Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av spacecoin »

Som sagt, är man super casual och aldrig spelar spel på PC kanske man tycker att det som kommer till Teslan är jättekul, men jag tycker att de antingen suger eller så har jag spelat ut dem för många år sedan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
Som sagt, är man super casual och aldrig spelar spel på PC kanske man tycker att det som kommer till Teslan är jättekul, men jag tycker att de antingen suger eller så har jag spelat ut dem för många år sedan.
spacecoin skrev:
martinot skrev:
Har normalt inte med mig en iPad i mina bilar.
Köp en och ha den i handsfacket.
martinot skrev:
Sedan förstår jag inte ditt motstånd emot att få nya spel. Det är väl tvärt om precis det som behövs om du tröttnat på de gamla?
Du kanske inte spelar så mycket spel, men jag har spelat alla som kommer till Tesla för länge sedan (typ 3-5 år), innan dom kommer dit.
Nej, jag har en väldigt stor backlogg (på både PC, Xbox och Switch) så att jag inte hinner spela alla spel. Har ovanpå det inte oändligt med tid pga. familj, rätt krävande jobb, och en massa andra intressen (matlagning, tennis, golf, segling, etc.).

Dessutom så tycker jag att bra spel alltid är värda att spela. Kan spela kul datorspel och Nintendospel från 80-talet och 90-talet, och ha hur kul som helst! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av LarsL »

Har blivit sittande i bilen nu någon timme i veckan då man inte får sitta och glo på barnens aktiviteter. Spelen är perfekt underhållning medan man väntar, särskilt om ett barn ska sitta med en. Hade aldrig spelat den här typen av spel om jag inte suttit i en bil utan något annat att göra.
Jag hoppas att de kommer meden appstore för spel så man kan ta ner lite andra typer av spel. Och kompletta spel.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av spacecoin »

LarsL skrev:
Har blivit sittande i bilen nu någon timme i veckan då man inte får sitta och glo på barnens aktiviteter. Spelen är perfekt underhållning medan man väntar, särskilt om ett barn ska sitta med en. Hade aldrig spelat den här typen av spel om jag inte suttit i en bil utan något annat att göra.
Jag hoppas att de kommer meden appstore för spel så man kan ta ner lite andra typer av spel. Och kompletta spel.
Jag skulle tro att alla hade blivit gladare om Tesla gjort en Tesla "bilkörningsapp" till iPad och tryckt dit en iPad Pro, istället för sin eget edutainment OS och försöka göra en "appstore" och porta spel till TeslaOS. Det är bra om respektive företag gör det dom är bra på tänker jag.

Då hade vi inte behövt gnälla om hur dåliga appar det är, Spotify t ex. Eller bristen på Apple Music osv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
LarsL skrev:
Har blivit sittande i bilen nu någon timme i veckan då man inte får sitta och glo på barnens aktiviteter. Spelen är perfekt underhållning medan man väntar, särskilt om ett barn ska sitta med en. Hade aldrig spelat den här typen av spel om jag inte suttit i en bil utan något annat att göra.
Jag hoppas att de kommer meden appstore för spel så man kan ta ner lite andra typer av spel. Och kompletta spel.
Jag skulle tro att alla hade blivit gladare om Tesla gjort en Tesla "bilkörningsapp" till iPad och tryckt dit en iPad Pro, istället för sin eget edutainment OS och försöka göra en "appstore" och porta spel till TeslaOS. Det är bra om respektive företag gör det dom är bra på tänker jag.

Då hade vi inte behövt gnälla om hur dåliga appar det är, Spotify t ex. Eller bristen på Apple Music osv.
Om det var så enkelt, varför gör då inte alla andra biltillverkare det för att "komma ikapp" Tesla?
Jag har carplay i min ID4, det är skrattretande uselt jämfört med Teslas infotainment.
Just att infotainment är så dåligt är en stor anledning till att jag troligen kommer göra mig av med bilen när jag fått bonusen.
Bara hoppas Y med 4680 är redo då, men ser ju inte ut så. :(
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
Om det var så enkelt, varför gör då inte alla andra biltillverkare det för att "komma ikapp" Tesla?
Alla kan ju inte vara lika smarta som jag ;)

Skämt åsido. Det var mer en vision än något annat. Finns säkert tekniska och praktiska issues med det. Hade varit sjukt najs dock.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av bolleboll »

mlmmax skrev:
Jag tror inte det har med infrastrukturen för 3G/LTE, utan det är mjukvara.

Märker att bilen kopplar upp, men så fort jag initierar något som skall använda sig av LTE:n, då kopplas den ner.
jooomenvisst...
Angående uppkopplingsproblem med LTE/3G....

Ett uppkopplingsproblem kan bero på massor med olika saker.
1. ny mjukvara för gamla funktioner i befintligt mobilnät.
2. nya parametersättningar I mjukvaran med gamla funktioner i befintligt mobilnät.
3. nya mjukvaru funktioner i befintligt mobilnät.
4. trasig hårdvara i befintligt mobilnät.
5. ny installerad hårdvara i befintligt mobilnät
6. angränsande störningsutrustningar som ofrivilligt eller frivilligt har satts igång.
7. ny mjukvara för gamla funktioner i Teslan .
8. nya parametersättningar I mjukvaran med gamla funktioner i Teslan.
9. nya funktioner aktiverade med gamla mjukvaran i Teslan.
10. nya funktioner aktiverade med ny mjukvara i Teslan.
11. trasig hårdvara i Teslan.

Plus en del som jag inte kommer på just nu.

Så det är ibland svårt att spekulera i vad som är problemet innan man tittar på loggar och dylikt.

Tesla säger vänta på ny mjukvara, vilken skulle kunna vara, 1,2,3,5,7,8,9,10...

Men bra att vi ändå försöker ringa in problembilden, så blir det lättare för utvecklarna.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Tellus »

Fick 2021.4.18 i morse, står bara mindre ändringar, samma som sist.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av loftux »

Tellus skrev:
Fick 2021.4.18 i morse, står bara mindre ändringar, samma som sist.
Den versionen ska kunna rendera hundar och katter
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Jjonas »

spacecoin skrev:
LarsL skrev:
Har blivit sittande i bilen nu någon timme i veckan då man inte får sitta och glo på barnens aktiviteter. Spelen är perfekt underhållning medan man väntar, särskilt om ett barn ska sitta med en. Hade aldrig spelat den här typen av spel om jag inte suttit i en bil utan något annat att göra.
Jag hoppas att de kommer meden appstore för spel så man kan ta ner lite andra typer av spel. Och kompletta spel.
Jag skulle tro att alla hade blivit gladare om Tesla gjort en Tesla "bilkörningsapp" till iPad och tryckt dit en iPad Pro, istället för sin eget edutainment OS och försöka göra en "appstore" och porta spel till TeslaOS. Det är bra om respektive företag gör det dom är bra på tänker jag.

Då hade vi inte behövt gnälla om hur dåliga appar det är, Spotify t ex. Eller bristen på Apple Music osv.
En iPad pro som Apple uppdaterar till oanvändbar efter några år.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Remuz »

Vi går på måndag in i vecka 20. Det är då 16 veckor utan ny version. Nya tider? Jag brukade få uppdatera tråden varannan vecka förr
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Bjelke »

Ja visst känns det lite glesare nu ett tag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Remuz »

Bjelke skrev:
Ja visst känns det lite glesare nu ett tag...
Strategi eller bara svacka?
Senast redigerad av Remuz, redigerad totalt 1 gånger.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Bjelke skrev:
Ja visst känns det lite glesare nu ett tag...
Strategi eller bara snacka?
Jag tror dom lägger mycket energi på att få till en massa saker som tar längre tid än väntat, tex FSD och
S & X (plus dom andra som Semi osv), att dom inte hinner komma med något vettigt i våra vanliga releaser.
Eller så försöker dom fixa releaser utan så mycket buggar ( :lol: ) och då tar det längre tid...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

Remuz skrev:
Bjelke skrev:
Ja visst känns det lite glesare nu ett tag...
Strategi eller bara svacka?
Förhoppningsvis lite bättre QA och mer testat. Tycker de senaste 2-3 releaserna varit ovanligt buggiga och av lägre kvalitet än vanligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av jpetters »

Min spaning är att de jobbat på v11 som hänger ihop med nya S/X. När de första levereras så släpps också v11 snart efter.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Xeik »

jpetters skrev:
Min spaning är att de jobbat på v11 som hänger ihop med nya S/X. När de första levereras så släpps också v11 snart efter.
Precis som jag tänkt ;)
Användarvisningsbild
Coolio
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 22 jul 2019 23:19
Ort: Nyköping
Referralkod: ts.la//tomas68743

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Coolio »

… och redan en massa buggrättningar i en ny version 2021.4.15.10.
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Har blivit sittande i bilen nu någon timme i veckan då man inte får sitta och glo på barnens aktiviteter. Spelen är perfekt underhållning medan man väntar, särskilt om ett barn ska sitta med en. Hade aldrig spelat den här typen av spel om jag inte suttit i en bil utan något annat att göra.
Jag hoppas att de kommer meden appstore för spel så man kan ta ner lite andra typer av spel. Och kompletta spel.
En uppdatering där Tesla introducerar en appstore är nog det som jag skulle se allra mest fram emot.

Inte bara för spel, men även för annan underhållning så som media/TV, radio och musik. Även för nyttoapplikationer som körjournaler, parkering, laddning, Waze, mm. så hade det varit helt perfekt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av renes »

Jjonas skrev:
En iPad pro som Apple uppdaterar till oanvändbar efter några år.
Min första gen iPad Pro funkar precis som vanligt och uppdaterar normalt. Vad har jag missat?

Eller är du bara allmänt bitter?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av taliz »

renes skrev:
Jjonas skrev:
En iPad pro som Apple uppdaterar till oanvändbar efter några år.
Min första gen iPad Pro funkar precis som vanligt och uppdaterar normalt. Vad har jag missat?

Eller är du bara allmänt bitter?
iPad Pro har väl bara funnits 3-4 år?
Min iPad är generation 5, från 2017. Misstänker att den inte kommer få iOS/ipados 15 i höst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av renes »

taliz skrev:
renes skrev:
Jjonas skrev:
En iPad pro som Apple uppdaterar till oanvändbar efter några år.
Min första gen iPad Pro funkar precis som vanligt och uppdaterar normalt. Vad har jag missat?

Eller är du bara allmänt bitter?
iPad Pro har väl bara funnits 3-4 år?
Min iPad är generation 5, från 2017. Misstänker att den inte kommer få iOS/ipados 15 i höst.
Precis min poäng. Men Jjonas skrev ju explicit att hans max 4 år gamla iPad Pro är uppdaterad till oanvändbarhet. Eller åtminstone insinuerar det. Eftersom min iPad Pro köptes direkt när den kom ut och inte visar några tecken på att hamna på efterkälken än, så undrar jag var han fick det ifrån?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Hertsh »

BildSe till att fortsätta att använda era torkare manuellt medan ni letar hund o katt på skärmen. Bild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Walker »

Ursäkta att jag tar tråden on topic igen... efter senaste uppdateringen slutade min HUD att funka. Kopplad till obd-uttaget under armstödet. Kopplar man isär kontakterna och kopplar ihop dem igen så lyser den i 10 sek och slocknar sedan igen. Ni som har något kopplat till det uttaget kanske borde hoppa denna uppdatering.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar