Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av Jerker »

BrooklynS skrev:
Kanske en egen tråd om detta?
Varför bryta med en av TCS:s forums allra äldsta traditioner? :D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Remuz »

48
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Hertsh »

Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av fth »

Hertsh skrev:
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott. Bild
Du vet att man kan hålla ned bakluckeknappen på fobben för att lossa kabeln? Det har man alltid kunnat, jag använder det jämt när jag laddar med den blå.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Hertsh »

fth skrev:
Hertsh skrev:
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott. Bild
Du vet att man kan hålla ned bakluckeknappen på fobben för att lossa kabeln? Det har man alltid kunnat, jag använder det jämt när jag laddar med den blå.

/fth
Nej, ingen aning faktiskt. Synd att jag lärde mig det samtidigt som jag nu inte behöver det. Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av bylund »

fth skrev:
Hertsh skrev:
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott. Bild
Du vet att man kan hålla ned bakluckeknappen på fobben för att lossa kabeln? Det har man alltid kunnat, jag använder det jämt när jag laddar med den blå.

/fth
Alltid och alltid. Kom sent 2014. En av de första uppdateringarna jag fick.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av martinot »

Hertsh skrev:
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott. Bild
Mycket smidigt, och något som Audi och Mercedes haft länge (och tror även Polestar).

Just en sådan knapp och möjlighet som saknas på M3. Klar miss av Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av BrooklynS »

Tesla har ju knapp på kabeln... ingen miss alls som jag ser det.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
fth skrev:
Hertsh skrev:
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott. Bild
Du vet att man kan hålla ned bakluckeknappen på fobben för att lossa kabeln? Det har man alltid kunnat, jag använder det jämt när jag laddar med den blå.

/fth
Alltid och alltid. Kom sent 2014. En av de första uppdateringarna jag fick.
Kom det så tidigt? Jag har ett svagt minne av att jag inte heller hade det från början, dvs mitten 2015.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av themax »

BrooklynS skrev:
Tesla har ju knapp på kabeln... ingen miss alls som jag ser det.
Om man tillåter sig (alternativt gör valet) att låsa in sig i Teslas infrastruktur, ja. Men för alla oss som har andra laddboxar/laddkablar än Tesla är det en mycket välkommen nyhet.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Jerker »

themax skrev:
BrooklynS skrev:
Tesla har ju knapp på kabeln... ingen miss alls som jag ser det.
Om man tillåter sig (alternativt gör valet) att låsa in sig i Teslas infrastruktur, ja. Men för alla oss som har andra laddboxar/laddkablar än Tesla är det en mycket välkommen nyhet.
Ja, det är det sämsta kring laddrutinerna att man måste låsa upp laddporten på nåt annat sätt. Snabbast är som regel att öppna dörren och öppna från skärmen. Att ta upp telefonen och låsa upp den vägen är krångligare. Så om jag ska byta ut min portabla laddare nån gång så blir det en med teslaknapp på. Å andra sidan tycker jag att det är helt obegripligt att Tesla valde bort 3-fas i den medföljande laddaren; då hade man annars haft en laddare med knapp där.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av frippan »

Jag sveper min klocka med NFC på laddboxen, då krashar laddboxen och låser upp kabeln :)
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av fth »

frippan skrev:
Jag sveper min klocka med NFC på laddboxen, då krashar laddboxen och låser upp kabeln :)
Lifehack! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Svenssons »

themax skrev:
BrooklynS skrev:
Tesla har ju knapp på kabeln... ingen miss alls som jag ser det.
Om man tillåter sig (alternativt gör valet) att låsa in sig i Teslas infrastruktur, ja. Men för alla oss som har andra laddboxar/laddkablar än Tesla är det en mycket välkommen nyhet.
Tesla Wall Connector är ju knappast någon inlåsning, funkar ju på alla bilar som kan ladda med Typ2. Andra laddboxar skulle också kunna lägga till en knapp. Den bryter kommunikation mellan box och bil vilket gör att laddningen bryts. När laddningen bryts så kan man ta ut kontakten. Inget av detta är egentligen Tesla-specifikt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Andra laddboxar skulle också kunna lägga till en knapp.
Ja, sedan en tid så finns det sådana boxar och laddsladdar att köpa. När jag köpte min, dessutom innan jag köpte Tesla, så fanns det inte det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av martinot »

Hade varit billigt och smidigt och Tesla kunde sätta en enkel knapp brevid Typ2-intaget. Finns gott om plats i området under luckan.

Inte ens de egna kablarna som Tesla skickar med i bilarna för publik AC-laddning har ju ens någon Teslaknapp. Jag fick beställa en sådan kabel ifrån Slovenien för att få den funktionen.

Om inte ens Tesla själva bryr sig om att sätta en knapp på alla de egna kablar de skickar med som original tillbehör och Tesladelar till bilen, så kan man knappast begära eller förvänta sig att alla andra på marknaden skall införa denna proprietära standard.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av LarsL »

Men hur fungerar det på andra bilar? På Leafen är det ju bara att rycka ur kontakten så stoppas laddningen. Men den har ju Typ1 som har en mekaniskt release knapp. Fast ändå så borde ju kontakten på Tesla kunna vara upplåst när laddningen är klar och bilen upplåst. Tesla addera som val i mjukvaran!
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av kenjon »

Nyare Leaf har Type 2, där måste man avbryta laddningen manuellt (finns på fob'en).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Men hur fungerar det på andra bilar? På Leafen är det ju bara att rycka ur kontakten så stoppas laddningen. Men den har ju Typ1 som har en mekaniskt release knapp. Fast ändå så borde ju kontakten på Tesla kunna vara upplåst när laddningen är klar och bilen upplåst. Tesla addera som val i mjukvaran!
På Audio e-tron och Mercedes EQC (och har för mig även på Polestar 2) så sitter det en knapp brevid Typ2-intaget. Trycker man på den så stoppar laddning och låsningen av kabeln släpper. Smidigt. Enkelt. Fungerar med precis alla kablar!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av kenjon »

Betyder det att vem som helst som går förbi kan stoppa laddningen? Eller måste bilen vara upplåst för att det ska funka?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6162
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
LarsL skrev:
Men hur fungerar det på andra bilar? På Leafen är det ju bara att rycka ur kontakten så stoppas laddningen. Men den har ju Typ1 som har en mekaniskt release knapp. Fast ändå så borde ju kontakten på Tesla kunna vara upplåst när laddningen är klar och bilen upplåst. Tesla addera som val i mjukvaran!
På Audio e-tron och Mercedes EQC (och har för mig även på Polestar 2) så sitter det en knapp brevid Typ2-intaget. Trycker man på den så stoppar laddning och låsningen av kabeln släpper. Smidigt. Enkelt. Fungerar med precis alla kablar!
Som sagt finns detta även på MX och MS (iom 2020.48), så M3 skulle behöva detta håller vi typ 2-laddare med om.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av martinot »

kenjon skrev:
Betyder det att vem som helst som går förbi kan stoppa laddningen? Eller måste bilen vara upplåst för att det ska funka?
Nej. Vara upplåst. Precis som med knappen på sladden (om sådan finns). Ingen skillnad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Hertsh »

Utrullningen av 2020.48.5 går extremt långsamt. Undrar om det är något fel på mjukvaran.

#orolig
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Jerker »

Jag fick 44.25 häromdagen. Har HW 2.5 och inte FSD.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av FinaFisken »

Hertsh skrev:
Utrullningen av 2020.48.5 går extremt långsamt. Undrar om det är något fel på mjukvaran.

#orolig
Det är väl den som innehåller en sammanslagning av FSD-koden och gamla autopilotkoden på något sätt, så att Tesla inte har två parallella kodbaser att underhålla.
Känns som att mycket kan gå fel. Jag kommer nog vänta med installation om jag har en långkörning inplanerad.
Och invänta kommentarer i den här tråden.
Skriv svar