Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2020.32
Jag fick precis symbolen för att en nedladdning finns. Jag slog på mobilens hotspot och tänkte den kanske hinner ladda ner något under vägen hem. Efter en stund var det dax att åka (typ 2 min). Då slog jag på Wifi i bilen efter att det stängts av när jag la i drive och tänker kolla hur nedladdningen går och möts av att mjukvaran är uppdaterad, för en minut sedan helt utan att jag godkänt någonting och till 28.6
Jag hade 32 innan.
Antagligen behöver dom inte mitt godkännande för att backa uppdateringarna eller?
Jag hade 32 innan.
Antagligen behöver dom inte mitt godkännande för att backa uppdateringarna eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2020.32
Det stämmer nog, att backa till tidigare versioner kan dom göra utan att fråga...
(Dom har ju dessutom redan frågat om det... tidigare...)
(Dom har ju dessutom redan frågat om det... tidigare...)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2020.32
Jag råkade ut för samma. Den dagen 32.1 släpptes uppdaterade jag och samma dag åkte jag tillbaka till 28.6 igen. Nu har jag 32.2 sedan 4-5 dagar. Funkar stabilt.Pontus skrev:Jag fick precis symbolen för att en nedladdning finns. Jag slog på mobilens hotspot och tänkte den kanske hinner ladda ner något under vägen hem. Efter en stund var det dax att åka (typ 2 min). Då slog jag på Wifi i bilen efter att det stängts av när jag la i drive och tänker kolla hur nedladdningen går och möts av att mjukvaran är uppdaterad, för en minut sedan helt utan att jag godkänt någonting och till 28.6
Jag hade 32 innan.
Antagligen behöver dom inte mitt godkännande för att backa uppdateringarna eller?
MX LR (Raven) 2019
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Senaste version 2020.32
Installerar 32.3 precis. Först i Sverige?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Senaste version 2020.32
Nej, inte ens först på TyresöEnTraktor skrev:Installerar 32.3 precis. Först i Sverige?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Senaste version 2020.32
Jag fick också 32.3 nu, får väl ut och titta på förmiddagsfikanLegato skrev:Nej, inte ens först på TyresöEnTraktor skrev:Installerar 32.3 precis. Först i Sverige?
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Senaste version 2020.32
Noterade ny funktion, automatisk upplåsning av laddlucka och bil vid stopp av laddning på CCS-laddare från tredje part.
Det verkar lite dumt, brukar ju gå att stoppa för vem som helst? Jag vill inte att någon knycker adapter eller något i bilen. Edit, engelska texten skiljer sig från den svenska, är det ett syftningsfel? Om bilen är upplåst låses laddporten upp automatiskt?
Third-Party Charging Stations
When charging at a third-party CCS Combo 2 charging station, the charge port will now automatically unlatch once charging has stopped and your car is unlocked to allow easy removal of the charge cable.
Det verkar lite dumt, brukar ju gå att stoppa för vem som helst? Jag vill inte att någon knycker adapter eller något i bilen. Edit, engelska texten skiljer sig från den svenska, är det ett syftningsfel? Om bilen är upplåst låses laddporten upp automatiskt?
Third-Party Charging Stations
When charging at a third-party CCS Combo 2 charging station, the charge port will now automatically unlatch once charging has stopped and your car is unlocked to allow easy removal of the charge cable.
Senast redigerad av Klintan, redigerad totalt 1 gånger.
Elbilist sedan 2014
Re: Senaste version 2020.32
Du måste fortfarande låsa upp bilen för att kunna koppla ur sladden. Så tolkar jag det iaf.Klintan skrev:Noterade ny funktion, automatisk upplåsning av laddlucka och bil vid stopp av laddning på CCS-laddare från tredje part.
Det verkar lite dumt, brukar ju gå att stoppa för vem som helst? Jag vill inte att någon knycker adapter eller något i bilen.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Senaste version 2020.32
Ja, så måste det vara. Engelska texten var tydligare.
Elbilist sedan 2014
Re: Senaste version 2020.32
Hade ju varit perfekt om dom öppnade trunken också när dom ändå håller på. Folk i EU har väl inte laddkabeln i knäet. I USA tror jag de flesta laddare har egen kabel.
Re: Senaste version 2020.32
CCS-laddare har alltid kabel och den nya funktionen gällde bara CCS, inte Type2.spacecoin skrev:Hade ju varit perfekt om dom öppnade trunken också när dom ändå håller på. Folk i EU har väl inte laddkabeln i knäet. I USA tror jag de flesta laddare har egen kabel.
Re: Senaste version 2020.32
Även för Typ 2 så skulle inte jag vilja att trunken öppnades av sig själv. Dels kanske jag vill lägga kabeln i frunken och dels så kan det ligga tex snö som jag vill plocka bort innan trunken öppnas automatiskt.hooked skrev:CCS-laddare har alltid kabel och den nya funktionen gällde bara CCS, inte Type2.spacecoin skrev:Hade ju varit perfekt om dom öppnade trunken också när dom ändå håller på. Folk i EU har väl inte laddkabeln i knäet. I USA tror jag de flesta laddare har egen kabel.
Vet att Model 3 idag inte kan öppna trunken automatiskt men funktionen kommer och de andra modellerna har liknande problem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste version 2020.32
Jag läste lite slarvigt. Önsketänkade.hooked skrev:CCS-laddare har alltid kabel och den nya funktionen gällde bara CCS, inte Type2.spacecoin skrev:Hade ju varit perfekt om dom öppnade trunken också när dom ändå håller på. Folk i EU har väl inte laddkabeln i knäet. I USA tror jag de flesta laddare har egen kabel.
Jag använder för övrigt Tesla Remote och Siri-shortcut för att automatisera detta då jag har bilen i ett typ2-laddargarage. Kör den då jag är i hissen ner.
0. Väck bilen
1. Lås upp charge port
2. Öppna trunk.
Re: Senaste version 2020.32
Funktionen som kom nu som jag inte sett tidigare var fler inställningar för fjädringen. Temporär höjning då återgår den efter en stund till tidigare läge automatiskt. Du kan låsa den ifall du så önskar då återgår den när farten blir för hög.
Sedan lite smart säkerhet. Bromsar man kraftigt under 50km/h så blinkar bromslamporna för att varna bakomliggande bilar lite extra samtidigt sätts varningsblinkers på när du stannar. När du börjar köra så stängs dom av automatiskt.
Sedan lite smart säkerhet. Bromsar man kraftigt under 50km/h så blinkar bromslamporna för att varna bakomliggande bilar lite extra samtidigt sätts varningsblinkers på när du stannar. När du börjar köra så stängs dom av automatiskt.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Senaste version 2020.32
Det är ett jäkla spökbromsande nu igen tycker jag. 2020.32.2.
Främst motor/landsväg, fortfarande vid avfarter men även pga skuggor och andra oförklarliga skäl.
Främst motor/landsväg, fortfarande vid avfarter men även pga skuggor och andra oförklarliga skäl.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Senaste version 2020.32
Testade lite 32.3 idag. Den saktar ner mycket mindre eller inget alls i kurvorna. Men fortfarande bromsar den in vid avfarter med NmA. Och blinkar lite här och där där den inte borde göra det.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Senaste version 2020.32
Borde ju absolut införa automatisk upplåsning av typ 2 sladden när laddningen är färdig och man låser upp bilen. Det är ju lite irriterande att behöva trycka på knappen varje morgon när man ska ha loss sladden.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Senaste version 2020.32
Är det irriterande att behöva trycka på en knapp? Vart är mänskligheten på väg?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Senaste version 2020.32
Speciellt när den inte riktigt reagerar varje gång och när den fungerar så tar det några sekunder innan kontakten lossnar. På Leafen behöver jag inte hacka loss kabel utan någon väntetid tid, mycket bättre.kenjon skrev:Är det irriterande att behöva trycka på en knapp? Vart är mänskligheten på väg?
Re: Senaste version 2020.32
Ja precis, det där blinkandet blir jag inte heller klok på. Har inte listat ut varför det händer ännu.frippan skrev:Testade lite 32.3 idag. Den saktar ner mycket mindre eller inget alls i kurvorna. Men fortfarande bromsar den in vid avfarter med NmA. Och blinkar lite här och där där den inte borde göra det.
När jag ändå gnäller lite så är kartorna fortsatt väldigt dåligt uppdaterade med avseende på hastighet, antal körfält mm. Exempel: Väg 267 (sk ”Rotebroleden”) i Stockholm byggdes om från enfilig till tvåfilig i var riktning och stod klar för ca ett år sedan. Men fortfarande tror min bil att vägen är enfilig så det funkar inte med automatiska filbyten.
Man undrar hur processen för att uppdatera Google Maps ser ut? Det känns mer som att det borde finnas en integration mellan Trafikverket och Google där alla ändringar som Trafikverket registrerar automatiskt uppdaterar Google Maps? Trafikverket har en jäkla massa öppen data (https://www.trafikverket.se/tjanster/Op ... -erbjuder/). Nån som vet?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Senaste version 2020.32
Det är inte Google Maps kartor för navigering i Tesla utan detta kommer från MapBox. De hämtar in data från flera olika källor och olika statliga myndigheters kartdata ligger högst sannolikt med där. Uppdatering lär dock inte ske omedelbart, varken från myndigheters data till MapBox och helt säkert inte från MapBox till bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste version 2020.32
Seriöst? Jag trodde de gått över till Google för länge sedan! Var tvungen att goggla upp det hela och du har såklart helt rätt. Jag fann följande (https://insideevs.com/news/410425/tesla ... elon-musk/)Svenssons skrev:Det är inte Google Maps kartor för navigering i Tesla utan detta kommer från MapBox. De hämtar in data från flera olika källor och olika statliga myndigheters kartdata ligger högst sannolikt med där. Uppdatering lär dock inte ske omedelbart, varken från myndigheters data till MapBox och helt säkert inte från MapBox till bilen.
"Tesla currently uses Google Maps as the base. Then, the Silicon Valley automaker will "pinpoint" specific locations of interests. The navigation data and routing engine are provided by another software company, MapBox, which has been working on these projects for about a decade now.
In 2018, MapBox acquired a routing engine named 'Vallhalla', which is now part of the core API MapBox provides to users and enterprise clients like Tesla, Facebook, and many more. MapBox claims they gather data from millions of devices that their application is a part of and they reach at least 600 million people a month."
Man lär sig nåt varje dag.
Men frågan kvarstår då om hur MapBox integreras med den officiella datan om våra vägar. Jag kollade upp mitt exempel med Rotebroleden, och Trafikverkets data verkar korrekt iaf. https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
Eftersom datan och API'er är öppna så borde det kunna ske hyggligt regelbundet, och korrekt information om vägarna borde vara i allas intresse.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Senaste version 2020.32
Byte från Google Maps till MapBox kan dels vara en kostnadsfråga men främst bero på att Tesla själva kan anpassa kartdata på ett annat sätt med MapBox. Det har pratats om väldigt exakta kartor som kommer från alla Tesla-bilar och detta är en viktig del i mer autonom körning.
MapBox plockar som sagt var data från flera olika håll, tex Open StreetMaps och sannolikt från statliga myndigheter. Hur ofta och hur datan plockas in kan nog endast MapBox svara på. Sannolikt levererar Tesla data till MapBox också.
MapBox plockar som sagt var data från flera olika håll, tex Open StreetMaps och sannolikt från statliga myndigheter. Hur ofta och hur datan plockas in kan nog endast MapBox svara på. Sannolikt levererar Tesla data till MapBox också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste version 2020.32
Frågan är ju varifrån Mapbox eller Tesla hämtar sin usla hastighetsdata. Mitt värsta exempel är Vikingavägen i Täby. Den har hastighetsgräns 50 km/t, men i Teslas karta är det 30 förbi alla busshållplatser! Så har det aldrig någonsin varit i verkligheten och inte heller i OpenStreetmap eller NVDB.
Jag upptäckte nyligen också att Törnskogstunneln nu har fel hastighet i norrgående riktning. Den har varit korrekt taggad 90 km/t sedan jag fick bilen förra året men är nu sedan några dagar feltaggad till 70 km/t i bilen. Både OpenStreetmap och NVDB har haft rätt data hela tiden.
Jag har skickat länk till Trafikverkets öppna data till Tesla och Elon flera gånger, men de drunknar ju i brus så det är nog tämligen liten chans att mina meddelanden uppmärksammas. Det är rätt irriterande att våra skattepengar har sett till att just den korrekta data som Tesla behöver finns gratis tillgänglig, men Tesla ids inte använda den utan köper skräp av någon annan istället.
Jag upptäckte nyligen också att Törnskogstunneln nu har fel hastighet i norrgående riktning. Den har varit korrekt taggad 90 km/t sedan jag fick bilen förra året men är nu sedan några dagar feltaggad till 70 km/t i bilen. Både OpenStreetmap och NVDB har haft rätt data hela tiden.
Jag har skickat länk till Trafikverkets öppna data till Tesla och Elon flera gånger, men de drunknar ju i brus så det är nog tämligen liten chans att mina meddelanden uppmärksammas. Det är rätt irriterande att våra skattepengar har sett till att just den korrekta data som Tesla behöver finns gratis tillgänglig, men Tesla ids inte använda den utan köper skräp av någon annan istället.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: Senaste version 2020.32
Haha, stora delar av E12 mellan Storuman och norska gränsen är begränsad till 40 km/h i databasen... = omöjligt att köra på AP.
Små grejor men ack så irriterande.
Små grejor men ack så irriterande.
Tesla Y LR -22 EAP