Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av RagWal »

ChristerSjo skrev:
Nu fick jag precis 2020.28.1, håller på att installeras.
Jag med. Vad kan den?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av ChristerSjo »

RagWal skrev:
ChristerSjo skrev:
Nu fick jag precis 2020.28.1, håller på att installeras.
Jag med. Vad kan den?
Inget revolutionerande:
IMG_0013.jpg
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Senaste version 2020.24

Inlägg av ChristerSjo »

Inte alltid man är den andra som installerar versionen på teslafi.com :D
Skärmklipp.JPG
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av TechNerd »

Var lite mer för Modell S och 2020.28.1:
IMG_20200710_081935__01.jpg
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Senaste version 2020.28

Inlägg av Hertsh »

Undrar vilka buggar den tagit bort och lagt till. Jag klickade tyvärr "installera" på 28.1. innan jag läst release notes på nätet. Kändes viktigt eftersom den kom så snart efter 24.6
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av taliz »

Kom på ytterligare en sak som är trevlig med att kunna se side repeaters.
Då ser man ju om dom ger klar bild för Sentry. ;)
Trist om man får en skada och så ser man inget för kamerorna är smutsiga. (Visserligen kommer det ju varningsmeddelanden men dom glömmer man ju snabbt...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av leiflodde »

Jag skulle vilja ha en uppdatering som tar bort alla spökinbromsningar vid avfarter på motorvägar, har pågått i snart ett år riktigt irriterande.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av EnTraktor »

leiflodde skrev:
Jag skulle vilja ha en uppdatering som tar bort alla spökinbromsningar vid avfarter på motorvägar, har pågått i snart ett år riktigt irriterande.
Jag har mer eller mindre helt slutat använda autopiloten p.g.a. detta.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av jpetters »

EnTraktor skrev:
leiflodde skrev:
Jag skulle vilja ha en uppdatering som tar bort alla spökinbromsningar vid avfarter på motorvägar, har pågått i snart ett år riktigt irriterande.
Jag har mer eller mindre helt slutat använda autopiloten p.g.a. detta.
Det verkar vara ett Svenskt fenomen. Händer inte alls i Schweiz eller i Tyskland. Jag upplevde det först när jag körde till Sverige i maj. Kanske därför det inte är löst än.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av Jerker »

Men jag drabbas ytterst sällan av spökbromsningar. Ibland gör den antydningar till det. Tror att jag har varit med om en rejäl spökbromsning.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av leiflodde »

Ni måste vara lyckliga för det händer dagligen :o

Kör ofta till Halland, Blekinge och Jönköping och finns många avfarter...

Skumt är att avfarten E6 mot Lund reagerar den inte på men alltid Lomma avfarten då söder ut och aldrig norr ut.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av jpetters »

leiflodde skrev:
Ni måste vara lyckliga för det händer dagligen :o

Kör ofta till Halland, Blekinge och Jönköping och finns många avfarter...

Skumt är att avfarten E6 mot Lund reagerar den inte på men alltid Lomma avfarten då söder ut och aldrig norr ut.
Hände vid i princip varje avfart på E4an som jag upplevde det. Om jag minns rätt så sänker bilen hastigheten, dvs det syns även på displayen. Körde man i vänster körfält var det mindre/ingen sänkning av hastigheten.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av fth »

jpetters skrev:
leiflodde skrev:
Ni måste vara lyckliga för det händer dagligen :o

Kör ofta till Halland, Blekinge och Jönköping och finns många avfarter...

Skumt är att avfarten E6 mot Lund reagerar den inte på men alltid Lomma avfarten då söder ut och aldrig norr ut.
Hände vid i princip varje avfart på E4an som jag upplevde det. Om jag minns rätt så sänker bilen hastigheten, dvs det syns även på displayen. Körde man i vänster körfält var det mindre/ingen sänkning av hastigheten.
Precis det beteendet som jag upplevde på E4 mellan Stockholm och Gävle när jag lånade en Raven X nyligen.

På NoA ville bilen också att jag skulle byta till vänsterfilen vid varje avfart ”för att fortsätta färden”.

Detta måste väl vara någon form av bugg där AP blandar ihop högerfilen med avfarten på något sätt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av helix »

leiflodde skrev:
Ni måste vara lyckliga för det händer dagligen :o

Kör ofta till Halland, Blekinge och Jönköping och finns många avfarter...

Skumt är att avfarten E6 mot Lund reagerar den inte på men alltid Lomma avfarten då söder ut och aldrig norr ut.
För mig händer bara det där när jag kör med Navigate On Autopilot påslagen. Kör jag med vanlig Autosteer/TAC utan NOA spökbromsar den aldrig vid avfarter.

Gissar att det är något galet i det specifika Neuarala Nätverk som hanterar NoA och att det är "feltränat" på vägtypen/avfarter vi har i Sverige. Kommer lösa sig så småningom och troligtvis plötsligt, men håller med om att det är irriterande i dagsläget.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av Xeik »

Ja, det verkar vara kopplat till NoA. Jag som bara har autosteer får väldigt sällan spökbromsningar numera. Körde e4 + en hel del 80vägar i Småland igår, och slogs av hur bra autosteer hanterar även mindre vägar numera. Riktigt behagligt att bara ligga och glida på 80vägar och låta bilen sköta styrningen.

Däremot så kan ju skyltavläsningen inte komma en dag för tidigt. Kartdatan är ju oftare fel än rätt.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av Curik »

helix skrev:
leiflodde skrev:
Ni måste vara lyckliga för det händer dagligen :o

Kör ofta till Halland, Blekinge och Jönköping och finns många avfarter...

Skumt är att avfarten E6 mot Lund reagerar den inte på men alltid Lomma avfarten då söder ut och aldrig norr ut.
För mig händer bara det där när jag kör med Navigate On Autopilot påslagen. Kör jag med vanlig Autosteer/TAC utan NOA spökbromsar den aldrig vid avfarter.

Gissar att det är något galet i det specifika Neuarala Nätverk som hanterar NoA och att det är "feltränat" på vägtypen/avfarter vi har i Sverige. Kommer lösa sig så småningom och troligtvis plötsligt, men håller med om att det är irriterande i dagsläget.
Fast nä. Jag har inte FSD på varken MS eller M3 och har det där problemet också. Vet att jag inte är ensam om det heller. Så det har nog dessvärre inget med NoA att göra.

Men det blir säker bättre och bättre. Jag hade ett favoritställe utanför stan där jag körde igenom med AP och bilen plötsligt svängde ut mot motsatt körfält, för att sedan snabbt svänga tillbaka in i rätt körfält igen. Det var riktigt obehagligt första gången, mest komiskt andra gången när jag skulle visa min far. Undrar hur det hade blivit om det varit halt.. men det hade jag inte vågat prova. :lol:

Hur som helst, provade igen nyligen och nu kör bilen bara förbi eländet som om den har lärt sig. Svänger ingenting, kör bara rakt fram precis som man ska. ;)
2020-07-10 22_23_00-.png
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av taliz »

jpetters skrev:
leiflodde skrev:
Ni måste vara lyckliga för det händer dagligen :o

Kör ofta till Halland, Blekinge och Jönköping och finns många avfarter...

Skumt är att avfarten E6 mot Lund reagerar den inte på men alltid Lomma avfarten då söder ut och aldrig norr ut.
Hände vid i princip varje avfart på E4an som jag upplevde det. Om jag minns rätt så sänker bilen hastigheten, dvs det syns även på displayen. Körde man i vänster körfält var det mindre/ingen sänkning av hastigheten.
Vilken version?
Jag hade nada på ett halvår, sen fick jag ett par på 2020.16. På 2020.20 har jag inte haft några än.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av bylund »

Något med hur kartdatat för Sverige ser ut, så att bilen tror att avfarten börjar någonstans i högerfilen på motorvägen kanske?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av Henkens »

bylund skrev:
Något med hur kartdatat för Sverige ser ut, så att bilen tror att avfarten börjar någonstans i högerfilen på motorvägen kanske?
Så tror jag också att det är. Kodningen av hastigheten för avfarten börjar för tidigt i Sverige. Redan uppe på "stora vägen"
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Senaste version 2020.28

Inlägg av Hertsh »

fth skrev:
jpetters skrev:
leiflodde skrev:
Ni måste vara lyckliga för det händer dagligen :o

Kör ofta till Halland, Blekinge och Jönköping och finns många avfarter...

Skumt är att avfarten E6 mot Lund reagerar den inte på men alltid Lomma avfarten då söder ut och aldrig norr ut.
Hände vid i princip varje avfart på E4an som jag upplevde det. Om jag minns rätt så sänker bilen hastigheten, dvs det syns även på displayen. Körde man i vänster körfält var det mindre/ingen sänkning av hastigheten.
Precis det beteendet som jag upplevde på E4 mellan Stockholm och Gävle när jag lånade en Raven X nyligen.

På NoA ville bilen också att jag skulle byta till vänsterfilen vid varje avfart ”för att fortsätta färden”.

Detta måste väl vara någon form av bugg där AP blandar ihop högerfilen med avfarten på något sätt?

/fth
Exakt så. Efter varje spökbroms vill bilen byta fil. Helt klart att det är kartan som är problemet. Bilen tror att den kör på en avfart.

OCH absolut noll problem så fort NoA är avstängt.

Jag upplevde problemen nyligen på långkörningar med 2020.20 och 2020.24. Har ännu inte testat med 2020.28 men ska ut på motorvägar idag så kan testa.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av SALVETA »

Sportsman skrev:
Hej!
Nu har jag idag installerat 20.24.6 men mitt problem finns fortfarande kvar så tänkte kolla om forumet har någon bra idé..
Problemet är att När någon ringer och jag svarar i bilen hör Jag inte de som ringer till mig. Det har varit så de sista 3-4 mjukvaruuppdateringarna.
Känns som att ljudet hänger sig och även lite knixigt att sedan få igång ljudet även på radion. Är det någon som upplevt samma fenomen och har någon lösning eller kan man rapportera mjukvaruproblem vilket jag tror det är?

Har testat de klassiska grejerna omstart, Avinstallerat telefonen och installerat igen utan resultat.
Samma här, väldigt störigt är det. Vi bör kanske lägga service request i appen så Tesla blir uppmärksammande på problemet för någon annan väg finns väl inte för att "rösta" upp ett problem?
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av binsell-gerdin »

Någon mer än jag som fått problem med backkameran efter senaste uppdateringen? Först fladdrade bilden i grönt och nu helt svart.
Har 2020.24.6.4.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av Remuz »

Hade massa problem med spökbroms på min X, men aldrig med 3. På X hade jag EAP, på 3
Har jag bara gratis-AP. Nästan ännu en anledning att inte köpa FSD då :lol:
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Lunde
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 jun 2020 23:14

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av Lunde »

SALVETA skrev:
Sportsman skrev:
Hej!
Nu har jag idag installerat 20.24.6 men mitt problem finns fortfarande kvar så tänkte kolla om forumet har någon bra idé..
Problemet är att När någon ringer och jag svarar i bilen hör Jag inte de som ringer till mig. Det har varit så de sista 3-4 mjukvaruuppdateringarna.
Känns som att ljudet hänger sig och även lite knixigt att sedan få igång ljudet även på radion. Är det någon som upplevt samma fenomen och har någon lösning eller kan man rapportera mjukvaruproblem vilket jag tror det är?

Har testat de klassiska grejerna omstart, Avinstallerat telefonen och installerat igen utan resultat.
Samma här, väldigt störigt är det. Vi bör kanske lägga service request i appen så Tesla blir uppmärksammande på problemet för någon annan väg finns väl inte för att "rösta" upp ett problem?
Har haft samma problem, när detta händer så försvinner även mitt ljudet för blinkers. Brukar komma igång om jag ringer ut från telefonen. Dock inte testat så många gånger ännu.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av LasseTM »

Lunde skrev:
SALVETA skrev:
Sportsman skrev:
Hej!
Nu har jag idag installerat 20.24.6 men mitt problem finns fortfarande kvar så tänkte kolla om forumet har någon bra idé..
Problemet är att När någon ringer och jag svarar i bilen hör Jag inte de som ringer till mig. Det har varit så de sista 3-4 mjukvaruuppdateringarna.
Känns som att ljudet hänger sig och även lite knixigt att sedan få igång ljudet även på radion. Är det någon som upplevt samma fenomen och har någon lösning eller kan man rapportera mjukvaruproblem vilket jag tror det är?

Har testat de klassiska grejerna omstart, Avinstallerat telefonen och installerat igen utan resultat.
Samma här, väldigt störigt är det. Vi bör kanske lägga service request i appen så Tesla blir uppmärksammande på problemet för någon annan väg finns väl inte för att "rösta" upp ett problem?
Har haft samma problem, när detta händer så försvinner även mitt ljudet för blinkers. Brukar komma igång om jag ringer ut från telefonen. Dock inte testat så många gånger ännu.
Har samma problem men när ljudet försvinner så hoppar det ofta igång igen efter 3-4minuter.
Händer ofta att jag får slå över till mobilhögtalare när jag ska prata i telefon för att ljudet inte funkar i Teslan.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Skriv svar