Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
jpetters skrev:
HW2.5 har inte stöd för Vision. Det kräver HW3, dvs FSD datorn.
Skönt! Och det var det jag anade!
Det nämndes ju tidigare också men sedan var det någon som skrev det motsatta så man
visste ju inte säkert direkt men hoppades såklart, och på min ena som också har HW2.5 så
verkar det helt klart som att man slipper vision only :)
Undrar om man kan nedgradera den andra också från 3.0 ? :mrgreen: :lol: :evil:
Ja, min bil blev alltså inte sämre av den här uppgraderingen. Det är skönt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6153
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Eftersom Vision faktiskt funkar bättre enligt både Tesla och EURO-NCAP, varför vill man nedgradera?
Därför att den funkar sämre i den miljö kunderna använder bilen i för de allra flesta. Fler spökbromsningar, sämre i mörker, mindre säker, lägre hastighet osv osv. Det är ju kul för aktieägarna att Tesla höjde vinsten en en tusenlapp per bil i alla fall.

Edit: Öppnade Twitter för första gången idag och såg följande från några europeiska Teslaägare:
Screenshot 2022-09-19 at 13.01.49.png
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av tslaqqq »

Om du läste kommentarerna så är det lika många el fler som säger sig ha mindre till inga som helst fantom bromsningar.. så verkar väldigt delade meningar
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6153
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

tslaqqq skrev:
Om du läste kommentarerna så är det lika många el fler som säger sig ha mindre till inga som helst fantom bromsningar.. så verkar väldigt delade meningar
Det finns hur många som helst som har problem, så att påstå att Tesla Vision är bättre är inte sant. Att man kräver användning av ett helljus som dessutom inte funkar är nästan komiskt. Idag testade jag autotorkaren för första gången på ett år. De var precis lika irriterande som sist.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3627
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av jonasl »

När jag kör RV73 från Nynäshamn in mot Stockholm är det alltid några rejäla fartsänkningar. Oftast vid en specifik bro men ibland även vid andra broar eller skyltbågar över vägen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev:
BrooklynS skrev:
Eftersom Vision faktiskt funkar bättre enligt både Tesla och EURO-NCAP, varför vill man nedgradera?
Därför att den funkar sämre i den miljö kunderna använder bilen i för de allra flesta. Fler spökbromsningar, sämre i mörker, mindre säker, lägre hastighet osv osv. Det är ju kul för aktieägarna att Tesla höjde vinsten en en tusenlapp per bil i alla fall.

Edit: Öppnade Twitter för första gången idag och såg följande från några europeiska Teslaägare:

Ja för mig så är det den tvingande automatiken på helljuset som är värst för det är katastrofalt
genomuselt helt enkelt, men visst är spökbromsningar också svindåligt såklart…
Jag har iaf inte installerat skiten på min privata bil med HW3.0 och tänker dra ut på det så långt det går.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av BrooklynS »

Jag undrar om det är ni som har fel på era bilar här… körde nyss Pajala-Hudiksvall tor med tre passagerare. Allt på auto och EAP, resan innehöll både regn och mörker.

Vi pratade om dessa problem men vi upplevde ingenting sådant förutom EN mjuk inbromsning från 110 till kanske 95 strax innan en vägskarv.

EN enda blinkande mötande bil, annars funkade även helljusassistenten klockrent. Däremot slår den på helljuset ibland även i ”tätort” då den inte identifierar möten men den bländar av lika fort.

Jag har ju och har haft andra bilar, ressällskapet likaså. Vi var överens om att det funkar ungefär lika bra/dåligt som andra bilar (Volvo, BMW, VW, Toyota etc).

Ni som anser att det inte fungerar alls: Är ni HELT säkra på att era kameror är kalibrerade/strålkastare rätt inställda osv? Det verkar ju så märkligt att det inte funkar alls hos er medan det funkar riktigt bra för de flesta andra…
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Curik »

BrooklynS skrev:
Jag undrar om det är ni som har fel på era bilar här… körde nyss Pajala-Hudiksvall tor med tre passagerare. Allt på auto och EAP, resan innehöll både regn och mörker.

Vi pratade om dessa problem men vi upplevde ingenting sådant förutom EN mjuk inbromsning från 110 till kanske 95 strax innan en vägskarv.

EN enda blinkande mötande bil, annars funkade även helljusassistenten klockrent. Däremot slår den på helljuset ibland även i ”tätort” då den inte identifierar möten men den bländar av lika fort.

Jag har ju och har haft andra bilar, ressällskapet likaså. Vi var överens om att det funkar ungefär lika bra/dåligt som andra bilar (Volvo, BMW, VW, Toyota etc).

Ni som anser att det inte fungerar alls: Är ni HELT säkra på att era kameror är kalibrerade/strålkastare rätt inställda osv? Det verkar ju så märkligt att det inte funkar alls hos er medan det funkar riktigt bra för de flesta andra…
Det var ett himla tjat om att ställa in strålkastarna. Bilen beter sig likadant även på öppna vägar utan skyltar och träd där reflektioner från bilens egna ljus är minimala. Teslas mjukvara använder kameran i vindrutan för att mata ett förtränat neuralt nätverk som svarar med var i synfältet det kan tänkas finnas bilstrålkastare/ljuskällor, hur säker varje träff är o.s.v. För avbländning skulle det eventuellt kunna påverka, men det är väldigt osannolikt. I så fall är modellen riktigt dåligt tränad.

Det är inte alls så märkligt att det fungerar olika. Man kör på olika vägar, i olika dagsljus och det kan även sitta olika kameror i bilarna. Förhoppningen är att man ska ha så brett träningsmaterial som möjligt för att jämna ut olikheterna, men där är man ju tydligen inte än.

(Gillar ändå att du jämför med Toyotas helljusautomatik, som är en helt annan teknik och som fungerar riktigt dåligt. Då har man verkligen inte satt ribban högt, för en bil som kostar avsevärt mer.) :lol:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6153
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Jag undrar om det är ni som har fel på era bilar här…
...
Är ni HELT säkra på att era kameror är kalibrerade/strålkastare rätt inställda osv?
Det är roligt att höra att din bil funkar till belåtenhet, men du kanske bör överväga att det är din bil som avviker från normen i så fall? Tesla är ju relativt varierande på olika sätt när de lämnar fabriken om man säger så. Min bil var ljusinställning för en månad sedan och det gjorde då ingen skillnad för mig.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av BrooklynS »

Förra Teslan funkade ganska bra den med - men inte lika bra. Däremot var helljusassistenten betydligt sämre. Och vindrutetorkarna sämre i mörker.

Ja kanske är det variationer i kamerorna?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6153
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Förra Teslan funkade ganska bra den med - men inte lika bra. Däremot var helljusassistenten betydligt sämre. Och vindrutetorkarna sämre i mörker.

Ja kanske är det variationer i kamerorna?
Det kan vara en kombination av massor av saker. Strålkastarinställning, typ av vindruta, om den har värmeslingor, hur varmt det är ute, hur varmt det är inne i bilen, variation i kameralinsen osv osv... Det är en bräcklig lösning som Tesla valt.. Hade man haft en traditionell ir-ljussensor för en hundralapp så hade det funkat mer konsekvent i alla fall, det kan jag lova.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av BrooklynS »

Tja, mina bilar har då funkat likartat oavsett temperatur osv. Skillnad mellan olika programvaruversioner dock där det oftast blivit bättre och bättre.

Jag är inte alls lika övertygad om att IR-sensor är bättre/alltid kommer att vara bättre.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6153
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Tja, mina bilar har då funkat likartat oavsett temperatur osv. Skillnad mellan olika programvaruversioner dock där det oftast blivit bättre och bättre.

Jag är inte alls lika övertygad om att IR-sensor är bättre/alltid kommer att vara bättre.
Jag bryr mig liksom inte om något kommer teoretiskt lika bra eller bättre om 3-5-10 år. Jag har haft min bil i tre år redan och har betalt för funktionen. Och den funkar inte, precis som torkarna, eller Tesla Vision. Sätt in grejerna NÄR dom är lika bra, inte flera år innan för att spara några hundringar per bil. Det är kärnan i varför jag tycker att Tesla prioriterar aktieägarna över kunderna.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av BrooklynS »

På samma sätt kan man ju resonera om allt, även på andra märken än Tesla. Sätt in en stereo när den låter bra. När avgasreningen funkar i minusgrader. När man slipper skrapa rutorna. Osv osv.

Om det enda man kan störa sig på är marknadsföringen, helljusautomatiken och regnsensorn är det ju ganska bra bilar… Och de blir ständigt bättre till skillnad från de fasta sensorerna.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6153
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
På samma sätt kan man ju resonera om allt, även på andra märken än Tesla. Sätt in en stereo när den låter bra. När avgasreningen funkar i minusgrader. När man slipper skrapa rutorna. Osv osv.
Om det enda man kan störa sig på är marknadsföringen, helljusautomatiken och regnsensorn är det ju ganska bra bilar… Och de blir ständigt bättre till skillnad från de fasta sensorerna.
Du tycker inte att funktioner man betalt för som är säkerhetskritiska ska fungera när man får bilen? Är det rätt uppfattat? På en bil för 1.1MSEK? Stereon har jag inga anmärkningar på för övrigt.

Fråga mig gärna vad serviceavdelningen säger när man påpekar dessa tillkortakommanden.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av BrooklynS »

Jag förstår inte vad du menar ärligt talat. Det mesta fungerar ju ungefär lika bra/dåligt som på de flesta andra bilar.

Är man missnöjd säljer man; gammal regel.

Ibland undrar jag om ni haft andra bilar tidigare och om allt verkligen var perfekt på dem…
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av martinot »

Dexter86 skrev:
Herrejävlar, ska man inte ens våga uppdatera nu för risken är att högtalare slutar fungera
Denna skiten åker ut på blocket till salu !
Är det en MYP som du skall sälja? Färg?

Lägg gärna en länk i forumet till din annons när den är uppe! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av themax »

BrooklynS skrev:
Ibland undrar jag om ni haft andra bilar tidigare och om allt verkligen var perfekt på dem…
Ja, det har jag haft och nej, det var de inte.

Men helljusautomatiken som inte fungerade när min bil hade radar kunde jag leva med. Nu tvingas jag använda den. Som Spacecoin säger så är problemet att Tesla tycks kapa några hundralappar i produktionskostnad på bilen utan att funktionen de komponenter hade ersätts med en lika bra eller bättre funktion. Jag körde säkert 95 % med EAP/FSD på motorväg i mörker tidigare. Efter att ha stoppats av polis (berättat i tidigare inlägg) för min undlåtenhet att blända av (!) så måste jag köra mer manuellt.

Funktionen i den senaste mjukvaran har således tagit bort en mycket stor del av värdet av inköpet för de funktioner EAP/FSD sade sig kunna ge. Du förstår inte att det är oerhört frustrerande?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Senaste version 2022.28

Inlägg av BrooklynS »

Klart det är dåligt att tappa funktioner. Det är massor med AP som blivit SÄMRE pga lagregler i EU… där verkar protesterna hållas inne? Eller?

Men när det gäller det mesta annat så har det ju blivit BÄTTRE så det är där jag har svårt att förstå ”frustrationen”. Åtminstone till viss del tycks den ju faktiskt triggad av det folk läser på internet snarare än av verkligheten.

Många åsikter om varför en tillverkare gör si eller så - allt är spekulationer utifrån personlig åsikt om Elon. Tror ni verkligen att enskilda nycker eller snöd vinning avgör hur säkerhetsfunktioner konstrueras och används? Det ligger ju annars nära till hands att anta att målet faktiskt är att bilarna skall bli än säkrare.

Vilket då tex skulle bevisas i tex EURO-Ncap.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7577
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av mikebike »

BrooklynS skrev:
Klart det är dåligt att tappa funktioner. Det är massor med AP som blivit SÄMRE pga lagregler i EU… där verkar protesterna hållas inne? Eller?

Men när det gäller det mesta annat så har det ju blivit BÄTTRE så det är där jag har svårt att förstå ”frustrationen”. Åtminstone till viss del tycks den ju faktiskt triggad av det folk läser på internet snarare än av verkligheten.

Många åsikter om varför en tillverkare gör si eller så - allt är spekulationer utifrån personlig åsikt om Elon. Tror ni verkligen att enskilda nycker eller snöd vinning avgör hur säkerhetsfunktioner konstrueras och används? Det ligger ju annars nära till hands att anta att målet faktiskt är att bilarna skall bli än säkrare.

Vilket då tex skulle bevisas i tex EURO-Ncap.
Jag kan inte komma på något som blivit bättre med min bil sedan jag köpte den.
Fler spel och språkstöd på portugisiska är inget jag har nytta av.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6153
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Klart det är dåligt att tappa funktioner. Det är massor med AP som blivit SÄMRE pga lagregler i EU… där verkar protesterna hållas inne? Eller?
Så det är typ-reglerna som det är fel? Har du tänkt på att Tesla inte prioriterar att göra funktioner som funkar inom ramen för reglerna som alla andra tillverkare? Om man inte avser följa typreglerna kanske man ska låta bli att sälja eller marknadsföra funktioner som inte är lagliga, eller kommer att bli lagliga inom 2-3 år?

Ärlig fråga: Jobbar du åt Tesla?
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Toja »

Om du harproblem med så kanske du skulle kalibrera kamerorna.
De flesta har inte dessa problem.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av BrooklynS »

Jobbar du åt VW? :lol:

Vi behöver inte blanda in sådana dumheter. Jag köpte min första Tesla 2019, dessutom var det min fru som bestämde, jag var emot...

Det kom massor av förbättringar under den tiden jag ägde den, fick dessutom skitbra betalt för den i andra hand när jag bytte och hade mycket låga ägandekostnader, totalt under 21 kr/milen inkl kapital, försäkring, däck etc.

Var allt perfekt? Inte alls. Men jag har referenser nog att inse att inget är perfekt, eller kommer någonsin att bli det.

Att Tesla 2017 skulle förutse europeisk lagstiftning 2022 känns magstarkt att förutsätta.

Det kommer nya versioner - bara att följa denna tråd från början så ser man hur det varit. Det kommer sannolikt att fortsätta så. Autofunktionerna och även Matrix kommer självklart att komma framöver och det kommer att bli än bättre. När blir det bättre än Mobileyes lösning? Vilken torsdag som helst... men det kommer eftersom metoden fungerar på det viset.

Sedan kan man sitta och klaga på helljus och vindrutetorkare för att bilen kostade X eller Y kronor, men då har man nog köpt fel bil redan från början tänker jag.
Om det nu är det viktigaste, köp en bil där det fungerar perfekt (vilken är det?).
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av themax »

BrooklynS skrev:
Sedan kan man sitta och klaga på helljus och vindrutetorkare för att bilen kostade X eller Y kronor, men då har man nog köpt fel bil redan från början tänker jag.
Om det nu är det viktigaste, köp en bil där det fungerar perfekt (vilken är det?).
Tack, jag tolkar det som att du inte tycker det är ett problem att funktioner som fungerat tillfredsställande tidigare (och som många betalat för) nu inte gör det. Jag tvivlar dock på att många av de som verkligen trodde på Tesla och lade många tusenlappar på dessa funktioner håller med dig. Förhoppningsvis kommer Trafikverket att plocka upp på alla mejl som medlemmar här i forumet redan skickat in för att se om Tesla gjort fel.

Jag vet dock att jag inte önskar stoppas av polis igen, och att funktionen med adaptiv farthållare och filhållningsassistent nu är betydligt sämre i mörker än tidigare. Och det på grund av att Tesla slagit av funktionen till den radar jag har installerad i min bil. Det har inte ett dugg med EU-regler att göra.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av BrooklynS »

themax skrev:
BrooklynS skrev:
Sedan kan man sitta och klaga på helljus och vindrutetorkare för att bilen kostade X eller Y kronor, men då har man nog köpt fel bil redan från början tänker jag.
Om det nu är det viktigaste, köp en bil där det fungerar perfekt (vilken är det?).
Tack, jag tolkar det som att du inte tycker det är ett problem att funktioner som fungerat tillfredsställande tidigare (och som många betalat för) nu inte gör det. Jag tvivlar dock på att många av de som verkligen trodde på Tesla och lade många tusenlappar på dessa funktioner håller med dig. Förhoppningsvis kommer Trafikverket att plocka upp på alla mejl som medlemmar här i forumet redan skickat in för att se om Tesla gjort fel.

Jag vet dock att jag inte önskar stoppas av polis igen, och att funktionen med adaptiv farthållare och filhållningsassistent nu är betydligt sämre i mörker än tidigare. Och det på grund av att Tesla slagit av funktionen till den radar jag har installerad i min bil. Det har inte ett dugg med EU-regler att göra.
Du behöver inte försöka tolka in en massa i mitt inlägg. Att man känner sig lurad av en marknadsföring är en sak, men sedan handlar det kanske om att man triggas av historier på nätet...
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar