Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av themax »

BrooklynS skrev:
Du behöver inte försöka tolka in en massa i mitt inlägg. Att man känner sig lurad av en marknadsföring är en sak, men sedan handlar det kanske om att man triggas av historier på nätet...
Japp. Att Tesla avaktiverat min radar är definitivt en skröna på nätet. Jag behöver inte tolka dig mer än så.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av renes »

mikebike skrev:
Jag kan inte komma på något som blivit bättre med min bil sedan jag köpte den.
Fler spel och språkstöd på portugisiska är inget jag har nytta av.
Nej, men eftersom det är en 2022 modell (enligt din signatur) så kanske det inte är så konstigt. Min är en 2019 och med alla förbättringar jag fått över åren är det nästan en annan och mycket bättre bil. Det finns också försämringar, men helt ärligt, hade jag inte läst om dem här på forumet så hade jag nog inte ens märkt dem.

T.ex. fick jag ut och specifikt provköra för att bekräfta att helljusautomatiken är påtvingad nu. Skälet att jag inte märkt det är ju att jag inte kör ofta på landsväg på natten med autosteer på, så det är väl annorlunda för andra. Dessutom är det ju minimalt besvär att slå av det, och/eller tvinga på helljus manuellt när det behövs.

Regnautomatiken funkar alldeles utmärkt på min. Ibland, kanske en gång i månaden, får den fnatt en halv minut och försöker gnugga bort solen, men stör det mig? Inte mycket.

Det där med blinkers höger/vänster i rondeller hade jag aldrig ens märkt av tills jag läste om det här men kunde bekräfta att även min bil beter sig så. Så senaste tiden försökte jag fundera ut varför just jag aldrig haft problem med det och vid lite observation av mitt beteende har jag märkt att jag automatiskt blinkar in i rondeller, stänger av blinkers när jag passerar sista avfarten jag inte tar och sen någon sekund senare blinkar ut. Helt av mig själv. Så antingen är mitt beteende ganska vanligt och har man mappat det mot liknande beteende eller så har jag anpassat mig till bilen så snabbt att jag inte ens märkt av det. (Varför de har den funktionen: gissningsvis var det för många som av misstag aktiverade motsatt blinker när de ville stänga av blinkers. I så fall är ju funktionen helt rätt.)

Det är svårt, väldigt svårt, att regelbundet läsa detta forum och att inte börja bli missnöjd med saker på bilen som man annars aldrig ens märkt av. Eller som man, som i fallet blinkers, helt omedvetet anpassar sig till. Det är nog bäst att helt enkelt inte bry sig om problem som behandlas här annat än om man haft det problemet själv innan det skrivs om på forumet.

Så för er som tycker att man bör sälja sin Tesla för något av dessa hemska problem och köpa sig nåt annat, så kan det funka. Om ni inte hittar något motsvarande forum för den andra bilen, förstås, för då blir det samma sak igen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av mikebike »

renes skrev:
mikebike skrev:
Jag kan inte komma på något som blivit bättre med min bil sedan jag köpte den.
Fler spel och språkstöd på portugisiska är inget jag har nytta av.
Nej, men eftersom det är en 2022 modell (enligt din signatur) så kanske det inte är så konstigt. Min är en 2019 och med alla förbättringar jag fått över åren är det nästan en annan och mycket bättre bil. Det finns också försämringar, men helt ärligt, hade jag inte läst om dem här på forumet så hade jag nog inte ens märkt dem.

T.ex. fick jag ut och specifikt provköra för att bekräfta att helljusautomatiken är påtvingad nu. Skälet att jag inte märkt det är ju att jag inte kör ofta på landsväg på natten med autosteer på, så det är väl annorlunda för andra. Dessutom är det ju minimalt besvär att slå av det, och/eller tvinga på helljus manuellt när det behövs.

Regnautomatiken funkar alldeles utmärkt på min. Ibland, kanske en gång i månaden, får den fnatt en halv minut och försöker gnugga bort solen, men stör det mig? Inte mycket.

