Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6066
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av spacecoin »

Vore ju kanon om man kunde få en countdown à la Mario Kart istället för ett enkelt pling :D
Twoben
Inlägg: 25
Blev medlem: 29 aug 2016 16:58
Ort: Göteborg

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av Twoben »

CLi skrev:
Lustigt, jag ligger på 2022.11.102 på min MYP fortfarande
Samma här, soft-reset hjälpte inte mig.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av Tellus »

Fick 22.16.3 nu till MYP, första uppdateringen

Autopilot 130>140 km/t
Accounts linked to driver profile
Navigation prediction with crosswind, headwind, humidity and temperature
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av kenjon »

Jag får den nu också trots inget wifi. Någon säkerhetsfix?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av BrooklynS »

Buggfix, hade 16.1 sedan tidigare. Inga förändringar.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av mikebike »

BrooklynS skrev:
Buggfix, hade 16.1 sedan tidigare. Inga förändringar.
Jag har fortfarande 2022.12.3.6
Känns som om det är dags för en uppdatering nu...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av malmer »

Är det bara jag eller har Tesla börjat med mycket långsammare rollouts av nya versioner?

Känns också som att det är väldigt spretigt med många olika versioner som de håller på att få ut samtidigt.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6066
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av spacecoin »

malmer skrev:
Är det bara jag eller har Tesla börjat med mycket långsammare rollouts av nya versioner?

Känns också som att det är väldigt spretigt med många olika versioner som de håller på att få ut samtidigt.
Flottan är ju spretigare sedan MCU3 och MS/MX-refresh. Det blir ju till slut ohållbart att uppdatera alla olika varianter tyvärr. Det lär inte blir snabbare med tiden.
Användarvisningsbild
elvisp
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 jan 2022 09:31

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av elvisp »

Tellus skrev:
Fick 22.16.3 nu till MYP, första uppdateringen

Autopilot 130>140 km/t
Accounts linked to driver profile
Navigation prediction with crosswind, headwind, humidity and temperature
Fick den med nu till M3 SR+ 2022.
M3RWD 2022
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6066
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av spacecoin »

elvisp skrev:
Tellus skrev:
Fick 22.16.3 nu till MYP, första uppdateringen

Autopilot 130>140 km/t
Accounts linked to driver profile
Navigation prediction with crosswind, headwind, humidity and temperature
Fick den med nu till M3 SR+ 2022.
Samma här MX 2019 Raven.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av Remuz »

Funkar AP bara i 130 nu? Funkade fint upp till 150 förr
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6066
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av spacecoin »

Remuz skrev:
Funkar AP bara i 130 nu? Funkade fint upp till 150 förr
Vision only antar jag avses.

F.ö:

2022.20.5 #TeslaReleaseNotes
S/X refresh and AMD-Y, not in China: nanny-cam activated to nag you when you are not attentive on AP.

Bra Tesla!
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av malmer »

Borde inte den interna kameran kunna användas också för automatisk upplåsning om man har pin-to-drive. En enklare face-id helt enkelt för bilen. Om den misslyckas finns ju alltid pin-koden.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6066
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av spacecoin »

malmer skrev:
Borde inte den interna kameran kunna användas också för automatisk upplåsning om man har pin-to-drive. En enklare face-id helt enkelt för bilen. Om den misslyckas finns ju alltid pin-koden.
Kanske om man tittar emot den. Linsen är ju fish-eye och sitter lite suboptimalt placerad för förarövervakning. Jag personligen är dock ingen fan av att ge bort min biometri-information och Tesla har mig veterligen inget säkert sätt att lagra den i säkert bilen (likt Apples secure enclave) i nuvarande bilar.

Apple har ju lite specialhårdvara för faceid utöver säker lagring: https://www.iphonefaq.org/archives/976228 (dot projection, ir-kamera så man får en bra djuprepresentation utöver den vanliga 7MP-kameran) så man inte kan lura den med en bild.

Se även: https://support.apple.com/en-us/HT208108
"Face ID matches against depth information, which isn’t found in print or 2D digital photographs. It's designed to protect against spoofing by masks or other techniques through the use of sophisticated anti-spoofing neural networks. "

"Privacy is incredibly important to Apple. Face ID data—including mathematical representations of your face—is encrypted and protected by the Secure Enclave. ... Face ID data doesn’t leave your device and is never backed up to iCloud or anywhere else."
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1733
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av Franz »

spacecoin skrev:
malmer skrev:
Borde inte den interna kameran kunna användas också för automatisk upplåsning om man har pin-to-drive. En enklare face-id helt enkelt för bilen. Om den misslyckas finns ju alltid pin-koden.
Kanske om man tittar emot den. Linsen är ju fish-eye och sitter lite suboptimalt placerad för förarövervakning. Jag personligen är dock ingen fan av att ge bort min biometri-information och Tesla har mig veterligen inget säkert sätt att lagra den i säkert bilen (likt Apples secure enclave) i nuvarande bilar.

Apple har ju lite specialhårdvara för faceid utöver säker lagring: https://www.iphonefaq.org/archives/976228 (dot projection, ir-kamera så man får en bra djuprepresentation utöver den vanliga 7MP-kameran) så man inte kan lura den med en bild.

Se även: https://support.apple.com/en-us/HT208108
"Face ID matches against depth information, which isn’t found in print or 2D digital photographs. It's designed to protect against spoofing by masks or other techniques through the use of sophisticated anti-spoofing neural networks. "

"Privacy is incredibly important to Apple. Face ID data—including mathematical representations of your face—is encrypted and protected by the Secure Enclave. ... Face ID data doesn’t leave your device and is never backed up to iCloud or anywhere else."
Det finns ju alltså lagring i bilen så just den biten är ju tekniskt inget konstigt. Sedan kanske kamerorna inte duger till för riktigt bra identifiering men när man pratar om att byta 4 siffrors pin-kod, i en bil som kräver att du ändå har någon annan form av nyckellösning (fob, mobil eller kort), till en ansiktsigenkänning så kan det ju vara tillräckligt bra? D.v.s. om du låser upp en mobil med ditt ansikte som enda identifiering är kraven högre än om du ändå måste ha en nyckel med dig för att faktiskt kunna ta dig in i bilen och föra att köra den.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6066
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av spacecoin »

Franz skrev:
Det finns ju alltså lagring i bilen så just den biten är ju tekniskt inget konstigt. Sedan kanske kamerorna inte duger till för riktigt bra identifiering men när man pratar om att byta 4 siffrors pin-kod, i en bil som kräver att du ändå har någon annan form av nyckellösning (fob, mobil eller kort), till en ansiktsigenkänning så kan det ju vara tillräckligt bra? D.v.s. om du låser upp en mobil med ditt ansikte som enda identifiering är kraven högre än om du ändå måste ha en nyckel med dig för att faktiskt kunna ta dig in i bilen och föra att köra den.
Nej det finns ingen möjlighet till säker lagring i bilen liknande det Apple har:
https://support.apple.com/en-gb/guide/s ... 0b31ff/web

Om du kan hålla upp en bild för att lura systemet är det säkrare med PIN och timeouts som idag.

Jag gillar idén dock, och bilar borde ha ansiktsigenkänning, och får det säkert i framtiden. Den där bilen från Apple kanske kommer någon gång...
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1733
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av Franz »

spacecoin skrev:
Franz skrev:
Det finns ju alltså lagring i bilen så just den biten är ju tekniskt inget konstigt. Sedan kanske kamerorna inte duger till för riktigt bra identifiering men när man pratar om att byta 4 siffrors pin-kod, i en bil som kräver att du ändå har någon annan form av nyckellösning (fob, mobil eller kort), till en ansiktsigenkänning så kan det ju vara tillräckligt bra? D.v.s. om du låser upp en mobil med ditt ansikte som enda identifiering är kraven högre än om du ändå måste ha en nyckel med dig för att faktiskt kunna ta dig in i bilen och föra att köra den.
Nej det finns ingen möjlighet till säker lagring i bilen liknande det Apple har:
https://support.apple.com/en-gb/guide/s ... 0b31ff/web

Om du kan hålla upp en bild för att lura systemet är det säkrare med PIN och timeouts som idag.

Jag gillar idén dock, och bilar borde ha ansiktsigenkänning, och får det säkert i framtiden. Den där bilen från Apple kanske kommer någon gång...
Jag tror du överdriver behovet av säkerhet för ersättning av en 4-siffrig pin-kod som du säkert kan se när någon knappar om du bara sneglar in genom en fönsterruta från en parkeringsplats. Låter ju dock som något man skulle kunna välja själv och där du slipper. Några andra kanske får en säkrare upplevelse ifall de valt att skippa pin för att de tycker att det är omständigt att behöva mata in varje gång de skall köra.
Men vi kanske är lite mycket OT från tråden nu ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6066
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av spacecoin »

Franz skrev:
Jag tror du överdriver behovet av säkerhet för ersättning av en 4-siffrig pin-kod.
Det är ju inte bilen som behöver skyddas utan dina biometri-uppgifter. Det är en specialkategori av känsliga personuppgifter som du inte vill sprida (till någon). Håller med om OT. Vi sätter punkt där.
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av Stripe68 »

Jag fick 2022.20.5 nu.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av bjornnilsson »

.. nästan samtidigt som posten ovan fick jag ner 2022.16.3 till min bil.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av yps »

Stripe68 skrev:
Jag fick 2022.20.5 nu.
Funkar Sentry fortfarande? Eller något annat nytt med den som du förstår är relaterat till releasenotes?
https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes
Användarvisningsbild
MatsJ
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 12 jan 2020 15:20
Ort: NV Skåne

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av MatsJ »

Mycket skrik för lite ull. För min Model 3 Performance med FSD från 2020 så var 2022.20.5 den mest ospännande uppdateringen sedan jag fick bilen för två år sedan ;)
Det mest spännande som hände var att halvljusjusteringen hade höjts helt utanför rimliga nivåer, vilket irriterade en mötande busschaufför i morse.
IMG_4328_small.JPG
Röd 3 Performance FSD, beställd 2020-01-11, tillverkad 2020-01, levererad 2020-03-06. Motorstyrd öppning och stängning av trunk och frunk.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av bjelkeman »

Man undrar varför ljusinställningen ändras vid en uppdatering. Har hänt mig med.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av Anderzzon »

Är det någon som har koll på hur många GB uppdateringen är på? Har inte tillgång till Wi-Fi nu när jag är på resa men vore nice att testa den uppdaterade ruttplaneringen på vägen hemåt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6066
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.20

Inlägg av spacecoin »

Anderzzon skrev:
Är det någon som har koll på hur många GB uppdateringen är på? Har inte tillgång till Wi-Fi nu när jag är på resa men vore nice att testa den uppdaterade ruttplaneringen på vägen hemåt.
Det brukar vara 0.7-2GB
Skriv svar