Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1129
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Senaste version 2021.36
Har 2021.36.5 på min MS Performance med FSD och upplever att den ger betydligt mindre regen. Enbart testat på korta sträckor än så länge. Har varit kallt med minusgrader här och rätt hala vägar.
Jag kör alltid med största möjliga regen, även när det är som halast. Har testat med olika nivåer men enbart den högsta regen ger den range jag vill ha, mindre regen gör att jag helt enkelt inte når mina mål utan "onödiga" besök hos SuC. Därav har jag lärt mig köra med största regen även på vintern. Men nu känns det som att bilen börjat frirulla mycket längre än vad den gjort tidigare.
Är det vinterförbättringarna som det annonserats om som kommer in i bilden nu? Det är ju bra för körningen blir mjukare men jag hoppas att detta inte gör att range minskar..
Jag kör alltid med största möjliga regen, även när det är som halast. Har testat med olika nivåer men enbart den högsta regen ger den range jag vill ha, mindre regen gör att jag helt enkelt inte når mina mål utan "onödiga" besök hos SuC. Därav har jag lärt mig köra med största regen även på vintern. Men nu känns det som att bilen börjat frirulla mycket längre än vad den gjort tidigare.
Är det vinterförbättringarna som det annonserats om som kommer in i bilden nu? Det är ju bra för körningen blir mjukare men jag hoppas att detta inte gör att range minskar..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Senaste version 2021.36
Intressant att max regen behövs för att nå ditt mål. Hur mycket skillnad är det i din resa med max eller liten regen? Jag trodde inte man fick många extra kilometer, speciellt inte på motorväg. Är det mycket kuperat?bjornnilsson skrev:Har 2021.36.5 på min MS Performance med FSD och upplever att den ger betydligt mindre regen. Enbart testat på korta sträckor än så länge. Har varit kallt med minusgrader här och rätt hala vägar.
Jag kör alltid med största möjliga regen, även när det är som halast. Har testat med olika nivåer men enbart den högsta regen ger den range jag vill ha, mindre regen gör att jag helt enkelt inte når mina mål utan "onödiga" besök hos SuC. Därav har jag lärt mig köra med största regen även på vintern. Men nu känns det som att bilen börjat frirulla mycket längre än vad den gjort tidigare.
Är det vinterförbättringarna som det annonserats om som kommer in i bilden nu? Det är ju bra för körningen blir mjukare men jag hoppas att detta inte gör att range minskar..
Som svar tror jag att det är uppdateringen för Winter Cold weather improvements. Jag har själv haft en tråkig incident i en nerförsbacke som låg i skuggsida med frost, och med farthållaren på så motorbromsade bilen så mycket med regen att alla fyra hjulen släppte från väglaget.
Men det var så klart många delar i detta.
Sommardäck, frost på natten men sol på dagen som tinade upp vägen. kraftigt kuperat med skog som gjorde att solen inte kom åt i nerförsbacken samt max regen.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1129
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Senaste version 2021.36
Ja, man kan (kunde?) råka ut för en hel del med max regen när temperaturen faller. Har också varit med om svettiga sekundrar då bilen glider iväg som en hockeypuck utan kontakt med vägen. Denna vinter blir det dubbfritt fram till ca nyår och därefter dubb när den mest ihållande ishalkan kommer här i norr. Tre uppsättningar däck är vad jag tror att jag behöver..
Men till saken:
Sträckan jag pendlat (+5000 mil under ett års tid) är Stockholm (norra delen) till Örnsköldsvik vilket blir strax under 50 mil enkel resa. Numera är jag mer bofast häruppe men jag kör fortfarande sträckan någon gång i månaden och det funkar med enbart ett laddstopp i Hudiksvall vintertid med max regen. Ställer jag om till mindre regen så behöver jag stanna minst ett laddstopp till, i alla fall när det börjar dra sig mot vinter. Nu har jag en ny Model S årsmodell -21 men när jag testade ställa ner regen på gammelteslan (MS90D) vid extra halt väglag så drog kartan i bilen slutsatsen att jag inte skulle komma fram alls vid ett av de stopp som då krävdes (körde några mil och uträkningen sjönk som en sten med varje kilometer). Ställde om till max regen och kom fram.. men det var på håret. Har inte testat hur det förhåller sig på sträckan på sommaren.
Men till saken:
Sträckan jag pendlat (+5000 mil under ett års tid) är Stockholm (norra delen) till Örnsköldsvik vilket blir strax under 50 mil enkel resa. Numera är jag mer bofast häruppe men jag kör fortfarande sträckan någon gång i månaden och det funkar med enbart ett laddstopp i Hudiksvall vintertid med max regen. Ställer jag om till mindre regen så behöver jag stanna minst ett laddstopp till, i alla fall när det börjar dra sig mot vinter. Nu har jag en ny Model S årsmodell -21 men när jag testade ställa ner regen på gammelteslan (MS90D) vid extra halt väglag så drog kartan i bilen slutsatsen att jag inte skulle komma fram alls vid ett av de stopp som då krävdes (körde några mil och uträkningen sjönk som en sten med varje kilometer). Ställde om till max regen och kom fram.. men det var på håret. Har inte testat hur det förhåller sig på sträckan på sommaren.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Senaste version 2021.36
Fundering kring regen low vs high.
Det borde väl inte påverka räckvidden så länge man inte rör bromsen oftare på low än high. Är det halt kör jag lugnare och således bromsar jag inte med färdbromsen särkilt ofta även om jag kör på low regen. Även regen blir ju en förlust, dock mindre än att använda färdbromsen. Att köra lugnt och göra så lite bromsning inklusive regen som möjligt borde vara bäst.
Det borde väl inte påverka räckvidden så länge man inte rör bromsen oftare på low än high. Är det halt kör jag lugnare och således bromsar jag inte med färdbromsen särkilt ofta även om jag kör på low regen. Även regen blir ju en förlust, dock mindre än att använda färdbromsen. Att köra lugnt och göra så lite bromsning inklusive regen som möjligt borde vara bäst.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2021.36
Vid normal körning så tjänar på low regen kontra high egentligen, men jag har aldrig kikat
på navigatorn hur den hanterar detta (det borde väl inte bli någon skillnad där eller?)…
Däremot borde man tjäna på att ha två laddstopp på den sträckan istället för ett ”rejält”…?
på navigatorn hur den hanterar detta (det borde väl inte bli någon skillnad där eller?)…
Däremot borde man tjäna på att ha två laddstopp på den sträckan istället för ett ”rejält”…?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Senaste version 2021.36
Yes! Low regen är bäst ut energieffetivitets synpunkt, så länge bromsen ej används. Neutral är dock bäst.Elix747 skrev:Fundering kring regen low vs high.
Det borde väl inte påverka räckvidden så länge man inte rör bromsen oftare på low än high. Är det halt kör jag lugnare och således bromsar jag inte med färdbromsen särkilt ofta även om jag kör på low regen. Även regen blir ju en förlust, dock mindre än att använda färdbromsen. Att köra lugnt och göra så lite bromsning inklusive regen som möjligt borde vara bäst.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1129
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Senaste version 2021.36
Inte bromsar jag då mycket, knappt alls. Det är dock en del stigning/utför på sträckan, kanske det kan påverka? Jag är helt säker på att jag får bättre range med högsta regen, testat i två bilar. Det är precis så stor skillnad som jag beskrev ovan.Tellus skrev:Yes! Low regen är bäst ut energieffetivitets synpunkt, så länge bromsen ej används. Neutral är dock bäst.Elix747 skrev:Fundering kring regen low vs high.
Det borde väl inte påverka räckvidden så länge man inte rör bromsen oftare på low än high. Är det halt kör jag lugnare och således bromsar jag inte med färdbromsen särkilt ofta även om jag kör på low regen. Även regen blir ju en förlust, dock mindre än att använda färdbromsen. Att köra lugnt och göra så lite bromsning inklusive regen som möjligt borde vara bäst.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1129
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Senaste version 2021.36
Förvärmde bilen i morse ordentligt och vipps så var min regen åter! Jag funderade om det kunde vara så att den bara var kall (gällande avsaknad av regen) men inte känt en sådan stor skillnad tidigare.
Hur som helst, för att återgå till tråden - 2021.36.5.5 installerad precis och imorgon blir det till att åka söderöver en sväng. Blir spännande att se vad intrycken är nu!
Hur som helst, för att återgå till tråden - 2021.36.5.5 installerad precis och imorgon blir det till att åka söderöver en sväng. Blir spännande att se vad intrycken är nu!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2021.36
Ja kallt batteri ger mindre regen och det börjar vid ganska hög temperatur faktiskt, över nollgradigt iaf…bjornnilsson skrev:Förvärmde bilen i morse ordentligt och vipps så var min regen åter! Jag funderade om det kunde vara så att den bara var kall (gällande avsaknad av regen) men inte känt en sådan stor skillnad tidigare.
Hur som helst, för att återgå till tråden - 2021.36.5.5 installerad precis och imorgon blir det till att åka söderöver en sväng. Blir spännande att se vad intrycken är nu!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2021.36
Någon fler än jag som upplever att kartorna tar evigheter att ladda när man flyttar runt efter senaste?
Har MCU2
Har MCU2
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Senaste version 2021.36
Tidigare var det runt 13-14 grader som regen begränsades, iaf tydligt med streckad gul linje.Bjelke skrev:Ja kallt batteri ger mindre regen och det börjar vid ganska hög temperatur faktiskt, över nollgradigt iaf…bjornnilsson skrev:Förvärmde bilen i morse ordentligt och vipps så var min regen åter! Jag funderade om det kunde vara så att den bara var kall (gällande avsaknad av regen) men inte känt en sådan stor skillnad tidigare.
Hur som helst, för att återgå till tråden - 2021.36.5.5 installerad precis och imorgon blir det till att åka söderöver en sväng. Blir spännande att se vad intrycken är nu!
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Senaste version 2021.36
Tror inte den har börjat rullat ut till det vanliga folket än. Finns inte hos teslafi än.Nicklas skrev:Ingen som fått .8 ännu?
- jag är nyfiken på remote cameras
Men jag har fått uppdateringen till appen. 4.2.2
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Senaste version 2021.36
Du kan välja 4 kameror i Sentry mode live access.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Senaste version 2021.36
Du kan prata till folk på distans.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Senaste version 2021.36
Nu när det börjar bli kallare ute, är det någon annan som upplever att förvärmning av kupén och avfrostning av fönster fungerar sämre?
Misstänkter att det har något med "Cold Weather Improvements" att göra. I vilket fall så kommer jag oftast ut till en kallare bil och fönster mm är fortfarande dimmiga (ej frostgrader ute ännu).
Har en Tesla Model 3 LR AWD HW3 2019. Tidigare år har detta fungerat kanon. Har schemalagt avfärd inställd på 8:45. Den laddar bilen fram till kl 05:00.
Fick precis 2021.36.5.5, hade någon annan 2021.36.5.X version innan (minns inte vilken), så skall se om det fungerar bättre.
Misstänkter att det har något med "Cold Weather Improvements" att göra. I vilket fall så kommer jag oftast ut till en kallare bil och fönster mm är fortfarande dimmiga (ej frostgrader ute ännu).
Har en Tesla Model 3 LR AWD HW3 2019. Tidigare år har detta fungerat kanon. Har schemalagt avfärd inställd på 8:45. Den laddar bilen fram till kl 05:00.
Fick precis 2021.36.5.5, hade någon annan 2021.36.5.X version innan (minns inte vilken), så skall se om det fungerar bättre.
Re: Senaste version 2021.36
Min defrostslinga bak har slutat fungera men eftersom den inte fungerade förra versionen heller är det nog något hårdvarufel som service får kolla på. Har du klimat på auto? Om man har sänkt fläkten till låg hastighet och då är i manuellt läge tror jag det ligger kvar i precond så det tar betydligt lägre tid.PerV skrev:Nu när det börjar bli kallare ute, är det någon annan som upplever att förvärmning av kupén och avfrostning av fönster fungerar sämre?
Misstänkter att det har något med "Cold Weather Improvements" att göra. I vilket fall så kommer jag oftast ut till en kallare bil och fönster mm är fortfarande dimmiga (ej frostgrader ute ännu).
Har en Tesla Model 3 LR AWD HW3 2019. Tidigare år har detta fungerat kanon. Har schemalagt avfärd inställd på 8:45. Den laddar bilen fram till kl 05:00.
Fick precis 2021.36.5.5, hade någon annan 2021.36.5.X version innan (minns inte vilken), så skall se om det fungerar bättre.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1129
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Senaste version 2021.36
Efter hundra mil i helgen med 2021.36.5.5 konstaterar jag att övervakningen av mig som chaufför blivit lite striktare. Jag gillar min FSD men blev fråntagen funktionen tre gånger, dvs att jag fick starta om helt från stillastående, vilket är fler gånger än tidigare. Samma resa brukar gå galant. Sista bestraffningen skedde när jag sträckte mig fram för att titta i backspegeln för att kolla att det var fritt att svänga in i höger fil efter omkörning (dubbelfiligt). Då tyckte bilen att jag var oförsiktig när jag tog ögonen från vägen och stängde av. Känns som den blivit väldigt mycket mer petig.
Även en reflektion kring en till tvåfiligt där det blir en brottningsmatch då FSDn som vanligt först siktar på vänstra filen för att sedan i panik väja över till höger.. här har jag tidigare upplevt att bilen blivit mjukare i omgångar för att sedan gå tillbaka och få samma beteende som tidigare, vilket stör upplevelsen. Man får hålla hårt i ratten och tvinga in den i högra filen, så hårt att man oftast drar den ut ur självkörningsläget. Här blir det betydligt mjukare körning i mörker än i dagsljus, det går att hålla emot lite mjukare och styra in bilen i höger fil utan avslagna funktioner som följd. Kanske samma upplevelse som tidigare men något jag uppmärksammat först nu. Antar att mörkret tar bort en del av informationen så att körningen med FSD faktiskt blir lite mjukare.
Önskar att Tesla utvecklar en funktion så man kan ställa in FSDn till att bli mer ”elastisk” när man hjälper den på traven även i dagsljus.
Även en reflektion kring en till tvåfiligt där det blir en brottningsmatch då FSDn som vanligt först siktar på vänstra filen för att sedan i panik väja över till höger.. här har jag tidigare upplevt att bilen blivit mjukare i omgångar för att sedan gå tillbaka och få samma beteende som tidigare, vilket stör upplevelsen. Man får hålla hårt i ratten och tvinga in den i högra filen, så hårt att man oftast drar den ut ur självkörningsläget. Här blir det betydligt mjukare körning i mörker än i dagsljus, det går att hålla emot lite mjukare och styra in bilen i höger fil utan avslagna funktioner som följd. Kanske samma upplevelse som tidigare men något jag uppmärksammat först nu. Antar att mörkret tar bort en del av informationen så att körningen med FSD faktiskt blir lite mjukare.
Önskar att Tesla utvecklar en funktion så man kan ställa in FSDn till att bli mer ”elastisk” när man hjälper den på traven även i dagsljus.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Senaste version 2021.36
Jag upplever samma. Rutan inte helt imfri torr på utsidan som tidigare, trots plusgrader. Iofs bara ett svep med torkarna så var det klart. Men helt klart en ändring. Får se hur det blir när det blir kallare. Kanske finns en tempsensor som de använder för att inte köra rutan onödigt varm?PerV skrev:Nu när det börjar bli kallare ute, är det någon annan som upplever att förvärmning av kupén och avfrostning av fönster fungerar sämre?
Misstänkter att det har något med "Cold Weather Improvements" att göra. I vilket fall så kommer jag oftast ut till en kallare bil och fönster mm är fortfarande dimmiga (ej frostgrader ute ännu).
Har en Tesla Model 3 LR AWD HW3 2019. Tidigare år har detta fungerat kanon. Har schemalagt avfärd inställd på 8:45. Den laddar bilen fram till kl 05:00.
Fick precis 2021.36.5.5, hade någon annan 2021.36.5.X version innan (minns inte vilken), så skall se om det fungerar bättre.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Senaste version 2021.40
Finns ju ett avfrostningsläge numera ( inte sett tidigare, men kan ha funnits). Verkar inte som om spegelvärme och bakrutevärmning går på som tidigare. Kupevärmen är fortfarande helt OK.
Ska testa avfrostningen lite - sätter den på värmeslingorna?
Ska testa avfrostningen lite - sätter den på värmeslingorna?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Senaste version 2021.40
Ja, den sätter på värmeslingorna och kör avfrostning av framrutan.Gustafsson skrev:Finns ju ett avfrostningsläge numera ( inte sett tidigare, men kan ha funnits). Verkar inte som om spegelvärme och bakrutevärmning går på som tidigare. Kupevärmen är fortfarande helt OK.
Ska testa avfrostningen lite - sätter den på värmeslingorna?
Re: Senaste version 2021.40
Jag har inte fått denElof skrev:Nå, fick du spy mode?Remuz skrev:Nu kom 40, smack
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Senaste version 2021.40
Iphone eller Android?Remuz skrev:Jag har inte fått denElof skrev:Nå, fick du spy mode?Remuz skrev:Nu kom 40, smack