Det där med blinkers höger/vänster i rondeller hade jag aldrig ens märkt av tills jag läste om det här men kunde bekräfta att även min bil beter sig så. Så senaste tiden försökte jag fundera ut varför just jag aldrig haft problem med det och vid lite observation av mitt beteende har jag märkt att jag automatiskt blinkar in i rondeller, stänger av blinkers när jag passerar sista avfarten jag inte tar och sen någon sekund senare blinkar ut. Helt av mig själv. Så antingen är mitt beteende ganska vanligt och har man mappat det mot liknande beteende eller så har jag anpassat mig till bilen så snabbt att jag inte ens märkt av det. (Varför de har den funktionen: gissningsvis var det för många som av misstag aktiverade motsatt blinker när de ville stänga av blinkers. I så fall är ju funktionen helt rätt.)

Det är svårt, väldigt svårt, att regelbundet läsa detta forum och att inte börja bli missnöjd med saker på bilen som man annars aldrig ens märkt av. Eller som man, som i fallet blinkers, helt omedvetet anpassar sig till. Det är nog bäst att helt enkelt inte bry sig om problem som behandlas här annat än om man haft det problemet själv innan det skrivs om på forumet.

Så för er som tycker att man bör sälja sin Tesla för något av dessa hemska problem och köpa sig nåt annat, så kan det funka. Om ni inte hittar något motsvarande forum för den andra bilen, förstås, för då blir det samma sak igen.
Förstår du inte att är skillnad mellan egenskaper som en bil har när man köper den och egenskaper som försämras genom påtvingade uppdateringar?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av renes »

mikebike skrev:
renes skrev:
mikebike skrev:
Jag kan inte komma på något som blivit bättre med min bil sedan jag köpte den.
Fler spel och språkstöd på portugisiska är inget jag har nytta av.
Nej, men eftersom det är en 2022 modell (enligt din signatur) så kanske det inte är så konstigt. Min är en 2019 och med alla förbättringar jag fått över åren är det nästan en annan och mycket bättre bil. Det finns också försämringar, men helt ärligt, hade jag inte läst om dem här på forumet så hade jag nog inte ens märkt dem.

T.ex. fick jag ut och specifikt provköra för att bekräfta att helljusautomatiken är påtvingad nu. Skälet att jag inte märkt det är ju att jag inte kör ofta på landsväg på natten med autosteer på, så det är väl annorlunda för andra. Dessutom är det ju minimalt besvär att slå av det, och/eller tvinga på helljus manuellt när det behövs.

Regnautomatiken funkar alldeles utmärkt på min. Ibland, kanske en gång i månaden, får den fnatt en halv minut och försöker gnugga bort solen, men stör det mig? Inte mycket.

Det där med blinkers höger/vänster i rondeller hade jag aldrig ens märkt av tills jag läste om det här men kunde bekräfta att även min bil beter sig så. Så senaste tiden försökte jag fundera ut varför just jag aldrig haft problem med det och vid lite observation av mitt beteende har jag märkt att jag automatiskt blinkar in i rondeller, stänger av blinkers när jag passerar sista avfarten jag inte tar och sen någon sekund senare blinkar ut. Helt av mig själv. Så antingen är mitt beteende ganska vanligt och har man mappat det mot liknande beteende eller så har jag anpassat mig till bilen så snabbt att jag inte ens märkt av det. (Varför de har den funktionen: gissningsvis var det för många som av misstag aktiverade motsatt blinker när de ville stänga av blinkers. I så fall är ju funktionen helt rätt.)

Det är svårt, väldigt svårt, att regelbundet läsa detta forum och att inte börja bli missnöjd med saker på bilen som man annars aldrig ens märkt av. Eller som man, som i fallet blinkers, helt omedvetet anpassar sig till. Det är nog bäst att helt enkelt inte bry sig om problem som behandlas här annat än om man haft det problemet själv innan det skrivs om på forumet.

Så för er som tycker att man bör sälja sin Tesla för något av dessa hemska problem och köpa sig nåt annat, så kan det funka. Om ni inte hittar något motsvarande forum för den andra bilen, förstås, för då blir det samma sak igen.
Förstår du inte att är skillnad mellan egenskaper som en bil har när man köper den och egenskaper som försämras genom påtvingade uppdateringar?
Det där var onödigt nedlåtande. Jag förklarade ju mitt perspektiv att förbättringarna är mycket mer påtagliga än försämringarna och att försämringarna stör mig avsevärt mindre än vad som framgår av forumet. Sen kan jag ju tro att jag inte är helt ensam om det. Det ger dig inte rätten att misstänkliggöra min mentala kapacitet publikt.

Att du, däremot, är väldigt upprörd över Tesla och förändringar, är ju tydligt. Vad som är lite oförklarligt för mig är ju varför du köpte en MY över huvud taget, eftersom du var otroligt negativ mot Tesla redan innan du köpte den.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

Generellt sett tycker jag man ska acceptera andras upplevelser utan en massa ifrågasättanden. Jag förstår verkligen inte behovet vissa verkar ha att att konsekvent försvara ett stort amerikanskt företag mot andra svenska kunder... Det här forumet är väl till för kunderna?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av mikebike »

renes skrev:
mikebike skrev:
renes skrev:
mikebike skrev:
Jag kan inte komma på något som blivit bättre med min bil sedan jag köpte den.
Fler spel och språkstöd på portugisiska är inget jag har nytta av.
Nej, men eftersom det är en 2022 modell (enligt din signatur) så kanske det inte är så konstigt. Min är en 2019 och med alla förbättringar jag fått över åren är det nästan en annan och mycket bättre bil. Det finns också försämringar, men helt ärligt, hade jag inte läst om dem här på forumet så hade jag nog inte ens märkt dem.

T.ex. fick jag ut och specifikt provköra för att bekräfta att helljusautomatiken är påtvingad nu. Skälet att jag inte märkt det är ju att jag inte kör ofta på landsväg på natten med autosteer på, så det är väl annorlunda för andra. Dessutom är det ju minimalt besvär att slå av det, och/eller tvinga på helljus manuellt när det behövs.

Regnautomatiken funkar alldeles utmärkt på min. Ibland, kanske en gång i månaden, får den fnatt en halv minut och försöker gnugga bort solen, men stör det mig? Inte mycket.

Det där med blinkers höger/vänster i rondeller hade jag aldrig ens märkt av tills jag läste om det här men kunde bekräfta att även min bil beter sig så. Så senaste tiden försökte jag fundera ut varför just jag aldrig haft problem med det och vid lite observation av mitt beteende har jag märkt att jag automatiskt blinkar in i rondeller, stänger av blinkers när jag passerar sista avfarten jag inte tar och sen någon sekund senare blinkar ut. Helt av mig själv. Så antingen är mitt beteende ganska vanligt och har man mappat det mot liknande beteende eller så har jag anpassat mig till bilen så snabbt att jag inte ens märkt av det. (Varför de har den funktionen: gissningsvis var det för många som av misstag aktiverade motsatt blinker när de ville stänga av blinkers. I så fall är ju funktionen helt rätt.)

Det är svårt, väldigt svårt, att regelbundet läsa detta forum och att inte börja bli missnöjd med saker på bilen som man annars aldrig ens märkt av. Eller som man, som i fallet blinkers, helt omedvetet anpassar sig till. Det är nog bäst att helt enkelt inte bry sig om problem som behandlas här annat än om man haft det problemet själv innan det skrivs om på forumet.

Så för er som tycker att man bör sälja sin Tesla för något av dessa hemska problem och köpa sig nåt annat, så kan det funka. Om ni inte hittar något motsvarande forum för den andra bilen, förstås, för då blir det samma sak igen.
Förstår du inte att är skillnad mellan egenskaper som en bil har när man köper den och egenskaper som försämras genom påtvingade uppdateringar?
Det där var onödigt nedlåtande. Jag förklarade ju mitt perspektiv att förbättringarna är mycket mer påtagliga än försämringarna och att försämringarna stör mig avsevärt mindre än vad som framgår av forumet. Sen kan jag ju tro att jag inte är helt ensam om det. Det ger dig inte rätten att misstänkliggöra min mentala kapacitet publikt.

Att du, däremot, är väldigt upprörd över Tesla och förändringar, är ju tydligt. Vad som är lite oförklarligt för mig är ju varför du köpte en MY över huvud taget, eftersom du var otroligt negativ mot Tesla redan innan du köpte den.
Jag beställde min MY INNAN jag köpte min M3.
Faktum är att jag inte är speciellt missnöjd med min Model Y, och det hela beror på förväntningar.
När jag fick min Model 3 förväntade jag mig en mycket bättre bil än den 5 år gamla Volvo jag sålde. Det visade sig att den i många avseenden var betydligt sämre, främst när det gällde alla assistanssystem.

Förväntningarna på min Model Y gick ut på att jag skulle få en rymligare bil med samma tillkortakommanden som min Model 3 när det gäller assistanssystemen.
Förväntningarna infriades! Det var precis vad jag fick.

Däremot hade jag inte förväntat mig att Tesla skulle försämra farthållaren via OTA, trots löfte om motsatsen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av BrooklynS »

spacecoin skrev:
Generellt sett tycker jag man ska acceptera andras upplevelser utan en massa ifrågasättanden. Jag förstår verkligen inte behovet vissa verkar ha att att konsekvent försvara ett stort amerikanskt företag mot andra svenska kunder... Det här forumet är väl till för kunderna?
Exakt, du måste acceptera att många är ganska nöjda utan att bli kallade för fanboys eller nedlåtande kommentarer.

Var konsekvensen ligger ser du lättare om du lyfter blicken.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Choke »

Fick min Tesla Model Y i slutet av februari i år. Det är min allra första el-bi. Har väldigt länge varit nyfiken och intresserad av elbilar - men haft batteri-ångest och suttit i timmar och undersökt var finns det laddare där jag brukar åka.
Har alltså haft bilen snart i 7 månader och kört 2 800 mil. Har inte köpt någon uppgradering av autopiloten eller självkörningen. Däremot har jag de senaste dagarna blivit nyfiken att köpa en uppradering.

Har ingen dirket vana av att köra med AP - hade en Skoda innan Tesla och den hade i alla fall adoptiv fartkontroll. När jag började köra Teslan så var jag lite skeptisk till AP - läst allt negativt - men sedan i våras har börjat använda både fartkontrollen och självstyrningen. Tycker att det har bara blivit bättre och bättre och roligare och roligare att köra.


Igår körde jag över 30 mil på blandade vägar, motorväg, landsväg, 2-1 väg och grusväg. Det var blandat väder - kraftig vid och regn, allt från dugg till skyfall. Hade 2022.28.1 ( imorse fick jag 2022.28.2 , inte kört något än).
När det gäller körningen så tycker jag de två-tre sista uppdateringarna blivit klart bättre. Nu kommer mina upplevelser och hur jag tycker Teslan upplevs - förstår att andra har andra uppfattningar. Tycker ändå att det är lite märkligt att det är så skilda uppfattningar.
Hade inga problem med torkarna - nu var det ganska ljust och det blev ingen mörkerkörning och inget slask som skvätte upp. Om det ibland behövs extra torkning så är det väldigt enkelt att bara trycka på knappen på vänster spak så vispar det till.
Självstyrningen fungerade väldigt bra - kanske lite osäkert vid 2-1,1-2 vägarna. Har som vana att koppla bort den när jag kommer fram till en påfart till 2-1.
Det som däremot har blivit fantastiskt är när man kör motorväg och bilen framför ska köra av. Tidigare innan Vision så blev det nästan panikbromsning när bilen framför skulle åka av - var lika på min gamla Skoda. Men nu är det som natt-och-dag - Teslan bryr sig knappt om att bilen framför eller tom flera bilar åker av. Tror det är kameran som förstår att det finns en avfart - något som jag inte tror radarn kan uppfatta. OBS detta är min amatörmässiga uppfattning, finns säkert många här som kan det här bättre.
När det gäller fartkontrollen så fick jag ingen fantombromsning på över 30 mil - däremot var det en gång som Teslan fick lite problem. Mötte två gångtrafikanter på smal landsväg samtidigt som det kom en mötande bil. Blev en ganska kraftig inbromsning och varningssignaler. Var nog lite mitt fel - borde ha kopplat ur automatiken när jag såg det äldre paret på vägen.
Gillar även att den i många kurvor, själv drar ned på hastigheten.
Ska man ändå klaga eller komma med önskningar - att känna av vilken hastighet som gäller fungerar på landsväg men jag skulle gärna vilja ha det på motorväg också. Lärde mig av medlem här att man kan föra höger spak rakt ned under några sekunder som blir max-hastigheten den korrekta. Mycket enklare än trycka på skärmen eller rulla på höger knapp.

När det gäller ljuset så är det väl inte helt perfekt - har inte kört så mycket i mörker senaste veckorna så jag kan inte säga om det också blivit bättre. Däremot så har jag tidigare stängt av automatiken - och även om den slås på när man kör AP så är det enkelt att stänga av. Och så lärde jag mig att det faktiskt går att slå på helljuset om man måste.
När det gäller torkarna så har det några ggr blivit tok-torkning fast det var snustorrt - men senaste månaden har jag inte upplevt det.

Jag är imponerad av uppdateringarna som kommer - kanske lite väl ofta ibland. Känns coolt att få nya funktioner utan att betala.
Att kunna se dolda-vinkeln-kameran på skärmen tyckte jag var perfekt, särskilt när man kör i Stockholm och vill undvika alla cyklister. När man sedan fick möjligheten att placera kameran på tre olika platser var extra bra.
Spel och ändra storlek på biografen kanske inte ligger mig närmast - men kanske jag kommer uppskatta det någon gång:-)
Alternativa rutter - eller vad man ska kalla det - Har det i Apple Maps så jag uppskattar att det nu finns i Teslan
Att lägga till stopp längs vägen fungerar så där för mig - särskilt om jag ska lägga till ett besök på SUC längs en rutt - blir oftast fel, men det är jag som inte fattar ordentligt.
Att få till mer "knappar" på skärmen kändes också bra - fast jag förstår de som hade den äldre versionen och saknar den. Vad jag skulle vilja ha är att kunna se aktuell förbrukning direkt på skärmen. Hade trott man kunde lägga den överst mellan aktuell hastighet och skylthastigheten - nu har man lagt vägbeskrivning där man inte har kartan uppe - i och för sig bättre plats än längst ned.

Blev långt - kanske lite för långt:-) Kortfattat så är jag väldigt nöjd med bilen. Steget över till el-bil känns helt rätt och lär aldrig gå över till fossil.

Nu ska jag ut och köra några mil med nya versionen 2022.28.2
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av mikebike »

Min bil med.2022.24.8 saktar in när en bil framför skall svänga av, och fortsätter sakta in när bilen lämnat vägen. Sedan är den jätteseg med att öka hastigheten.
Samma när man går från 70 till 100 på en ganska smal väg (t.ex. där det är 1 + 2).

Detta är en försämring jämfört med 2022.16.x

Jag tycker det är lite kul när någon tycker att självstyrningen fungerade väldigt bra, och sedan skriver att han stänger av den vid varje 2-1! :lol:
Det lilla jag har kört med AP på 1-2 så funkade det bättre än tidigare, men nästa vecka skall jag köra över 150 mil i Norrland utan bisittare. Då skall jag göra en riktig utvärdering.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Zalman3 »

Vilka nyheter är det i appen version 4.13.0-1308?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Choke »

mikebike skrev:
Jag tycker det är lite kul när någon tycker att självstyrningen fungerade väldigt bra, och sedan skriver att han stänger av den vid varje 2-1! :lol:
Det lilla jag har kört med AP på 1-2 så funkade det bättre än tidigare, men nästa vecka skall jag köra över 150 mil i Norrland utan bisittare. Då skall jag göra en riktig utvärdering.
Antar att det är mig du menar :-) Tycker inte det är särskilt negativt att behöva stänga av självstyrningen vid vissa påfarter till 2-1 väg - det är vid några 100 m av körningen - under merparten av körningen fungerar det helt ok. Jag har ingen illusion att Teslas system ska vara 100% perfekt.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Imolarot »

Choke skrev:
mikebike skrev:
Jag tycker det är lite kul när någon tycker att självstyrningen fungerade väldigt bra, och sedan skriver att han stänger av den vid varje 2-1! :lol:
Det lilla jag har kört med AP på 1-2 så funkade det bättre än tidigare, men nästa vecka skall jag köra över 150 mil i Norrland utan bisittare. Då skall jag göra en riktig utvärdering.
Antar att det är mig du menar :-) Tycker inte det är särskilt negativt att behöva stänga av självstyrningen vid vissa påfarter till 2-1 väg - det är vid några 100 m av körningen - under merparten av körningen fungerar det helt ok. Jag har ingen illusion att Teslas system ska vara 100% perfekt.
Nej, generellt kan jag tycka att folk verkar ha lite övertro systemet och blir sura för den inte fungerar i snö eller regn... Medan om man tänker efter lite så kanske det inte är optimalt att köra med det alls under dessa förhållanden.

Sedan är ju den självstyrning som finns i EU nu gjord för motorvägar i princip, det står ju att det inte skall vara några skarpare kurvor och tydligt markerade körfält och man har ju sett skräckvideos när folk kör i bostadsområden och klagar på att den inte klarar det.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

Imolarot skrev:
generellt kan jag tycka att folk verkar ha lite övertro systemet och blir sura för den inte fungerar i snö eller regn... Medan om man tänker efter lite så kanske det inte är optimalt att köra med det alls under dessa förhållanden.

Sedan är ju den självstyrning som finns i EU nu gjord för motorvägar i princip
Håller med, med det är inte "i princip". Det står uttryckligen i instruktionsboken att Autopilot endast är avsedd för att användas på motorväg. Landsväg tycker jag själv funkar bra om man ser till att vara extra mycket på sin vakt och slår av när det kommer VRU:s.
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Choke »

spacecoin skrev:
Imolarot skrev:
generellt kan jag tycka att folk verkar ha lite övertro systemet och blir sura för den inte fungerar i snö eller regn... Medan om man tänker efter lite så kanske det inte är optimalt att köra med det alls under dessa förhållanden.

Sedan är ju den självstyrning som finns i EU nu gjord för motorvägar i princip
Håller med, med det är inte "i princip". Det står uttryckligen i instruktionsboken att Autopilot endast är avsedd för att användas på motorväg. Landsväg tycker jag själv funkar bra om man ser till att vara extra mycket på sin vakt och slår av när det kommer VRU:s.
Håller med dig - det är motorvägar det fungerar allra bäst på och där det är bekvämast att använda AP!
Sunt förnuft är viktigt!
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Dexter »

Lite personliga jämförelser Tesla vs Volvo.
Autopilot klart bättre och stabilare på teslan än volvon men ändå inte helt perfekt.
Volvon små korrigerar ratten svagt höger respektive vänster hela tiden fastän vägen är rak.
I kurvor så korrigerarar den succesivt ryckvis i ratten svänger nästan för sent.
Den ligger aldrig i mitten på körbanan utan slickar nästan mittlinjen eller kantlinjen på vägen.
Ena dagen håller den mittlinjen nästa gång kantlinjen man vet aldrig säkert hur den beter sig.
Autopilot går ifrån utan någon varning när linjerna på vägen(autopilot indikatorn blir plötsligt bara grå i instrumentpanelen)
Sen plötsligt är den igång igen utan förvarning när linjerna kommer tillbaka.
Har också hänt att 1+2 väg när den blir 2 filer att bilen svänger över tillfälligt i ytterfilen och sen tillbaka till höger filen.(något för trafiksäkerhetsverket?)

Halvljusautomatiken fungerar ganska bra med selekteringen av ljuset på volvon.
Teslas är något sämre på att blända av innan möte ,upplever den som bättre efter den senaste uppdateringen.

Vindrutetorkarautomatiken där kan volvon antingen flaxa alldeles frenetiskt eller alldeles för sällan vid duggregn.
Tycker där att teslas fungerar lite bättre.

Finns nog ingen bil som fungerar perfekt alltid något som inte fungerar till fullo.
Stör man sig för mycket på problemen så man inte kan leva med det sälj bilen köp en annan= Problem solved
Gissar att man får något nytt annat problem som man stör sig på nya bilen.
Funderar skarpt på att sälja volvon pga dess kassa autopilot och vindrutetorkare automatik och alldeles för gungig fjädring men annars hyfsad bil.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av agehall »

Håller helt med dig Dexter - Volvon är livsfarlig när den helt plötsligt tappar linjerna utan att varna!

Sedan tycker jag att olika individer av Volvo har väldigt olika AP - en del ligger mitt i vägen utan problem och andra ligger väldigt nära ena kanten. Jag har hyrt runt 50 olika Volvo under de sista två åren och man märker direkt hur de beter sig olika, men varje enskild bil har varit konsekvent i sitt beteende.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av jonasl »

Nu har jag kört en del med 2022.28.1 och .2 och måste motvilligt erkänna att AP fungerar minst lika bra som på förra bilen med radar. Körde 10 mil motorväg idag och det fungerade klockrent. Dagtid och utan nederbörd så jag behövde inte fundera på torkare eller helljus.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Dexter »

agehall skrev:
Håller helt med dig Dexter - Volvon är livsfarlig när den helt plötsligt tappar linjerna utan att varna!

Sedan tycker jag att olika individer av Volvo har väldigt olika AP - en del ligger mitt i vägen utan problem och andra ligger väldigt nära ena kanten. Jag har hyrt runt 50 olika Volvo under de sista två åren och man märker direkt hur de beter sig olika, men varje enskild bil har varit konsekvent i sitt beteende.
Min verkar bero på "dagsformen" ibland mittlinjen ena dagen nästa dag håller den plötsligt kantlinjen.
Väldigt nervöst autopilot system man måste övervaka så den inte gör något olämpligt helt plötsligt så det är nästan bättre och lugnare att köra själv.
Teslas är mycket mer stabilt, rattrörelserna är fasta och bestämda även vid kurvtagning.
Teslan behöver inga kantlinjer för att köra autopilot som vissa andra bilmärken behöver.
Man kan nästan våga sätta sig i baksätet som en del har påstått sig gjort. :lol:
Givetvis kommer jag aldrig göra det, men det skulle nog gå om man riktigt vill.
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Melon Must »

Jag hittar inte alternativa rutter i 2022.28.2?

När vi pratar Volvo så håller jag med om att autopiloten är mycket behagligare på Tesla. Volvos adaptiva helljus är däremot riktigt bra. Häromdagen körde jag en XC40 årsmodell 2022 som inte hade adaptivt helljus utan bara vanligt automatiskt on/off. Herregud vad jag bländade mötande fordon med det, helt värdelöst.
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Imolarot »

Melon Must skrev:
Jag hittar inte alternativa rutter i 2022.28.2?
Det är inte aktiverat för alla.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1074
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av bjornnilsson »

agehall skrev:
Jag har hyrt runt 50 olika Volvo under de sista två åren och man märker direkt hur de beter sig olika, men varje enskild bil har varit konsekvent i sitt beteende.
Det där känns lite som bilarna vi skriver om på det här forumet också. Vilket kanske inte är så konstigt. Jag tror att det är så oerhört många parametrar som spelar in i hur körupplevelsen till slut blir. Inklusive våra egna subjektiva tolkningar. Det är näst intill att det blir smått ointressant att prata om den senaste uppdateringen. I början som ny tesla-ägare följde jag den här delen av forumet ofta, nu blir det mer sällan just på grund av detta.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

Nya grejer i 2022.36: https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes
* Occupancy history för superchargers
* Energy UI revamp
r1.jpeg
r2.jpeg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av mikebike »

Från vilken version skulle bromsarna gå in och simulera regen?
Jag har 2022.24.8 och vid 100% SoC har jag ingen regen/broms.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Rorspjell
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 jul 2020 08:25
Ort: Billesholm

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Rorspjell »

mikebike skrev:
Från vilken version skulle bromsarna gå in och simulera regen?
Jag har 2022.24.8 och vid 100% SoC har jag ingen regen/broms.
Gällde det inte bara S/X refresh av någon anledning? Kan vara regionbaserat också…
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20220924-091738_YouTube.jpg
2022.36 får både ny Energy app och Supercharger popular times.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar