 2020.20 och det motsäger min skrivning om hur det var förut. Jag blir mer och mer förvirrad:

” When Traffic-Aware Cruise Control is available but is not actively cruising at a specified set speed, the touchscreen displays a gray speedometer icon below your current driving speed. The number shown in gray is your current driving speed, or the speed limit that is being determined by Speed Assist (see Controlling Speed Assist on page
139), whichever is
greater. If you engage Traffic-Aware Cruise Control, this is the cruising speed that will be set.”

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_en.pdf
Senast redigerad av Johlei, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av LarsL »

Okej, kör du fortare än det bilen uppfattar som fartgränsen så väljer den din nuvarande hastighet för fasthållning.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

LarsL skrev:
Okej, kör du fortare än det bilen uppfattar som fartgränsen så väljer den din nuvarande hastighet för fasthållning.
Ja.

Ponera att jag satt farthållaren till 65 på 70-väg. Enligt handboken ” NOTE: Moving the gear level fully down twice in quick succession engages Autosteer (assuming it has been enabled as described in Autosteer on page 114) and the set speed changes to either your current driving speed, or the current set speed (displayed in the icon), whichever is greater.”

Men med 2020.36.10 ändras min inställda fart till fartgräns +/- offset, dvs 70. Så ska det ju inte vara utan den ska behålla 65 som förut.
EDC53B32-14A1-4EA5-89D2-CA13E5AD8CA6.png
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av LarsL »

Men den väljer den största siffran, alltså 70 i det här fallet.
The number shown in gray is your current driving speed, or the speed limit that is being determined by Speed Assist (see Controlling Speed Assist on page
139), whichever is greater.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

LarsL skrev:
Men den väljer den största siffran, alltså 70 i det här fallet.
The number shown in gray is your current driving speed, or the speed limit that is being determined by Speed Assist (see Controlling Speed Assist on page
139), whichever is greater.
Den texten handlar om att sätta farthållaren (ett tryck neråt) och där har jag konstaterat att jag mindes fel (se mitt redigerade inlägg ovan). Men när jag sedan kopplar in Autopilot/autostyrning ska den INTE öka farten till fartgränsen enligt handboken. Men det gör sen. Se screenshot från handboken ovan.

Då ska den alltså välja det högsta av inställd farthållarfsrt eller den fart jag faktiskt kör i om jag har axxat upp till en högre fart än farthållaren har satt.

Det är alltså fel att den axxar till 100 km/h när jag slår på autostyrning när farthållaren är ställd på 70, trots att datorn inte fattat att det är vägbygge och tror att fartgränsen faktiskt är 100.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Svenssons »

Har man tidigare slagit på autopiloten i en högre hastighet (tex 90 km/h), slagit av den och sedan slår på den där Autopiloten tror att den högre hastigheten är OK även ifall skyltad är lägre så kommer Autopiloten gå tillbaka till den högre hastighet som du hade innan. Detta förutsätter att Autopiloten anser det inte är en restricted road med lägre hastighet. Detta har varit beteendet i många år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

Ja, det håller jag med om. Det är väl Ok eftersom jag valt den högre hastigheten.

Det nya är dock att den självmant kommer på att lägga bilen i en HÖGRE fart än vad farthållaren just nu är inställd på.

Exemplet från verkligheten: Jag kör med farthållare i 70 och aktiverar självstyrning. Då gasar plötsligt bilen upp till 100 km/h. Det är ett nytt, felaktigt beteende i 2020.36.10 som inte stämmer med vad som står i manualen för 2020.20 (se skärmdumpen tidigare).
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Svenssons »

Johlei skrev:
Ja, det håller jag med om. Det är väl Ok eftersom jag valt den högre hastigheten.

Det nya är dock att den självmant kommer på att lägga bilen i en HÖGRE fart än vad farthållaren just nu är inställd på.

Exemplet från verkligheten: Jag kör med farthållare i 70 och aktiverar självstyrning. Då gasar plötsligt bilen upp till 100 km/h. Det är ett nytt, felaktigt beteende i 2020.36.10 som inte stämmer med vad som står i manualen för 2020.20 (se skärmdumpen tidigare).
Gasar den upp till 100 även ifall du inte har satt på Autopiloten tidigare under resan på100 km/h så är det en förändring. Har du tidigare satt på den på 100, sedan stängt av den och kört i lägre så kommer den att gå på 100 igen när den slås på så länge det i te är en restricted road med lägre hastighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

Svenssons skrev:
Johlei skrev:
Ja, det håller jag med om. Det är väl Ok eftersom jag valt den högre hastigheten.

Det nya är dock att den självmant kommer på att lägga bilen i en HÖGRE fart än vad farthållaren just nu är inställd på.

Exemplet från verkligheten: Jag kör med farthållare i 70 och aktiverar självstyrning. Då gasar plötsligt bilen upp till 100 km/h. Det är ett nytt, felaktigt beteende i 2020.36.10 som inte stämmer med vad som står i manualen för 2020.20 (se skärmdumpen tidigare).
Gasar den upp till 100 även ifall du inte har satt på Autopiloten tidigare under resan på100 km/h så är det en förändring. Har du tidigare satt på den på 100, sedan stängt av den och kört i lägre så kommer den att gå på 100 igen när den slås på så länge det i te är en restricted road med lägre hastighet.
Min farthållare var satt till 70 och med självstyrning aktiverad. Efter filbytet (som gör att självstyrning, men inte farthållare, kopplas ur) fortsätter bilen cruisa på 70 tills jag väljer att aktivera självstyrningen. Då gasar bilen till 100 (som bilen tror är vägens fartgräns). Nytt, felaktigt och potentiellt farligt beteende.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av kenjon »

Läs ovanstående igen. Har du (innan du satte den på 70) haft farthållaren på 100, så är det det maxtalet som gäller.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

kenjon skrev:
Läs ovanstående igen. Har du (innan du satte den på 70) haft farthållaren på 100, så är det det maxtalet som gäller.
Eh? Nä. Om jag på en unrestricted 120-road sätter den på 150 km/h och sedan kopplar ur den och åker till en annan unresticted 70-road som jag manuellt kör i 65 km och då kopplar in Autopiloten så har den ALDRIG lagt sig i 150 igen. Den har valt det största av aktuell fart (65) och vägens maxfart +/- offset (70).

Så står det i manualen och så funkar det nu också.

Ni som har 2020.36.10 utan FSD kan ju testa själva.

Jag hoppas på att .11 innehåller buggfix på bl.a detta problem. Hej och tack.

(Rättat typo i versionsnumret)
Senast redigerad av Johlei, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av lukasf »

Johlei skrev:
Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)
Jag kör också M3 LR AWD med HW3 utan FSD sedan dec 2019, men så där har aldrig min bil fungerat. Det har aldrig gått att ställa in farthållaren till en lägre hållen hastighet än vad begränsningen är. Har kört på många vägar där det är 50/70 istället för de vanliga 80 pga arbeten. Det har varit helt omöjligt att sätta farthållaren till 70 på en 80-väg. Den har alltid accelererat till 80 + offset.
Johlei skrev:
Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)
Precis så som det alltid varit för min del. Jag har inte hunnit testa Autopilot-scenariot då jag fick 36.10 i förrgår.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
AlexanderModelS
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2019 14:21
Ort: Göteborg

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av AlexanderModelS »

Version 11 av firmware borde släppas inom kort (över ett år sedan version 10 kom). Vad tror ni, får även vi med MCU 1 version 11 eller blir det som med pre-autopilot-bilarna - att man får använda ett gammalt gränssnitt/layout?
Vit Model S 85, svart interiör, teknikpaketet, glastaklucka, 2015
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

lukasf skrev:
Johlei skrev:
Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)
Jag kör också M3 LR AWD med HW3 utan FSD sedan dec 2019, men så där har aldrig min bil fungerat. Det har aldrig gått att ställa in farthållaren till en lägre hållen hastighet än vad begränsningen är. Har kört på många vägar där det är 50/70 istället för de vanliga 80 pga arbeten. Det har varit helt omöjligt att sätta farthållaren till 70 på en 80-väg. Den har alltid accelererat till 80 + offset.
Johlei skrev:
Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)
Precis så som det alltid varit för min del. Jag har inte hunnit testa Autopilot-scenariot då jag fick 36.10 i förrgår.
Jepp. I ett senare meddelande bekräftade jag att den första fetstilade punkten var felaktigt minne av mig.

Den andra fetstilade punkten tycker jag fortfarande är dåligt (det får jag tycka :-) ) även om det alltid funkat så. Jag hade hellre haft det så att bilen sätter farthållaren till den fart jag faktiskt kör i. Man kan ju lätt sedan justera sin fart med scrollhjulet eller genom att klicka på fartgräns-ikonen för att sätta till vägens fart + offset. Men det kanske inte är en diskussion som hör hemma i denna tråd egentligen (men det händer ju att trådar här går OT.... :-) ).
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Myran
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 mar 2016 21:44
Ort: Uppsala / Luleå

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Myran »

Är inte en av de nya funktioner i .36 att man kan trycka på hastighetsmätaren för att sätta farthållaren till den hastigheten? Om man har M3.
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Jerker »

Myran skrev:
Är inte en av de nya funktioner i .36 att man kan trycka på hastighetsmätaren för att sätta farthållaren till den hastigheten? Om man har M3.
Så har det varit från början på min 3:a (tillverkad aug -19) men inte när man ska starta farthållaren. Då tar den antingen hastigheten från kartdata eller från hastigheten om man kör fortare än så.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Remuz »

Körde till Alingsås idag med min trea, första gången jag körde lite längre och AP var inte alls som jag minns den. Efter Linköping blir det 120 och man smackar på AP i 130 ungefär. Sedan när man måste köra om någon så blinkar man ut till vänster, men eftersom det är massa trafik så har farten nu gått ner till 100 och du måste vänta på att Volvon från 1981 kommer om bilen du vill om också. Självklar slår man då på AP i ytterfilen och då sätter den hastigheten till 120.

Varje gång jag gjorde något och sedan slog på AP så var det 120 igen. Förr i tiden kunde jag sätta den på allt upp till 150 och den kom ihåg det när jag satte igång AP igen.

För övrigt drog min 3a 225w/km på E4, snittfart 102, maxfart 145 (mellan Södertälje och Ödeshög). Min X drog typ 330 med samma förutsättningar. Laddade snabbt som attan också. 45kWh på 25min (start på 16% med 147kW).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Myran skrev:
Är inte en av de nya funktioner i .36 att man kan trycka på hastighetsmätaren för att sätta farthållaren till den hastigheten? Om man har M3.
Så har det varit från början på min 3:a (tillverkad aug -19) men inte när man ska starta farthållaren. Då tar den antingen hastigheten från kartdata eller från hastigheten om man kör fortare än så.
Nä, du kunde trycka på hastighetsskylten så sattes den +-offset.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av taliz »

Remuz skrev:
Körde till Alingsås idag med min trea, första gången jag körde lite längre och AP var inte alls som jag minns den. Efter Linköping blir det 120 och man smackar på AP i 130 ungefär. Sedan när man måste köra om någon så blinkar man ut till vänster, men eftersom det är massa trafik så har farten nu gått ner till 100 och du måste vänta på att Volvon från 1981 kommer om bilen du vill om också. Självklar slår man då på AP i ytterfilen och då sätter den hastigheten till 120.

Varje gång jag gjorde något och sedan slog på AP så var det 120 igen. Förr i tiden kunde jag sätta den på allt upp till 150 och den kom ihåg det när jag satte igång AP igen.

För övrigt drog min 3a 225w/km på E4, snittfart 102, maxfart 145 (mellan Södertälje och Ödeshög). Min X drog typ 330 med samma förutsättningar. Laddade snabbt som attan också. 45kWh på 25min (start på 16% med 147kW).
Saknar min hoj. Med den kunde man blåsa om på mittlinjen vid behov, slapp köa om folk inte flyttade på sig.
Så gött att kunna elda på i 200+ mil efter mil.
Man slapp dom satans jävla fartkamerajävlarna också.
Bilåka suger. :cry:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar