Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av BrooklynS »

28.2

AP i dimma: drar ned hastighet från 110 till 85 (meddelande att farten dras ned pga dålig sikt). Helt rätt beslut i ärlighetens namn, sikten är inte bättre än så. I övrigt inga problem. När dimman tätnar slår AP av av samma orsak. När sikten förbättras kommer ratten tillbaka. Inga problem att köra belysningen i manuellt läge heller.

I övrigt körde jag på AP i stort sett hela vägen Luleå-Pajala i morse utan andra problem.

Ni som upplever att det inte fungerar, börja med att göra en kamerakalibrering. Fortsätter det tjorva, gör ett ärende så får Tesla kika på det. Så dåligt som några hävdar här skall det ju inte vara.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av agehall »

Ja, de problem som folk beskriver sista 20 inläggen här (give or take) har jag inte upplevt med 28.2.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av ONSatan »

agehall skrev:
Ja, de problem som folk beskriver sista 20 inläggen här (give or take) har jag inte upplevt med 28.2.
Menar du att det även gäller helljuset?
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Melon Must »

Jag hatar automatisk stolsvärme mer än den dåliga heljusautomatiken. Vem fan vill ha igång stolsvärmen när det är 14 grader ute och sol? Även när det är snorkallt ute vill man inte att stolsvärmen slås på om man är för varm. Varje gång man slår på klimatanläggningen på auto slås stolsvärmen på auto.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Remuz »

Ska testa om jag kan kalibrera kamera imorgon. Gjorde en film idag på väg hem från nacka. 44s från påslag till röd ratt, helt slumpartat, håller i ratten och vägen är fin som snus
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av mikebike »

Remuz skrev:
Ska testa om jag kan kalibrera kamera imorgon. Gjorde en film idag på väg hem från nacka. 44s från påslag till röd ratt, helt slumpartat, håller i ratten och vägen är fin som snus
Enligt bilens skärm kan det ta upp till 160 km att kalibrera kameran, och under tiden kan man inte använda AP.
Jag har inga inplanerade långresor förrän till Jul...

När jag hämtade ut bilen gick det dock betydligt fortare att kalibrera kameran.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Curik »

Remuz skrev:
Ska testa om jag kan kalibrera kamera imorgon. Gjorde en film idag på väg hem från nacka. 44s från påslag till röd ratt, helt slumpartat, håller i ratten och vägen är fin som snus
Usch vad trist. Minns inte riktigt, körde du en trea? Min S är sig lik, bara lite sämre. Det där hade jag blivit tokig på.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av frippan »

För mig är nog AP:n i 28.2 en av de bästa jag haft på 3,5år med teslorna. Har åkt rätt många mil stad, landsväg och motorväg utan några större problem. Har en hel del vägar helt utan väglinjer som den klarar av galant nu, och refuger som den alltid velat kört rakt över tidigare ligger den perfekt i mitten av vägen på nu. Även kökörningen fungerar betydligt mjukare nu. Det enda som jag och rätt många andra stör sig på är det automatiska helljuset, men för mig spelare det inte så stor roll om jag får blända av från autoläget eller det manuella, i vilket fall som helst måste jag ju ändå blända av.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Jerker »

Melon Must skrev:
Jag hatar automatisk stolsvärme mer än den dåliga heljusautomatiken. Vem fan vill ha igång stolsvärmen när det är 14 grader ute och sol? Även när det är snorkallt ute vill man inte att stolsvärmen slås på om man är för varm. Varje gång man slår på klimatanläggningen på auto slås stolsvärmen på auto.
Men det är väl inget som tvingar dig att använda den? Jag tycker också att den är värdelös så den valde jag bort efter att ha testat den några ggr efter att jag fick den uppdateringen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

mikebike skrev:
Remuz skrev:
Ska testa om jag kan kalibrera kamera imorgon. Gjorde en film idag på väg hem från nacka. 44s från påslag till röd ratt, helt slumpartat, håller i ratten och vägen är fin som snus
Enligt bilens skärm kan det ta upp till 160 km att kalibrera kameran, och under tiden kan man inte använda AP.
Jag har inga inplanerade långresor förrän till Jul...

När jag hämtade ut bilen gick det dock betydligt fortare att kalibrera kameran.
Det tar 20 min på motorväg, max.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Niklas Z »

frippan skrev:
För mig är nog AP:n i 28.2 en av de bästa jag haft på 3,5år med teslorna. Har åkt rätt många mil stad, landsväg och motorväg utan några större problem. Har en hel del vägar helt utan väglinjer som den klarar av galant nu, och refuger som den alltid velat kört rakt över tidigare ligger den perfekt i mitten av vägen på nu. Även kökörningen fungerar betydligt mjukare nu. Det enda som jag och rätt många andra stör sig på är det automatiska helljuset, men för mig spelare det inte så stor roll om jag får blända av från autoläget eller det manuella, i vilket fall som helst måste jag ju ändå blända av.
Det är nog den bästa för mig också. I kväll fungerade även det automatiska helljuset också. Jag körde på vägar med blandad belysning, delar med gatubelysning, delar utan. Bilen missade inte avbländning, trots komplex ljusmiljö. Den fixade också att blända av för cyklister. Jag vill dock köra en längre sträcka innan jag säger att den är bra, men bra insats i kväll i alla fall.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5169
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jerker skrev:
Melon Must skrev:
Jag hatar automatisk stolsvärme mer än den dåliga heljusautomatiken. Vem fan vill ha igång stolsvärmen när det är 14 grader ute och sol? Även när det är snorkallt ute vill man inte att stolsvärmen slås på om man är för varm. Varje gång man slår på klimatanläggningen på auto slås stolsvärmen på auto.
Men det är väl inget som tvingar dig att använda den? Jag tycker också att den är värdelös så den valde jag bort efter att ha testat den några ggr efter att jag fick den uppdateringen.
Läs igen vad han skriver...

Tycker också att det är riktigt irriterande att stolsvärmen är på auto som ”default”.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Tellus »

Man får rycka kabeln till stolsvärmen och förlänga och koppla in strömbrytare, köp 4 st
En för stolsvärmen
En för vindrutetorkarna
En för ljusautomatiken
En reserv för framtida automatik
60C5B28A-1E07-4B83-A5B1-158FB09ECF79.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
Jag har också 2022.24.8 nerladdat som jag undviker att installera. Måste dock lite irriterande trycka på att avbryta varje gång dialogen kommer upp om installation.

Någon som vet hur man kan få bort den själv på något sätt?

Mikebike; vad sa Tesla när du kontaktade de för att få bort den?
De sa att de blockat den. Sedan kom Mobil Service och installerade en nyare.
Såg du om den försvann från bilen innan servicen skedde?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Curik »

Tellus skrev:
Man får rycka kabeln till stolsvärmen och förlänga och koppla in strömbrytare, köp 4 st
En för stolsvärmen
En för vindrutetorkarna
En för ljusautomatiken
En reserv för framtida automatik
Sjukt passande/kul! :lol:
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av agehall »

ONSatan skrev:
agehall skrev:
Ja, de problem som folk beskriver sista 20 inläggen här (give or take) har jag inte upplevt med 28.2.
Menar du att det även gäller helljuset?
Det har jag bara testat vid ett kort tillfälle änsålänge och då tyckte jag det fungerade minst lika bra som tidigare. Dock har jag kört för lite i mörker för att ha en bra uppfattning om det. Dock var de sista kommentarerna när jag skrev inlägget att bilen ligger konstigt på vägen och det har jag absolut inte upplevt. Jag har mest kört dagtid och då upplever jag att bilen kör bättre nu än tidigare.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av BrooklynS »

Melon Must skrev:
Jag hatar automatisk stolsvärme mer än den dåliga heljusautomatiken. Vem fan vill ha igång stolsvärmen när det är 14 grader ute och sol? Även när det är snorkallt ute vill man inte att stolsvärmen slås på om man är för varm. Varje gång man slår på klimatanläggningen på auto slås stolsvärmen på auto.
Du kan ju välja om du vill ha stolsvärmen på auto eller inte... Handhavandefel är ju knappast Teslas fel det heller.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av BrooklynS »

agehall skrev:
ONSatan skrev:
agehall skrev:
Ja, de problem som folk beskriver sista 20 inläggen här (give or take) har jag inte upplevt med 28.2.
Menar du att det även gäller helljuset?
Det har jag bara testat vid ett kort tillfälle änsålänge och då tyckte jag det fungerade minst lika bra som tidigare. Dock har jag kört för lite i mörker för att ha en bra uppfattning om det. Dock var de sista kommentarerna när jag skrev inlägget att bilen ligger konstigt på vägen och det har jag absolut inte upplevt. Jag har mest kört dagtid och då upplever jag att bilen kör bättre nu än tidigare.
Jag har kört en hel del mörker och det funkar du ganska precis lika bra/dåligt som i andra bilar med samma funktion. Jag kör ju andra bilar regelbundet också så det tänker jag inte på längre. Känns som det är mycket gaggande i denna frågan ärligt talat.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Tellus »

BrooklynS skrev:
Melon Must skrev:
Jag hatar automatisk stolsvärme mer än den dåliga heljusautomatiken. Vem fan vill ha igång stolsvärmen när det är 14 grader ute och sol? Även när det är snorkallt ute vill man inte att stolsvärmen slås på om man är för varm. Varje gång man slår på klimatanläggningen på auto slås stolsvärmen på auto.
Du kan ju välja om du vill ha stolsvärmen på auto eller inte... Handhavandefel är ju knappast Teslas fel det heller.
Om det ändå vore så enkelt!
Man måste trycka 4 gånger på stolsvärmen för att slå av den, efter varje gång man tryckt auto på klimatanläggningen. Mycket dåligt
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av BrooklynS »

Tellus skrev:
BrooklynS skrev:
Melon Must skrev:
Jag hatar automatisk stolsvärme mer än den dåliga heljusautomatiken. Vem fan vill ha igång stolsvärmen när det är 14 grader ute och sol? Även när det är snorkallt ute vill man inte att stolsvärmen slås på om man är för varm. Varje gång man slår på klimatanläggningen på auto slås stolsvärmen på auto.
Du kan ju välja om du vill ha stolsvärmen på auto eller inte... Handhavandefel är ju knappast Teslas fel det heller.
Om det ändå vore så enkelt!
Man måste trycka 4 gånger på stolsvärmen för att slå av den, efter varje gång man tryckt auto på klimatanläggningen. Mycket dåligt
Nejdå, du trycker på det grå fältet strax bredvid bara. Auto on/off.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5169
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Nicke Nyfiken »

BrooklynS skrev:
Melon Must skrev:
Jag hatar automatisk stolsvärme mer än den dåliga heljusautomatiken. Vem fan vill ha igång stolsvärmen när det är 14 grader ute och sol? Även när det är snorkallt ute vill man inte att stolsvärmen slås på om man är för varm. Varje gång man slår på klimatanläggningen på auto slås stolsvärmen på auto.
Du kan ju välja om du vill ha stolsvärmen på auto eller inte... Handhavandefel är ju knappast Teslas fel det heller.
En till som inte kan läsa! :roll:

Alternativt får du förklara hur man gör för att stolsvärmen INTE ska hamna i Auto, efter man gjort en manuell inställning i klimatanläggningen och sedan återgår till Auto.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av jonasl »

Jag blir ändå lite bekymrad.

Har 2022.28.2 och tycker AP fungerar utmärkt jättebra i dagsljus, faktiskt bättre än den gjorde på förra bilen med radar.

MEN det fungerar ju inte jättebra i mörker alla gånger, med helljuset och torkarna. Är orolig för att det helt enkelt inte finns förutsättningar för att få det att fungera bra.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Tellus »

BrooklynS skrev:
Tellus skrev:
BrooklynS skrev:
Melon Must skrev:
Jag hatar automatisk stolsvärme mer än den dåliga heljusautomatiken. Vem fan vill ha igång stolsvärmen när det är 14 grader ute och sol? Även när det är snorkallt ute vill man inte att stolsvärmen slås på om man är för varm. Varje gång man slår på klimatanläggningen på auto slås stolsvärmen på auto.
Du kan ju välja om du vill ha stolsvärmen på auto eller inte... Handhavandefel är ju knappast Teslas fel det heller.
Om det ändå vore så enkelt!
Man måste trycka 4 gånger på stolsvärmen för att slå av den, efter varje gång man tryckt auto på klimatanläggningen. Mycket dåligt
Nejdå, du trycker på det grå fältet strax bredvid bara. Auto on/off.
Det funkar oftast inte, då auto funktionen redan slagit på stolsvärmen på max, då blir det tre klick till för att få av den.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5169
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tellus skrev:
BrooklynS skrev:
Tellus skrev:
BrooklynS skrev:
Melon Must skrev:
Jag hatar automatisk stolsvärme mer än den dåliga heljusautomatiken. Vem fan vill ha igång stolsvärmen när det är 14 grader ute och sol? Även när det är snorkallt ute vill man inte att stolsvärmen slås på om man är för varm. Varje gång man slår på klimatanläggningen på auto slås stolsvärmen på auto.
Du kan ju välja om du vill ha stolsvärmen på auto eller inte... Handhavandefel är ju knappast Teslas fel det heller.
Om det ändå vore så enkelt!
Man måste trycka 4 gånger på stolsvärmen för att slå av den, efter varje gång man tryckt auto på klimatanläggningen. Mycket dåligt
Nejdå, du trycker på det grå fältet strax bredvid bara. Auto on/off.
Det funkar oftast inte, då auto funktionen redan slagit på stolsvärmen på max, då blir det tre klick till för att få av den.
Och ytterligare 3 klick för passageraren. :evil:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5169
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev:
Jag blir ändå lite bekymrad.

Har 2022.28.2 och tycker AP fungerar utmärkt jättebra i dagsljus, faktiskt bättre än den gjorde på förra bilen med radar.

MEN det fungerar ju inte jättebra i mörker alla gånger, med helljuset och torkarna. Är orolig för att det helt enkelt inte finns förutsättningar för att få det att fungera bra.
Att Tesla inte fått automatiken för helljus och torkare att fungera under 5 års utveckling och ständiga uppdateringar säger väl en del...
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar