Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Svenssons »

Det är inte Google Maps kartor för navigering i Tesla utan detta kommer från MapBox. De hämtar in data från flera olika källor och olika statliga myndigheters kartdata ligger högst sannolikt med där. Uppdatering lär dock inte ske omedelbart, varken från myndigheters data till MapBox och helt säkert inte från MapBox till bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Kilowatt »

Svenssons skrev:
Det är inte Google Maps kartor för navigering i Tesla utan detta kommer från MapBox. De hämtar in data från flera olika källor och olika statliga myndigheters kartdata ligger högst sannolikt med där. Uppdatering lär dock inte ske omedelbart, varken från myndigheters data till MapBox och helt säkert inte från MapBox till bilen.
Seriöst? Jag trodde de gått över till Google för länge sedan! Var tvungen att goggla upp det hela och du har såklart helt rätt. Jag fann följande (https://insideevs.com/news/410425/tesla ... elon-musk/)
"Tesla currently uses Google Maps as the base. Then, the Silicon Valley automaker will "pinpoint" specific locations of interests. The navigation data and routing engine are provided by another software company, MapBox, which has been working on these projects for about a decade now.

In 2018, MapBox acquired a routing engine named 'Vallhalla', which is now part of the core API MapBox provides to users and enterprise clients like Tesla, Facebook, and many more. MapBox claims they gather data from millions of devices that their application is a part of and they reach at least 600 million people a month."


Man lär sig nåt varje dag.

Men frågan kvarstår då om hur MapBox integreras med den officiella datan om våra vägar. Jag kollade upp mitt exempel med Rotebroleden, och Trafikverkets data verkar korrekt iaf. https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Eftersom datan och API'er är öppna så borde det kunna ske hyggligt regelbundet, och korrekt information om vägarna borde vara i allas intresse.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Svenssons »

Byte från Google Maps till MapBox kan dels vara en kostnadsfråga men främst bero på att Tesla själva kan anpassa kartdata på ett annat sätt med MapBox. Det har pratats om väldigt exakta kartor som kommer från alla Tesla-bilar och detta är en viktig del i mer autonom körning.

MapBox plockar som sagt var data från flera olika håll, tex Open StreetMaps och sannolikt från statliga myndigheter. Hur ofta och hur datan plockas in kan nog endast MapBox svara på. Sannolikt levererar Tesla data till MapBox också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av BjornS »

Frågan är ju varifrån Mapbox eller Tesla hämtar sin usla hastighetsdata. Mitt värsta exempel är Vikingavägen i Täby. Den har hastighetsgräns 50 km/t, men i Teslas karta är det 30 förbi alla busshållplatser! Så har det aldrig någonsin varit i verkligheten och inte heller i OpenStreetmap eller NVDB.

Jag upptäckte nyligen också att Törnskogstunneln nu har fel hastighet i norrgående riktning. Den har varit korrekt taggad 90 km/t sedan jag fick bilen förra året men är nu sedan några dagar feltaggad till 70 km/t i bilen. Både OpenStreetmap och NVDB har haft rätt data hela tiden.

Jag har skickat länk till Trafikverkets öppna data till Tesla och Elon flera gånger, men de drunknar ju i brus så det är nog tämligen liten chans att mina meddelanden uppmärksammas. Det är rätt irriterande att våra skattepengar har sett till att just den korrekta data som Tesla behöver finns gratis tillgänglig, men Tesla ids inte använda den utan köper skräp av någon annan istället.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av BrooklynS »

Haha, stora delar av E12 mellan Storuman och norska gränsen är begränsad till 40 km/h i databasen... :lol: :lol: :lol: = omöjligt att köra på AP.

Små grejor men ack så irriterande.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av helix »

BjornS skrev:
Frågan är ju varifrån Mapbox eller Tesla hämtar sin usla hastighetsdata. Mitt värsta exempel är Vikingavägen i Täby. Den har hastighetsgräns 50 km/t, men i Teslas karta är det 30 förbi alla busshållplatser! Så har det aldrig någonsin varit i verkligheten och inte heller i OpenStreetmap eller NVDB.

Jag upptäckte nyligen också att Törnskogstunneln nu har fel hastighet i norrgående riktning. Den har varit korrekt taggad 90 km/t sedan jag fick bilen förra året men är nu sedan några dagar feltaggad till 70 km/t i bilen. Både OpenStreetmap och NVDB har haft rätt data hela tiden.

Jag har skickat länk till Trafikverkets öppna data till Tesla och Elon flera gånger, men de drunknar ju i brus så det är nog tämligen liten chans att mina meddelanden uppmärksammas. Det är rätt irriterande att våra skattepengar har sett till att just den korrekta data som Tesla behöver finns gratis tillgänglig, men Tesla ids inte använda den utan köper skräp av någon annan istället.
Eftersom Tesla troligtvis redan kör skyltigenkänning i Shadowmode i 2020.32.x och samlar in data kommer det nog automatisk skyltavläsning inom någon av de närmsta versionerna.

Det finns tillräckligt med Teslor ute i trafik för att automatiskt bygga upp en egen databas som fall-back för att visa hastighetsdata när kameran inte kan se, vid dåligt väder och för ruttplanering där hastighetsdata är en parameter för beräkning av ankomsttid.

Teslas egna träning av data kommer nog bli den mest pålitlig jämfört med alla andra system som inte har en flotta med bilar som ligger och kör runt på alla vägar och kontinuerligt samlar in data. Att integrera data från google, trafikverket eller något annat kommer alltså bara vara en dålig och sämre idé eftersom datat är mer utdaterat.

Redan i Juni hittade hackern greentheonly spår i koden av hastighetsskyltar. Det brukar vara max en eller ett par månader från det att han gräver fram något till det lanseras publikt i alla bilar:


När väl proppen går ut tror jag vi kommer att ha väldigt korrekt data om hastigheter i våra bilar. Så håll ut ett tag till 8-)
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Hertsh »

helix skrev:
BjornS skrev:
Frågan är ju varifrån Mapbox eller Tesla hämtar sin usla hastighetsdata. Mitt värsta exempel är Vikingavägen i Täby. Den har hastighetsgräns 50 km/t, men i Teslas karta är det 30 förbi alla busshållplatser! Så har det aldrig någonsin varit i verkligheten och inte heller i OpenStreetmap eller NVDB.

Jag upptäckte nyligen också att Törnskogstunneln nu har fel hastighet i norrgående riktning. Den har varit korrekt taggad 90 km/t sedan jag fick bilen förra året men är nu sedan några dagar feltaggad till 70 km/t i bilen. Både OpenStreetmap och NVDB har haft rätt data hela tiden.

Jag har skickat länk till Trafikverkets öppna data till Tesla och Elon flera gånger, men de drunknar ju i brus så det är nog tämligen liten chans att mina meddelanden uppmärksammas. Det är rätt irriterande att våra skattepengar har sett till att just den korrekta data som Tesla behöver finns gratis tillgänglig, men Tesla ids inte använda den utan köper skräp av någon annan istället.
Eftersom Tesla troligtvis redan kör skyltigenkänning i Shadowmode i 2020.32.x och samlar in data kommer det nog automatisk skyltavläsning inom någon av de närmsta versionerna.

Det finns tillräckligt med Teslor ute i trafik för att automatiskt bygga upp en egen databas som fall-back för att visa hastighetsdata när kameran inte kan se, vid dåligt väder och för ruttplanering där hastighetsdata är en parameter för beräkning av ankomsttid.

Teslas egna träning av data kommer nog bli den mest pålitlig jämfört med alla andra system som inte har en flotta med bilar som ligger och kör runt på alla vägar och kontinuerligt samlar in data. Att integrera data från google, trafikverket eller något annat kommer alltså bara vara en dålig och sämre idé eftersom datat är mer utdaterat.

Redan i Juni hittade hackern greentheonly spår i koden av hastighetsskyltar. Det brukar vara max en eller ett par månader från det att han gräver fram något till det lanseras publikt i alla bilar:


När väl proppen går ut tror jag vi kommer att ha väldigt korrekt data om hastigheter i våra bilar. Så håll ut ett tag till 8-)
Älskar folk med sån positiv syn. Har du någon fakta gällande det där med shadow mode? Eller spekulerar/hoppas du bara?
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av helix »

Hertsh skrev:
helix skrev:
BjornS skrev:
Frågan är ju varifrån Mapbox eller Tesla hämtar sin usla hastighetsdata. Mitt värsta exempel är Vikingavägen i Täby. Den har hastighetsgräns 50 km/t, men i Teslas karta är det 30 förbi alla busshållplatser! Så har det aldrig någonsin varit i verkligheten och inte heller i OpenStreetmap eller NVDB.

Jag upptäckte nyligen också att Törnskogstunneln nu har fel hastighet i norrgående riktning. Den har varit korrekt taggad 90 km/t sedan jag fick bilen förra året men är nu sedan några dagar feltaggad till 70 km/t i bilen. Både OpenStreetmap och NVDB har haft rätt data hela tiden.

Jag har skickat länk till Trafikverkets öppna data till Tesla och Elon flera gånger, men de drunknar ju i brus så det är nog tämligen liten chans att mina meddelanden uppmärksammas. Det är rätt irriterande att våra skattepengar har sett till att just den korrekta data som Tesla behöver finns gratis tillgänglig, men Tesla ids inte använda den utan köper skräp av någon annan istället.
Eftersom Tesla troligtvis redan kör skyltigenkänning i Shadowmode i 2020.32.x och samlar in data kommer det nog automatisk skyltavläsning inom någon av de närmsta versionerna.

Det finns tillräckligt med Teslor ute i trafik för att automatiskt bygga upp en egen databas som fall-back för att visa hastighetsdata när kameran inte kan se, vid dåligt väder och för ruttplanering där hastighetsdata är en parameter för beräkning av ankomsttid.

Teslas egna träning av data kommer nog bli den mest pålitlig jämfört med alla andra system som inte har en flotta med bilar som ligger och kör runt på alla vägar och kontinuerligt samlar in data. Att integrera data från google, trafikverket eller något annat kommer alltså bara vara en dålig och sämre idé eftersom datat är mer utdaterat.

Redan i Juni hittade hackern greentheonly spår i koden av hastighetsskyltar. Det brukar vara max en eller ett par månader från det att han gräver fram något till det lanseras publikt i alla bilar:


När väl proppen går ut tror jag vi kommer att ha väldigt korrekt data om hastigheter i våra bilar. Så håll ut ett tag till 8-)
Älskar folk med sån positiv syn. Har du någon fakta gällande det där med shadow mode? Eller spekulerar/hoppas du bara?
Hittar inte källan var jag läst just om Shadowmode, men det kan ha varit amerikanska forumet eller i någon tråd på reddit.

Oavsett vilket så kommer vi snart att ha automatisk skyltavläsning i våra bilar. Den saken är helt säker. Det är nog därför Tesla laggar efter och inte lägger någon krut på att uppdatera befintlig databas eller göra nya integrationer. De vet att realtidsdata som flottan samlar in successivt blir en bättre och mer pålitlig lösning i kombination med att bilen gör en realtidsavläsning när den passerar en skylt.

Green hittade grejer i koden i juni och Elon bekräftade att det var på G redan i maj:
https://www.teslarati.com/tesla-autopil ... detection/
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av BjornS »

Även om Tesla fixar skyltläsning snart, är det ändå ett mysterium var de lyckats gräva upp så rutten data.
Mapbox säger att de bara använder Openstreetmaps hastighetstaggar, så det är inte därifrån Tesla hämtar sina:
Travel times
The Mapbox Directions API, Matrix API, and Optimization API all provide estimated trip durations. The time it takes to travel from one point to another is determined by many factors, including:

* The profile used (walking, cycling, or driving).
* The speed stored in the maxspeed tag in OpenStreetMap.
* Traffic derived from real-time telemetry data (when the traffic profile is used).
https://docs.mapbox.com/help/how-mapbox ... avel-times
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Svenssons »

BjornS skrev:
Även om Tesla fixar skyltläsning snart, är det ändå ett mysterium var de lyckats gräva upp så rutten data.
Mapbox säger att de bara använder Openstreetmaps hastighetstaggar, så det är inte därifrån Tesla hämtar sina:
Travel times
The Mapbox Directions API, Matrix API, and Optimization API all provide estimated trip durations. The time it takes to travel from one point to another is determined by many factors, including:

* The profile used (walking, cycling, or driving).
* The speed stored in the maxspeed tag in OpenStreetMap.
* Traffic derived from real-time telemetry data (when the traffic profile is used).
https://docs.mapbox.com/help/how-mapbox ... avel-times
Nyckelorden: "many factors, including:"

Det är alltså inte de ända källor för MapBox.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av BjornS »

Svenssons skrev:
Nyckelorden: "many factors, including:"

Det är alltså inte de ända källor för MapBox.
Tror du på allvar att de skulle låta bli att skryta om de hade en egen proprietär hastighetsgränsdatabas utöver Openstreetmap?
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Svenssons »

BjornS skrev:
Svenssons skrev:
Nyckelorden: "many factors, including:"

Det är alltså inte de enda källor för MapBox.
Tror du på allvar att de skulle låta bli att skryta om de hade en egen proprietär hastighetsgränsdatabas utöver Openstreetmap?
Det är frågan om varifrån kartdata inklusive hastighetsdata kommer ifrån. Open Street Maps är inte enda källan vilket MapBox själva skriver i det som du citerar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av metchristian »

Får ner 2020.32.3 nu
Användarvisningsbild
JKE
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 nov 2019 13:29

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av JKE »

Lite roligt med uppdateringen av fjädringen i 2020.32.3, att man kan ställa in mer och se allt i realtid.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Kilowatt »

JKE skrev:
Lite roligt med uppdateringen av fjädringen i 2020.32.3, att man kan ställa in mer och se allt i realtid.
Intressant att den visar rörelse på fjädringen trots man står helt still :roll:
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Curik »

Någon mer som upplever till synes slumpmässig lagg på back-kameran nu efter 2020.32?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14509
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av taliz »

Curik skrev:
Någon mer som upplever till synes slumpmässig lagg på back-kameran nu efter 2020.32?
Tyckte det började med .24, när de introducerade sidokamerorna.
Tar lite lite längre att få bild.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Alfred »

Curik skrev:
Någon mer som upplever till synes slumpmässig lagg på back-kameran nu efter 2020.32?
Ja. Visualiseringen för autopilot tappar sikten bakåt från och till med ett par sekunders mellanrum på vår AP2-bil nu. Kommer tillbaka efter ytterligare någon sekund.

Har inte hunnit testa ännu om det gäller i alla förhållanden eller berodde på att den blev bländad av sol i går kväll. Men nytt beteende som åtminstone inte jag lagt märke till tidigare.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Curik »

taliz skrev:
Curik skrev:
Någon mer som upplever till synes slumpmässig lagg på back-kameran nu efter 2020.32?
Tyckte det började med .24, när de introducerade sidokamerorna.
Tar lite lite längre att få bild.
Absolut, precis när man sätter på den. Det har jag också haft sedan dess. Men detta är medan kameran kör, det hoppar till när jag är igång och backar.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Xeik »

Alfred skrev:
Curik skrev:
Någon mer som upplever till synes slumpmässig lagg på back-kameran nu efter 2020.32?
Ja. Visualiseringen för autopilot tappar sikten bakåt från och till med ett par sekunders mellanrum på vår AP2-bil nu. Kommer tillbaka efter ytterligare någon sekund.

Har inte hunnit testa ännu om det gäller i alla förhållanden eller berodde på att den blev bländad av sol i går kväll. Men nytt beteende som åtminstone inte jag lagt märke till tidigare.
Japp, såg samma igår och idag med visualiseringen bakåt.
Tänkte testa en reboot, men glömde det. Inget som stör funktionen i övrigt verkar det som.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av bolleboll »

LarsL skrev:
kenjon skrev:
Är det irriterande att behöva trycka på en knapp? Vart är mänskligheten på väg? :-)
Speciellt när den inte riktigt reagerar varje gång och när den fungerar så tar det några sekunder innan kontakten lossnar. På Leafen behöver jag inte hacka loss kabel utan någon väntetid tid, mycket bättre.
Har man Tesla Wall Charger så är det bara att trycka på knappen på typ2 handsken. :D ingen mobil behövs och laddporten låses upp.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av LarsL »

bolleboll skrev:
LarsL skrev:
kenjon skrev:
Är det irriterande att behöva trycka på en knapp? Vart är mänskligheten på väg? :-)
Speciellt när den inte riktigt reagerar varje gång och när den fungerar så tar det några sekunder innan kontakten lossnar. På Leafen behöver jag inte hacka loss kabel utan någon väntetid tid, mycket bättre.
Har man Tesla Wall Charger så är det bara att trycka på knappen på typ2 handsken. :D ingen mobil behövs och laddporten låses upp.
Nja... inte så bara. Först måste man låsa upp bilen. Jag får ganska ofta ofta öppna förardörren för att bilen ska reagera överhuvudtaget. Sedan ska man trycka på knappen och, om det lyckas, vänta ett par sekunder till innan lampan lyser grönt för att sedan kunna dra ur kontakten.

Jag kan inte förstå varför det inte skulle kunna vara så enkelt att när bilen är upplåst så kan jag bara dra ur kontakten utan att behöva vänta.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
bolleboll skrev:
LarsL skrev:
kenjon skrev:
Är det irriterande att behöva trycka på en knapp? Vart är mänskligheten på väg? :-)
Speciellt när den inte riktigt reagerar varje gång och när den fungerar så tar det några sekunder innan kontakten lossnar. På Leafen behöver jag inte hacka loss kabel utan någon väntetid tid, mycket bättre.
Har man Tesla Wall Charger så är det bara att trycka på knappen på typ2 handsken. :D ingen mobil behövs och laddporten låses upp.
Nja... inte så bara. Först måste man låsa upp bilen. Jag får ganska ofta ofta öppna förardörren för att bilen ska reagera överhuvudtaget. Sedan ska man trycka på knappen och, om det lyckas, vänta ett par sekunder till innan lampan lyser grönt för att sedan kunna dra ur kontakten.

Jag kan inte förstå varför det inte skulle kunna vara så enkelt att när bilen är upplåst så kan jag bara dra ur kontakten utan att behöva vänta.
Detta är väl ändrat i senaste uppdateringen? Var ju en av nyheterna? Med fob funkar det smidigt redan innan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Detta är väl ändrat i senaste uppdateringen? Var ju en av nyheterna? Med fob funkar det smidigt redan innan.
Nej, det var begränsat till CCS-laddare och det var det jag reagerade på. Varför inte göra samma för Typ2? FOB eller telefon reagerar ju direkt så det är bra iofs. Men jag kommer aldrig mer vilja släpa runt på en nyckel eller FOB efter ett år utan både till bilen och huset (och jobbet).
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av maccis »

2020.32.5 påväg ner nu. Nåt kritiskt som skulle fixas .3 kanske?
Skriv svar